Advies keuze tussen 1.6d of 1.6 benzine

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
sumo
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30.08.2007 - 23:44

Ik ben bezig met de keuze van mijn V50 Edition 1. De kleur zal titanium grey worden. Echter ben ik nog er niet uit m.b.t. de motor. Ik heb de keuze tussen benzine en diesel. Beide 1.6.
Kostentechnisch is de benzine de verstandigste keuze (lager leasebedrag en minder bijtelling). Echter wat zijn de ervaringen mbt het vermogen van deze motor? Op papier lijkt het net voldoende.
Maar graag hoor ik wat ervaringen uit de praktijk over deze benzineversie.

De dieselversie heeft 10 PK meer tot zijn beschikking (iets zwaarder), maar wel meer trekkracht. Hoe zit het overigens met het motorgeluid (rumoerigheid)?

Heb je officieel de toestemming nodig van een leasemaatschappij nodig voor chiptunen?

Graag jullie advies.
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3133
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ik zou toch voor de diesel gaan. In het dagelijks verkeer kan deze vlot mee. Ik heb ook ervaring met de 1.8 benzine. Dit is eigenlijk wel het minimum voor een auto van dit gewicht.

Qua rumoerigheid zal het elkaar niet veel ontlopen. Voor chiptuning heb je officieel toestemming nodig. Ik denk trouwens dat dat met de 1.6 benzine niet gaat lukken.
Lex
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
Locatie: Noord Holland

Ik ben zelf sinds enige tijd de eigenaar van een 1.6D. Mijn vorige auto was een zéér stille benzineauto. Ik was bang dat het geluid van deze diesel mij zou gaan storen, maar moet bekennen dat dit heel erg meevalt.

Enkele weken geleden ben ik met de auto heen en weer naar de spaanse grens gereden. Zowel op de heenreis als op de terugreis totaal 1.450 km in 15 uur gereden, indien mogelijk met 150 km/u op de cruisecontrol, en absoluut geen last gehad van "geluidsoverlast".

Grote voordeel van dit dieseltje is tevens zijn lage verbruik. Na 10.000 km kom ik inmiddels op een gem. verbruik van 5,5 ltr op 100 km. Ik denk niet dat dit gemiddelde makkelijk haalbaar is met de 1.6 benzine. Ik moet bekennen dat ik nimmer in de 1.6 benzine heb gereden maar het lijkt mij, gezien het gewicht van de auto, een te lichte motor. Succes met de keuze enne..... misschien tijd voor een proefrit?
Gebruikersavatar
BeePke
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 12.06.2007 - 13:12
Locatie: Volvo-land Belgïe

Zou ook voor de 1.6D opteren, zoals lancer al zei, de 1.8 is echt wel het minimum voor deze wagen. De 1.6 benzine is denk ik zelfs niet op alle markten te verkrijgen.
2x Made in Belgium
Huidig 1: Golf V 1.9 TDI MY07 | Spring Edition | Graphietblauw
Huidig 2: V50 2.0D MY08 | Titanium Grey | Topline | R-Design Pack | Family Pack | Leder Offblack | 17"; Serapis | Bi-Xenon + foto's
Vorige: V50 2.0D MY06 | Electric Silver | Business Line (Leasing)
Gebruikersavatar
kennethbril
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 07.06.2007 - 00:30

Ik zou voor diesel gaan. Gaat je meer plezier geven.
Mijn volvo : V50 d5 black with toora's 18"; and bodykit
Pa zijn volvo V70 : full option D5 black
bas80
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 06.04.2007 - 12:18

Persoonlijk zou ik dan ook voor de diesel gaan. Rijdt lekkerder dan benzine (vind ik). Toen bij mijn S80 de automaat is vervangen, kreeg ik een week een V50 1.6D mee. Je komt er prima mee vooruit maar je moet niet denken dat je nog even snel ergens voor kan schieten. In dergelijke gevallen moet je soms terugschakelen (wat je bij een iets 'dikkere' diesel over het algemeen niet snel hoeft te doen) waardoor hij haast als een benzineauto rijdt.
Maak alsjeblieft niet de fout om te gaan proefrijden in een 2.0D. Dan word je namelijk niet meer gelukkig in een 1.6D. Mijn collega rijdt in een 2.0D en als je ze direct vergelijkt, valt de 1.6D erg tegen. De 1.6 is verder wel een fijne, stille en zuinige wagen. Hoe de V50 op benzine rijdt, weet ik niet. Persoonlijk rijdt benzine pas lekkerder dan diesel als er ook een turbo op zit (zoals een T5).
Succes met je keuze, het wordt hoe dan ook een mooie wagen!
Volvo S70 2.5D 1999
Volvo 440 CVT 1995
Volvo V70 2.5D 1999
Volvo V40 2.0 1996
Volvo S80 2.5D DTI Aut. 1999
Volvo V50 D5 GearTronic
s40driver
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 21.01.2007 - 13:55

DIESEL.....................
eXite
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
Locatie: NL

Zonder twijfel, na anderhalf jaar S40 1.6D gereden te hebben, de DIESEL variant. Durf er zelfs een wedje op te leggen dat de 1.6 benzine rumoeriger is i.v.m. de hoge toerentallen die een motor van dat formaat gaat maken.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Diesel! genoeg redenen hierboven...
Betreft tuning, als de dealer er niet aan wilt dan de leasemaatschappij ook niet... Er zijn genoeg Volvo dealer die tuning verkopen, laat het dan op je offerte zetten die je aan de leasemaatschappij stuurt.
Tunen heeft alleen nut bij 1.6D en niet bij de 1.6 benzine...
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Dulcis
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.07.2007 - 19:38
Locatie: Den Bosch

Wederom een diesel voorstander hier!
Heb met de 1.6d gereden en daarna met de 1.8 benzine. Ik vond de 1.8 al langzaam in verhouding tot de 1.6d! Dus laat staan hoe de 1.6 benzine moet zijn!
V50 2.0D 2007 Edition II
V70 2.5T 2009 GT Blue Momentum
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Doorgaans gaat een leasemaatschappij al niet accoord met tuning, een dealer kan het dan wel verkopen maar een importeur/fabrikant zal de garanties op andermans al dan niet vakkundige aanpassing moeten gaan geven en die geven logischerwijs op de gevolgen van andermans aanpassingen geen garanties.
Ik zou zelf overigens voor de 1.6D gaan, erg lekker machientje!
V50 BRILLIANT BLEU
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 12.07.2006 - 21:19
Locatie: Den Bosch

diesel is echt lekkerst
V50 1.6 D, Savile Grey Ed II RTI
Cacao Brown-interieur, Nordic Light Oak-inleg, Spartacus-velgen, roofrails
Maart 09
(voorheen V50 Brilliant Blue juni 06 t/m feb 09 :179000 km)
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12657
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Als je eenmaal diesel gewend bent, wil je niet anders...
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

V50 BRILLIANT BLEU schreef:diesel is echt lekkerst
mits on the rocks :wink:
jerre123
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 11.09.2007 - 20:08

ik rij met 1.6D en moet zeggen da die echt vlotje rijdt ben er zeer tevreden over
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Zuiver bijtellingstechnisch gesproken zou een benzine te prefereren zijn
Volvo for life
Lex
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
Locatie: Noord Holland

Vanwege het feit dat mijn 1.6D, voor regulier onderhoud, bij de dealer staat, heb ik momenteel een 1.8 benzine als leenauto. Over de keuze 1.6D of 1.6 benzine zou ik niet lang twijfelen. ( Zelfs deze 1.8 benzine vind ik niets.........). Het is hierboven al eerder gesteld: één keer diesel, nooit meer iets anders.
Gebruikersavatar
marsm104
5th Gear member
Berichten: 1168
Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Heerlijk voordeel van een diesel: Elke 1000 km pas moeten tanken!
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

De 1.6 diesel is inderdaad veel duurder in de nieuwprijs dan de 1.6 benzine maar het verschil in nieuwprijs tussen de 1.6 benzine en 1.8 benzine is maar 1000 euro. In leaseprijs scheelt dat ca. 25 euro per maand ofwel 1 euro per pk.

Ik zou de 1.6 benzine links laten liggen en voor de diesel gaan of als je liever benzine rijdt kijken of de 1.8 iets is.

Ik weet niet hoelang je met je auto moet doen maar vermoed vier jaar en dat is een lange tijd. Dan denk ik dat je voor jezelf de fijnste auto moet nemen en niet op de allerlaatste euro moet kijken.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”