Belasting op auto te omzeilen
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40969
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mijn buurman woont deels in NL en deels in Spanje. De auto met Spaans kenteken gebruikt hij alleen om heen-en-weer te rijden. Voor gebruik in NL heeft hij er gewoon eentje met NL kenteken. Om problemen te voorkomen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Oké, interessant, dat van mij speelde in 2004. Dus vandaar waarschijnlijk nog geen 2 dagen verplichting.The Driver schreef:In mei van dit jaar is er een vergelijke zaak geweest van iemand die in het buitenland een auto gehuurd had en na controle door de douane, alsnog de BPM en 100 % boete moest betalen.
Uiteindelijk heeft het gerechtshof toen beslist dat een Nederlander binnen 2 dagen een in het buitenland gehuurde auto terug moest inleveren.
Belastingdienst is uiteraard in beroep gegaan en het Hof in Den Haag gaat verder beslissen.
De grote verhuurmaatschappijen houden zich uiteraard aan deze nieuwe richtlijn.
Is namelijk ook van belang als je bijvoorbeeld in het buitenland een buitenlandse vervangende auto krijgt van de ANWB, hoewel de ANWB meestal voor een Nederlandse auto zorgt.
De ANWB zorgt gewoon voor dat wat voorhanden is. Dus in Frankrijk ook een franse auto. Moest ook wel, anders was ik niet thuisgekomen.
PS de belastingdienst heeft toch echt boter op het hoofd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
dat vind ik dan weer niet..liquid_force schreef:ik heb jaren gebruik gemaakt van deze loophole [zowel vanuit Belgie (BMW 320 en Volvo V70) als vanuit Duitsland (Audi A8 )] door middel van (zelf opgerichte) postbus bedrijven ed., maar door dit soort dingen aan de grote klok te hangen worden de loopholes direct gedicht ... ze snijden zich direct in de vingers ... dom dom dom.
//LqF
Per slot van rekening is "grijs kenteken" ook jarenlang oneigenlijk gebruikt door particulieren. en dat heeft bij elkaar toch 20 jaar geduurd
Laat Justitie er maar een uitspraak over doen.
en dan zien we wel weer.
(en om tv10 er bij te halen.... tja... :? )
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 21:13
- Locatie: Essen, Belgie
Voor de particuliere rijder is het een lastige.
Maar voor de Nederbelgen en Nederduisters met een (BTW belaste) zakelijke activiteit in Nederland is BPM en BTW vrij rijden al jaren mogelijk. En volstrekt legaal. Er bestaan diverse gespecialiseerde leasemaatschappijen die dit voor je regelen.
Let wel. Je moet wel in B of D wonen in verband met de BPM-vrijstelling!
Particulier werkt het echter niet omdat je de BTW niet kunt terugvragen.
Denktank
Maar voor de Nederbelgen en Nederduisters met een (BTW belaste) zakelijke activiteit in Nederland is BPM en BTW vrij rijden al jaren mogelijk. En volstrekt legaal. Er bestaan diverse gespecialiseerde leasemaatschappijen die dit voor je regelen.
Let wel. Je moet wel in B of D wonen in verband met de BPM-vrijstelling!
Particulier werkt het echter niet omdat je de BTW niet kunt terugvragen.
Denktank
Volvo: daar kun je (wel) op rekenen...
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Dat is te zeggen, je familieleden mogen niet in die auto rijden..Denktank schreef:Voor de particuliere rijder is het een lastige.
Maar voor de Nederbelgen en Nederduisters met een (BTW belaste) zakelijke activiteit in Nederland is BPM en BTW vrij rijden al jaren mogelijk. En volstrekt legaal. Er bestaan diverse gespecialiseerde leasemaatschappijen die dit voor je regelen.
Let wel. Je moet wel in B of D wonen in verband met de BPM-vrijstelling!
Particulier werkt het echter niet omdat je de BTW niet kunt terugvragen.
Denktank
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33122
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Dat is toch JUIST een voordeel, zou zeker mijn vader zeggen 

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 21:13
- Locatie: Essen, Belgie
Interessant. Hoe kom je aan die informatie? Bron? Of vermoeden/eigen mening? Dit was mij namelijk niet bekend.bart simpson schreef: Dat is te zeggen, je familieleden mogen niet in die auto rijden..
Denktank
Volvo: daar kun je (wel) op rekenen...
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Heel simpel: die familieleden hebben waarschijnlijk niet die bewuste zakelijke activiteit. Als ze meewerken en juridisch mede-eigenaar zijn, hebben ze dezelfde fiscaal-juridische status en mogen dan pas die auto besturen, anders niet.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Dank vast voor jouw antwoord....Battlecruiser S80 schreef:Heel simpel: die familieleden hebben waarschijnlijk niet die bewuste zakelijke activiteit. Als ze meewerken en juridisch mede-eigenaar zijn, hebben ze dezelfde fiscaal-juridische status en mogen dan pas die auto besturen, anders niet.
Je hebt met deze fiscale truc een heel wagenpark nodig om het gezin legaal te kunnen laten rijden, wordt het niet echt goedkoop van...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 21:13
- Locatie: Essen, Belgie
Het lijkt heel simpel maar dat is het niet.
De NL stelt de auto aan de particuliere B of D ter beschikking ten behoeve van de NL onderneming en vermeldt in het contract dat de auto mede voor privedoeleinden gebruikt mag worden. Hierdoor mogen zowel echtgeno(o)t(e) als kinderen er ook gebruik van maken. Dit wijkt in principe niet af van een auto-van-de-zaak welke door een NL bedrijf aan een in NL woonachtige wordt verstrekt.
Het enige verschil is dat de NL onderneming hier geen auto met NL kenteken mag verstrekken aan een in B of D woonachtige (uitzonderingen daargelaten). De auto wordt derhalve direct op naam van de particuliere Nederbelg/duitser gezet op B/D kenteken, doch blijft economisch en (later) het juridisch eigendom van de NL onderneming.
Dit heeft als bijkomend voordeel dat de auto BPM vrij naar prive gehaald kan worden na afloop van de gebruiksperiode en er per saldo alleen maar BTW wordt betaald over de restwaarde (=verkoopprijs door NL bedrijf aan B/D particuliere werknemer). Deze is in Belgie op minimaal 16% gesteld (na vier jaar). Dus over de auto wordt uiteindelijk slechts 3% BTW (16% van 19 %) afgerekend. Hoe eerder je de auto overneemt, des te meer BTW dat je nog moet betalen aan de grens.
En wat je vervolgens met de in prive behaalde "boekwinst" bij inruil/verkoop doet, dat moet je zelf maar weten... :twisted: Een courante auto levert na 4 jaar nog wel 40 % op ipv 16 %.
Daar staat overigens wel een fiscale bijtelling gedurende 4 jaar tegenover... Doch BTW van brandstof en onderhoud kun je weer aftrekken in de NL onderneming. Vervelend he
Kunt u het allemaal nog volgen???
Denktank
De NL stelt de auto aan de particuliere B of D ter beschikking ten behoeve van de NL onderneming en vermeldt in het contract dat de auto mede voor privedoeleinden gebruikt mag worden. Hierdoor mogen zowel echtgeno(o)t(e) als kinderen er ook gebruik van maken. Dit wijkt in principe niet af van een auto-van-de-zaak welke door een NL bedrijf aan een in NL woonachtige wordt verstrekt.
Het enige verschil is dat de NL onderneming hier geen auto met NL kenteken mag verstrekken aan een in B of D woonachtige (uitzonderingen daargelaten). De auto wordt derhalve direct op naam van de particuliere Nederbelg/duitser gezet op B/D kenteken, doch blijft economisch en (later) het juridisch eigendom van de NL onderneming.
Dit heeft als bijkomend voordeel dat de auto BPM vrij naar prive gehaald kan worden na afloop van de gebruiksperiode en er per saldo alleen maar BTW wordt betaald over de restwaarde (=verkoopprijs door NL bedrijf aan B/D particuliere werknemer). Deze is in Belgie op minimaal 16% gesteld (na vier jaar). Dus over de auto wordt uiteindelijk slechts 3% BTW (16% van 19 %) afgerekend. Hoe eerder je de auto overneemt, des te meer BTW dat je nog moet betalen aan de grens.
En wat je vervolgens met de in prive behaalde "boekwinst" bij inruil/verkoop doet, dat moet je zelf maar weten... :twisted: Een courante auto levert na 4 jaar nog wel 40 % op ipv 16 %.
Daar staat overigens wel een fiscale bijtelling gedurende 4 jaar tegenover... Doch BTW van brandstof en onderhoud kun je weer aftrekken in de NL onderneming. Vervelend he

Kunt u het allemaal nog volgen???
Denktank
Volvo: daar kun je (wel) op rekenen...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 21:13
- Locatie: Essen, Belgie
De truc zit hem in het toestaan van privegebruik door de NL onderneming.bart simpson schreef:Dank vast voor jouw antwoord....Battlecruiser S80 schreef:Heel simpel: die familieleden hebben waarschijnlijk niet die bewuste zakelijke activiteit. Als ze meewerken en juridisch mede-eigenaar zijn, hebben ze dezelfde fiscaal-juridische status en mogen dan pas die auto besturen, anders niet.
Je hebt met deze fiscale truc een heel wagenpark nodig om het gezin legaal te kunnen laten rijden, wordt het niet echt goedkoop van...
Je mag je eigen gezin toch ook in je eigen Nederlandse auto v/d zaak laten rijden?
Denktank
Volvo: daar kun je (wel) op rekenen...
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Deze situatie is uitsluitend voor een heel klein groepje "niet Nederlands ingezetenen" van toepassing op een niet in Nederland geregistreerde auto...
Niet echt een bruikbare aanvulling op een topic waarin de suggestie gewekt wordt dat mensen die de hier geldende belastingen betalen gek zijn.
Hier rijden kost hier nu eenmaal geld, zo zijn de (zure) regels.
Een BPM naheffing die zou kunnen volgen op het ongeoorloofd gebruik op de Nederlandse openbare weg is doorgaans geen feest.
Niet echt een bruikbare aanvulling op een topic waarin de suggestie gewekt wordt dat mensen die de hier geldende belastingen betalen gek zijn.
Hier rijden kost hier nu eenmaal geld, zo zijn de (zure) regels.
Je mag in Nederland je Nederlanse gezinsleden niet in een Belgisch of Duits geregisteerde auto laten rondrijden, dat is belastingontduiking, zij hebben niet de specifieke ontheffing die jij wel hebt.Denktank schreef:de truc zit hem in het toestaan van privegebruik door de NL onderneming.
Je mag je eigen gezin toch ook in je eigen Nederlandse auto v/d zaak laten rijden?
Een BPM naheffing die zou kunnen volgen op het ongeoorloofd gebruik op de Nederlandse openbare weg is doorgaans geen feest.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 21:13
- Locatie: Essen, Belgie
Daar ben ik het met jou eens Bart Simpson (w.b. eerste deel van jouw reply)
Ik wilde alleen maar demonstreren dat het in bepaalde gevallen reeds wel mogelijk was om BPM en BTW vrij te rijden.
Conclusie: in Nederland wonen betekent: Nederlandse kentekenplaat, dus BPM betalen (daarom dan die Luxemburg-constructie ook niet werken).
Heb je een bedrijf, dan kun je meestal de BTW terugvragen, in andere gevallen wordt het BPM en BTW betalen (extra zuur).
Denktank
Ik wilde alleen maar demonstreren dat het in bepaalde gevallen reeds wel mogelijk was om BPM en BTW vrij te rijden.
Conclusie: in Nederland wonen betekent: Nederlandse kentekenplaat, dus BPM betalen (daarom dan die Luxemburg-constructie ook niet werken).
Heb je een bedrijf, dan kun je meestal de BTW terugvragen, in andere gevallen wordt het BPM en BTW betalen (extra zuur).
Denktank
Volvo: daar kun je (wel) op rekenen...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 21:13
- Locatie: Essen, Belgie
Niet als die gezinsleden ook in Belgie of Duitsland worden. Of je moet zelf in B/D wonen en de rest van het gezin in NL, maar dat komt ook niet zo veel voor.bart simpson schreef:Je mag in Nederland je Nederlanse gezinsleden niet in een Belgisch of Duits geregisteerde auto laten rondrijden, dat is belastingontduiking, zij hebben niet de specifieke ontheffing die jij wel hebt.
Een BPM naheffing die zou kunnen volgen op het ongeoorloofd gebruik op de Nederlandse openbare weg is doorgaans geen feest.
Volvo: daar kun je (wel) op rekenen...
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Bottom-line: deze topic was een broodje aap verhaal, het ontduiken van de BPM en BTW is geen optie voor Nederlanders die een in Nederland geregistreerde auto rijden, het is niet anders.Denktank schreef:Daar ben ik het met jou eens Bart Simpson.
Ik wilde alleen maar demonstreren dat het in bepaalde gevallen reeds wel mogelijk was om BPM en BTW vrij te rijden.
Conclusie: in Nederland wonen betekent: Nederlandse kentekenplaat, dus BPM betalen (daarom dan die Luxemburg-constructie ook niet werken).
Heb je een bedrijf, dan kun je meestal de BTW terugvragen, in andere gevallen wordt het BPM en BTW betalen (extra zuur).
Denktank
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ik had dus moet schrijven dat je in Nederland wonende Nederlandse gezinsleden niet in Nederland mogen rijden met een in het buitenland geregistreerde auto? jaja.....Denktank schreef:Niet als die gezinsleden ook in Belgie of Duitsland worden. Of je moet zelf in B/D wonen en de rest van het gezin in NL, maar dat komt ook niet zo veel voor.bart simpson schreef:Je mag in Nederland je Nederlanse gezinsleden niet in een Belgisch of Duits geregisteerde auto laten rondrijden, dat is belastingontduiking, zij hebben niet de specifieke ontheffing die jij wel hebt.
Een BPM naheffing die zou kunnen volgen op het ongeoorloofd gebruik op de Nederlandse openbare weg is doorgaans geen feest.
De suggestie van het kunnen ontduiken van de belastingen in Nederland staat toch in het Nederlands op een Nederlands forum? ik veronderstelde dus ten onrechte dat het zich hier dat ook wel af zou spelen?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 21:13
- Locatie: Essen, Belgie
Ruuustig Bart, ruuuustig blijven
Naast het feit dat we elkaar maar amper de kans geven om fatsoenlijk te reageren lijkt het mij dat jouw eerder getrokken bottom-line conclusie de enige juiste is.
Ik bekijk het altijd vanuit internationaal perspectief (jij ook las ik net in een andere topic).
Als je het niet erg vind ga ik verder met horizontaal nadenken over internationale oplossingen die wel werken.
Naast het feit dat we elkaar maar amper de kans geven om fatsoenlijk te reageren lijkt het mij dat jouw eerder getrokken bottom-line conclusie de enige juiste is.
Ik bekijk het altijd vanuit internationaal perspectief (jij ook las ik net in een andere topic).
Als je het niet erg vind ga ik verder met horizontaal nadenken over internationale oplossingen die wel werken.
Volvo: daar kun je (wel) op rekenen...
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Volgens mij ging het juist uiterst fatsoenlijk....Denktank schreef:Naast het feit dat we elkaar maar amper de kans geven om fatsoenlijk te reageren lijkt het mij dat jouw eerder getrokken bottom-line conclusie de enige juiste is.:
De vermaledijde (illegale) BPM die wij hebben is mij ook een doorn in het oog, een complete afschaffing zal daarentegen niet te overziene konsekwenties hebben... het is dus een "noodzakelijk kwaad" geworden.Denktank schreef:Ik bekijk het altijd vanuit internationaal perspectief (jij ook las ik net in een andere topic).:
Een (nw. model) V70 is sinds 2000 zo'n ruime 15% duurder geworden dit om de prijzen voor belasting recht te trekken op het nivo van de ons omringende landen :shock:
Slaap lekker!Denktank schreef:Als je het niet erg vind ga ik verder met horizontaal nadenken over internationale oplossingen die wel werken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 21:13
- Locatie: Essen, Belgie
Slapen lukt niet erg. Ik ben juist weer helemaal wakker en getriggerd om wel een toepasbare oplossing te vinden (= beroepsmisvorming, ik kan er niks aan doen, want ik ben accountant). De oplossing lijkt in ieder geval iets te moeten worden met een niet-Nederlandse kentekenplaat...
Denktank
Denktank
Volvo: daar kun je (wel) op rekenen...