Hallo wat ik wou vragen is:wie heeft er ervaring met stikstof in de banden.
Is het beter of slechter dan lucht? Ik rij een v40 2.0t dus af en toe gaat het erg hard.
stikstof
- V70ORD5
- 4th Gear member
edit: onzin verwijderd door mezelf:edit
..... of was het toch geen onzin???????
..... of was het toch geen onzin???????
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
Als je lucht in je banden hebt, en de zuurstof diffundeert er sneller uit dan de stikstof, vul je het tekort weer aan met 78% stikstof: uiteindelijk moet de lucht in je band dan ook steeds stikstofrijker worden......
Volgens mij is het een broodje aap: Ik controleer mijn banden minstens eens per maand, en er hoeft bijna nooit iets bij (gewone perslucht dus).
Voor hogere snelheden maakt het niets uit: er moet een gas in je band, welke is niet van belang.
Volgens mij is het een broodje aap: Ik controleer mijn banden minstens eens per maand, en er hoeft bijna nooit iets bij (gewone perslucht dus).
Voor hogere snelheden maakt het niets uit: er moet een gas in je band, welke is niet van belang.
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
- MDA
- 5th Gear member
Nee, nee, nee en nog eens nee! Dit is echt de grootste flauwekul die er maar bestaat. N2 molecule zijn niet 'groter' dan O2 moleculen. Sterker nog: ze zijn ietsjes kleiner. Maar de afmeting van moleculen heeft er niets mee te maken. Wel is de permeabiliteit van rubber voor zuurstof misschien iets groter dan voor N2.V70ORD5 schreef:Het enige verschil is dat de stikstof N2 molekulen groter zijn dan die van zuurstof O2.
In ieder geval: in de 'Banden' topic staat dit hele verhaal uitgebreid, dus kijk daar maar eens voor info.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- MDA
- 5th Gear member
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- V70ORD5
- 4th Gear member
MDA, je bent wel erg stellig in je bewering mbt volumes:
Molair volume van zuurstof: 14,0 m3*mol-1
Molair volume van stikstof: 17,3 m3*mol-1
Lucht is wel zwaarder dan zuurstof
Dichtheid zuurstof: 1,429 kg*m-3
Dichtheid stikstof: 1,2506 kg*m-3
En waarom zou de permeabiliteit van het rubber veranderen bij het veranderne van het soort medium? Lijkt me niet.
Zoals ps-amazone al zegt in het door jou geciteerde draadje: "stikstof is minder diffuus dan gewone lucht.....
Hier nog eentje: http://caravanhandboek.biod.info/fvv/tyrecenter.htm
Ik zie toch wat tegenstrijdigheden in jou bewering en de ecyclopedische waarheden en hetgeen ps-amazone zegt.....
En waarom zou de permeabiliteit van het rubber veranderen bij het veranderne van het soort medium? Lijkt me niet.
Zoals ps-amazone al zegt in het door jou geciteerde draadje: "stikstof is minder diffuus dan gewone lucht.....
Hier nog eentje: http://caravanhandboek.biod.info/fvv/tyrecenter.htm
Ik zie toch wat tegenstrijdigheden in jou bewering en de ecyclopedische waarheden en hetgeen ps-amazone zegt.....
XC60 T8 2024
-
- 3rd Gear member
ik rij al jaren op stikstof, en om geen van hierboven vernoemde "redenen"
stikstof zet quasi niks uit door warmte, hoe warmer je banden worden, hoe meer lucht gaat uitzetten en na een paar honderd km rijden is je bandendruk een stuk gestegen...
gevolg: het loopvlak van de band gaat anders afslijten, bij stikstof heb je dat dus niet.
stikstof zet quasi niks uit door warmte, hoe warmer je banden worden, hoe meer lucht gaat uitzetten en na een paar honderd km rijden is je bandendruk een stuk gestegen...
gevolg: het loopvlak van de band gaat anders afslijten, bij stikstof heb je dat dus niet.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Contacteer:
toch blijft stikstofvulling voor gewone auto's een hoog broodje aap gehalte houden; voor zwaar transport- en vliegtuigbanden is het aan te raden omdat bij een klapband de zaak iets minder snel in de fik vliegt dan als er veel zuurstof vrijkomt, maar dat is dan ook het enige voordeel; alle "voordelen" zijn op papier aardig, maar het is nog nooit door testen en onderzoek aangetoond; lucht bevat overigens al veel stikstof, dus e.e.a. wordt een erg marginaal verhaal; met enige regelmaat je banden controleren voldoet en met de juiste spanning slijt een modern loopvlak keurig recht af; stikstof (dwz het ontbreken van vocht) zou iets minder warm worden en minder uitzetten, leuke theorie, maar daardoor blijven de wangen van de band juist iets meer doorzakken wat weer extra warmte verhogend werkt.........
er is maar een groep vervente voorstanders en dat is de bandenhandel, om de simpele reden dat ze er geld aan verdienen; ze weten donders goed dat het de levensduur van de band niet verlengd, want in dat geval zouden ze hun eigen markt verkleinen, en zo dom zijn ze niet.
autorijden kost geld, alleen de lucht is in de meeste gevallen nog gratis, gebruik het dus!
er is maar een groep vervente voorstanders en dat is de bandenhandel, om de simpele reden dat ze er geld aan verdienen; ze weten donders goed dat het de levensduur van de band niet verlengd, want in dat geval zouden ze hun eigen markt verkleinen, en zo dom zijn ze niet.
autorijden kost geld, alleen de lucht is in de meeste gevallen nog gratis, gebruik het dus!
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
Stikstof zet net zoveel uit als lucht:mYst schreef:ik rij al jaren op stikstof, en om geen van hierboven vernoemde "redenen"
(voor de liefhebber: dit is beschreven met de gaswet: pV=nRT)
Groet, Rik.
- Denniskl
- 5th Gear member
Mijn verhaal:
Ik kom bij de dealer, ik vraag of het nut heeft om de banden te vullen met stikstof.
Vraagt de dealer: Hoe vaak controleer jij je banden?
Ik zeg: Om de 2 weken.
Dan heb je het helemaal niet nodig, zegt ie.
Ik kom bij de dealer, ik vraag of het nut heeft om de banden te vullen met stikstof.
Vraagt de dealer: Hoe vaak controleer jij je banden?
Ik zeg: Om de 2 weken.
Dan heb je het helemaal niet nodig, zegt ie.
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
- MDA
- 5th Gear member
Molaire dichtheid heeft vrijwel niets met de afmeting van moleculen te maken. Molaire volume heeft te maken met de massa van een molecuul, en de ideale gaswet. Ik kan wel uitleggen hoe dat exact zit als iemand dat interessant vindt...V70ORD5 schreef:MDA, je bent wel erg stellig in je bewering mbt volumes:
De echte afmeting van een molecuul kun je zo opzoeken. Zo vind ik op www.webelements.com dat de atomaire radius van zuurstof 0.06 nm is. En de bindingslengte tussen de twee atomen die O2 (zuurstof) opmaken 0.12 nm is.
Bij stikstof is dat respectievelijk 0.065 en 0.11 nm. Stikstof is dus netto iets korter, maar wel iets breder dan zuurstof. Maar het scheelt helemaal niets (0.001 en 0,005 nm respectievelijk). N2 en O2 zijn qua afmeting dus nagenoeg gelijk.
De permeabiliteit van een materiaal voor een bepaalde stof is hoeveel er van die stof doorheen kan diffunderen in een bepaalde tijd, door een bepaalde dikte, en voor een bepaald oppervlak.En waarom zou de permeabiliteit van het rubber veranderen bij het veranderne van het soort medium? Lijkt me niet.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Permeabili ... eikunde%29)
Dat is dus neem ik aan wat ps-amazon bedoelt met 'diffuus', al verwoordt hij het niet zo netjes. Als een bepaald gas makkelijker door rubber diffundeert, dan is de permeabiliteit van rubber voor dat gas hoger.
En ja, de permeabiliteit van rubber is verschillend voor verschillende gassen.
Trouwens, ik weet niet waar jij je encyclopedische waarheden vandaan haalt, maar 1 mol zuurstof bij kamertemperatuur neemt ongeveer 24 liter in (dat is 0.024 m3)... dus hoe jij aan 14 m3 komt...Hier nog eentje: http://caravanhandboek.biod.info/fvv/tyrecenter.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Molair_volume
en dat is voor bijna alle stoffen hetzelfde...
[\quote]
opnieuw moet ik je teleurstellen:
Lucht heeft een massa van 1.293 kg/m3 en dat is dus lichter dan zuurstof, en zwaarder dan stikstof (logisch ook, aangezien lucht een mengsel van zuurtsof en stikstof is...)
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Contacteer:
nou, ik hoop dat de geleerden het nog eens eens worden voordat ik mijn banden weer eens moet oppompen.......of zullen we eens een boom opzetten over het pompen met helium? wordt je auto een stuk lichter van.....toch?
- Denniskl
- 5th Gear member
Iemand een serieus antwoord op dit? Ik vraag het mij dus nu wel af, nu je het er zo over hebt...ps-amazon schreef:of zullen we eens een boom opzetten over het pompen met helium? wordt je auto een stuk lichter van.....toch?
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Contacteer:
Denniskl schreef:Iemand een serieus antwoord op dit? Ik vraag het mij dus nu wel af, nu je het er zo over hebt...ps-amazon schreef:of zullen we eens een boom opzetten over het pompen met helium? wordt je auto een stuk lichter van.....toch?
gewone stervelingen: alsjeblieft niet serieus op ingaan..........hoogstens een beschouwing door de academici onder ons
-
- 2nd Gear member
Klein detail voor de liefhebber: Vroeger bestond de lucht om ons heen (en in de band) reeds voor 80% uit stikstof...
!
Zuivere stikstof in banden wordt uitsluitend toegepast in die gevallen waar het plotseling vrijkomen (klapband) van grote hoeveelheden zuurstof tot gevaarlijke situaties kan leiden. Daarbij moet je denken aan branduitbreiding bij incidenten in de mijnbouw, racing, vliegtuigen. Maar ook daar wordt de stikstof alleen dan toegepast indien het tot een risico minimering bijdraagt.
Drukverlies bij autobanden vindt plaats langs de velg of het ventiel (of beschadigingen). Alle andere genoemde oorzaken voor druk verlies bestaan welliswaar (al dan niet hypothetisch), zijn echter marginaal klein in vergelijking tot druk verlies langs velg of ventiel.
Bij montage goed schoon gemaakte velgen/banden en nieuwe ventielen zijn echt een betere garantie voor optimaal bandengedrag als vulling met zuivere stikstof...
In landen als Bolivia en Peru gieten ze alcohol over de banden, dat stemt de goden gunstig en dan rijd je ook beter!
Kijk maar eens waarom....
http://www.jordibusque.com/Index/Storie ... ad_01.html

Zuivere stikstof in banden wordt uitsluitend toegepast in die gevallen waar het plotseling vrijkomen (klapband) van grote hoeveelheden zuurstof tot gevaarlijke situaties kan leiden. Daarbij moet je denken aan branduitbreiding bij incidenten in de mijnbouw, racing, vliegtuigen. Maar ook daar wordt de stikstof alleen dan toegepast indien het tot een risico minimering bijdraagt.
Drukverlies bij autobanden vindt plaats langs de velg of het ventiel (of beschadigingen). Alle andere genoemde oorzaken voor druk verlies bestaan welliswaar (al dan niet hypothetisch), zijn echter marginaal klein in vergelijking tot druk verlies langs velg of ventiel.
Bij montage goed schoon gemaakte velgen/banden en nieuwe ventielen zijn echt een betere garantie voor optimaal bandengedrag als vulling met zuivere stikstof...
In landen als Bolivia en Peru gieten ze alcohol over de banden, dat stemt de goden gunstig en dan rijd je ook beter!
Kijk maar eens waarom....
http://www.jordibusque.com/Index/Storie ... ad_01.html
- MDA
- 5th Gear member
*academia modus aan* Je banden worden zeker lichter als je ze met Helium vult. Er zit ongeveer 50 liter in een normale autoband. Als je die vult met lucht op 3.5 bar (= 2.5 bar overdruk), dan is dat 230 gram per band. Als je ze vult met helium wordt dat is dat slechts 30 gram. Dat scheelt wel 200 gram per band... wow...ps-amazon schreef:Denniskl schreef:Iemand een serieus antwoord op dit? Ik vraag het mij dus nu wel af, nu je het er zo over hebt...ps-amazon schreef:of zullen we eens een boom opzetten over het pompen met helium? wordt je auto een stuk lichter van.....toch?

Wat wel vervelend is, is dat Helium de slechte gewoonte heeft om het snelst en makkelijkst ergens uit te lopen. Dus ik denk dat je Helium-band binnen de kortste keren leeg is

-
- 3rd Gear member
ik stel alleen maar vast dat toen ik op lucht reed... en elke maand mijn druk controleerde, dat ik regelmatig toch wel 'ns moest bijpompen
met stikstof ga ik om de drie maanden op controle, en in de laatste drie jaar hebben ze welgeteld één keer wat bijgepompt op de voorste banden...
wat de hele technische reden ervan is, dunno, maar voor mij is 't iig wel duidelijk.
en 't is nu niet dat het zo 'n enorme kost is he... 12 euro voor alle wielen + reservewiel, en gratis bijvullen gedurende de volledige levensduur van de band...
met stikstof ga ik om de drie maanden op controle, en in de laatste drie jaar hebben ze welgeteld één keer wat bijgepompt op de voorste banden...
wat de hele technische reden ervan is, dunno, maar voor mij is 't iig wel duidelijk.
en 't is nu niet dat het zo 'n enorme kost is he... 12 euro voor alle wielen + reservewiel, en gratis bijvullen gedurende de volledige levensduur van de band...
-
- 2nd Gear member
Heel informatief voor de liefhebber: http://www.tyresave.co.uk/nitrogen.html
- turbofreak
- 1st Gear member
:BIG: Hartelijk bedankt jongens voor de antwoorden en diskussies,
ik denk dat ik toch stikstof ga proberen. :bounncy:
ik denk dat ik toch stikstof ga proberen. :bounncy: