Led's reageren sneller, maar dat moet ook weer niet overdreven worden. Persoonlijk verwacht ik dat ledverlichting optimaal zal werken in een reflector die daarvoor is gemaakt. Een reflector voor een lamp is niet optimaal voor led vervangende lampen lijkt me. Maar laten we de ervarigen afwachten. Als je weerstanden moet monteren zullen deze behoorlijk wat warmte ontwikkelen. Een lamp voor de richtingaanwijzer is 21 Watt, een ledlamp zal zo ongeveer 5 Watt doen. Het verschil moet worden omgezet in warmte in de weerstand. Reken even dat die 50% aan is bij knipperen, dan wordt er 8 Watt verstookt. Dat is behoorlijk, mogelijk zijn het weerstanden die op metaal geschroeft kunnen worden.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar EngineeredAlderbastend compleet V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019 V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex V70 T5 aut, MY2001 Full Options V70 2.5 Europa, MY1998
Als ik een gaatje in mijn drukke werkschema kan vinden ga ik eens bij de plaatselijke automaterialenzaak langs om te checken en eventueel aan te schaffen.
Kale Cor. Zwarte dos litros v40 ` 96. 300000km en een beetje
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
Daar heb je gelijk in...
Eigenlijk snap ik niet dat de ontwerpers daar niet over nagedacht hebben.
Tuurlijk, niet iedere led gaat in een behuizing met reflector.
Maar toch he...
Ik was net in Frankrijk, daar hangen de LED "lampvervangers" in de meeste grote hypermarche's (LeClerck, SuperU) gewoon in de rekken. Per stuk verpakt voor een paar Euri.
Maar ALLEMAAL met de EXPLICIETE waarschuwing dat vanwege ontbreken van typegoedkeuring op de auto deze lampen niet op de openbare weg gebruikt mogen worden.
Nou ben ik echt niet van het "altijd de regeltjes volgende type", maar met m'n auto ben ik errug voorzichting, vooral ook omdat ik (ook nog 's) vaak in Duitsland kom. Als je daar wordt betrapt met niet type specifieke zaken, zelfs zoiets als een paar Ledjes in je achterlichten, zelfs wanneer de veiligheid helemaal niet in het geding is, en zelfs wanneer je je als Nedelander veilig waant.... je gaat er gewoon aan het gaas. Zo werkt dat daar nou eenmaal.
Gewone lampjes vervangen door ledjes omdat die langer meegaan... ik zou nog maar 's gaan rekenen over hoelang je dan in je auto moet blijven rijden om dat voordeel eruit te halen.
Nuttig item, ik overwoog ook LED lampen voor m'n richtingaanwijzers vooral omdat ik de scherpe overgang tussen aan en uit goed vond staan. (LED remlichten heb ik al in de V50)
Maar ik ben geheel genezen!
Ik heb een paar van autostyle geprobeerd maar ze zijn te groot voor het normale achterlicht en remlicht geeft storing en aangezien ze rood licht geven heb ik niet de richtingaanwijzers gecontroleerd
Kale Cor. Zwarte dos litros v40 ` 96. 300000km en een beetje
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
Ok, maar ik heb wat op internet gekeken en er zijn lampjes die niet groter zijn dan de gewone lampjes en dus zouden moeten passen. De foutmelding zal idd een probleem zijn.
Ik heb LED-lampjes ook eens geprobeert voor mijn richtingaanwijzers; werkt niet goed. Door de mindere weerstand van de LED's gaan ze veel te snel knipperen. Ook vond ik de lichtopbrenst bij zonnig weer nogal aan de magere kant voor mijn remlichten....