M'n net gekochte V70 140pk uit 2003 schakelt wat "harkerig / stroef". Bij proefrijden gemeld, zou worden verholpen. Vooralsnog is er echter niets veranderd. Heb nog wel garantie. Wat valt er aan te doen? Is het slijtage? "Normaal"? Of een teken dat vervanging binnenkort noodzakelijk is. Overigens gaat 'ie ook vaak moeilijk in de achteruitversnelling, eerst dan even in andere versnelling, evt zelfs koppeling laten opkomen, dan in achteruit. Het is me wel uitgelegd hoe dit komt, maar bij andere auto's had ik daar minder last van.
Daarnaast slaat de motor snel af, 's ochtends als die koud is (en bij niet heel veel toeren), maar ook wel met warme motor en niet teveel toeren. ook bij achteruit rijden. Misschien, omdat we diesel zijn gewend, wil ik de motor niet teveel laten loeien, dus wat te weinig toeren. Is dit gebruikelijk even, wennen, of mogelijk iets anders, of gewoon de afstelling?
Overigens maakt de motor direct na starten veel toeren, waarschijnlijk ivm het aanstaan van de ECC, daarna loopt het terug naar normaal aantal.
Bedankt alvast voor tips!
Stroef schakelen, en met koude motor snel afslaan
-
- 4th Gear member
Als de motor koud is dan schakelt de auto inderdaad stroef, aangezien de bakolie dan nog koud / slecht verdeeld is en niet zo goed smeert, dan is de achteruitversnelling inderdaad nog het lastigst van allemaal.
Snel afslaan, tja, wat heet. Benzinemotor slaat sneller af dan een diesel, dat is zeker.
Veel toeren maken (1500) na starten van koude motor is normaal. Zie het als een soort automatische choke
Snel afslaan, tja, wat heet. Benzinemotor slaat sneller af dan een diesel, dat is zeker.
Veel toeren maken (1500) na starten van koude motor is normaal. Zie het als een soort automatische choke

Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
-
- 3rd Gear member
Dank je!eXite schreef:Als de motor koud is dan schakelt de auto inderdaad stroef, aangezien de bakolie dan nog koud / slecht verdeeld is en niet zo goed smeert, dan is de achteruitversnelling inderdaad nog het lastigst van allemaal.
Maar als 't ie warm is schakelt 'ie nog steeds stroef ...
Ok. Alhoewel we naast de diesel ook een andere benzine auto (toyota) hadden, die had daar geen tot weinig last van.eXite schreef:Snel afslaan, tja, wat heet. Benzinemotor slaat sneller af dan een diesel, dat is zeker.
Ok! 't is best wel een geloei, zo 's morgens vroeg in de straat, pech voor de buren dus. Overigens geldt ook hiervoor dat de vorige benzine auto dat niet deed. Wel ietsjes meer, maar niet alsof je de gaspedaal ff tot de bodem drukt (bij wijze van speken ....). Maar er gebeurt in deze motor waarschijnlijk het 1 en ander meer, waardoor meer toeren nodig zijn.eXite schreef:Veel toeren maken (1500) na starten van koude motor is normaal. Zie het als een soort automatische choke
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik denk zelf juist dat er niets mis is met je bak. De achteruit is namelijk niet voorzien van synchromeshringen. Deze zorgen er bij de versnellingen 1 t/m 5 voor dat door het bedienen van de pook de tandwielen altijd goed in elkaar vallen. Toegegeven, er zijn maar weinig auto's waarvan de achteruit wel gesynchroniseerd is, maar bij volvo schakelen de bakken niet per definitie erg soepel. Het probleem van lastig in z'n achteruit schakelen is natuurlijk zeer eenvoudig te ondervangen door de wagen 's avonds op de oprit niet in de 1 maar al in de achteruit te schakelen.
De auto (ook een benzine) moet met gemak in beweging komen, zonder gas te geven. Probeer (op een rustige weg) eens het volgende. Auto in z'n 1 en koppeling op laten komen zonder gas te geven. Als koppeling helemaal los is, weer doorschakelen naar 2 en koppeling weer rustig op laten komen, wederom zonder gas te geven. Dit moet tot en met de 4e versnelling zonder problemen verlopen. Wanneer dit toch problemen geeft zou het kunnen dat de LMM of ETM defect zijn. Al is het laatste ongebruikelijk bij een model uit 2003. Het zou echter een overjarige uit 2002 kunnen zijn. Wanneer de auto de proef doorstaat is er maar 1 remedie: blijven oefenen!
De auto (ook een benzine) moet met gemak in beweging komen, zonder gas te geven. Probeer (op een rustige weg) eens het volgende. Auto in z'n 1 en koppeling op laten komen zonder gas te geven. Als koppeling helemaal los is, weer doorschakelen naar 2 en koppeling weer rustig op laten komen, wederom zonder gas te geven. Dit moet tot en met de 4e versnelling zonder problemen verlopen. Wanneer dit toch problemen geeft zou het kunnen dat de LMM of ETM defect zijn. Al is het laatste ongebruikelijk bij een model uit 2003. Het zou echter een overjarige uit 2002 kunnen zijn. Wanneer de auto de proef doorstaat is er maar 1 remedie: blijven oefenen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 3rd Gear member
Als ik dat zou doen rij ik 's morgens de garagedeur in .... hij staat nl al omgekeerd, parkeer eigenlijk altijd achteruit in, is per saldo makkelijker en veiliger.Oceanracer schreef:Het probleem van lastig in z'n achteruit schakelen is natuurlijk zeer eenvoudig te ondervangen door de wagen 's avonds op de oprit niet in de 1 maar al in de achteruit te schakelen.
Ga ik dit weekend eens proberen, bedankt voor de tip!Oceanracer schreef:De auto (ook een benzine) moet met gemak in beweging komen, zonder gas te geven. Probeer (op een rustige weg) eens het volgende...
Daar is het me met name om te doen! Dat wil ik liever uitsluiten, of zeker weten zodat'iets kan worden vervangen.Oceanracer schreef:Wanneer dit toch problemen geeft zou het kunnen dat de LMM of ETM defect zijn. Al is het laatste ongebruikelijk bij een model uit 2003. Het zou echter een overjarige uit 2002 kunnen zijn.
Hoe kan je eigenlijk zien welk modeljaar het het is? Kenteken hoeft dan inderdaad niets te zeggen. Aan chassisnr? Type nr. van LMM of ETM?
- Johan s60
- 6th Gear member
Fout!! de achteruit is wel gesynchroniseerd, als ik nog een beetje vooruitrij kan ik h'm zo in z'n achteruit zetten.Oceanracer schreef:Ik denk zelf juist dat er niets mis is met je bak. De achteruit is namelijk niet voorzien van synchromeshringen.
Dat lukt je met een niet-gesynchrodiseerde achteruit niet (zonder gekraak)
Ik heb nog nergens kunnen ontdekken dat een 2003 ETM beter zou zijn.
Kijk anders hier even of je enige herkenning ziet.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Kijk anders hier even of je enige herkenning ziet.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik ook niet. Maar tot op heden blijken alleen de oudere modellen de geest te geven.AlexV70 schreef:Ik heb nog nergens kunnen ontdekken dat een 2003 ETM beter zou zijn.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- Donic
- 2nd Gear member
Ik heb daar geen last van. Na koude start heel even een ietwat verhoogd toerental maar daarna erg snel netjes stationair draaien. Buren hebben daar zeker geen weet van.eXite schreef:Veel toeren maken (1500) na starten van koude motor is normaal. Zie het als een soort automatische choke
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
-
- 3rd Gear member
- Wat betreft de ETM: het lijkt met name om de modellen tot / met 2002 te gaan, volgens: http://home.comcast.net/~donwillson/Introduction.html
- dit weekend even de tip getest: koppeling langzaam laten opkomen zonder gas te geven, en dat gaat goed. Dus in zoverre lijkt er geen probleem. Onze parkeerplek is iets 'berg"-opwaarts, waardoor achterwaarts wat meer gas nodig is, daar zit 't 'm dan mogelijk in. Ik hou het echter in de gaten.
- schakelen blijft stroef, ook met warme moter / na een stuk rijden.
- dit weekend even de tip getest: koppeling langzaam laten opkomen zonder gas te geven, en dat gaat goed. Dus in zoverre lijkt er geen probleem. Onze parkeerplek is iets 'berg"-opwaarts, waardoor achterwaarts wat meer gas nodig is, daar zit 't 'm dan mogelijk in. Ik hou het echter in de gaten.
- schakelen blijft stroef, ook met warme moter / na een stuk rijden.
V70 - 140pk - 2003
- Gertjan R
- 2nd Gear member
Olie in de bak vervangen heb ik ook gedaan. Heeft helaas niets geholpen. Ik zet de auto meestal uit in z'n achteruit om schakelproblemen in koude toestand te voorkomen.
BMW 530D Touring HE 2011
V70N 2.4T 2000
V70 2.5 1998 459.000 km
V70 D5 Summum geartronic 2008
Audi A4 2.4 cabrio
V70 edition II D5 geartronic 2005
V70N 2.4T 2000
V70 2.5 1998 459.000 km
V70 D5 Summum geartronic 2008
Audi A4 2.4 cabrio
V70 edition II D5 geartronic 2005
-
- Starter
- Contacteer:
Ik krijg hem ook soms stroef in z'n achteruit. Ik schakel eerst naar z'n eerste en tweede en dan pas achteruit. Door hem eerst in de andere versnelling te gooien synchroniseert de versnellingbak.
Groeten,
Silly
Groeten,
Silly
S60 2002-09 2.4
BSR Tuned - 188PK
19"; Radius
Koni Sport
Intrax veren
K&N Filter
Xenon (Self Installed)
BSR Tuned - 188PK
19"; Radius
Koni Sport
Intrax veren
K&N Filter
Xenon (Self Installed)
-
- 4th Gear member
Dat ietwat verhoogde toerental waar jij het over hebt, daar heb ik het ook over, 1500rpmDonic schreef:Ik heb daar geen last van. Na koude start heel even een ietwat verhoogd toerental maar daarna erg snel netjes stationair draaien. Buren hebben daar zeker geen weet van.eXite schreef:Veel toeren maken (1500) na starten van koude motor is normaal. Zie het als een soort automatische choke

Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005