Xenon inbouw achteraf

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
HenkSpeedy
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.07.2007 - 13:49

Het moet een "Delay Timer Relais" zijn. Het relais wat ik gebruikt heb is een oud type van de firma Syrelec (franse makelij) en heeft een spannings bereik van 10 tot 240 Volt (spoelspanning)
Voor het relais is geen aparte spanning of aarding nodig.
Er zijn aardig wat van deze soort op de markt met verschillende instel mogelijkheden, van 0,01sec tot uren vertraging. Heb even wat rond geneust op het net en de kosten van z'n relais varieert van € 40 tot €100.
(Ik heb 2,5 sec ingestelt.)

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Nog een klein nadeel aan deze schakeling (wat je niet moet vergeten)
Op het moment dat je even (voor wat voor reden dan ook) het licht naar alleen stadslicht schakeld en je wilt weer terug naar dimlicht je niet direct dimlicht hebt maar, in mijn geval 2,5 sec, later pas licht hebt.

Gr, Henk
Jan2855
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 17.06.2006 - 21:40

Er is voor de Xenonverlichting een ontstoorset te koop.
Zie: http://www.xenonstore.nl/meerinfo.aspx?ProdId=24

Deze set heb ik bij mijn V40 ph2 gemonteerd in de hoop dat mijn verlichtingsindicatielampje in het dashboard weer zou gaan branden. Dat gebeurde niet, maar is het misschien mogelijk het relais van deze set te vervangen door een timerrelais? Natuurlijk met de bedoeling de dimlichten iets verlaat in te laten schakelen.

Wie weet hier een antwoord op te geven, daar ik een leek ben.

Groet, JanvR
Volvo 343 1978
Volvo 360 1986
Volvo 340 1990
Volvo V40 1.8 2001
Volvo V50 1.6D 2008
Volvo V50 2.0 Limited Edition 2012 Caspian Bleu; Webasto EVO 5 standkachel
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

dure kabel voor een goedkoop probleem.
Gaatje boren in de weerstand doet hetzelfde
HenkSpeedy
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.07.2007 - 13:49

Jan2855, als je het bouwjr geeft kan ik misschien wat opzoeken in vadis.
En wat bedoel je met controle licht? In mijn vorige auto (s40 1998) was geen controle lampje aanwezig, alleen een grootlicht melding. Nu in de S60 ook niet.
Gr, Henk
Gebruikersavatar
Darmee
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 03.01.2006 - 16:14

Henk,
Een paar vragen van iemand die iets minder gevorderd is dan jij:
1- verhelpt dit relais het probleem dat ik heb? De rechterlamp gaat alleen aan nadat ik het licht een keer uit en aan heb gezet.
2- in welke draad moet dat relais? nr 5?
3- heb je die CEM losgemaakt of heb je een stuk dasboard verwijderd? Hoe maak je die CEM los?

S70 TDI 1998
S60 LPG 170 pk automaat 2001
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005

V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014
XC60 T6 Inscription 2022

en voor mooi weer: Jaguar XK8 dhc 1997
Jan2855
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 17.06.2006 - 21:40

Henk,

Mijn V40 is een Phase II uit 5/2001. Het lampje (helemaal links bovenin onder de klokken) brandde altijd als mijn verlichting was ingeschakeld. In mijn instructieboekjes staat helemaal niets van zo'n lampje. Dus vond ik dit altijd al typisch.

Verder gaat het om dit relais: Afbeelding Zouden mijn xenonlampen ook vertraagt gaan branden als ik dit relais vervang door een timerrelais. Overigens is dit een 40A/12V relais en zo'n zwaar timerrelais heb ik nog niet gevonden op het grote internet.

Groet, JanvR
HenkSpeedy
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.07.2007 - 13:49

Darmee,
Ik heb alleen de achterste kunststof plaat (bescherming of hoe je het wilt noemen) los gemaakt 2 torx schroejes.
Daarna de uitlees connector los gemaakt ook 2 torx of kruiskop schroeven.

De CEM is los te maken door aan de spatbord zijde een lip verder naar het spatbord te buigen (het is een stalen ophang frame) tegelijker tijd moet je de CEM aan de onderzijde, waar je hem beet hebt, iets naar je toe trekken (kantelen) ongeveer 15 a 20 graden dan kun je de CEM voorzichtig naar beneden trekken. de kabels/bedrading zijn lang genoeg om hem daarna zijdeklijngs richting de middenconsole te laten zaken. Ook moet de koppelings pedaal even wat ingedriukt worden om ruimte te maken.
Dan is er voldoende riumte om fatsoenlijk bij de aansluitingen te komen.

Lijkt een ingewikkeld verhaal maar het valt best mee, als je maar niets forceert. Kijk anders eerst met een speigeltje en lamp hoe het vast zit.
Als het ziet spreekt het voorzicht.

Of het opstarten van een lamp verholpen wordt weet ik niet, daar ik dat probleem niet heb, kan me wel iets voorstellen dat het helpt omdat je de lampen pas start als de motor draait dus meer vermogen om de lampen te starten.

Succes.
Grt Henk
HenkSpeedy
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.07.2007 - 13:49

jan2855, ik ga effe spitten kom daar hoe dan ook op terug of ik een positeif antwoord heb weet nog niet.
Gr,Henk
HenkSpeedy
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.07.2007 - 13:49

Darmee,
Even nog een aanvulling op jouw vraag 2 (was ik vergeten)
Het timer relais is aangesloten op aansluiting 1. (zie foto) Deze zorgt voor de spanning naar het orginele relais. (spoel spanning) In geen geval het timer relais aansluitne op de punten 3, 5 en 4 Dit zijn namelijk de contacten die naar de lampen gaan en dus zwaar belast zijn, bij starten van de lampen tot z'n 15 a 20 amp gaan. Deze stromen kunnen over het algemeen de electronische timer relais niet aan.
Ook krijg je dan de fout melding lamp stuk op je display.
Want de CEM meet dan lamp moet aan zijn en is nog uit.
Gr,Henk
Gebruikersavatar
Darmee
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 03.01.2006 - 16:14

Henk,

Bedankt voor de uitgebreide informatie.
Het was mij al gelukt de shunt uit de CEM te krijgen, voor het boren van het 2mm gaatje, zonder hem los te maken.

Enig probleem dat overblijft is: waar kan je zo'n tijd relais krijgen?
Ik ben al de electronica winkels in Amsterdam af geweest, maar geen succes of exorbitante prijs (€ 60). Op Internet wil het, met mijn vrijwel geheel afwezige electronica kennis, ook niet zo goed lukken. Heb jij een hint?

S70 TDI 1998
S60 LPG 170 pk automaat 2001
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005

V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014
XC60 T6 Inscription 2022

en voor mooi weer: Jaguar XK8 dhc 1997
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

relais zijn duur helaas :(
HenkSpeedy
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.07.2007 - 13:49

Darmee,
Heb wat gezocht op internet maar het enigste wat ik gevonden heb is Conrad en die kosten dan e42 + de verzendkosten. (zijn meer leveranciers maar vermelden geen prijs)
Op markplaats stond op dit moment ook niets.
Soms kan je wat tegen komen op rommel markten. Het blijft zoeken.

Die van mij kwam bij een overtollige voorrad vandaan en koste weinig e10,-

Waar het om draait is dat de (spoel)spanning 12 volt is en je seconden kunt instellen. alles wat meer is qua tijd is overbodig.
Of het relais van nu is (wat meestal nauwkeuriger is in tijd) of een wat over datum (10 jr of meer oud is) maakt niet uit. Als het relais maar ongeveer 0,5 amp kan schakelen (aansturen) en je de tijd een een beetje kunt instellen.

Gr, Henk
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

op ebay staat eea
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

op ebay staat eea
Gebruikersavatar
Denniskl
5th Gear member
Berichten: 1137
Lid geworden op: 26.01.2005 - 18:23
Locatie: Velp (gld)

Ik lees veel reacties over dat het licht aan gaat en weer uit bij het starten.
Je kan de verlichting toch ook standaard uit zetten, en pas aan als de motor draait.
Ik weet het, het is tegen de "Volvo-principes".
Maar dat voorkomt het probleem wel, denk ik.

Heeft er iemand problemen gehad met de reflectors?
De nieuwe eigenaar van mijn vorige S40 zag ze namelijk in rook opgaan,
nadat hij een xenon-setje had geïnstalleerd.
Ik weet niet of hij het goed had geïnstalleerd, welk merk, of wat dan ook.
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
D.M
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 03.06.2006 - 16:58

Denniskl schreef:Ik lees veel reacties over dat het licht aan gaat en weer uit bij het starten.
Je kan de verlichting toch ook standaard uit zetten, en pas aan als de motor draait.
Ik weet het, het is tegen de "Volvo-principes".
Maar dat voorkomt het probleem wel, denk ik.

Heeft er iemand problemen gehad met de reflectors?
De nieuwe eigenaar van mijn vorige S40 zag ze namelijk in rook opgaan,
nadat hij een xenon-setje had geïnstalleerd.
Ik weet niet of hij het goed had geïnstalleerd, welk merk, of wat dan ook.
Xenon verlichting heeft een lagere bedrijfstemperatuur dus aan de xenon lampen zal het niet liggen.
Ikzelf heb voor mijn huidige S60 ook een V40 gehad met achteraf xenon het er zo'n 100000km mee gereden nooit problemen gehad.

Gr. Dennis
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

Denniskl schreef:
Heeft er iemand problemen gehad met de reflectors?
De nieuwe eigenaar van mijn vorige S40 zag ze namelijk in rook opgaan,
nadat hij een xenon-setje had geïnstalleerd.
Ik weet niet of hij het goed had geïnstalleerd, welk merk, of wat dan ook.
dat waren dan (niet toegestane) 100W lampen met ietwat xenon gas erin.
Dat maakt het echter nog geen HID lamp.

wat hij ^^ zegt klopt verder. Onmogelijk dat het te warm wordt.
HenkSpeedy
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.07.2007 - 13:49

Jan2855,
Ben aardig aan het zoekn geweest in de schema's maar de relais zitten in de CEM en worden in de schema's niet apart benoemd, wat het erg lastig maakt.
Er zullen ongetwijfeld relais zitten maar daar kom ik via de schema's niet verder uit. De CEM zit overigens aan de linker kant onder het dashboard.

Wat voor soort relais het nu is in kan ik zo niet beoordelen. (in de kabelboom)
Maar als deze de lampen (versterker kastjes) rechtstreeks aanstuurt wordt het erg lastig ivm hoge start stroom.

Helaas maar hier moet ik afhaken, misschien dat een ander er meer van weet.

Gr,Henk
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

kijk eens onderaan deze pagina :)

http://www.slagerbv.nl/axi_krant/slager_krant_2.jpg

tijdelijke afbeelding / actie
kan iemandhet bestand eventueel mirroren?
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”