Trilling V70 2.4T

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
v007
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 17.08.2007 - 15:02

[quote="fspanjer"]Hallo,
Het is niet zo dat het stuur trilt zoals ik dat van andere auto's ken met slecht gebalanceerde voorwielen. Het is meer het geval dat de hele auto licht en onregelmatig trilt. Ook heb ik het gevoel dat de stabiliteit van de auto beter zou moeten kunnen.
quote]

bovenstaande geldt dus ook voor mij en heb vrijdag jl. de banden opnieuw laten balanceren en een band lag niet goed op de velg. Ongelofelijk, koop je 4 nieuwe michelins 16/205/55 en gaat dat niet goed.

TRILLING IS NIET WEG, iets minder geworden, maar nu als ik het gas loslaat is het veel erger geworden.

De ophanging laat ik nu aan testen bij de ANWB in Den Haag en met de daaruit voortkomende gegevns ga ik naar een volvodealer om het te laten verhelpen.
Firefox
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 19.06.2006 - 14:59
Locatie: Almelo

Mijn V70 2.5D trilde ook altijd in de voortrein. Ik heb er werkelijk van alles aan gedaan, niets hielp. Als laatste redmiddel heb ik de schokbrekers rondom vervangen. Voor origineel en achter de niveaumats eraf gegooid en vervangen voor Monroe's. En wat denk je.... weg trilling :P
Gebruikersavatar
lkort
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
Locatie: Brabant

Ik heb sinds 3 dagen, 2 nieuwe aandrijfassen een nieuwe stuurkolom en 2 nieuwe voorbanden op mijn XC70 met 70000 km. Naar rechts trekken is verdwenen. De trillingen zijn nog steeds aanwezig. Banden en aandrijfassen kan ik dus uitsluiten, stuurhuis was al eerder vernieuwd.
Maandag maar weer eens bellen.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
otto
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 11.09.2007 - 21:06

een advies: stop met het balanceren van de wielen, ook niet aan de auto
dit helpt allemaal niets. bij niemand waarvan ik de reactie lees heeft het
geholpen.
v007
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 17.08.2007 - 15:02

dag Otto,
formeel gezien heb je gelijk en misschien is dit forum wel voor pietlutten (incl. mijzelf). Tenslotte zullen er meer V70 en XC70 rijders zijn die niet op dit forum zitten en het probleem niet merken, niet boeit, wel merken maar niet boeit en /of wel boeit en er mee tergggaan zonder dat wij dit te horen krijgen.

Het bericht van Firefox over de Monroeschokbrekers en het verwijderen van de niveaumats (?? dit is toch een mooi product) geeft aan dat bij hem de trilling wel weg was.

Oh ja, voor de nieuwsgierigen onder ons: het saab-forum kent ook heel wat reacties over trillen en bibberen van de auto.

Komende donderdag ga ik wel balanceren aan de auto; de ervaring hieromtrent volgen later op dit forum.
Gebruikersavatar
Donic
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.08.2006 - 10:06
Locatie: Deventer

otto schreef:een advies: stop met het balanceren van de wielen, ook niet aan de auto
dit helpt allemaal niets. bij niemand waarvan ik de reactie lees heeft het
geholpen.
Voor een groot deel kan ik hierin meegaan. Had ook een vervelend trillingsprobleem. Diverse malen balanceren, allerlei controles, niets hielp.
Totdat ik mijn zomerbanden (Michelin-Primacy) op mijn nieuwe MIMAS velgen (die ik voor de winterbanden gebruik) liet leggen. Vanaf de eerste meter nooit meer een trilling gehad. Als een scheermes. Er zat dus een onbalans in de bestaande velgen, en dat krijg je er met balanceren dus blijkbaar niet uit.
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
v007
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 17.08.2007 - 15:02

:BIG: laat ik daar maar mee beginnen. Gisteren mijn wielen 'aan de auto' laten balanceren (lees: in balans brengen van de gehele as) Voor en achterzijde gedaan en het is nu goed. Geen trilling meer en nog steeds netjes sporend.

Nu is het zaak dat als de winterbanden er in december opgaan we goed markeren waar de zomer velg van de as wordt gehaald, zodat we in het voorjaar weer hetzelfde velggat op hetzelfde asgat zetten. En uiteraard de juiste band op dezelfde plek, linksachter op linksachter etc.

De reden dat het nu goed is geeft de bandenspecialist als volgt aan: as, homokineet, schijf, velg en band zijn in lijn in balans gebracht.

overigens is het zo dat dit bedrijf 100 meter van de Volvodealer zitten en zij erg veel werk voor hun verzetten en dus weten hoe het zit met het onderstel van volvo's

de kosten waren 70 euro incl. BTW en het is een uurtje werk incl. een gezamelijke proefrit. Ik vind dat een nettte prijsstelling.

:?: Tenslotte dit en daarmee een vraagje:
De volvodealer kon in zijn computer zien welke opties mijn auto vanaf de fabriek heeft. Zo zag hij ook dat ik achter nivomats heb. Is het bij die vering mogelijk ze stijver te krijgen? Zoadt het 'amerikaanse rijden' er een beetje af gaat?

Ik hoor het graag!
JJDD
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
Locatie: Haarlem

v007 schreef:Geen trilling meer en nog steeds netjes sporend.
Heerlijk!! Ik zou ook gek worden van dat getril (heb er met andere auto ook ervaring mee). De inspanningen zijn dus niet voor niets geweest.
v007 schreef:de kosten waren 70 euro incl. BTW en het is een uurtje werk incl. een gezamelijke proefrit. Ik vind dat een nettte prijsstelling.
Als ik eerlijk ben, vind ik het nog weinig ook. Vakmanschap mag worden beloond. De eerste beste advocaat die niets (!) presteert krijgt meer (dat een goed presterende advocaat (of ander uurtje-factuurtje beroep) veel verdiend, geen probleem, die maakt het waar). 70 euro incl. btw per uur is gewoon niet veel (voor hetgeen wordt geleverd).

Verbazingwekkend hoe weinig kennis er soms bij een dealer aanwezig is.
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Gefeliciteerd!!!!

Van welke trillingen had je precies last en zijn ze allemaal weg?

Graag naam/locatie van het bedrijf.

Ik ben er van overtuigd dat een V70 alsop rails hoor te lopen en niet zoals bij mij het geval is, met een trilling alsof de snelweg vol zit met "kabouterverkeersdrempeltjes".
Gebruikersavatar
V70Rene
4th Gear member
Berichten: 679
Lid geworden op: 02.03.2007 - 20:05

Hoi,

Mijn V70 loopt alsop de rails....Wel met 16 inch velgen , icm Michelin banden.

Met een andere auto heb ik het probleem ook gehad , na montage nieuwe banden ( Dunlop) reed de auto voor geen meter meer , trekken en trillen. Na 2 maal opnieuw uitbalanceren was het nog bagger. Daarna dus ook aan de auto laten balanceren , en hop foetsie trillingen en trekken aan het stuur.

Wat ik wel ervaar met de Volvo is dat deze toch een lichte voorkeur heeft naar rechts / links , het is schijnbaar een Kl&^&&te auto om uit te lijnen.

Vorige week na montage nieuwe schokbreker is de auto voor uitlijnen weggebracht , echter auto trok naar links en stuur stond niet recht, maar ietsje naar links. Opnieuw uitgelijnd de dag erna , stuur stond toen iets naar rechts , trekken was over. Na een proefrit van ca 10 km weer terug naar de bandenboer , omdat het gewoon en rotzicht is dat het stuur niet recht stond....Nogmaals uitgelijnd , en stuur recht gezet....toen eindelijk voor 98 % goed , zowel stuurstand als trekken.

Toch wel 2 uur zoet mee geweest.

Grtz Rene
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
otto
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 11.09.2007 - 21:06

ik heb zelf heel veel aan een 850 laten balanceren. niets hielp, uitlijnen ook niet. ook nooit probleem met speling van homokineet geconstateerd.
s80 heeft vergelijkbare bobbelproblemen tussen 50 en 100.

heeft iemand ervaring met het gebruik van stalen velgen ipv alu velgen ??
(wintervelgen zijn toch meestal van staal denk ik)

die stalen velgen zijn toch per stuk naar schatting 10 kg zwaarder.
als een gewichtje van 10 gram al uitmaakt voor de balans, maakt men
mij niet wijs dat 10 kg aan verschil in totaalgewicht niet uit zou maken.
tegenwoordig rijdt iedereen immers op alu velgen, staat wel heel mooi
maar is het ontwerp daar ook op gemaakt.
onbalans is een heel subtiel samenspel van vering, demping en gewicht.
als er heel lichte wielen onder zo'n zware auto hangen te wapperen zou
het ook daar nog mee te maken kunnen hebben.
wie heeft de kans dit uit te (laten) proberen
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Hoi Otto,
Het gaat niet om het totaal gewicht, het gaat om de verdeling van het gewicht. Als het gewicht goed verdeeld is er per definitie bij goede centrering geen trilling. Denk maar eens aan een vlegwiel, die hebben een hele hoge massa, maar behoren niet te trillen.
Vwb de sterkte van Alu velgen denk ik dat dat wel mee valt, daar is al vele decenia ervaring mee opgedaan. Het grote voordeel is de lagere massa en daardoor lager energieverbruik. Hier geldt hetzelfde, totale massa heeft geen invloed op trilling.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Gertjan R
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 12.01.2006 - 19:41
Locatie: Paterswolde

Groenenp,
Ik denk dat je in principe gelijk hebt. Maar ook ik heb meer problemen met onbalans op lichtmetaal dan op stalen velgen.

Om de laatste zitten winterbanden, daar kan het natuurlijk ook aan liggen.
Dan zou je tot de conclusie komen dat zomerbanden zich moeilijker laten balanceren dan winterbanden?????
BMW 530D Touring HE 2011
V70N 2.4T 2000
V70 2.5 1998 459.000 km
V70 D5 Summum geartronic 2008
Audi A4 2.4 cabrio
V70 edition II D5 geartronic 2005
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Gertjan R schreef:Dan zou je tot de conclusie komen dat zomerbanden zich moeilijker laten balanceren dan winterbanden?????
nee met de band zelf heeft het weinig of niets te maken.
de velgen wel.
een lichtmetalen velg staat veel sneller 'krom' dan een stalen velg.
een slag in de hoogte komt wel vaker voor, de velg is dan niet meer perfect rond maar 'ovaal'. (om het cru uit te drukken)
de velg kun je dan laten richten.
otto
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 11.09.2007 - 21:06

het gaat mij hierbij ook niet om rotatietrillingen, die hebben inderdaad niets met het gewicht te maken, maar trillingen die het wiel maakt tgv het wegdek.
een kleine oneffenheid zal het wiel optillen waarna de schokbreker hem samen met de veer moet dempen. regeltechnisch gezien is dit vergelijkbaar
met een gewicht aan een veer die zo snel mogelijk tot stilstand moet komen.
als het gewicht niet juist afgestemd is op het veer/dempingsmechanisme
ontstaat er een te lange naresonantie. en daar lijkt het wat mij betreft op:
een kleine oneffenheid die zorgt voor te lange, en daarmee in elkaar
overlopende trillingen
otto
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 11.09.2007 - 21:06

even concreter: wie heeft er problemen ervaren met stalen velgen ?
(en waarmee niet duidelijk is aangetoond dat ermee tegen een stoeprand
o.i.d. is gereden)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”