Hallo,
Ik heb een s40 uit alweer 96
met een 100.000 op de teller.
altijd prima.
maar nu als ik hem start en zou de binnenverlichting aan doen dan
verliest hij soms de volle spanning. het licht gaat van flauw naar weer vol.
dit geldt ook voor de verlichting in het dashboard en de normale verlichting.
na een stukje gereden te hebben verdwijnt dit weer.
WAT KAN HIER DE OORZAAK VAN ZIJN???
GRAAG ADVIES!
B.V.D
vraag over spanningverlies
- hvdmountain
- 4th Gear member
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 06.02.2006 - 16:55
Slechte accu?
Dynamo?
Dynamo?
Volvo S70 Comfort Europa 2.4 20v Venetian Red metallic
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
slechte accu. Dat ie na een tijdje weer voldoende spanning geeft laat zien dat ie netjes oplaadt (Dynamo ok), maar dat ie dus alleen bij het starten te veel stroom trekt voor de accu.
Wel eens met een voltmeter de accu gemeten? en gekeken hoe het vloeistofniveau in de accu is?
Wel eens met een voltmeter de accu gemeten? en gekeken hoe het vloeistofniveau in de accu is?
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Het feit dat je accu zo snel dood gaat kan er mee te maken hebben dat ie niet goed opgeladen wordt. Een accu zou, in goede omstandigheden, een paar jaar mee moeten gaan (3 a 4).
Het is dus ook de moeite waard om naar de dynamo etc te laten kijken. Die heeft niets te maken met hoe fel je lampen branden, maar kan wel je accu binnen de kortste keren om zeep helpen. Trouwens, heel veel ritjes van minder dan 30 minuten ook...
Het is dus ook de moeite waard om naar de dynamo etc te laten kijken. Die heeft niets te maken met hoe fel je lampen branden, maar kan wel je accu binnen de kortste keren om zeep helpen. Trouwens, heel veel ritjes van minder dan 30 minuten ook...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- maassen
- 2nd Gear member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 15:27
- Locatie: arnhem
Nou net terug van kwik fit.
De dynamo is prima hij laad prima op.
Accu spanning was ook goed spanning liep iets op en niet af
daardoor konden ze zeggen dat de accu ook goed is.
Het zijn onderhoudsvrije accu s.
Dus vullen zou geen zin hebben werd mij verteld.
Vreemd maar zit er toch nog steeds mee, misschien nog andere ideeeen?
B V D
De dynamo is prima hij laad prima op.
Accu spanning was ook goed spanning liep iets op en niet af
daardoor konden ze zeggen dat de accu ook goed is.
Het zijn onderhoudsvrije accu s.
Dus vullen zou geen zin hebben werd mij verteld.
Vreemd maar zit er toch nog steeds mee, misschien nog andere ideeeen?
B V D
- ren
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 18:36
- Locatie: Hellevoetsluis
Probeer eens met een Multimeter de lekstroom te meten, zet deze op ampere´s haal de min pool los en zet de multimeter tussen (in serie dus)
je minpool en chassis dan kan je zien als er iets overvloedig stroom trekt.En als je geen erge waarden meet, zou ik toch ook de accu verdenken. 12 volt meet je bijna altijd wel, alleen als je start mag deze niet onder de ± 9,6 zakken.Maar onderhoudsvrije accu´s zijn niet heilig,deze kunnnen ook onder niveau staan met laden verdampt er tenslotte vloeistof.Succes met zoeken.
je minpool en chassis dan kan je zien als er iets overvloedig stroom trekt.En als je geen erge waarden meet, zou ik toch ook de accu verdenken. 12 volt meet je bijna altijd wel, alleen als je start mag deze niet onder de ± 9,6 zakken.Maar onderhoudsvrije accu´s zijn niet heilig,deze kunnnen ook onder niveau staan met laden verdampt er tenslotte vloeistof.Succes met zoeken.
850 GLT 2.5 20v´93
V40 1.8i 16v G3 ´97
V40 1.9 td 115pk ´04
V40 1.8i 16v G3 ´97
V40 1.9 td 115pk ´04
- ren
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 18:36
- Locatie: Hellevoetsluis
Noot bij vorige bericht....Met dat lekstroom meten, dan kan je zien als er evt. iets aan massa ligt wat je accu misschien wel langzaam leeg trekt. het kan bv. je binnenverlichting wat stroom lekt of de centrale portier vergrendeling
mocht een waarde meten trek dan de bijbehorende zekerering eruit en kijk je dan lekstroom hebt. elimineer alles 1 voor 1.
mocht een waarde meten trek dan de bijbehorende zekerering eruit en kijk je dan lekstroom hebt. elimineer alles 1 voor 1.
850 GLT 2.5 20v´93
V40 1.8i 16v G3 ´97
V40 1.9 td 115pk ´04
V40 1.8i 16v G3 ´97
V40 1.9 td 115pk ´04
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
massa kabel controleren,ook bij de versnelling bak.
is een bekend probleem in dit bouwjaar zijn zowel de massa kabelogen en de pluskabel ogen niet goed ,die hebben te veel weerstand.
het beste is ze beide te vervangen.
is een bekend probleem in dit bouwjaar zijn zowel de massa kabelogen en de pluskabel ogen niet goed ,die hebben te veel weerstand.
het beste is ze beide te vervangen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 19:59
- Locatie: Eindhoven
Kleine kanttekening: doe dit dus met het contact af. Als je multimeter in je massaleiding zet en je je motor probeert te starten verdampt er het een en ander in je multimeter omdat deze meestal maar stroom kunnen meten tot 10A en een startmotor wel 80-100A trekt.ren schreef:Probeer eens met een Multimeter de lekstroom te meten, zet deze op ampere´s haal de min pool los en zet de multimeter tussen (in serie dus)
je minpool en chassis dan kan je zien als er iets overvloedig stroom trekt.En als je geen erge waarden meet, zou ik toch ook de accu verdenken. 12 volt meet je bijna altijd wel, alleen als je start mag deze niet onder de ± 9,6 zakken.Maar onderhoudsvrije accu´s zijn niet heilig,deze kunnnen ook onder niveau staan met laden verdampt er tenslotte vloeistof.Succes met zoeken.