Knakkend / Tikkend geluid

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
tommytommy
4th Gear member

.............
jans60
2nd Gear member

Het is toch niet het tikje van de airco die bijkomt?
Niet links, niet rechts, maar Volvo.
Fredhead
Geartronic member

Die van mij tikt ook, alleen is het bij mij (gelukkig) het tikje van de airco.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Delta
4th Gear member

Tommy,
Heb je een handbak of een automaat/geartronic???
Daar kan je geluidje ook nog wegkomen.
V70Rene
4th Gear member

Menno85 schreef:Ik haal even een oud onderwerp weer naar boven.
Ik heb hetzelfde tikkende/knakkende geluid, alleen bij mij linksvoor en achter.

Is iemand er al achter wat het precies is? Ik word er namelijk een beetje nerveus van :P
Ik houd niet van tikkende auto's

Overigens maakt het niet uit of de auto warm of koud is. De ene dag tikt 'ie wel, en als ik bij de garage sta dan verrekt 'ie het om te tikken :D
Ik heb het ook gehad , nl linksvoor... Naar de garage ermee en samen met de monteur proefgereden en idd knak en kraak bij het naar links over een putdeksel rijden , zoals ook al enkele posts hierboven beschreven. Aandrijflijn gecontroleerd zoals geschreven hier , echter geen resultaat . Wordt er een andere monteur bijgehaald die dan doodleuk meld dat er een serie schokbrekers is die een bijgeluid geven in de S60. Nu heb ik een V70 maar daarbij kon het ook voorkomen melde de monteur.

Nieuwe schokbreker erop gezet linksvoor , en ja hoor klachten waren weg. Moet ook zeggen dat de geluiden er niet altijd waren , en meestal alleen bij langzaam rijden.

Grtz Rene
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
tommytommy
4th Gear member

Bedankt voor jullie hulp.

-Het is idd niet de airco die aanslaat...:-)

-Heb verder een handbak.

-Ik heb tevens nieuwe schokbrekers gemonteerd..precies het zelfde probleem als met m`n oude schokbrekers.

Dus het moet ergens anders in zitten.

Wat ik wel gemerkt heb is dat ik de tik hoor als ik op een bepaalde manier instuur en de schokbreker belast wordt. Verder merk ik dat als ik m`n gas los laat...en heel voorzichtig op laat komen bij uitrollen dat ik die tik ook hoor bij rechtdoor....lijkt echt ergens speling in een motor rubber te zitten.(misschien is dit wel een 2e probleem)

Echter is de bovenste nieuw en de onderste gewoon ook nog prima.

Ik heb m`n vriendin laten sturen bij stilstand..dan hoor je het soms..en ik ben gaan kijken achter m`n wiel...ik hoor hem zo duidelijk..links voor bij m`n wiel tikken.

Zou een stabistang dit kunnen veroorzaken? (hij lijkt mij nog strak erop te zitten..zit geen speling op...echter kan ik hem niet echt bewegen..erg stug. Kan het zijn dat deze verrot is maar niet echt speling heeft?

Die stabistangen lijken niet echt nieuw.

Gr Tommy
V70Rene
4th Gear member

Die stabistangen lijken niet echt nieuw.

Had ik al laten vervangen voordat mn schokdemper werd gedaan , en was bij mij niet de oorzaak. De eerste keer dat ik het waarnam was nadat de stab. stangetjes vervangen waren voor nieuwe.

Nu de schokdemper vervangen is heb ik het probleem niet meer , niet zeggende dat dat de oorzaak bij jou is , maar bij mij was het wss wel het geval.

Grtz Rene
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
volvo-4life
2nd Gear member

Misschien heeft het er helemaal niets mee te maken... maar ik weet dat 2 kennisen allebei het 'knakkende' geluid hebben met hun volvo V70 van 1998. Allebei TDI en automaat. Bij het wegrijden met stuuruitslag hoor je het... toevallig niet dezelfde 'kwaal'?
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Moet niet gekker worden met de krakjes

kuch* forldvo* kuch :(
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
tommytommy
4th Gear member

Ik krijg morgen van m`n sloop een OK stabi-stang...ik hoop dat het daarmee afgelopen is.

Het is best lullig.

Ik heb m`n auto tot het kleinste detail +2005 model gemaakt (vanaf 2001).....maar als je door een bocht gaat hoor je "tok-tok"

Beetje lullig voor een nette bak.

Ik laat het nog wel weten of dit geholpen heeft..en anders was het weer 30e zonde geld. LOL...teller staat nu op 1500e voor deze tik. Moet wel zeggen dat ik wel nog weer 2 ton kan rijden..nu veel nieuw is..:-) Schokbreker,,,assen, rubbers, remmen

PS Volvo4life...hebben die maten niet grotere wielen..zodat die aanlopen bij volledige stuuruitslag?? Ik heb het wel namelijk met 225-45-17inch. Maakt verder niet uit...meest neem je niet zo`n bocht met 100 :-)

Gr Tommy
volvo-4life
2nd Gear member

Ha Tommytommy,

Nee allebei wel lichtmetaal maar geen 17inch, brede sloffen o.i.d. Ik zat eigenlijk eerder aan de combinatie van de automaat/aandrijving te denken... wel typisch dat het dus ook voorkomt bij handgeschakeld. Ben benieuwd of de andere stabilisator-stang bij jou uitkomst biedt, hoop het wel voor je in iedergeval. Bij zo'n strakke auto wil je idd geen getik horen :wink:
V70Rene
4th Gear member

Zoals ik al schreef , de Volvo monteur melde me dat er een serie van de S60 / V70 was die bijgeluiden had in de voor schokbrekers , vanaf fabriek . Ik hoop niet dat jij deze dus onder je auto hebt gekregen...

Grtz Rene
tommytommy
4th Gear member

Tja we zullen het zien. Ik hoop nergens meer op..valt het ook niet meer tegen.

Ps ik had het probleem tot 5 maanden geleden niet...toen kwam het...daarna heb ik 2 complete aandrijfassen en 2 nieuwe veerpoten laten monteren.... precies het zelfde probleem.

Dus het moet ergens anders in zitten.

Is er nog een ander motorsteum rubber die je minder makkelijk ziet?? Ik voel gewoon dat de motor iets speling heeft bij het gasgeven..terwijl de bovenste nieuw is..en de onderste rubber gewoon goed is.

Komt een vervolg...

Gr Tommy
Menno85
1st Gear member

bij mij zijn de stabi-stangen ook al vervangen, maar dat helpt niets.
De tik is er nog steeds :(
Volvo 940 2.3 AUT
S60 D5
V70 2.4D 2007
tommytommy
4th Gear member

Stabi stang hielp idd ook niet bij mij...dus heb m`n oude bewaard...zal vast nog wel een keer een stuk gaan :-)

Ik ga morgen op een brug kijken.

Ik voel ook wat speling als ik rol en gas geef...het kan zijn dat de voorste motorrubber versleten is...

Ik praat niet over die gene die bovenop de motor zit..en die h-beugel die onderop zit.

We zullen het zien...zodra ik meer weet post ik het.

Gr Tommy
VolvoRulez
3rd Gear member

Bij mij was het een gescheurd stuk rubber boven in de rechter
voor veer, bij de schotel. (je ziet het pas als je m los haalt
zei de dealer)
Ik heb het net laten vervangen en ik hoor niks meer!
S60 T5 (2001)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
tommytommy
4th Gear member

Bedankt..dat kan een nuttige tip zijn...ik trek hem er zo onderuit...laat het nog weten...of dit het was.

Gr Tommy
Kroon
2nd Gear member
Contacteer:

Gisteren weer naar de Garage geweest voor mijn probleem met het tikken in het linker voorwiel. De eerste keer dat ik er kwam hebben ze vet op de vertanding van de aandrijf as gedaan wat dit euvel voor korte tijd had verholpen.

Aangezien het probleem zich dus weer voordoet heb ik dit gemeld en men heeft nogmaals vet op de vertanding gedaan waardoor het nu over zou moeten zijn. Heb ze verteld dat ze dit de vorige keer ook al hadden gedaan. Antwoord was dat ze er nu SPECIAAL vet tussen hadden gedaan? Hier heb ik mijn vraagtekens bij. Of ze hebben er locktite tussen gedaan of weer gewoon vet. In het eerste geval kan ik dus ooit een probleem krijgen als de boel los moet. In het andere geval sta ik over 2 week weer voor de deur.

Heb de modifictatie bout voorgesteld maar wisten zijn noch de Volvo dealer iets van
Volvo S60 D5 Edition, 2002, 163pk, Telefoon, Half Leder, HU803 met 300W, 16 inch lichtmetaal, 15 inch winterbanden, achteruitrij sensoren, electrische stoelen, afneembare trekhaak, klasse 3 alarm enz
tommytommy
4th Gear member

Ik heb ergens op het forum het nummer staan van die bout.

Voor de S60 staan ze niet in de computer bij de Volvo...ik geloof dat die van mij eigelijk van een xc90 is. Ik zal straks het nummer voor je opzoeken.

Ik ben gisteren naar de garage geweest...nergens zit speling op. Ik denk dat ik al weet wat het euvel is.

Bij m`n vorige werkgever was er een parkeergarage...achter elk vak lag een betonnen balk dat je niet te ver door kon rijden. Bij het indraaien klapte ik soms tot stilstand met met wielen tegen die balk, heb zelfs een keer die balk verschoven.

Het vermoeden bestaat dat het Rubber en of m`n lager bovenin m`n veerpoot een tik heeft gekregen. Zit geen speling in..maar gewoon iets mis binnenin.

Dus ik koop in de VS 2 nieuwe lagers en die rubbers met garantie voor 110e incl verzending (kost in NL repro ca +250e)

Ik heb zo het vermoeden dat dit ook jou probleem kan zijn...

PS je kan idd ook die bout vast laten lijmen...dat is denk net zo goed...wellicht niet een permanente oplossing. Die bouten koste 42 e uit m`n hoofd. Weet je tenminste zeker dat dit goed is.
tommytommy
4th Gear member

Zie foto

daar staat het nummer ook op.

Na wat zoeken, passen en meten met de dealer vonden we hem. Het is wel handig als je een dealer hebt je ook wilt helpen..

Furness Amsterdam is erg behulpzaam..ook met schema`s....uitleg..advies...zonder dat ik m`n auto daar breng voor reparaties en onderhoud...dit doe ik altijd zelf.

Gr Tommy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”