Dashboardverlichting 940 sedan 1995 is gedeeltelijk kapot.
Linkerkant bij de brandstofmeter en de linkerkant van de aanjager/cliamtronic. :?
Kan iemand mij vertellen hoe ik de panelen moet verwijderen?
Ik neem aan dat ik op die manier bij de lampjes kan komen?
Ik zie nergens schroefjes o.i.d. om de paneeltjes te verwijderen.
Als ik alles los kan halen vervang ik gelijk alle lampjes, moet ik die bij een Volvodealer kopen of zijn er betere alternatieven?
Eric.
Dashboardverlichting 940 sedan
-
- 1st Gear member
Ik heb de lampjes in de klok unit vorige week vervangen, kan je gewoon bij de benzine pomp kopen voor 4 euro (2 stuks). Het klokhuis kan eruit door een schroevendraaier in de lijst te drukken (metalenlijst) net voor het glas zit er een sleufje hiervoor van ongeveer 1 cm breed. Als je de lijst eraf hebt kan je de klok unit er simpel uitschroeven met een torx schroeven draaier.
De lampjes zitten in blauwe kunststof vattingen, simpel te vervangen.
(Het zijn dezelfde lampjes die in je deuren zitten (rode verlichting als je portier openstaat).
Bij mij is ook 1 lampje van de climatronic defect, heb nog niet uitgevogeld hoe je die unit eruit moet halen, probeer ik volgende weekend wel eens.
De lampjes zitten in blauwe kunststof vattingen, simpel te vervangen.
(Het zijn dezelfde lampjes die in je deuren zitten (rode verlichting als je portier openstaat).
Bij mij is ook 1 lampje van de climatronic defect, heb nog niet uitgevogeld hoe je die unit eruit moet halen, probeer ik volgende weekend wel eens.
-
- 1st Gear member
Ik vond deze tekst op een ander forum hoe bij de ecc lampjes te komen:
Anyway, ik heb dit twee keer gedaan/ondersteund op de sleuteldag.
Het is nogal wat werk.
De asbak moet eruit.
De radio moet eruit.
De sigarenaansteker moet eruit, schroeven achter plastic afdekkapje.
De bak waar de radio in zat, moet eruit, bovenin zitten meestal 2 torx-en T35.
De stripdie om de knoppenhandel zit, moet eraf, let op, hij breekt makkelijk. Hij zit achter het contactslot gehaakt, schuifhem naar rechts weg.
Dan blijft er een plaatje over, mer daarin de knoppen. Dat ding moet er ook uit, zit met 4 torx-en vast.
Dan zit er bij geval van climate control een zwart klepje, daar zitten de twee lampjes.
Heb je geen climate control, zit dat kapje er niet en kun je ze zo verwisselen.
Anyway, ik heb dit twee keer gedaan/ondersteund op de sleuteldag.
Het is nogal wat werk.
De asbak moet eruit.
De radio moet eruit.
De sigarenaansteker moet eruit, schroeven achter plastic afdekkapje.
De bak waar de radio in zat, moet eruit, bovenin zitten meestal 2 torx-en T35.
De stripdie om de knoppenhandel zit, moet eraf, let op, hij breekt makkelijk. Hij zit achter het contactslot gehaakt, schuifhem naar rechts weg.
Dan blijft er een plaatje over, mer daarin de knoppen. Dat ding moet er ook uit, zit met 4 torx-en vast.
Dan zit er bij geval van climate control een zwart klepje, daar zitten de twee lampjes.
Heb je geen climate control, zit dat kapje er niet en kun je ze zo verwisselen.
-
- 2nd Gear member
Hallo Rene,
Hartsikke bedankt voor de instructies! Ik ga komend weekend eens aan het knutselen.
Dat de radio er uit moet is gelukkig niet zoveel werk, die heb ik net ingebouwd en dat was ook een fluitje van een cent. Even een DIN-stekker setje gekocht, inklikken en opeens overal geluid in de Volvo!
Dat stuk climatecontrol wordt wel een priegelklusje denk ik.
Ik zal het resultaat laten horen/schrijven!
Groeten, Eric
Hartsikke bedankt voor de instructies! Ik ga komend weekend eens aan het knutselen.
Dat de radio er uit moet is gelukkig niet zoveel werk, die heb ik net ingebouwd en dat was ook een fluitje van een cent. Even een DIN-stekker setje gekocht, inklikken en opeens overal geluid in de Volvo!
Dat stuk climatecontrol wordt wel een priegelklusje denk ik.
Ik zal het resultaat laten horen/schrijven!
Groeten, Eric
-
- 2nd Gear member
Tja, even het kapje van de klokkenwinkel verwijderen. Klinkt simpel maar het is mij niet gelukt. Ik ga denk ik maar even om raad vragen bij de garage voordat ik het alluminium kapot maak. Volgend weekend maar de tijd voor nemen en de hele boel loshalen.
Eric
Eric
-
- 2nd Gear member
Nog steeds wil ik die lampjes vervangen, René is het jou gelukt om alles te vervangen?
Ik moet er nog aan beginnen komend weekend en ben benieuwd naar jouw ervaring met die #4@34!!XX kap van de klokkenwinkel.
Ik moet er nog aan beginnen komend weekend en ben benieuwd naar jouw ervaring met die #4@34!!XX kap van de klokkenwinkel.
-
- 2nd Gear member
Ik heb waarschijnlijk een 'rand' die emotioneel zeer gehecht is aan de rest van het interieur. Het indrukken van het veertje aan de binnenkant van de rand gaat prima. Als ik vervolgens de andere zijde hetzelfde doe dan ontstaat alleen wat ruimte aan de bovenkant van de rand waardoor de onderzijde naar 'binnen' kantelt en daar klem zit. Ik ga het zometeen nogmaals proberen. :smilecolros:
Eric
Eric
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hallo allen
Huls is de naam, kom uit Staphorst (eerste schrijven hier) opgericht op 26 - 09 - 1962, vragen, vraagt u maar, verdien de kost als TIG lasser, en kan ook tuussenpotten, ballanspotten etc etc van 1 mm repareren thuis, voor wie in de buurt woont, kosten? Alleen matriaal verder is het voor thuis hobby.
Maar ik heb een 940 sedan van 1994 op G3 gas, verbruik woon-werk 1 op 7,5 en lange sfstand 1 op 10,5, vrijdag de 16e even nieuwe distributie, rollen en waterpomp plaatsen uit voorzorg, en kleppen nazien.
Maar ik zit ook met het dashbord, met de lampies in de vewarmingsunit, ik heb met climate controll etc etc (alles op en aan versie)
Maar ga zondag a.s. een poging ondernemen om de verwarmings unit er uit te slopen, zit e.e.a. hier te lezen, en wil niet zomaar profiteren, dus zal ook mijn ervaring dit aangaande posten als het klaar is.
Net wel even de lamp van de verlichtingschakelaar gewisseld, dit is wel straf, eerst knoppie eraf plukken, dan moer lossen en dan achterlangs laten zakken, hebben ze wel erg moeielijk gemaakt, typisch weer volvo.
Eerdere volvo's 240 / 244 / 340 / 460 GLE en nu 940 GLE automaat, en de volgende wordt een S 80 want het zijn goede wagens
Huls is de naam, kom uit Staphorst (eerste schrijven hier) opgericht op 26 - 09 - 1962, vragen, vraagt u maar, verdien de kost als TIG lasser, en kan ook tuussenpotten, ballanspotten etc etc van 1 mm repareren thuis, voor wie in de buurt woont, kosten? Alleen matriaal verder is het voor thuis hobby.
Maar ik heb een 940 sedan van 1994 op G3 gas, verbruik woon-werk 1 op 7,5 en lange sfstand 1 op 10,5, vrijdag de 16e even nieuwe distributie, rollen en waterpomp plaatsen uit voorzorg, en kleppen nazien.
Maar ik zit ook met het dashbord, met de lampies in de vewarmingsunit, ik heb met climate controll etc etc (alles op en aan versie)
Maar ga zondag a.s. een poging ondernemen om de verwarmings unit er uit te slopen, zit e.e.a. hier te lezen, en wil niet zomaar profiteren, dus zal ook mijn ervaring dit aangaande posten als het klaar is.
Net wel even de lamp van de verlichtingschakelaar gewisseld, dit is wel straf, eerst knoppie eraf plukken, dan moer lossen en dan achterlangs laten zakken, hebben ze wel erg moeielijk gemaakt, typisch weer volvo.
Eerdere volvo's 240 / 244 / 340 / 460 GLE en nu 940 GLE automaat, en de volgende wordt een S 80 want het zijn goede wagens
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Nou, hier komt ie,
Heb ut gemaakt
Je bent nodig 2 2 watt lampjes, en 2 1,2 watt lampjes, voor onder de druk knoppen
Dit zooitje moet er allemaal uit, is ca 2 uur werk

Eerst asbak lossen, dan radio verwijderen, en dan kom je een beugel tegen waar je gewoon niet omheen kunt, die moet je lossen met 4 M10 moertjes.
En de twee torxjes onderaan de verwarmings unit losdraaien

Daar zie je de dop 10 dingen, 4 maal, = maar 5 minuten werk, gewoon doen
Als je alles gelost hebt, de airco unit zit gewoon met een paar stakkers vast, niet bang zijn, dan hou je dit over

En onder deze roze kapjes zitten 1,2 watt lampjes, als je er 2 watt in stampt branden ze niet meer rood, -heb ik dus weer- en mag het weer loshalen als ik zin heb, want heb er twee watters in gestampt

En voor de andere twee, we twe watters, moet je de kap van ut ding even losdraaien, en je kan er gewoon heel simpel bij

Dat is alles, dacht van knal er even platen van, want heb ut gedaan tijdens een 10 daagse zwerftocht door het land heen, Makkum, Kuddelstaart en Rosmalen, was even een vakantie!
Hoop dat iemand er wat aan heeft, ik denk dat het duidelijk is zo. Ze doen het bij mij allemaal weer
Heb ut gemaakt
Je bent nodig 2 2 watt lampjes, en 2 1,2 watt lampjes, voor onder de druk knoppen
Dit zooitje moet er allemaal uit, is ca 2 uur werk

Eerst asbak lossen, dan radio verwijderen, en dan kom je een beugel tegen waar je gewoon niet omheen kunt, die moet je lossen met 4 M10 moertjes.
En de twee torxjes onderaan de verwarmings unit losdraaien

Daar zie je de dop 10 dingen, 4 maal, = maar 5 minuten werk, gewoon doen
Als je alles gelost hebt, de airco unit zit gewoon met een paar stakkers vast, niet bang zijn, dan hou je dit over

En onder deze roze kapjes zitten 1,2 watt lampjes, als je er 2 watt in stampt branden ze niet meer rood, -heb ik dus weer- en mag het weer loshalen als ik zin heb, want heb er twee watters in gestampt

En voor de andere twee, we twe watters, moet je de kap van ut ding even losdraaien, en je kan er gewoon heel simpel bij

Dat is alles, dacht van knal er even platen van, want heb ut gedaan tijdens een 10 daagse zwerftocht door het land heen, Makkum, Kuddelstaart en Rosmalen, was even een vakantie!
Hoop dat iemand er wat aan heeft, ik denk dat het duidelijk is zo. Ze doen het bij mij allemaal weer
-
- 2nd Gear member
Hallo Hulzie,
Nou dat ziet er uit zég, heel erg bedankt voor de foto's van deze operatie.
Ik weet nu waar ik aan toe ben. Ergens de komende weken ga ik daar weer een poging toe doen. :smilecolros:
Greetz, Eric
Nou dat ziet er uit zég, heel erg bedankt voor de foto's van deze operatie.
Ik weet nu waar ik aan toe ben. Ergens de komende weken ga ik daar weer een poging toe doen. :smilecolros:
Greetz, Eric
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
En als je er niet uit komt -doorde week werk ik in 3 ploegen- maar in het weekend heb ik tijd, wil je best een keer helpen, kost niks.
Het valt echt harstikke mee, maar persoonlijk heb ik een hekel aan het radio lossen, want de 1 zit zo vast en de ander weer zo, en meestal zijn de lospennen pleitos.
Het valt echt harstikke mee, maar persoonlijk heb ik een hekel aan het radio lossen, want de 1 zit zo vast en de ander weer zo, en meestal zijn de lospennen pleitos.