Afspraak bij Hartog Tuning gemaakt! - het verslag!
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
Het zou absoluut kunnen... Ik ben helemaal geen techneut en probeer met mijn 2-de klas natuurkunde kennis dit te verklaren. Vandaar ook mijn wellicht domme vragen / gedachten. Ik hoop daarom ook, dat onze "huistuner" zich in deze discussie mengt en zijn professionele mening (niet dat die van jou dat niet is !!) hierover ventileert. Of andere technisch meer onderbouwde (dan ik) forumleden. Maar buiten jouw redenering (waarvoor uiteraard dank) blijft het angstvallig stil hier .. 

Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
- MaXX99
- 2nd Gear member
Haha het enige waar ik je professioneel over kan inlichten is UNIX en EMC DMX-3'sk hoop daarom ook, dat onze "huistuner" zich in deze discussie mengt en zijn professionele mening (niet dat die van jou dat niet is !!) hierover ventileert.

2007 V70 2.4D 163pk/340Nm RICA 226pk/460Nm Comfort Line, barentz blue, Oak leder sportzetels, getinte ramen, 16-duims 5-spaaks nodus velgen.
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Het is niet zo dat de motor minder toeren gaat draaien bij een bepaalde snelheid, dat toerental kan alleen worden verandert door aanpassing van de overbrenging dwz: versnellingsbak/tandwielen overbrenging, banden/wielen, eindoverbrenging.
De toerental/snelheid combinatie zal zonder mechanische aanpassingen dus altijd gelijk blijven.
Wat er als gevolg van het tunen gebeurt heeft als resultaat dat het koppel in een bepaald gebied hoger wordt, of zelfs over het complete toerenbereik.
Waar je eerst bijvoorbeeld tijdens volgas 250Nm had bij 2000tpm, je in de 2e versnelling zat en 40km/u deed, is dit nu bijvoorbeeld 300Nm.
Aan het toerental verandert niets, aan de snelheid ook niet.
Wat wel verandert is de tijd die de auto nodig heeft te versnellen naar een gewenst toerental/snelheid (dit is nog steeds hetzelfde), het hogere koppel zorgt ervoor dat de motor meer kracht kan leveren om het eigen gewicht van de wagen tegen de luchtweerstand in voort te bewegen.
Waar een standaard wagen met 250Nm bijvoorbeeld 3 seconden nodig heeft om van 40 naar 80km/u te komen heb je nu door de grotere kracht van de motor bij gelijkblijvend gewicht/luchtweerstand nog maar 2,5 seconden nodig om dit te doen.
Als je nu het gaspedaal half intrapt dan kan het zo zijn dat de motor bij die belasting al meer koppel gaat leveren, maar dit hoeft niet, dat hangt van het programma af (wat ik instel), het kan zo zijn dat er tijdens deellast niets verandert, of dat ik dat iets opschroef (meestal niet om het gewenste koppel mooi vloeiend te laten verlopen en geen aan/uit schakelaar te maken van het gaspedaal).
Je moet het zo zien dat koppel (Nm) de kracht is die de motor kan leveren per slag , als je deze kracht wilt vermeerderen dan geef je gas en gaat de motor meer toeren draaien als hij de tegenwerkende krachten (gewicht/luchtweerstand) kan overwinnen.
In de 2e versnelling is dit geen punt, maar in de hoogste kan dit wel en gaat de auto niet sneller ondanks het feit dan de toerenteller bijvoorbeeld nog maar 3500tpm. aangeeft.
Het vermogen (pk/kW) is een rekensommetje van koppel X toerental, wil je meer energie uit de motor dan kan dit door een hoger toerental te draaien, meer toeren (slagen) X koppel = meer kracht.
daarom schakelen we terug in een lagere versnelling als we snel op willen trekken of bijvoorbeeld tegen een helling op rijden.
Dit gaat niet altijd op bij een diesel omdat het max. koppel bij ongeveer 200tpm is en daarna geleidelijk afneemt naar het max. toerental (~4500-5000tpm.)
Bij 4000tpm. is het toerental dus wel lekker hoog maar het koppel niet meer, 1 van de factoren die het vermogen maakt is dus lager geworden waardoor de motor hoger in toeren niet meer die duw in de rug geeft.
Wat dus niet zal veranderen is de toerental/snelheid verhouding, enkel het koppel in een bepaald toerengebied, meestal van 1500-4000tpm.
De toerental/snelheid combinatie zal zonder mechanische aanpassingen dus altijd gelijk blijven.
Wat er als gevolg van het tunen gebeurt heeft als resultaat dat het koppel in een bepaald gebied hoger wordt, of zelfs over het complete toerenbereik.
Waar je eerst bijvoorbeeld tijdens volgas 250Nm had bij 2000tpm, je in de 2e versnelling zat en 40km/u deed, is dit nu bijvoorbeeld 300Nm.
Aan het toerental verandert niets, aan de snelheid ook niet.
Wat wel verandert is de tijd die de auto nodig heeft te versnellen naar een gewenst toerental/snelheid (dit is nog steeds hetzelfde), het hogere koppel zorgt ervoor dat de motor meer kracht kan leveren om het eigen gewicht van de wagen tegen de luchtweerstand in voort te bewegen.
Waar een standaard wagen met 250Nm bijvoorbeeld 3 seconden nodig heeft om van 40 naar 80km/u te komen heb je nu door de grotere kracht van de motor bij gelijkblijvend gewicht/luchtweerstand nog maar 2,5 seconden nodig om dit te doen.
Als je nu het gaspedaal half intrapt dan kan het zo zijn dat de motor bij die belasting al meer koppel gaat leveren, maar dit hoeft niet, dat hangt van het programma af (wat ik instel), het kan zo zijn dat er tijdens deellast niets verandert, of dat ik dat iets opschroef (meestal niet om het gewenste koppel mooi vloeiend te laten verlopen en geen aan/uit schakelaar te maken van het gaspedaal).
Je moet het zo zien dat koppel (Nm) de kracht is die de motor kan leveren per slag , als je deze kracht wilt vermeerderen dan geef je gas en gaat de motor meer toeren draaien als hij de tegenwerkende krachten (gewicht/luchtweerstand) kan overwinnen.
In de 2e versnelling is dit geen punt, maar in de hoogste kan dit wel en gaat de auto niet sneller ondanks het feit dan de toerenteller bijvoorbeeld nog maar 3500tpm. aangeeft.
Het vermogen (pk/kW) is een rekensommetje van koppel X toerental, wil je meer energie uit de motor dan kan dit door een hoger toerental te draaien, meer toeren (slagen) X koppel = meer kracht.
daarom schakelen we terug in een lagere versnelling als we snel op willen trekken of bijvoorbeeld tegen een helling op rijden.
Dit gaat niet altijd op bij een diesel omdat het max. koppel bij ongeveer 200tpm is en daarna geleidelijk afneemt naar het max. toerental (~4500-5000tpm.)
Bij 4000tpm. is het toerental dus wel lekker hoog maar het koppel niet meer, 1 van de factoren die het vermogen maakt is dus lager geworden waardoor de motor hoger in toeren niet meer die duw in de rug geeft.
Wat dus niet zal veranderen is de toerental/snelheid verhouding, enkel het koppel in een bepaald toerengebied, meestal van 1500-4000tpm.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
- Bover
- 8th Gear member
&Pedro:
Dank je voor de duidelijke uitleg. Helder gemaakt.
Dan nog een vraagje:
Ik heb vroeger geleerd dat PK's altijd brandstof kosten..
Wat maakt het nou technisch mogelijk dat je na tuning meer pk's hebt en nw meters kracht en toch minder brandstofverbruik hebt.
Dank je voor de duidelijke uitleg. Helder gemaakt.
Dan nog een vraagje:
Ik heb vroeger geleerd dat PK's altijd brandstof kosten..
Wat maakt het nou technisch mogelijk dat je na tuning meer pk's hebt en nw meters kracht en toch minder brandstofverbruik hebt.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
Je bent eerder op je gewenste snelheid. Tijdens gelijke snelheid is je gebruik gelijk.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Waar een tuner de meeste "ruimte" heeft is in het max. koppelgebied, grofweg van 2000-3000tpm, in dit gebied kan het meeste getuned worden, een hoger koppel.
Als bestuurder vind je koppel lekker, dat maakt de auto lekker soepel en krachtig aanvoelen.
Hier ga je onbewust op reageren door minder hoog in toeren te gaan rijden om een bepaalde versnelling te behalen, je gaat eerder overschakelen, het zgn. "nieuwe rijden" eigenlijk.
Minder toeren = meer efficientie voor een diesel, minder wrijvingsweerstand enz.. Eigenlijk maak je zelf de motor zuiniger, niet de tuning.
Bij de common-rail motoren (zoals de D5) komt hier nog bij dat een tuner kan "spelen" met de vervroeging van het inspuittijdstip en de raildruk, een verhoogde raildruk vor de injectoren zorgt voor een beter verneveling van de brandstof waardoor er minder onverbrand de uitlaat uitgaat, betere efficientie, lager verbruik.
Common-rail motoren worden hierdoor vaak eens stuk (je) zuiniger dan bijvoorbeeld de 2.5TDI na een tuning (dit is nog een traditionele verdelerpomp-inspuiter).
Als bestuurder vind je koppel lekker, dat maakt de auto lekker soepel en krachtig aanvoelen.
Hier ga je onbewust op reageren door minder hoog in toeren te gaan rijden om een bepaalde versnelling te behalen, je gaat eerder overschakelen, het zgn. "nieuwe rijden" eigenlijk.
Minder toeren = meer efficientie voor een diesel, minder wrijvingsweerstand enz.. Eigenlijk maak je zelf de motor zuiniger, niet de tuning.
Bij de common-rail motoren (zoals de D5) komt hier nog bij dat een tuner kan "spelen" met de vervroeging van het inspuittijdstip en de raildruk, een verhoogde raildruk vor de injectoren zorgt voor een beter verneveling van de brandstof waardoor er minder onverbrand de uitlaat uitgaat, betere efficientie, lager verbruik.
Common-rail motoren worden hierdoor vaak eens stuk (je) zuiniger dan bijvoorbeeld de 2.5TDI na een tuning (dit is nog een traditionele verdelerpomp-inspuiter).
.
- Bover
- 8th Gear member
heldere uitleg.
mijn verbruik is na de tuning gegaan van 1:12.7 naar 13.8 op dit moment.
mijn verbruik is na de tuning gegaan van 1:12.7 naar 13.8 op dit moment.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
Ik vind het een prachtige uitleg. Pedro, bedankt dat je ons in je keuken laat kijken. Het moet wellicht frustrerend zijn om a-technische mensen als mij iets uit te leggen (vooral omdat ze (ik) een bepaalde basiskennis missen en dit willen compenseren door zogenaamd technisch mee te praten. Ik volg je uitleg voor het grootste deel. Maar dan heb ik nog die ene vraag uitstaan, die door jou ook niet beantwoord wordt.
Als ik ongetuned mijn maximale snelheid haal van 200 km/h, doe ik dat volgas (dus met maximaal toerental). Nu tune ik (of liever jij) de auto en haal ik een maximale snelheid van 206 km/h, wederom volgas en dus bij maximaal toerental. Is volgens jouw redenatie dan nu dit maximale toerental hoger dan in de ongetunede situatie en zo ja, hoe kan dat dan (maximaal is toch maximaal) ?pedro sr. schreef:Wat dus niet zal veranderen is de toerental/snelheid verhouding, enkel het koppel in een bepaald toerengebied, meestal van 1500-4000tpm.
Ron
- mjeuring
- 3rd Gear member
- mjeuring
- 3rd Gear member
Het is onwaarschijnlijk dat je op topsnelheid het maximum toerental bereikt. De auto wordt dus niet op toerental begrenst, maar hij wil gewoon niet harder. Als je meer vermogen hebt, zal de motor op topvermogen meer toeren maken en dus ook sneller willen rijden.M'n eerste Volvo schreef: Als ik ongetuned mijn maximale snelheid haal van 200 km/h, doe ik dat volgas (dus met maximaal toerental). Nu tune ik (of liever jij) de auto en haal ik een maximale snelheid van 206 km/h, wederom volgas en dus bij maximaal toerental. Is volgens jouw redenatie dan nu dit maximale toerental hoger dan in de ongetunede situatie en zo ja, hoe kan dat dan (maximaal is toch maximaal) ?
Komt nog eens bij dat ik meen dat er een begrenzing bij 210 op zit.
Mijn V70 loopt overigens 208 (op de gps) ongetuned.
- edraket
- 7th Gear member
Bij de oude D5's wordt de topsnelheid bereikt bij het max toerental. Dit komt omdat Volvo het doel had gesteld om binnen 10 sec van 80-120 te kunnen versnellen in de hoogste versnelling. Dat heeft als gevolg dat tuning nauwelijks tot niets doet met de topsnelheid. Uiteraard ben je er wel sneller.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Luister en huiver!Ben schreef:Nee, nog niet Walter.VolvoMafia schreef:Ben, heb je al indicaties wat er met het vrbruik gebeurd is na het tunen?
Ik heb de verbruikscomputer gewoon laten staan en ga over een poosje wel eens kijken of het niveau gezakt is.
Vandaag maar eens aan het knopje op de linker arm gedraaid.
Gem.verbr. was altijd 6.9 en stond vandaag ineens op 6.6

Omdat die meter al 70.000 km niet gereset is, is het werkelijke verbruik waarschijnlijk nog wel lager want sinds de operatie heb ik nog geen 1500 km gereden.
ik heb vandaag de tank nokkievol gedaan met van dat heerlijke BP Ultimate dieselsap en de dagteller op 0 gezet. Het systeem gaf aan dat ik pas over 1160 km hoef te gaan tanken. Ik houd het in de gaten

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Edgar
- 5th Gear member
Het verbruik ziet er dus beter uit.. maar hoe bevallen de "nieuwe" rijeigenschappen Ben?
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Heerlijk!Edgar schreef:Het verbruik ziet er dus beter uit.. maar hoe bevallen de "nieuwe" rijeigenschappen Ben?
Had ik al véél eerder moeten doen!
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ben schreef:Luister en huiver!Ben schreef:Nee, nog niet Walter.VolvoMafia schreef:Ben, heb je al indicaties wat er met het vrbruik gebeurd is na het tunen?
Ik heb de verbruikscomputer gewoon laten staan en ga over een poosje wel eens kijken of het niveau gezakt is.
Vandaag maar eens aan het knopje op de linker arm gedraaid.
Gem.verbr. was altijd 6.9 en stond vandaag ineens op 6.6.
Omdat die meter al 70.000 km niet gereset is, is het werkelijke verbruik waarschijnlijk nog wel lager want sinds de operatie heb ik nog geen 1500 km gereden.
ik heb vandaag de tank nokkievol gedaan met van dat heerlijke BP Ultimate dieselsap en de dagteller op 0 gezet. Het systeem gaf aan dat ik pas over 1160 km hoef te gaan tanken. Ik houd het in de gaten
Ha, leuke sommetjes:
(ik huiver idd

Deze getallen zijn niet helemaal met elkaar in overeenstemming:
- 70000 km á 6.9 l/100 km is 4830 liter diesel "opgestookt",
- 71500 km á 6.6 l/100 km is 4719 liter diesel "opgestookt" (moet altijd meer zijn als 4830 toch, als die 70.000 onderdeel is van de 71500 ?).
Ben, heb je ook van voor het tunen ook dagteller informatie?
Dat lijkt me dan betrouwbaarder om die te vergelijken.....
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
- kj
- 1st Gear member
@ Rik,
(heel even off topic) - ' k Ben zelf ook een beetje een cijfer-fetishist, en het is altijd weer leuk om te zien hoe anderen erg goed zijn in het begrijpen van cijfers. Chapeau!
Klaas Jan
(heel even off topic) - ' k Ben zelf ook een beetje een cijfer-fetishist, en het is altijd weer leuk om te zien hoe anderen erg goed zijn in het begrijpen van cijfers. Chapeau!
Klaas Jan
Zelfs een Volvo is toch maar een Volvo - sommige dingen zijn nog belangrijker in het leven!
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Zo merk je dat auto's en getallen toch een beetje door elkaar lopen.
Zeker bij een Alpha als ik. Dus maar even nagekeken.
Ik kocht de auto met wat meer km's op de teller: 107.824
Ik heb de gem.vebr.teller nooit gereset en hij stond voor het chippen op 6.9 gemiddeld.
Hij is getuned bij 167.418
KM-stand is nu 168.561 en ge.verbr. meter geeft aan: 6.5 (minder dus)
Zo nu mag je (mogen jullie) weer gaan rekenen
Zeker bij een Alpha als ik. Dus maar even nagekeken.
Ik kocht de auto met wat meer km's op de teller: 107.824
Ik heb de gem.vebr.teller nooit gereset en hij stond voor het chippen op 6.9 gemiddeld.
Hij is getuned bij 167.418
KM-stand is nu 168.561 en ge.verbr. meter geeft aan: 6.5 (minder dus)
Zo nu mag je (mogen jullie) weer gaan rekenen

- Summum
- 6th Gear member
Mag ik jullie wat rekenwerk besparen? 
Bij mijn weten houdt de boordcomputer het gemiddeld verbruik bij over de laatste 1000 gereden kilometers. Dat de computer dus al 170.000 km niet is gereset doet niet terzake, hij geeft het gemiddeld verbruik over de kilometers van 169.000 tot 170.000 (afgerond).
Ben heeft dus over de laatste 1000 km na de tuning gemiddeld 1 op 15,38 gereden, terwijl hij in de laatste 1000 km vóór de tuning gemiddeld 1 op 14,49 reed.

Bij mijn weten houdt de boordcomputer het gemiddeld verbruik bij over de laatste 1000 gereden kilometers. Dat de computer dus al 170.000 km niet is gereset doet niet terzake, hij geeft het gemiddeld verbruik over de kilometers van 169.000 tot 170.000 (afgerond).
Ben heeft dus over de laatste 1000 km na de tuning gemiddeld 1 op 15,38 gereden, terwijl hij in de laatste 1000 km vóór de tuning gemiddeld 1 op 14,49 reed.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Het boekje dat in het dashbordkastje van mijn XC ligt vertelt iets anders Summum. Daar staat toch echt dat de computer rekent vanah 'het laatste moment dat gereset is'.
Er kan weer gerekend worden
Er kan weer gerekend worden

- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
laat dat rekenen maar: de nieuwe gegevens geven hetzelfde beeld.
@ Summum:
dit kunstje doet ie volgens mij wel voor het bepalen van de nog te rijden km's tot lege tank. (laatste 30 km oid). voor het gewone gemiddelde dacht ik dat ie vanaf laatste reset rekende.....
Laten we toch vooral de bonnetjes van Ben afwachten
@ kj: ik ben gek op dit soort cijferwerk :silly:
@ Summum:
dit kunstje doet ie volgens mij wel voor het bepalen van de nog te rijden km's tot lege tank. (laatste 30 km oid). voor het gewone gemiddelde dacht ik dat ie vanaf laatste reset rekende.....
Laten we toch vooral de bonnetjes van Ben afwachten

@ kj: ik ben gek op dit soort cijferwerk :silly:
Groet, Rik.