Olie verbruik V70 D5 redelijk hoog.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Dimi
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 16.09.2007 - 20:57
Locatie: Oost-vlaanderen. Kalken.
Contacteer:

Héy, iedereen.

Ik zit met een klein vraagje/probleem met mijn V70.

Het gaat hier over een : V70 D5 (163pk/120kw) bj 2004.

Heb de V70 vorigjaar gekocht(eind okt/begin nov) en ze had toen 125961km nu heb ik er 137240km.

En op de 11000km gereden heb ik er +/- 4,5L a 5L olie moeten bij gieten.

Nu de wagen had bij esdic (ofzo iets, is een directie wagen geweest) het onderhoud gekregen, en alles was netjes afgevuld, en na 3000km keek ik eens naar het olie peil, en de olie stond nog maar net in het knikje onderaan de peilstok.

Nu heeft de wagen nog tot eind oktober/begin november, heb gebeld voor het onderhoud tedoen (140000km) en ze gingen er eens naar kijken... Nu is het zo, ik sta altijd wantrouwig tegenover garage's, deels om dat ik er niet bij ben als de werken uitgevoerd worden en ik niet kan zien of ze effectief iets vervangen/repareren.

Nu mijn vader werkt op de volvo (trucks) en heeft daar al eens rond geluisterd, en blijkbaar is het een gekend probleem, het zou met carterdampen en verbranding temaken hebben en dat het een dure grap kan zijn, nuja het is toch garantie.

Maar ik wil graag weten, of er nog gevallen zijn, en of iemand exact weet wat het is, zo kan ik onmiddelijk controleren of er iets vervangen is... en of dit eventueel gevolgen kan hebben voor de motor.

Als ik het vergelijk met mijn vader zijn V70 2.4D bj 2002 130 pk, verbruikt mijn vader zijn V70 geen drup olie.

Ik ben echt tevreden van volvo, maak me alleen wat zorgen ivm het olie verbruik.

Groeten Dimi.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Volgens mij verbruikt een D5 motor normaal gesproken ook geen drup olie. Ik hoef bij die van mij tussen de beurten door nooit iets bij te vullen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Billy Road
4th Gear member
Berichten: 507
Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
Locatie: Dokkum

Olieverbruik duidt idd op lekkage ergens.....ik heb dik 25.000 gereden nu en daling op peilstok is nauwelijks waarneembaar...

welke olie gebruik je? Ik gebruik volsynthetisch 0W30.....misschien zou je eens wat "dikkere" olie kunnen proberen?
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

Ik rijdt met mijn D5 van beurt naar beurt, dus 20000km. Olieverbruik is tijdens die 20000km letterlijk niets, blijft mooi op niveau. Zelfs na de vakantietrip (3000km autobaan met caravan) staat het niveau nog steeds gelijk.
Dimi
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 16.09.2007 - 20:57
Locatie: Oost-vlaanderen. Kalken.
Contacteer:

Uitwendige lekage's zijn er niet, blok is 100% droog en proper, ook telkens waar ik geparkeerd (thuis op de oprit, parking op het werk enz...) sta kijk ik of er geen olie ligt, en nooit ligt er olie, zelfs geen druppel.

Blauwe rook stoot hij ook niet uit, enkel bij het sneloptrekken/doortrekken (gebeurd niet veel, ben een sportieve rijder maar hou er toch een rustige rijstaal aanover) komt er soms een heel klein zwart pluimpje uit.

Het rare is dus ook dat de motor normaal draait, niet inhoud of stotterd.

Vanaf fabriek zit er normaal volsynthetische castrol olie in, in de garage nog eens gevraagd welke olie precies in ging en deze dan besteld, dus dat zit wel goed (was dus 1,5 maand na aankoop, en had toen al gezegt dat ze olie verbruikte).

Ben echt benieuwd wat dit kan zijn, word er een beetje neurotisch van "stel dat dit inwenige gevolgen heeft, of dat er bv cilinder slijtage/segment slijtage is enz..."
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
Gebruikersavatar
Billy Road
4th Gear member
Berichten: 507
Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
Locatie: Dokkum

"lekke" zuiger (veer)? kleppen? kop? compressielekmeting laten doen?

Zo lang je peil niet te laag is draai je de motor niet in de soep hoor...vreemd is het wel.

Zou toch ook n's ander merk olie proberen...1 liter olie op 2000 km is veel te veel voor deze km stand...

Bij flink gasgeven rookpluim? Hmm, daar heb ik ook geen last van. Is de motor gechipt?

Je hebt garantie toch? Laat ze het maar uitzoeken.....evt. contra expertise
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Dimi
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 16.09.2007 - 20:57
Locatie: Oost-vlaanderen. Kalken.
Contacteer:

Billy Road schreef:"lekke" zuiger (veer)? kleppen? kop? compressielekmeting laten doen?

Zo lang je peil niet te laag is draai je de motor niet in de soep hoor...vreemd is het wel.

Zou toch ook n's ander merk olie proberen...1 liter olie op 2000 km is veel te veel voor deze km stand...

Bij flink gasgeven rookpluim? Hmm, daar heb ik ook geen last van. Is de motor gechipt?

Je hebt garantie toch? Laat ze het maar uitzoeken.....evt. contra expertise
Moest de kop krom zijn, dan denk ik dat de temp de hoogte zou inschieten, kvs een dikke bruine brei zijn, en mayo aan de oliedop hangen, of de kleppen speling hebben, dan zou de motor onregelmatig draaien en tikken. Denk niet dat de dader is (het kan natuurlijk altijd), dan zie ik eerder de mogelijkheid dat de zuigerveren versleten zijn, of bv gedraaid zijn (opening van zuigerveren allemaal gelijk)

Nja kan een ander merk proberen, maar uit ervaring ben ik hel tevreden over castrol (gebruik namelijk ook volsynthetische castrol in de corrado) En nu die toch op onderhoud gaat, en zoek tocht naar het probleem, ga ik er geen andere olie meer ingieten.

Wel die rookpluim is zoals bij de meeste diesels die je eens snel ziet optrekken (bv op autostrade bij het wisselen van vak eens een stoot gas geven dat er even een klein pluimpje rook uitkomt)

De motor is niet gechipt, en ik denk dat ik dit zo ga laten ben voorlopig nog tevreden van de 163pk.

Heb idd nog garantie, en desnoods stop ik de volgende dag bij een andere volvo dealer/garage in de buurt, dan krijg ik 9/10 2 verschillende resultaten.

Vind het zo *** dat ik er niet zelf kan/mag aanwerken vanwege de garantie. Nuja ik wacht in spanning af voor volgende week, en in tussen tijd doe ik het toch nog wat rustiger aan met de volvo.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11765
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik heb dan wel geen diesel, maar ik heb tussen 150dkm en 170dkm ongeveer 3,5 liter er bij moeten gooien.

Ik ging er van uit dat ie wel niets zou verbruiken dus schrok wel een beetje toen de stok helemaal droog was toen ik voor de gein een keer peilde... Dat was na ongeveer 17dkm, toen paste er 3,2 liter bij... :oops:

Bij de dealer maar het gratis litertje er bij laten gooien en nagevraagd of dit normaal zou zijn, en daar vonden ze het heel normaal? "Een motor die wat olie verbruikt wordt in ieder geval gesmeerd" of iets van die strekking was het antwoord... Ik moest me vooral geen zorgen maken.

Dus nu maar iets vaker peilen :)
XC60 T6 AWD Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

"Een motor die wat olie verbruikt wordt in ieder geval gesmeerd" of iets van die strekking was het antwoord... Ik moest me vooral geen zorgen maken.
WAT??? Een motor die olie verbruikt is niet fris meer (of een tweetakt); dát zou het antwoord moeten zijn...

Die dealer zou ik nooit meer komen en ik zou mijn medeforummers aanraden deze eveneens te mijden!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Helemaal mee eens. Ik zou overigens geen genoegen nemen met de mededeling dat het normaal is. Als je twijfelt en hebt nog garantie zou ik een contraexpertise laten doen. Ik weet wel dat een D5 motor normaal gesproken geen olie verbruikt. Als dat wel het geval is is er simpelweg iets mis. Desnoods via Volvo NL laten keuren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Of het normaal is of een D5 olie verbuikt kan ik geen zinnig woord over zeggen (heb geen D5 gehad) maar de oude TDI's verbruiken allemaal olie. De een iets meer als de ander. Vaak moet er tussen de beurten een litertje bij. Het zelfde geldt voor veel benzinemotoren. Zelf houd ik de peilstok altijd goed op hoogte en vul bij de Volvo dan ca 2.5 liter bij op 20.000 km. Volkomen normaal. Er wordt ook wel beweerd dan zolang het olieverbruik niet meer is dan 1 liter per 1000 km er weinig aan de hand is, al zou ik zelf niet graag zo'n auto bezitten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Dimi
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 16.09.2007 - 20:57
Locatie: Oost-vlaanderen. Kalken.
Contacteer:

Wel ik heb de zelfde mening als julie, een motor die olie verbruikt is iets mis mee, en zou het liever niet meemaken.

Moest het nu zijn dat ik maar 1l moest bijvullen zou ik mij niet direct zorgen maken, maar nu...

Nuja, heb eens naar een andere volvo dealer gebeld en alles uitgelegd, hij wist mij te zeggen dat het verbruik aan de hoge kant is, dat het wel voorvalt dat sommige type's D5 olie verbruiken, maar in deze maat. Nu hij heeft gezegt als ik een tegenexpertise wil laten uitvoeren ik mocht bellen, maar hij onderneemt de zelfde stappen, alles uitmeten, testen enz...

Maar toen ik vroeg wat het juist in houd, kreeg ik geen antwoord, ik vroeg lektest, afdruktest, enz... Nuja dinsdag avond breng ik ze binnen, en de dealer zij voor een gewoon onderhoud mag je de dag nadien er terug omkomen, nuja denk dat het wel meer dan 1dag inbeslag zal nemen. Wat niet geeft liever goed werk, dan brokken nadien.
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

maar de oude TDI's verbruiken allemaal olie
Die van mij niet hoor...

Geen druppel!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Dimi
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 16.09.2007 - 20:57
Locatie: Oost-vlaanderen. Kalken.
Contacteer:

Wou vandaag de v70 binnen brengen, maar wegens een vergissing van datum ben ik niet kunnen gaan (moest hem gisteren binnen gebracht hebben :oops: )

Heb een nieuwe afspraak voor volgende week, en intussentijd hou ik dagelijks het peil in het oog.

En sinds gisteren (middag). Dat ze inhoud, niet meer goed reageerd op het gas, het opnemen na het schakelen is ook verzwakt, en vooral zwarte rook, veel zwarte rook, vandaag aan de verkeerslichten stationair laten draaien, ik keek in zijspiegel en zwarte rook, tijdens het rijden was het minder maar ze bleef roken. Thuis op de oprit eens tot 5000rpm gas gegeven, ongelooflijke zwarte wolk, en op de plaats zelf zwarte roet met een beetje vochtige spikkels.

Ook reuteld/rateld de turbo een beetje, na het gas lossen en remmen tot stilstand hoor je de turbo ratelen, een klein beetje gas en het is over, ik denk dat turbo/motor in afrem/ontkoppel periode net een beetje te weinig toeren maakt.

Vertrouw het niet zo meer en wil de volvo niet kapot hebben, denk dat ik de rest vandeweek met de corrado ga rijden, straks een beetje omhoog schroeven :silly: 2cm bodemvrijheid is niet ideaal voor dagelijks gebruik.
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Zijn al je slangen nog heel? Ik heb hetzelfde gehad met mijn toenmalige D5. Zat een pracht van een scheur in de turboslang...gevolg....veel zwarte rook, inhoudende motor..ECC sprong aan en uit...

Mijn D5 verbruikte geen druppel olie BTW
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Veel zwarte rook duidt inderdaad vaak op lekkage in één van de slangen. Het kan de slang van de intercooler zijn of de slang van de turbo naar de motor. Je bent er zo achter door ze één voor één in te knijpen terwijl je een beetje gas geeft (5000rpm hoeft echt niet!)

En eeh, verstandig om er niet meer mee te rijden totdat je weet wat er aan de hand is!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
tr
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30.09.2007 - 13:17
Locatie: kortrijk

Ik zou toch de turbo heel goed laten controleren. een D5 of 2.4D met kapote turbo hebben de neiging om al hun olie op te zuigen en te verbranden tot en geen olie meer in de motor zit en dan loopt hij vast en dit kan heel snel gebeuren, 3000 km of minder is geen uitzondering. Controleren die handel en vervangen, vooral als je lawaai en gerammel hoort van de turbo.
Dimi
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 16.09.2007 - 20:57
Locatie: Oost-vlaanderen. Kalken.
Contacteer:

De volvo is binnen in de garage, ze krijgt haar onderhoud en ze meten, eiken de olie, en verzegelen een aantal dingen, moet dan 1000 a 2000km rijden en dan berekenen ze het verbruik.

Nu is dit wel goed, maar had toch verwacht dat er andere tests enz... gingen uitgevoerd worden ivm turbo en andere onderdelen.

Nu ben ik wel een beetje bang dat ik geen 1000km ga halen voor de garantie vervald (begin nov als ik niet mis ben) en ik denk dat dan de kosten voor ij zijn... terwijl het probleem al lang gekent isn vorigjaar in december medegedeelt aan de garage.

Nu morgen mag ik haar al terug afhalen ben echt benieuwd... Ondertussen wel een c30 als huurwagen gekregen.
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
JJDD
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
Locatie: Haarlem

Iha geldt voor problemen ontstaan binnen de garantie periode dat de afhandeling daarvan ook na verloop van garantie worden verholpen.
V70 - 140pk - 2003
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

En ach, met een diesel geen 2000 km per maand rijden... In Nederland wordt dat door de fiscus wel heel hard afgestraft!

Tja, in Belgie ligt dat anders maar je kunt vast wel een leuk tripje bedenken om de auto gewoon te testen toch?

Ik wens je veel succes, en vooral dat het gewoon iets kleins is!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”