Hallo allemaal, ik ben mijn wagen flink aan het upgraden en dat wil best lekker, maar ik heb even een tweetal vraagjes met betrekking tot de stekkers aangezien ik geen kabelboom in mijn deuren heb.
Ten eerste: ik wil elektrische spiegels installeren en die hebben een vierkante stekker met zes gaten (vijf bedraad). De knopjes hebben een parallellogramvormige stekker met vijf pinnetjes. Welk pinnetje moet ik aan welk gaatje verbinden en moet ik nog aftakkingen maken? (heb bijv. gehoord 'achterruitverwarming' maar hoe ziet die eruit?)
Ten tweede: ik wil elektrische ramen installeren en daar zaten gelukkig wel kabels bij. Echter, op de regelunit van de spiegels zit ook bediening voor de ramen dus kan ik net zo goed die gebruiken. Het probleem hiermee is dat het (uiteraard) een andere stekker is. De meegeleverde stekker bestaat uit vijf pinnetjes naast elkaar, de volvo (toch?) stekker bestaat uit vier pinnetjes, twee gaatjes en een plastic pinnetje. Kan ik zomaar ongestraft die stekker omzetten?
Kan iemand me hier verder mee helpen? Alvast bedankt!
Stekkeraansluitingen kabelboom
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
Wat betreft hetgene dat je gehoord hebt van verwarmde spiegels en achterruitverwarming: Als je bij de 480 de achterruitverwarming aanzet, worden je spiegels ook verwarmd.
Ik durf niet te zeggen of dit bij een 440/460 ook zo is, maar ik zou het niet onlogisch vinden als het op dezelfde manier is aangesloten.
Ik durf niet te zeggen of dit bij een 440/460 ook zo is, maar ik zou het niet onlogisch vinden als het op dezelfde manier is aangesloten.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
-
- 3rd Gear member
Dat treft, ben hier zelf ook momenteel mee bezig, heb wel de volledige kabelboom er uitgehaalt, lijkt me het gemakelijkste. Is niet al te veel werk, in de 2 achterste deuren zit een kabeltje naar de deur portier en voor de rest in de 2 deuren van voor. Lijkt me het gemakelijkste dat je hier gaat proberen achter te zoeken. Je kan die van elke volvo halen met elektrische ruiten, is zelfs beter als je die van de achterste ook pakt, kan je als je indien gewenst later ook nog vanachter de elektrische ramen steken
cheerz Jan
cheerz Jan
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Ik zal even gaan zoeken bij slopers hier in de buurt - indien ik geen geluk ga hebben, is er misschien een van de lezers hier die me kan helpen aan ofwel een hele kabelboom ofwel iig de stekkers die op de getoonde bedieningsunit passen? Ik zou er heel blij mee zijn 

De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 3rd Gear member
Ik heb daarstraks even de motortjes van de ruiten gaan halen en de andere rommel die ik nu nog nodig had, denk dat ik 1-2 uur nodig had om dit aan te sluiten. Mits de juiste kabel boom het enigste wat ik nu nog moet uitzoeken is hoe de verwarming werkt want deze werkt bij mij nog niet, vermoedelijk is dit omdat er bij de passagier links achter een aftakking zit met drie draden, hoop dat dit is om de stroom van de achteruitverwarming te halen want anders werken de spiegels niet (en hiervoor heb ik ze toch gehaald.
cheerz Jan
cheerz Jan
- SchoutenCC
- 5th Gear member
ik heb inmiddels de (female) stekkers voor het bedieningselement weten te bemachtigen, dus ik ga binnenkort (trial and error ben ik bang) proberen de draadjes zo goed mogelijk te verbinden.
Wat ik nog wel zoek is iemand die me het volgende kan vertellen: voor de electrische spiegels, de stekkers daarvan, waar gaan die naartoe? Ik neem aan eentje naar de accu, eentje naar randaarde maar de magie richting achterruitverwarming moet ik nog ontcijferen. Ik heb een stekker die in de deur hoort met de volgende kleuren (kijkend naar de stekker: niet bedrade pin linksboven als pin 1, verder 123 / 456): leeg, grijswit, geelrood / grijzwart, bruin, grijs. Verder heb ik twee stekkers voor de bediening (kijkend naar de stekker: korte zijde boven met linker van de twee is 1): grijs, grijszwart / grijsgroen, grijswit, bruin.
Dit impliceert gelijke kleuren verbinden en het schakelen van achterruitverwarming (en daarmee 12V?) tussen geelrood en grijsgroen? Hoe herken ik de stekker van de achterruitverwarming onder het dashboard? Welke vorm/hoeveel pins heeft het? Mis ik nog in te schakelen elementen?
Alvast bedankt, Chris
Wat ik nog wel zoek is iemand die me het volgende kan vertellen: voor de electrische spiegels, de stekkers daarvan, waar gaan die naartoe? Ik neem aan eentje naar de accu, eentje naar randaarde maar de magie richting achterruitverwarming moet ik nog ontcijferen. Ik heb een stekker die in de deur hoort met de volgende kleuren (kijkend naar de stekker: niet bedrade pin linksboven als pin 1, verder 123 / 456): leeg, grijswit, geelrood / grijzwart, bruin, grijs. Verder heb ik twee stekkers voor de bediening (kijkend naar de stekker: korte zijde boven met linker van de twee is 1): grijs, grijszwart / grijsgroen, grijswit, bruin.
Dit impliceert gelijke kleuren verbinden en het schakelen van achterruitverwarming (en daarmee 12V?) tussen geelrood en grijsgroen? Hoe herken ik de stekker van de achterruitverwarming onder het dashboard? Welke vorm/hoeveel pins heeft het? Mis ik nog in te schakelen elementen?
Alvast bedankt, Chris
-
- 3rd Gear member
als je de standaard kabelboom hebt dan heb je normaal gezien een aansluit stukje dat je in de plaats van je orginele kabelboom steekt, dit mannelijke stukje dat in de auto zit heeft alle draden en de kabel die er orgineel aan zit (bij niet elektrische ruiten/spiegels) hebben maar 2 pinnen de elektrische ruiten versie heeft er 3 ik vermoed dat hier alle draden inzitten die nodig zijn, waar de 3 draden vanachter links voor zijn moet ik nog uitzoeken, mijn vermoeden is dat deze zijn voor het slot van de koffer en eventueel voor achteruit verwarming aftakking
cheerz Jan
cheerz Jan
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Na hulp van minimaniac die mij de exacte stroomschema's toestuurde: hulp van onschatbare waarde
--> HIJ DOET 'T !!
Nu nog inbouwen

Nu nog inbouwen

- SchoutenCC
- 5th Gear member
Het heeft even geduurd, maar het werkt nu eindelijk!
Ik heb ervoor gekozen om de knopjes in een nieuw bij de sloop gevonden center console te gebruiken ipv de knopjes hier te zien die in de deuren horen. Vond ik mooier
(en dit center console had een opbergvakje
)
Foto's komen nog, maar grosso modo is dit wat je moet weten: van de vijf draden bij de aansturing en de vijf draden bij de spiegel moet je er drie direct met elkaar verbinden [grijs, grijs/zwart en grijs/wit], deze zijn voor de horizontale en verticale draaiing/besturing. Verder moet je van de besturing en de spiegel allebei een draadje naar de aarde brengen en tot slot heeft de besturing stroom nodig via groen/grijs en is geel/rood bij de spiegel voor de verwarming. Deze moet je aftappen ná het knopje achterruitverwarming zodat hij alleen ingeschakeld is wanneer het knopje aan staat.
Ik heb ervoor gekozen om de knopjes in een nieuw bij de sloop gevonden center console te gebruiken ipv de knopjes hier te zien die in de deuren horen. Vond ik mooier

Foto's komen nog, maar grosso modo is dit wat je moet weten: van de vijf draden bij de aansturing en de vijf draden bij de spiegel moet je er drie direct met elkaar verbinden [grijs, grijs/zwart en grijs/wit], deze zijn voor de horizontale en verticale draaiing/besturing. Verder moet je van de besturing en de spiegel allebei een draadje naar de aarde brengen en tot slot heeft de besturing stroom nodig via groen/grijs en is geel/rood bij de spiegel voor de verwarming. Deze moet je aftappen ná het knopje achterruitverwarming zodat hij alleen ingeschakeld is wanneer het knopje aan staat.
- SchoutenCC
- 5th Gear member
En bij deze een paar fotootjes: de nieuwe console met knopjes, de bedrading in de deur en de onvermijdelijke chaos halverwege [foto die mijn vriendin niet te zien krijgt
]
Ik heb uiteindelijk de geel-rode draad voor de achterruitverwarming afgetapt van de kabels die links van de bestuurdersstoel onder het tapijt naar achteren toe gaan.
Zo is de uiteindelijke kabelboom voor de spiegels geworden als volgt: van de knopjes gaan de drie voor de besturing naar de respectievelijke spiegels, de aarde van de twee knopjes is samengevoegd en verbonden met de aarde van de handrem, de stroom is afgetapt van de aansteker, de aarde van de twee spiegels is aangesloten op de aarde van de aansteker en de verwarmingsdraad is samengevoegd en verbonden met de draad naar de achterruitverwarming.

Ik heb uiteindelijk de geel-rode draad voor de achterruitverwarming afgetapt van de kabels die links van de bestuurdersstoel onder het tapijt naar achteren toe gaan.
Zo is de uiteindelijke kabelboom voor de spiegels geworden als volgt: van de knopjes gaan de drie voor de besturing naar de respectievelijke spiegels, de aarde van de twee knopjes is samengevoegd en verbonden met de aarde van de handrem, de stroom is afgetapt van de aansteker, de aarde van de twee spiegels is aangesloten op de aarde van de aansteker en de verwarmingsdraad is samengevoegd en verbonden met de draad naar de achterruitverwarming.