Als autobestuurder:
- te weinig afstand bewaren (grote verkeersdrukte, beide rijbanen veel verkeer en dan vlak achter iemand gaan rijden en helemaal links, zo van ga eens aan de kant allemaal want ik kom eraan)
- te weinig afstand creeren (van rijbaan wisselen door in de veilige remafstand van twee auto's te schieten)
- niet anticiperen (als je weet dat je de afrit moet hebben, waarom dan nog snel links van alles inhalen en op het allerlaatste moment naar rechts schieten)
- niet met het verkeer bezig zijn (handsfree (of niet zelfs) een gesprek voeren en intussen allerlei documenten raadplegen, die op de bijrijdersstoel liggen)
- valse zuinigheid (hele dure auto (> 40.000 euro) rijden en dan geen carkit hebben (<100 euro) en dus niets handsfree bellen)
- macho rijders ((dikke) auto met veel vermogen en dat continu moeten demonstreren door in te halen als het eigenlijk niet verantwoord is en zo)
Ik kan zo nog lang doorgaan ......
Als fietser:
- geen afstand houden (te dicht langs fietsers afscheuren door automobilisten)
- geen verlichting voeren (doen maar weinig fietsers

)
- moeders met volle bepakking (twee boodschappentassen aan het stuur, kind voorop in stuurstoeltje en kind achterop in stoeltje en dan slingerend naar huis)
- tussen overige verkeer door scheuren (spreekt voor zich, lijkt me)
- kinderen op fietsjes (vader "begeleidt" twee kinderen op kinderfietsjes. Eentje rechts van hem en eentje voor hem, beiden slingeren enorm.... )
Afijn, als je zo doorgaat, kun je concluderen dat het een wonder is dat er niet vaker erge ongelukken gebeuren. Zal wel aan het anticiperende gedrag van de Volvo-rijders liggen