Afgelopen zaterdag waarschijnlijk mijn turbo kapot gereden (s40 Phase II 115 PK)
Om ff het hele verhaal compleet te maken, zal ik van af het begin beginnen.
Anderhalve maand terug oftewel 4500 KM geleden is mijn auto bij de dealer beland met een kapotte EGR-klep. Klep laten vervangen, en meteen een olielekkage laten verhelpen. (Electronische gasklepeenheid vervangen)
Na 1 week kreeg ik last van een stotterende motor, onregelmatig stationair draaien(schommelingen tussen de 700 en 900 toeren) en zelfs een afslaande motor. Ik ben er mee terug gegaan, en toen heeft de dealer de auto opnieuw uitgelezen. Geen foutmeldingen te vinden en de monteur dacht toen dat de auto op 3 1/2 cilinder liep? Naar huis gereden met de auto en een slecht humeur, gaat het lampje van de olie branden. Toen heb ik 5 liter 5w40 gekocht en heb er 2 liter bij kunnen vullen. Bleek dat de dealer de auto niet heeft afgevuld na een olie lekkage. Vreemd dat dat niet de normaalste gang van zaken is. Na dat ik de auto heb afgevuld, geen last meer gehad van de Kwaaltjes die ik hierboven heb beschreven. Nu 4500 KM verder is mijn turbo kapot gegaan.
Mijn vraag: is het te verwijten omdat mijn auto te weinig olie heeft gehad. uiteraard heb ik dit ook aan de dealer gevraagd, maar die zegt dat een turbo daardoor niet kapot gaat. Hij vermoedde eerder dat de turbo te veel olie heeft gehad en op hol is geslagen, en daardoor kapot is gedraaid! Ik kan zelf met 100% zekerheid zeggen dat het niveau zeker niet hoger is geweest dan dat de max op de peilstok.
Graag wil ik van jullie sereuze reacties hebben, zodat ik eventueel deze ook aan de dealer kan voorleggen.
Op de rekening stond trouwens ook geen olie vermeld. dus deze was echt niet bijgevuld.
Verder is mijn vraag wat z`n turbo mij gaat kosten, en/of deze ook gereviseerd kan worden. En natuurlijk wat daar de kosten van zouden zijn.
Hopende op juiste reacties
Kapotte Turbo S40 TD 115PK Phase II
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
- DeNNiS_
- 4th Gear member
een turbo gaat niet zomaar kapot!
teveel olie?? nouw een systeem druk is afgestelt tot een max..
dus kan nooit teveel olie geven... anders heb je ergens een gigantisch probleem in je smering
teweinig kan zeker wel aangezien een turbo hoge toeren draait...
en goede smering nodig heeft
andere redens tot kapot gaan turbo.. starten en direct veel gas geven
boven de 2000 toeren dus...
of direct na het rijden al stil zetten niet laten na draaien
en weet je zkr dat de turbo kapot is?? is de turbo slang er niet afgeschoten
waardoor je geen turbo druk meer hebt??
wat is de KM stand van deze wagen???
teveel olie?? nouw een systeem druk is afgestelt tot een max..
dus kan nooit teveel olie geven... anders heb je ergens een gigantisch probleem in je smering
teweinig kan zeker wel aangezien een turbo hoge toeren draait...
en goede smering nodig heeft
andere redens tot kapot gaan turbo.. starten en direct veel gas geven
boven de 2000 toeren dus...
of direct na het rijden al stil zetten niet laten na draaien
en weet je zkr dat de turbo kapot is?? is de turbo slang er niet afgeschoten
waardoor je geen turbo druk meer hebt??
wat is de KM stand van deze wagen???
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Beste Dennis,
De KM stand van deze auto is 260.000KM. De turboslang is er helaas niet vanaf geschoten, daar de anwb er al na heeft gekeken. Volgens deze monteur zou de turbo niet meer rond gaan, en zou er een klep niet werken.
Verder heb ik de auto pas 2 maanden in bezit, en weet dat je een diesel rustig moet warm rijden. dit heb ik dus ook gedaan, en laat altijd de motor ff rustig draaien alvorens af te zetten.
Of ik moet nu gewoon domme pech hebben dat alles tegelijk komt. Feit is en blijft dat de auto ongeveer een week met te weinig olie heeft gelopen. Dit is volgens mij zoals ik het hierboven heb gesteld zeker de schuld van de dealer.
uiteraard heeft men ook een plicht om het peil te controleren, maar dat doet ook niemand als de auto vakkundig is gerepareerd bij de dealer. Dan ga je er gewoon van uit.
De KM stand van deze auto is 260.000KM. De turboslang is er helaas niet vanaf geschoten, daar de anwb er al na heeft gekeken. Volgens deze monteur zou de turbo niet meer rond gaan, en zou er een klep niet werken.
Verder heb ik de auto pas 2 maanden in bezit, en weet dat je een diesel rustig moet warm rijden. dit heb ik dus ook gedaan, en laat altijd de motor ff rustig draaien alvorens af te zetten.
Of ik moet nu gewoon domme pech hebben dat alles tegelijk komt. Feit is en blijft dat de auto ongeveer een week met te weinig olie heeft gelopen. Dit is volgens mij zoals ik het hierboven heb gesteld zeker de schuld van de dealer.
uiteraard heeft men ook een plicht om het peil te controleren, maar dat doet ook niemand als de auto vakkundig is gerepareerd bij de dealer. Dan ga je er gewoon van uit.
- J
- 3rd Gear member
Hai Joep,
Als het een officiele volvo dealer is, en hij iet over garantie wil praten kan je altijd nog de importeur bellen/mailen.
Mijn eigen ervaring is dat zeker olie bijvullen dusdanig onzorgvuldig gebeurd bij diverse garages dat ik dit altijd (ja echt altijd) controleer.
Door schade en schande wijs geworden, in mijn geval betrof het 3x een lease auto waarin bijzonder veel te veel was bijgevuld. Ook dit levert schade op kan ik je vertellen
Gereviseerde turbo's zijn wel te krijgen, goed zoeken op de bekende 2e hands volvo onderdelen adressen
succes!
Als het een officiele volvo dealer is, en hij iet over garantie wil praten kan je altijd nog de importeur bellen/mailen.
Mijn eigen ervaring is dat zeker olie bijvullen dusdanig onzorgvuldig gebeurd bij diverse garages dat ik dit altijd (ja echt altijd) controleer.
Door schade en schande wijs geworden, in mijn geval betrof het 3x een lease auto waarin bijzonder veel te veel was bijgevuld. Ook dit levert schade op kan ik je vertellen
Gereviseerde turbo's zijn wel te krijgen, goed zoeken op de bekende 2e hands volvo onderdelen adressen
succes!
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Heb vandaag bericht gekregen van de dealer.
De turbo is vastgelopen, en een nieuwe gaat me inclusief het monteren en BTW €1450 kosten. Ik heb aan de dealer gevraagd wat de oorzaak van de vastgelopen turbo is. Deze vertelde mij dat de turbo gemiddeld 1500 toeren draaide en dat bij een dergelijk hoge toeretal dit soort dingen kunnen gebeuren. Ook stelde hij dat als je een lange rit heb gereden je de turbo altijd rustig moet laten na draaien. Oftewel gooide hij het op normale slijtage! Uit diverse reacties heb ik van jullie vernomen dat te weinig olie wel degelijk de oorzaak kan zijn. Ik ben dan ook van plan om de dealer aansprakelijk te stellen, voor zover dat gaat. Als de dealer mij tegemoet wil komen met de kosten, Dan is het voor mij een afgedane zaak.
natuurlijk houd ik jullie op de hoogte
De turbo is vastgelopen, en een nieuwe gaat me inclusief het monteren en BTW €1450 kosten. Ik heb aan de dealer gevraagd wat de oorzaak van de vastgelopen turbo is. Deze vertelde mij dat de turbo gemiddeld 1500 toeren draaide en dat bij een dergelijk hoge toeretal dit soort dingen kunnen gebeuren. Ook stelde hij dat als je een lange rit heb gereden je de turbo altijd rustig moet laten na draaien. Oftewel gooide hij het op normale slijtage! Uit diverse reacties heb ik van jullie vernomen dat te weinig olie wel degelijk de oorzaak kan zijn. Ik ben dan ook van plan om de dealer aansprakelijk te stellen, voor zover dat gaat. Als de dealer mij tegemoet wil komen met de kosten, Dan is het voor mij een afgedane zaak.
natuurlijk houd ik jullie op de hoogte
-
- 7th Gear member
een turbo die 1500 toeren draait,die bestaat niet!
Maar ok,het is wel een kwalijke zaak als zij hun fout niet toegeven wat betreft het niet bijvullen van de olie na een reparatie.
Als de dealer inderdaad heeft verteld dat een turbo 1500 toeren draait,heb ik er al geen vertrouwen meer in.Dan weten ze niet hoe een turbo werkt!kwalijke zaak.
Maar ok,het is wel een kwalijke zaak als zij hun fout niet toegeven wat betreft het niet bijvullen van de olie na een reparatie.
Als de dealer inderdaad heeft verteld dat een turbo 1500 toeren draait,heb ik er al geen vertrouwen meer in.Dan weten ze niet hoe een turbo werkt!kwalijke zaak.
-
- 7th Gear member
Een turbo bestaat in principe uit een centrifugaal compressor en een enkeltraps turbine. Beide delen zijn met elkaar verbonden door een gemeenschappelijke starre as. De turbine wordt aangedreven door de uitstromende warme uitlaatgassen die op zijn beurt de compressor aandrijft. De compressor zuigt verse lucht aan uit de atmosfeer, perst die samen en levert die onder druk aan de cilinders van de motor. De hoeveelheid brandstof, die zich met de door de compressor aangevoerde lucht vermengt, kan dus worden vergroot, waardoor de motor meer vermogen kan leveren. Het rendement van het verbrandingsproces is ook beter, zodat de motor efficiënter werkt over een breed toerentalgebied. Het toerental van de turbo (ca 170.000 omw/min) hangt niet af van het toerental van de motor, maar van het, door de motor, geleverde vermogen. Zodra meer brandstof aan de motor wordt toegevoerd neemt de energie in de uitlaatgassen toe, waardoor de turbo sneller gaat draaien en de vuldruk wederom stijgt. Bovendien is de doorsnede van het turbinehuis is ook maatgevend voor de rotatiesnelheid van de turbine.
-
- 7th Gear member
Een van de voornaamste oorzaken waardoor de turbo stuk loopt is het wegvallen van de smering op het moment dat de motor wordt stopgezet. Met name wanneer een motor onder volle belasting draait, plotseling wordt stopgezet. De turbo draait dan nog met een hoog toerental van wellicht meer dan 120.000 omw/min. De turbolagering loopt dan zonder olie en de hitte wordt niet afgevoerd. Het is dan ook zaak na een flinke rit de motor enige seconden stationair te laten draaien om zo het hoge toerental van de turbo zonder problemen terug te laten vallen naar een lager toerental. Daarna pas de motor stop zetten.
Naast het feit dat olie smeert heeft olie ook tot taak warmte af te voeren en geluid te dempen. Enkele aandachtpunten
Naast het feit dat olie smeert heeft olie ook tot taak warmte af te voeren en geluid te dempen. Enkele aandachtpunten
-
- 7th Gear member
.
De volgende zaken duiden mogelijk op een niet goed functionerende turbo
De motor heeft te weinig vermogen en geeft zwarte rook af. De volgende punten moeten worden nagekeken: luchtfilter vervuild; klemmen op de luchtleidingen los; uitlaatspruitstuk, pakkingen, uitlaatsysteem; controle op aanloopsporen van de turbine en compressor in het turbohuis.
De motor geeft blauwe rook af en heeft een hoog olieverbruik. De volgende punten moeten worden nagekeken: het luchtfilter; turbolagers en olieafdichtingen; carterventilatie nakijken; gebruikt de motor olie.
Geraas van de turbo. De volgende punten moeten worden nagekeken: de luchtpijpklemmen; uitlaat lek; compressorwiel beschadigd door vreemde voorwerpen; hebben de turbolager schade gekregen door te kort aan olie of door vervuilde olie
De volgende zaken duiden mogelijk op een niet goed functionerende turbo
De motor heeft te weinig vermogen en geeft zwarte rook af. De volgende punten moeten worden nagekeken: luchtfilter vervuild; klemmen op de luchtleidingen los; uitlaatspruitstuk, pakkingen, uitlaatsysteem; controle op aanloopsporen van de turbine en compressor in het turbohuis.
De motor geeft blauwe rook af en heeft een hoog olieverbruik. De volgende punten moeten worden nagekeken: het luchtfilter; turbolagers en olieafdichtingen; carterventilatie nakijken; gebruikt de motor olie.
Geraas van de turbo. De volgende punten moeten worden nagekeken: de luchtpijpklemmen; uitlaat lek; compressorwiel beschadigd door vreemde voorwerpen; hebben de turbolager schade gekregen door te kort aan olie of door vervuilde olie
-
- 7th Gear member
lees bovenstaande even goed door!
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Heb vandaag mijn volvo opgehaald. Nieuwe turbocompressor laten monteren en gelukkig doet ie het weer. Trouwens nog bedankt voor je aanbod Ramon, maar toen ik s`ochtends belde (half 9) was de auto al bijna klaar. Ze hadden de turbo eerder geleverd gekregen.
De dealer voelde volgens mij wel nattigheid, over mijn eerder geklaag dat de olie niet was bijgevuld. Hij heeft namelijk de auto gelijk maar een beurt/check gegeven en alles nagelopen. Gelukkig was er niet heel veel meer te vinden, alleen de accu liep op zijn laatste leven. Maar dat geeft niet, heb thuis nog een nieuwe staan. van het weekend maar ff verwissellen.
Verder heeft de dealer de auto ook maar even gewassen. Maar als ik naar de rekening kijk, dan kon dat er zeker ook nog wel vanaf.
I.P.V. de eerder vermelde €1450 is het totaalbedrag opgelopen tot €1556! Echt tellen en voorlichten kunnen ze daar dus ook niet.
Thuis meteen ff onder de kap gekeken wat er allemaal is veranderd. Zag ik tot mijn verbazing dat ze vergeten waren een slang vast te zetten/aan te koppellen! Ik weet niet welke slang dit was, maar ik moest hem vast zetten aan een koppelstuk onder de accu. Het leek mij meer op een (ont)luchtingsslang naar een luchtfilter of iets dergelijks. (kenners weten wel welke slang dit is, en willen dit misschien wel delen met mij, zodat ik ook weet welke slang het zou zijn geweest)
Pijnlijk voor de meeste volvo liefhebbers, maar deze jongen gaat de volgende keer niet meer naar deze dealer, of het moet anders echt niet kunnen. Dan maar liever een erkende garage. Zonde dat het vertrouwen in deze dealer is gezakt tot het nul punt.
De dealer voelde volgens mij wel nattigheid, over mijn eerder geklaag dat de olie niet was bijgevuld. Hij heeft namelijk de auto gelijk maar een beurt/check gegeven en alles nagelopen. Gelukkig was er niet heel veel meer te vinden, alleen de accu liep op zijn laatste leven. Maar dat geeft niet, heb thuis nog een nieuwe staan. van het weekend maar ff verwissellen.
Verder heeft de dealer de auto ook maar even gewassen. Maar als ik naar de rekening kijk, dan kon dat er zeker ook nog wel vanaf.
I.P.V. de eerder vermelde €1450 is het totaalbedrag opgelopen tot €1556! Echt tellen en voorlichten kunnen ze daar dus ook niet.
Thuis meteen ff onder de kap gekeken wat er allemaal is veranderd. Zag ik tot mijn verbazing dat ze vergeten waren een slang vast te zetten/aan te koppellen! Ik weet niet welke slang dit was, maar ik moest hem vast zetten aan een koppelstuk onder de accu. Het leek mij meer op een (ont)luchtingsslang naar een luchtfilter of iets dergelijks. (kenners weten wel welke slang dit is, en willen dit misschien wel delen met mij, zodat ik ook weet welke slang het zou zijn geweest)
Pijnlijk voor de meeste volvo liefhebbers, maar deze jongen gaat de volgende keer niet meer naar deze dealer, of het moet anders echt niet kunnen. Dan maar liever een erkende garage. Zonde dat het vertrouwen in deze dealer is gezakt tot het nul punt.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Het is weer zo ver zeg!
Net een week de auto om hem vervolgens na 500km weer op een gele taxi terug
te kunnen brengen. Alleen nu ziet het er allemaal nog slechter uit. Op de snelweg maakte de motor een ratellend geluid, het olie lampje begon te branden en de motor sloeg af. Waarschijnlijk zijn nu de lagers van de aandrijfas kapotgelopen! Diagnose krijg ik maandag pas. Gelukkig lag er geen plas olie onder de auto, maar verder zal het niet veel goeds zijn. Ik ben in iedergeval al een lange tijd niet meer zo boos geweest, als vannochtend bij de servicebalie. Zoveel toeval en pech lijkt mij dus echt niet te bestaan. De dealer probeerde me al weer weg te wuifen met het verhaal dat de auto al erg veel km had gelopen! Ik ben dan dus ook bang dat ze weer niet voor de kosten willen opdraaien.
Ik heb vandaag gehoord van een onafhankelijke monteur, dat als de turbo niet goed staat afgesteld, er overdruk op het blok kan komen te staan en dat daardoor de lagers er uit geperst kunnen worden. Of dat dit waar is, dat weet ik zelf ook niet.
ik weet het in iedergeval allemaal niet meer.
Net een week de auto om hem vervolgens na 500km weer op een gele taxi terug
te kunnen brengen. Alleen nu ziet het er allemaal nog slechter uit. Op de snelweg maakte de motor een ratellend geluid, het olie lampje begon te branden en de motor sloeg af. Waarschijnlijk zijn nu de lagers van de aandrijfas kapotgelopen! Diagnose krijg ik maandag pas. Gelukkig lag er geen plas olie onder de auto, maar verder zal het niet veel goeds zijn. Ik ben in iedergeval al een lange tijd niet meer zo boos geweest, als vannochtend bij de servicebalie. Zoveel toeval en pech lijkt mij dus echt niet te bestaan. De dealer probeerde me al weer weg te wuifen met het verhaal dat de auto al erg veel km had gelopen! Ik ben dan dus ook bang dat ze weer niet voor de kosten willen opdraaien.
Ik heb vandaag gehoord van een onafhankelijke monteur, dat als de turbo niet goed staat afgesteld, er overdruk op het blok kan komen te staan en dat daardoor de lagers er uit geperst kunnen worden. Of dat dit waar is, dat weet ik zelf ook niet.
ik weet het in iedergeval allemaal niet meer.
-
- 7th Gear member
bulshit verhaal,een nieuwe turbo is van fabriekswege afgeregeld,wat ze denk ik verzuimd hebben is het spoelen van het blok ivm metaalresten van de turbo,zit er een nieuw oliefilter op?
-
- 7th Gear member
Wat er denk ik is gebeurd, dat de oliepomp is vastgelopen door metaaldeeltjes.als de oliedruk wegvalt is het einde verhaal.
- Henk
- 3rd Gear member
Ben,( R&R)
ik mis in jou prachtig "verwoorde werking" van de turbo iets? :-k
namelijk de "interkoeler" die maakt toch de "verbrandings-lucht"naar de motor kouder( dus zuurstofrijker) koudelucht bevat toch meer zuurstof dan warme lucht? en het is toch juist die zuurstof uit de lucht die je nodig hebt voor de verbranding! :smoker:
hierdoor kan je toch meer brandstof => motor sturen voor meer vermogen!
en zodoende toch een goede verbranding gewaarborgd blijft.
Heb ik wel eens iets over gelezen, ik weet niet of ik het goed verwoord,
"IK"weet nl. niet waar de klepel hangt, al hoor ik de klok wel luiden!!
maar wederom mooi verwoord die turbo werking duidelijk en begrijpend
ik mis in jou prachtig "verwoorde werking" van de turbo iets? :-k
namelijk de "interkoeler" die maakt toch de "verbrandings-lucht"naar de motor kouder( dus zuurstofrijker) koudelucht bevat toch meer zuurstof dan warme lucht? en het is toch juist die zuurstof uit de lucht die je nodig hebt voor de verbranding! :smoker:
hierdoor kan je toch meer brandstof => motor sturen voor meer vermogen!
en zodoende toch een goede verbranding gewaarborgd blijft.
Heb ik wel eens iets over gelezen, ik weet niet of ik het goed verwoord,
"IK"weet nl. niet waar de klepel hangt, al hoor ik de klok wel luiden!!
maar wederom mooi verwoord die turbo werking duidelijk en begrijpend
460 1.7 GL bj. 1990
V40-2.0 ph.2 bj 6-2000, tot 4-jan-2008
Nissan QQ 2.0 dCi Teckna 2008( van 01-2008 / 07-2016
Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition-9-2015 ( van 07-2016 / 03-2021)
Nissan Juke N-design 08-2020 (van 03-2021 / 08-2023)
Volvo XC40 T2 Business Pro van 05-2021 ( v/a 08-2023)
V40-2.0 ph.2 bj 6-2000, tot 4-jan-2008
Nissan QQ 2.0 dCi Teckna 2008( van 01-2008 / 07-2016
Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition-9-2015 ( van 07-2016 / 03-2021)
Nissan Juke N-design 08-2020 (van 03-2021 / 08-2023)
Volvo XC40 T2 Business Pro van 05-2021 ( v/a 08-2023)
-
- 7th Gear member
die intercooler zorgt voor meer luchttoevoer,koude klucht krimpt en warme zet uit,dus de vulling is groter met tussenkomst van een intercooler,maar je hebt ook turbodiesels zonder die intercooler.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Beste Ramon,
Het zou idd zo kunnen zijn. Heb even de rekening erbij gepakt, en mis idd een nieuwe oliefilter op de rekening. ook hebben ze maar 3 liter bijgevuld (staat dit keer wel op de rekening) Dit lijkt me te weinig voor een oliewissel. Ik hoop dan maar dat het de oliepomp is, en dat het idd weer de nalatigheid is van de dealer
Het zou idd zo kunnen zijn. Heb even de rekening erbij gepakt, en mis idd een nieuwe oliefilter op de rekening. ook hebben ze maar 3 liter bijgevuld (staat dit keer wel op de rekening) Dit lijkt me te weinig voor een oliewissel. Ik hoop dan maar dat het de oliepomp is, en dat het idd weer de nalatigheid is van de dealer
- J
- 3rd Gear member
wat is die dealer van jou een prutser zeg!
in je instructieboekje kan je achterhalen wat de carterinhoud zou moeten zijn, maar 3 liter lijkt mij ook ietwat weinig.
al contact gehad met volvo nederland over dit gebeuren?
in je instructieboekje kan je achterhalen wat de carterinhoud zou moeten zijn, maar 3 liter lijkt mij ook ietwat weinig.
al contact gehad met volvo nederland over dit gebeuren?
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Nee ik heb nog geen contact gehad met volvo nederland. Ik moet eerst tot maandag wachten op de diagnose van de schade. Dan weet ik ook of de dealer aansprakelijk gesteld kan worden voor deze schade. Mocht er idd geen gehoor komen van de dealer dan ga ik zeker het verhaal voorleggen bij volvo nederland en Bovag.
Verder weet ik op dit moment ff niet hoeveel olie er eigenlijk in het carter zou moeten, daar de auto + boekjes bij de dealer staat.
Verder weet ik op dit moment ff niet hoeveel olie er eigenlijk in het carter zou moeten, daar de auto + boekjes bij de dealer staat.
-
- 7th Gear member
5 liter incl oliefilter...