Ergenis top 5

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
menjo
7th Gear member

Ben schreef:Als automobilist kan ik me in veel van het bovenstaande Als fietser:
3. auto's die geen ruimte laten als ze voorgesorteerd voor rechts staan
Ik neem aan dat je ruimte aan de linkerkant bedoelt?
Mijn rijleraar heeft mij geleerd geen ruimte te geven aan de kant waar je naartoe afslaat.
geestschrijver
5th Gear member
Contacteer:

Cojones schreef: 4. Mensen die consequent 10km/h te zacht rijden
Los van het feit dat we geen minimumsnelheid meer kennen: denk aan de afwijkingen in tellers. Als ik op mijn TomTom afga, rij ik 100 als mijn teller 120 aangeeft...

Mijn top 5, zo uit de losse pols:

1. Te hard door woonwijken/straten met spelende kinderen (of waar je die kinderen in ieder geval kan verwachten) rijden;
2. Midden op de weg parkeren (om iets te lossen bijvoorbeeld) terwijl er parkeerplek zat is;
3. Bumperkleven (en nee, ik rij NIET onnodig links);
4. Onnodig links rijden;
5. Te laat richting aangeven.

En zo zijn er nog wel een paar (niet ritsen, invoegen terwijl het helemaal niet kan). Ik doe mijn best niet meer kwaad te worden, alleen bij mijn nummer 1 vind ik het gerechtvaardigd de automobilist in kwestie uit de auto te slepen en de spelende kinderen in kwestie over hem/haar heen te laten fietsen...
menjo schreef: Mijn rijleraar heeft mij geleerd geen ruimte te geven aan de kant waar je naartoe afslaat.
Ja, die van mij ook. Voor de veiligheid van de fietser.
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
v700r
5th Gear member

geestschrijver schreef:5. Te laat richting aangeven.

Dus aan helemaal geen richting aangeven erger jij je dus niet?
Groeten van Frans.
Ben
Executive Member
Contacteer:

menjo schreef:
Ben schreef:Als automobilist kan ik me in veel van het bovenstaande Als fietser:
3. auto's die geen ruimte laten als ze voorgesorteerd voor rechts staan
Ik neem aan dat je ruimte aan de linkerkant bedoelt?
Mijn rijleraar heeft mij geleerd geen ruimte te geven aan de kant waar je naartoe afslaat.
Nee, aan de rechterkant als ze rechtsaf slaan.
Voorbeeld: Rijtje van 4 auto's staan voor het stoplicht te wachten 1, 2 en 3 laten ruimte tussen de auto en de troittoirband. Auto vier plakt z'n wielen tegen de troittoirband aan. Als fietser moet je dan of, de berm in om naar voren te kunnen, of achter auto 4 blijven staan om z'n uitlaatgassen in te ademen.
Linksaf heb je als fietser meestal ruimte genoeg.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
menjo
7th Gear member

Alleen auto 4 doet het goed m.i. Inhalen moet altijd links, auto 4 geeft je daar de ruimte voor en zorgt er tevens voor dat er geen kans is dat hij over een fietser in zijn dode hoek heen rijdt.
Battlecruiser
8th Gear member

Of van die leuke automobilisten die fietsers inhalen met zó weinig tussenruimte, dat je als fietser wel moet gaan slingeren of op z'n minst je het leplazerus schrikt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
geestschrijver
5th Gear member
Contacteer:

v700r schreef: Dus aan helemaal geen richting aangeven erger jij je dus niet?
Nou ja, niet... hij staat niet in de top 5. Dus minder. Ik hoopte al dat iemand dat ging vragen (en had eerlijk gezegd vooral op jou gerekend...)

Als iemand eerst op de strook voor rechtsaf gaat staan en dan pas richting aangeeft, of als iemand eerst boven op zijn rem gaat staan, dan richting aangeeft en afslaat, dan denk ik: doe het dan helemaal niet. Het schiet zijn doel volkomen voorbij.
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

M'n eerste Volvo
4th Gear member

Als autobestuurder:
- te weinig afstand bewaren (grote verkeersdrukte, beide rijbanen veel verkeer en dan vlak achter iemand gaan rijden en helemaal links, zo van ga eens aan de kant allemaal want ik kom eraan)
- te weinig afstand creeren (van rijbaan wisselen door in de veilige remafstand van twee auto's te schieten)
- niet anticiperen (als je weet dat je de afrit moet hebben, waarom dan nog snel links van alles inhalen en op het allerlaatste moment naar rechts schieten)
- niet met het verkeer bezig zijn (handsfree (of niet zelfs) een gesprek voeren en intussen allerlei documenten raadplegen, die op de bijrijdersstoel liggen)
- valse zuinigheid (hele dure auto (> 40.000 euro) rijden en dan geen carkit hebben (<100 euro) en dus niets handsfree bellen)
- macho rijders ((dikke) auto met veel vermogen en dat continu moeten demonstreren door in te halen als het eigenlijk niet verantwoord is en zo)

Ik kan zo nog lang doorgaan ......

Als fietser:
- geen afstand houden (te dicht langs fietsers afscheuren door automobilisten)
- geen verlichting voeren (doen maar weinig fietsers :wink: )
- moeders met volle bepakking (twee boodschappentassen aan het stuur, kind voorop in stuurstoeltje en kind achterop in stoeltje en dan slingerend naar huis)
- tussen overige verkeer door scheuren (spreekt voor zich, lijkt me)
- kinderen op fietsjes (vader "begeleidt" twee kinderen op kinderfietsjes. Eentje rechts van hem en eentje voor hem, beiden slingeren enorm.... )

Afijn, als je zo doorgaat, kun je concluderen dat het een wonder is dat er niet vaker erge ongelukken gebeuren. Zal wel aan het anticiperende gedrag van de Volvo-rijders liggen :D
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
MaXX99
2nd Gear member

1. op een rotonde de buitenband aanhouden als je de 3de afrit moet hebben, dat alles bij voorkeur zonder richtingaanwijzers.
2. wielertoeristen die stelselmatig het fietspad negeren
3. linksrijders
4. Al wat een hoofddeksel draagt : bompa met de pet, johnny met de pet, opgetutte dames met de hoed enz ...
5. met alles bezig zijn behalve autorijden, dat gaat van zich optutten, bellen, de krant lezen, sms'en, roken, eten, neuspulken, ...
2007 V70 2.4D 163pk/340Nm RICA 226pk/460Nm Comfort Line, barentz blue, Oak leder sportzetels, getinte ramen, 16-duims 5-spaaks nodus velgen.
eXite
4th Gear member

geestschrijver schreef:Los van het feit dat we geen minimumsnelheid meer kennen: denk aan de afwijkingen in tellers. Als ik op mijn TomTom afga, rij ik 100 als mijn teller 120 aangeeft...
Rij je auto in de sloot en laat hem daar lekker liggen. 20% afwijking op je tacho, dan kun je net zo goed geen tacho hebben...
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
M'n eerste Volvo
4th Gear member

Uhm, 120 aangeven en in werkelijkheid 100 rijden is geen 20% afwijking, maar ongeveer 17%.... :shock:

Desalniettemin wel erg grote afwijking ! Maar om daarvoor de auto nou in de sloot te rijden .... :D
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

eXite
4th Gear member

Je rijdt 100 en je teller heeft 20% afwijking. Wat geeft je teller aan?

Ik denk 120 Ron, wat jij? ;)
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Oceanracer
Geartronic member

Om even in te haken op het rechts voorsorteren:

Voorsorteren is bedoeld om de verkeersdoorstroming (dus ook die van fietsers) te bevorderen. Bovendien zal de tegenwoordige fietser (assertief als ze zijn) echt niet achter jouw auto blijven wachten tot het VK-licht groen is, maar jou links passeren om daarna weer naar rechts te sturen. Daarbij loop je (bij het nemen van de bocht) zelfs de kans de fietser linksvoor te raken, omdat deze krapper door de bocht stuurt als jij met je auto.

Verder is voorsorteren niet verplicht (slechts wenselijk), m.u.v. voorsorteerstroken. In een voorsorteerstrook zelf sta je met je auto in het midden, waardoor er voldoende ruimte is voor fietsers om je rechts te passeren. Voorts is voorsorteren op een fietsstrook met doorgetrokken streep verboden en met onderbroken streep slechts toegestaan wanneer de fietser gewoon door kan fietsen. Lukt dit laatste niet, dan tegen de onderbroken streep aan voorsorteren.

De ergenis van Ben (als fietser) is dus volkomen terecht.

Oceanracer, tevens rij-instructeur
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M'n eerste Volvo
4th Gear member

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Verkeerde kant op geredeneerd ... :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Ik ga vanavond echt op tijd naar bed !
Ron

geestschrijver
5th Gear member
Contacteer:

MaXX99 schreef: 4. Al wat een hoofddeksel draagt : bompa met de pet, johnny met de pet, opgetutte dames met de hoed enz
Maar verder geen vooroordelen?
eXite schreef: Rij je auto in de sloot en laat hem daar lekker liggen.
Je hebt gelijk, dat ga ik meteen doen. Dat ik daar nou zelf niet ben opgekomen. Bedankt!

Bart
8th Gear member

Altijd leuk, dit soort rijtjes...

1. Onnodig links rijden. Ja, ik rijd stevig door (kan ook op de A1 in het oosten van het land), maar daar hoeft niemand behalve de hermandad mij voor te "straffen".
2. De spitsstrook niet gebruiken. Dacht toch dat die groene pijlen boven de weg wel duidelijk waren...
3. Vrachtwagens die inhalen tijdens het inhaalverbod. Ik heb er best begrip voor dat ze niet de hele tijd tegen dezelfde trailer willen kijken, maar dan wel alleen wanneer toegestaan.
4. Parkeerplaatszoekende mensen, die zonder waarschuwing (en zonder richtingaanwijzer) op de rem gaan staan voor een vrij parkeerplaatsje.
5. Te oude mensen achter het stuur, die het hedendaagse verkeer niet meer kunnen volgen, gevaarlijk langzaam rijden en dit altijd op drukkere momenten van de dag lijken te doen..

He, dat lucht op!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
menjo
7th Gear member

Oceanracer schreef: De ergenis van Ben (als fietser) is dus volkomen terecht.
Ah ok, duidelijk. Toch heeft mijn rijinstructeur het me anders geleerd en ik vind eigenlijk wel dat hij een punt had. Maar Ben mag zich ergeren aan me ;)
Ben
Executive Member
Contacteer:

Afbeelding
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
MartijnEV
4th Gear member
Contacteer:

1. mensen die zich kennelijk (door te bumperkleven) ergeren aan het feit dat iemand links rijdt terwijl 4 auto's voor hem/haar op de linkerbaan ook niet harder rijden dan hij/zijzelf en zij met z'n allen dus niet naar rechts gaan, zeker niet achter een vrachtwagen, ookal zou men naar rechts terug willen, omdat men anders nooit meer naar links komt omdat de 7 auto's achter hem/haar achterlijk kort op elkaar rijden zodat hij/zij er never nooit zonder als aso bestempeld te worden weer tussen zou kunnen komen
2. mensen die gaan bumperkleven omdat ze denken dat, als iemand, zoals het hoort, 2 tellen afstand houdt van zijn/haar voorganger, hij/zij langzamer zou rijden dan die voorganger terwijl hij/zij in werkelijkheid even snel rijdt
3. mensen die loeihard komen aanrijden op de linkerbaan en vlak achter een auto remmen die rustig met 120 een vrachtauto die keurig 80 op de rechterbaan rijdt inhaalt, en vervolgens de linkerstreep aanstippend alvast 'om' de auto heen sturen
4. mensen die bij een invoegsituatie in het spitsuur niet rustig ritsen en anderen de ruimte geven (om en om invoegen)
5. mensen die halverwege de twee rijbanen gaan hangen om tussen de auto's door te 'kijken' waarom het voor hen niet doorrijdt
6. mensen die senioren in kleine Daihatsu's of Kia's opjagen en tot doodangsten toe nerveus maken: zo iemand zou zich moeten inbeelden hoe het zou zijn als het zijn/haar eigen opa of oma zou zijn geweest

Kortom: mensen denken vaak dat de ander het negatief bedoelt, niet kan rijden gewoon niet doorrijdt, of een spontaan ongevraagd autorijlesje van een medeburger moet krijgen, en gaan daardoor bumperkleven of een ander afsnijden. Terwijl die ander gewoon goed anticipeert of het verkeer voor hem/haar en de doorstroming en veiligheid juist probeert te bevorderen.

Oftewel asociaal verkeersdeelnemed Nederland zou op de weg eens uit moeten gaan van Positieve intenties in plaats van negatieve, Afstand houden, Vriendelijk zijn voor elkaar en een beetje Rekening met elkaar houden!

Het is druk in Nederland, de autosnelweg is geen racebaan. Hou het veilig.

Alle asociale Nederlandse automobilisten zouden verplicht eens een keer in de USA, Zweden, Duitsland, en zelfs België moeten gaan rijden: daar is men niet zo aso op de weg!
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
MaXX99
2nd Gear member

Alle asociale Nederlandse automobilisten zouden verplicht eens een keer in de USA, Zweden, Duitsland, en zelfs België moeten gaan rijden: daar is men niet zo aso op de weg!
Euh ik ben zelf belg en vind het er hier ook wel erg associaal aan toe gaan ... voergenoemde punten klinken allen heel bekend, ook hier.
2007 V70 2.4D 163pk/340Nm RICA 226pk/460Nm Comfort Line, barentz blue, Oak leder sportzetels, getinte ramen, 16-duims 5-spaaks nodus velgen.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”