snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging : ja of nee ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4124
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Voor m'n nieuwe V70 twijfel ik nog om de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging als optie te nemen. Zijn er hier mensen die hier enig licht op kunnen werpen ? Op m'n huidige V70 heb ik het niet, wat ik er vooral van verlang is een iets steviger stuurgevoel op de autostrade. Maar is dit ook zo ?

Dank alvast !

Fulaks
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4124
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Niemand ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

steviger op snelheid zal speed sensitive steering niet zijn, lichter bij lage snelheid wel
Volvo for life
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

Met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging zal de bekrachtiging met meer dan 80 KM/U niet meer werken, dus wat zwaarder gaan sturen als een auto zonder deze optie.

De 3 programma's die in de auto zitten LAAG, MIDDEN, HOOG werken alleen onder de 80 km/u en vooral met inparkeren en lagere snelheid.

Bij een auto zonder deze optie blijft de bekrachtiging altijd werken waardoor sommige mensen de auto dan op hogere snelheid wat vaag vinden sturen.

Dus als je een auto wildt die wat "steviger op snelheid" zal sturen kun je kiezen voor snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4124
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

bart simpson schreef:steviger op snelheid zal speed sensitive steering niet zijn, lichter bij lage snelheid wel
C 30 T5 schreef:Dus als je een auto wildt die wat "steviger op snelheid" zal sturen kun je kiezen voor snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.
Ja, wat is het nu ? Is er een van jullie beiden die deze optie ook daadwerkelijk heeft of ermee gereden heeft ?

Fulaks
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Heb het op een XC90 gehad waar hij niet instelbaar is, heb het op een S80 geprobeerd waar hij wel instelbaar is, heb daarbij zelf niet het idee gekregen dat hij bij b.v. 100km/uur anders stuurde dan een auto zonder die optie.
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

Ik rij ermee op een S60 (niet instelbaar). Bij hoge snelheid stuurt bijna elke wagen licht. Stuurbekrachtiging kan daarom niet te veel meehelpen omdat je dan bij hogere snelheden zo in de geleiderails verdwijnt. Dat betekent dat bij hele lage snelheden (inparkeren) de stuurbekrachtiging minder helpt dan normaal zou kunnen.

Bij snelheidsafhankelijke bekrachtiging wordt bij lage snelheden heel erg meegeholpen en naarmate de snelheid toeneemt neemt de bekrachtiging af. (Volgens mij gebeurt dat geleidelijk, ik heb nooit een verandering bij 80 km/h gemerkt). Op die manier word je bij hele lage snelheden heel erg geholpen en bij hoge snelheden helemaal niet. Het effect merk je vooral bij inparkeren omdat dat veel soepeler gaat dan bij normale (of geen) stuurbekrachtiging.

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4124
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

FrankM,

daar heb ik wat aan. Conclusie : deze optie is voor mij dus niet nodig. Enneuh, ik zal de forumregels over cross-posten nog eens grondig bestuderen.

Fulaks
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

Parkeer jij nooit in? Ik heb geen ervaring in een Volvo zonder stuurbekrachtiging, maar de receptionist bij mijn dealer zei (na de verkoop, dus zonder bijbedoelingen) dat je na snelheidsafhankelijke stuurbekrachtinging nooit meer wat anders wilde...

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4124
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Stuurbkrachtiging is er altijd, standaard. Het gaat mij puur om de optie 'snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging', zoals die vekrijgbaar is op de nieuwe V70 en S80.

Ik rij nu een V70 2.4D van 2002, dus met 'normale' stuurbekrachtiging, en bij parkeren en manouvreren is die licht genoeg.

Misschien is er wel een verschil naargelang die wiel/bandenmaat : nu heb ik (kleine) 15" wielen met 195/65 banden, op de nieuwe wordt dat 17" met 225/60 (Canicula).

Fulaks
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Het kost niet de hoofdprijs, wellicht het proberen waard...

Thom
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32904
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Wij hebben het op de XC70, we vonden de D5 modellen bij de garage nogal zwaar sturen bij parkeren etc. De T5 stuurde veel lichter wat dat betreft en met variabele stuurbekrachtiging stuurt opeens die T5 heel zwaar. Ongelooflijk fijne feature en op normale snelheid merk je er niks van, als een kanon op de weg!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

@Fulaks: ja stuurbekrachtiging is standaard. Maar zoals Paul inmiddels ook al aangeeft: daarmee maak je het gemiddelde sturen lichter. Juist bij lage snelheden zou de stuurbekrachtiging veel meer kunnen helpen en dat is nu juist wat die snelheidsafhankelijke optie doet. Vandaar mijn opmerking: parkeer jij nooit in? Want als je dat wel doet dan zal je echt heel veel plezier beleven aan de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4124
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik heb die snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging niet besteld, na overleg en rijp beraad... ik heb ook met een 2.4D met 18" banden gereden en een met 17", en ik vond het stuur voldoende bekrachtigd bij manoeuvres. Ik houd wel van een stevig stuurgevoel.

Ik heb wel de geventileerde zetels besteld, maar da's natuurlijk iets compleet anders (zie http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=16219).

Fulaks
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

Klinkt als een mooie wagen hoor! dat geventileerde leer klinkt als een mooie optie!
Even iets anders... weet iemand of de V70 T6 (of dus de S80 t6) al te chiptunen is. Ben wel benieud wat ze daar uit kunnen halen. Zie namelijk alleen maar het oude model met 272PK overal staan.
Gebruikersavatar
xc90t6
4th Gear member
Berichten: 685
Lid geworden op: 20.07.2007 - 13:40
Locatie: Onbekend
Contacteer:

zkr doen. Wij hebben het wel in de XC90 en die stuurt echt lekker licht en op de snelweg als een echt grote auto zwaar. S40 helaas niet (ter wijl die toch het meest word gebruikt voor de boodschappen). Dus ik zeg nemen.
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”