XC70 en winterbanden

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
matej
Starter

:?:
recent heb ik een 3,5 jaar oude Volvo XC70 met zo goed als nieuwe "all seasons" banden gekocht. Omdat ik 1-2x per winter naar de wintersport ga, zou ik graag willen weten of er iemand ervaring heeft met het rijgedrag van XC70 met all seasons banden in de winter ipv het gebruik van de speciale winterbanden. Is dat overigens in de wintersportgebieden van Oosterijk, Duitsland toegestaan? Indien ik voor de nieuwe winterbanden kies, moet ik dan ook andere wielen hebben ( had ik bij mijn vorige auto wel) of is het opzetten van de winterbanden op de huidige wielen ook prima?
Leon!!
1st Gear member

In wintersport gebieden en ook in Duitsland, zijn in de winter, winterbanden verplicht. Dus een all season band is niet toegestaan.
Don't drive faster than your guardian angel can fly
xc-hans
Starter

Leon!! schreef:In wintersport gebieden en ook in Duitsland, zijn in de winter, winterbanden verplicht. Dus een all season band is niet toegestaan.

Het is uitdrukkelijk niet verboden. Je kunt wel een boete krijgen, punten in je rijbewijs (in Duitsland) of mogelijk problemen met de verzekereing bij ongevallen als je niet de voor het weer geschikte banden onder je auto hebt.
Ik zou voor de eigen veiligheid kiezen: ga je naar wintersport dan reken je op sneeuw toch?

Groeten,
Hans

Voor diegene die Duits kunnen...
" ..seit Mai dieses Jahres gilt eine Änderung in der Straßenverkehrsordnung: Danach kann ein Verwarnungsgeld von 20 Euro erhoben werden, wenn ein Auto ohne eine "an die Wetterverhältnisse angepasste" Bereifung unterwegs ist.
Wenn ein Wagen dann auch noch den Verkehr behindert, weil es mit Sommerreifen über die Straße schlittert oder liegen bleibt, macht das 40 Euro und einen Punkt im Flensburger Zentralregister.

Von Winterreifen-Pflicht ist in dieser Neuregelung zwar ausdrücklich nicht die Rede. Wer bei Schnee und Eis mit Sommerpneus unterwegs ist, muss sich allerdings nicht nur fragen lassen, ob das die richtigen Reifen für das Wetter sind, sondern kann auch gehörigen Ärger mit seiner Versicherung bekommen.
zie ook: http://www.wdr.de/themen/verkehr/strass ... 1102.jhtml
mjeuring
3rd Gear member

Leon!! schreef:In wintersport gebieden en ook in Duitsland, zijn in de winter, winterbanden verplicht. Dus een all season band is niet toegestaan.
Bij mijn weten is Finland het enige land in Europa waar winterbanden bij wet verplicht zijn. Alpenlanden eisen gewoon dat je je gezonde verstand gebruikt en op winterbanden in de sneeuw rijdt.
Leon!!
1st Gear member

duitsland eist bij winterse omstandigheden, winterbanden onder de auto
C 30 T5
4th Gear member

En als je die niet hebt, en krijgt dan een ongeval ben je al voor 80 % schuldig ook al "zit" je goed.

En ook erg belangrijk is de min profieldiepte.

Is deze minder dan 5 mm, wordt de winterband die eronder zit niet meer als winterband erkend.
Dave2007
2nd Gear member

Ik heb het een jaar geleden aan onze verzekering hier gevraagd - en hun hadden geen probleem ermee om te betalen zou een ongeval gebeuren ...
Toch denk ik erover naa om dit jaar ook winterbanden te kopen.

Dave
Leon!!
1st Gear member

ja toch is het ook voor je eigen veiligheid.

2 jaar geleden ging ik naar Kaprun, precies toen die 2 hele grote sneeuw(storm) buien Europa teisterde.
Er lag aardig wat ijs/platgereden sneeuw op de auto baan.
Ik had winterbanden op mn toen nog ibiza. Je mocht er 130 rijden maar iedereen reed 70/80 zelfs de duitsers.

En toch komen er gewoon nederlanders voorbij geraced met 130 omdat ze op winterbanden rijden........ Een winterband is een hulpmiddel, ze garanderen niet dat je niet meer in de slip raakt
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”