aankoopadvies Volvo V70 (classic) 2.5T

Voor kenners: de "Roffel"
pch
2nd Gear member

Hoi,

Ik ben al een tijdje bezig om te kijken naar een Volvo V70, eerst een model vanaf 2000 (dus na de Classic) maar die worden toch wat te duur voor ons dus nu maar naar een Classic...
We zoeken dus een sterke caravantrekker, onze huidige Citroën C5 Break 2.0 16V had toch wat moeite op vakantie af en toe met onze caravan, daarnaast wil ik gewoon naar een Volvo! :)
(dat wilde ik 2,5 jaar geleden al, toen konden we een nieuw model 2.4T kopen, maar mijn vrouw wilde toen weer een Franse auto en werd het een C5 uit 2002).
Waar ik eerst aan moet wennen is aan het feit dat we nu een auto hebben uit 2002 dus met nog maar 92000 km op de teller en nu kijken naar Volvo's uit 1997 met 150000km of meer...
Ik heb nu mijn zinnen gezet op 2 zilvermetallic Volvo's 2.5T, ik vind vooral onderhoudshistorie, APK, nieuwe banden, 6 maanden Bovag garantie!
Wat me verder belangrijk lijkt zijn de remmen (remblokken/schijven), airco, distributieriem etc.

Hieronder de 2 links van de auto's, graag jullie meningen en adviezen die ik kan meenemen als bagage naar de proefrit! :D

http://www.autoweek.nl/occasiondata.php ... 8&cache=no

http://www.autoweek.nl/occasiondata.php ... 8&cache=no

Van de eerste heb ik een offerte van 1000,- bijbetalen, dan zit er APK op t/m juni 2008, afleverbeurt, 3 nieuwe banden (1 band is in augustus 2007 al vervangen), alle remblokken zijn 20000km geleden vernieuwd en 6 maanden Bovag garantie...
Van de tweede krijg ik morgen offerte/het bij te betalen bedrag...

Waar kan ik b.v. nog extra naar vragen? Waar kan/moet ik tijdens de proefrit extra op letten? Is het nog aan te bevelen een ANWB-aankoopkeuring of Dekra-keuring te doen?

Mvrgr. Paul.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Die eerste is echt kaal, handbediende airco en geen cruise control
Volvo for life
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Ik vind deze auto's die je hier bekijkt nog steeds stevig aan de prijs. Oké...je hebt Bovag garantie.

Ik ben zelf in het bezit van een zwarte V70 2.5T met 165.000km op de klok. Mijn wagen is voorzien van de meeste opties zoals ECC, TRACS, Nivomat, Afneembare trekhaak, Boordcomputer, Cruiscontrol etc.
Verder zitten er aluminium dashboardpanelen in en een HU-1205 Navigatieradio. Deze auto zou bij mij de oprit verlaten voor zo'n €8500,-

Denk eraan dat dit een auto is met veel vermogen. De aandrijflijn mag dus kritisch bekeken worden. Net als de remmen en remschijven.
Verder lust deze wagen een behoorlijke slok benzine als je er veel mee in de stad rijdt. Op de snelweg maakt ie een nette 1:12.

Lekkere bak hoor...en zeker een goede caravantrekker.

Succes.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
pch
2nd Gear member

bart simpson schreef:Die eerste is echt kaal, handbediende airco en geen cruise control
en de 2e?

Gr. Paul.
pch
2nd Gear member

hans anesthesie schreef:Ik vind deze auto's die je hier bekijkt nog steeds stevig aan de prijs. Oké...je hebt Bovag garantie.

Ik ben zelf in het bezit van een zwarte V70 2.5T met 165.000km op de klok. Mijn wagen is voorzien van de meeste opties zoals ECC, TRACS, Nivomat, Afneembare trekhaak, Boordcomputer, Cruiscontrol etc.
Verder zitten er aluminium dashboardpanelen in en een HU-1205 Navigatieradio. Deze auto zou bij mij de oprit verlaten voor zo'n €8500,-

Denk eraan dat dit een auto is met veel vermogen. De aandrijflijn mag dus kritisch bekeken worden. Net als de remmen en remschijven.
Verder lust deze wagen een behoorlijke slok benzine als je er veel mee in de stad rijdt. Op de snelweg maakt ie een nette 1:12.

Lekkere bak hoor...en zeker een goede caravantrekker.

Succes.
Ruilen tegen onze Citroën C5 Break uit 2002 met 92000 km's? :)

Gr. Paul.
pch
2nd Gear member

trouwens: hebben deze modellen standaard allemaal niveauregeling zodat de auto een beetje horizontaal blijft als we onze caravan trekken, en zo niet: waar kun je aan zien of hij het wel of niet heeft?

Gr. Paul.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

nivoregeling was op de R na nooit std.
Volvo for life
pch
2nd Gear member

bart simpson schreef:nivoregeling was op de R na nooit std.
OK, en hoe weet je of hij het wel of niet heeft? (als je de verkoper b.v. niet vertrouwt...)

Gr. Paul.
JosW
5th Gear member

De vraag is wat de marktwaarde van jouw Citroen is. Ga daarvoor naar bv. naar ANWB.nl. Je weet wat je ervoor betaald hebt. Heb je achterhaald wat het verschil is weet je je afschrijving bij aankoop van de Volvo.
Is dit redelijk dan zou ik voor de 2e Volvo gaan.
Overigens dat nivomatverhaal vind ik onzin. Bij een druk van gemiddeld 50 kilo op de trekhaak zakt geen enkele Volvo ook maar 1 centimeter. Nivomat is pas interessant als je bouwvakker bent die op zaterdag een muurtje moet metselen met 300 kg. aan stenen.
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Ik denk als je een stevige caravan achter je V70 hangt het wel degelijk uitmaakt of je nivomat hebt of niet. Ik ben er blij mee.

Volvo V40 D2 MY2013
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Je schijnt het trouwens te kunnen zien aan de schokbrekers door onder de auto te kruipen.

Volvo V40 D2 MY2013
JosW
5th Gear member

hans anesthesie schreef:Ik denk als je een stevige caravan achter je V70 hangt het wel degelijk uitmaakt of je nivomat hebt of niet. Ik ben er blij mee.
Klopt. Maar dan wel inclusief die 300 kg. aan stenen.
Even serieus. Ook die zg. zware caravan mag niet meer disseldruk opleveren dan 50 á 60 kg.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Sommige mensen gaan met een compleet gezin en wat bagage op vakantie, die zitten dan doorgaans in de trekkende auto.
Doe mij maar een nivoregeling 8)
pch
2nd Gear member

En wat vinden jullie van deze???

http://www.autoweek.nl/occasiondata.php ... 3&cache=no

Gr. Paul.
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Als je van dit soort interieur houdt is het een overweging waard. Nette auto zo op het oog en natuurlijk bij een Volvo dealer.

Let wel dat dit een 2.3 liter is. Dat is een andere versie als de 2.5T waar je tot nu toe naar keek. Deze auto moet nog wat meer toeren maken om snel (en dat is ie) vooruit te komen. De 2.5T had destijds bij mij de voorkeur vanwege het hoge koppel bij een laag toerental. Daardoor is de auto als het ware als een diesel te rijden. Gewoon met 2000 toeren rondcruisen.

Volvo V40 D2 MY2013
pch
2nd Gear member

hans anesthesie schreef:Als je van dit soort interieur houdt is het een overweging waard. Nette auto zo op het oog en natuurlijk bij een Volvo dealer.

Let wel dat dit een 2.3 liter is. Dat is een andere versie als de 2.5T waar je tot nu toe naar keek. Deze auto moet nog wat meer toeren maken om snel (en dat is ie) vooruit te komen. De 2.5T had destijds bij mij de voorkeur vanwege het hoge koppel bij een laag toerental. Daardoor is de auto als het ware als een diesel te rijden. Gewoon met 2000 toeren rondcruisen.
En is zo'n Volvo T5 (en zeker bij zo'n hoge km-stand van 240000 km!) met zijn hogere toeren en waarschijnlijk hogere snelheden niet sneller "afgeragd"? Ik bedoel: slijt de boel niet allemaal veel sneller met een T5 dan met een 2.5T?

Gr. Paul.
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Tja...alles valt of staat bij goed onderhoud en een nette omgang.
Een T5 koop je niet om suf mee rond te rijden. Ik rijd ook niet als een "heilige"met mijn V70 2.5T....

Kan me wel voorstellen dat de 2.3 T5 door zijn hoogtoerige karakter wat meer op "zijn donder" krijgt.
Maar de heren technici weten daar vast een beter onderbouwd antwoord op te geven.

Volvo V40 D2 MY2013
NOS
7th Gear member

Maar met de T5 worden ook gewoon hoge kilometerstandenn gehaald.
Oceanracer
Geartronic member

Jos Weltings schreef:Klopt. Maar dan wel inclusief die 300 kg. aan stenen.
Even serieus. Ook die zg. zware caravan mag niet meer disseldruk opleveren dan 50 á 60 kg.
Ik weet niet waar die info vandaan komt, maar een kogeldruk van 75 kilo is anno 2007 volkomen normaal (en legaal!). En net als Bart ook al aangeeft, gaan de meesten niet alleen op vakantie. Dus naast de 75 kilo kogeldruk, gaan er 3 opgeschoten pubers mee op de achterbank (a 75 kilo per stuk) en nog een stuk of wat tassen (of een of meerdere honden) van zeg in totaal ook 50 kilo in de achterbak. Even snel rekenen en dan zit ik op 350 kilo! Ik denk dat de auto dan toch wel iets meer dan de door jou aangegeven 1 cm zal inzakken...

Overigens is nivomat achteraf relatief eenvoudig (maar niet goedkoop!) aan te brengen. Een handmatige airco aanpassen naar ECC is daarentegen niet haalbaar. Ook de kleur van het interieur moet je aanstaan. Zelf vind ik een licht interieur zeer fraai, maar kan ik volledig afknappen op de uitgeleefde stoelen van sommige exemplaren.

Nautic blue vind ik persoonlijk een zeer fraaie kleur voor een classic, maar gezien de leeftijd en km-stand vind ik de 2e optie (de grijze met ECC) van de drie de meest interessante.

PS Ik kocht voor die € 8500,00 de V70 van Hans. Dan die Cnogwat maar particulier verkopen via MP of zo.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Oceanracer
Geartronic member

Kijk anders hier eens naar: klikkerdeklik
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”