distributieriem vervangen
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
- Locatie: landgraaf
- Contacteer:
ik heb het 20.000 km geleden laten doen, koste mij incl. riem ,spanrollen,werkloon, 300 euro.(was niet bij de dealer maar bij een garagebedrijf bij ons in het dorp)
- kj
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 06.06.2007 - 10:42
- Locatie: Den Haag
heb je al eens gekeken bij mijngarage.nl? Hier krijg je op basis van postcode + definitie probleem een aantal prijsopgaven. Erg interessant vind ik zelf.
Klaas Jan
Klaas Jan
Zelfs een Volvo is toch maar een Volvo - sommige dingen zijn nog belangrijker in het leven!
- Pjotr_DJ
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 15.05.2006 - 14:23
- Locatie: Nieuw-Vennep
Ik heb t 6.000 km geleden, medio juni ook laten doen, dit waren de materiaal kosten:
geleiderol 49.50
spanrol 87.00
distributieriem 37.00
En dan natuurlijk heel wat arbeidsloon, best prijzig, maar het niet op tijd vervagangen is nog prijziger!
De reparatie is overigens uitgevoerd bij Van Velzen, een volvo reparateur in Zoeterwoude Rijndijk
geleiderol 49.50
spanrol 87.00
distributieriem 37.00
En dan natuurlijk heel wat arbeidsloon, best prijzig, maar het niet op tijd vervagangen is nog prijziger!
De reparatie is overigens uitgevoerd bij Van Velzen, een volvo reparateur in Zoeterwoude Rijndijk
Volvo 460 B18u 1994 en een puch maxi RAG70ALU 1979!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
bij mij kost het 225 inc orginele onderdelen plus anderhalf uur werk
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Is dat voor puur de distributieriem of incl. spanrol en meelooprol? En de waterpomp? Indien alles samen voor 225 heb je wat mij betreft een nieuwe klantRamon&Ramon schreef:bij mij kost het 225 inc orginele onderdelen plus anderhalf uur werk

De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
een waterpomp bij een 440 heeft niets met de distributie riem te maken,deze wordt apart aangedreven door de multieriem,deze gaat bijna nooit stuk
het gaat dus om de spanrollen en distributieriem.
het gaat dus om de spanrollen en distributieriem.
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Dan ben ik verkeerd geïnformeerd
Wat ik wel heb gehoord is dat het raadzaam is de waterpomp te vervangen wanneer je voor de tweede keer de distributieriem vervangt [ik dacht vanwege verbinding maar dan waarschijnlijk vanwege leeftijd]. Klopt dit wel?

De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
bij een V40 en V70 wel
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
maarre,ik heb er ook niet echt veel verstand van hoor 

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
www.heuts.nl -> kenteken intypen - navigeren.
Voor mij rond de 180 euro setje. (bruto)
Rest doe je zelf toch ?
Wim
Voor mij rond de 180 euro setje. (bruto)
Rest doe je zelf toch ?
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
180 euro?
over welke volvo heben we het dan?
over welke volvo heben we het dan?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dan heb je wel imitatiespul zie ik!
waarbij sommige spanrollen na korte tijd vastlopen .
waarbij sommige spanrollen na korte tijd vastlopen .
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Heb je voor het vervangen van de distributieriem eigenlijk specialistisch gereedschap nodig (bijv iets om strakheid te meten of om iets af te stellen ofzo) of is dit heel goed zelf te doen? Als het is van het formaat technisch lego in het groot (alles wijst zich vanzelf maar het kan wat krap zijn) vind ik het eigenlijk juist leuk om het zelf te doen, maar is dit wel slim?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
als het mis gaat, gaat het goed mis
maar goed,dan is hij motorisch,s total loss
maar goed,dan is hij motorisch,s total loss

-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 06.08.2007 - 22:09
Daar heb ik wel interesse in want de koppakking moet vervangen worden en daarvoor moet de distributieriem eraf (en die moet ook vervangen worden) en dat is toch iets wat ik liever niet zelf doe. Heb sowieso geen momentsleutel en riemspanningsmeter.Ramon&Ramon schreef:bij mij kost het 225 inc orginele onderdelen plus anderhalf uur werk
- PGMM
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 30.01.2008 - 18:05
- Locatie: Utrecht
Ik ben nieuw op dit forum (maar wel Volvo rijder sinds 1975) en heb net een 440 aangeschaft (1.6i, 1996, 126.000km) voor de kids - zo kunnen ze redelijk veilig en goedkoop echt leren rijden.
Mijn eerste klus was "distributie vervangen", omdat alles er op wees dat dat nog nooit was gebeurd. In het kort mijn ervaringen.
Via mijngarage.nl kreeg ik een heel redelijke offerte: € 150 voor alleen de riem, € 250 voor riem en beide rollen.
Maar ik heb tijd genoeg, ik ben redelijk handig en dus heb ik het erop gewaagd - het kostte me een dag, € 67,50 aan onderdelen (nieuwe riem en geleiderol van Marktplaats en nieuwe spanrol van de automaterialenboer om de hoek - merk SKF) en wat schrammen op mijn handen.
Het is niet vreselijk moeilijk, maar je kunt overal heel slecht bij.
Het is handig de motordemper (achterste bevestigingspunt) los te maken en omhoog te zetten. Dat scheelt in de werkruimte.
Verder is het slim de bougiegaten (met de bougies eruit kun je de krukas gemakkelijker verdraaien) af te dekken - als er iets in valt, heb je er een uitdaging bij... (ik spreek uit ervaring :-x )
Ik heb stuurbekrachtiging en airco dus een lange poly-v riem, die er niet af wilde, zelfs niet bij geheel geloste spanmoer. Dan maar meteen de krukaspoelie eraf (motor op BDP van cilinder 1, 8mm bout in het blokkeergat) en dan gaat de poly-v riem er heel eenvoudig af.
De spanrol is er zo af (steeksleutel maat 16 - wie verzint dat). De oude riem ook.
De geleiderol was de grootste uitdaging: die zit met twee inbus-bouten vast, en goed vast! Met een kleine inbussleutel kun je niet veel kracht zetten. Om de rol los te krijgen moest ik bij een naburige garage een verlengde inbussleutel lenen.
Nieuwe geleiderol erop, geleend gereedschap retour, nieuwe spanrol erop en dan de nieuwe riem. De rechterkant loopt langs de geleiderol en staat al redelijk onder spanning - merktekens boven en onder goed krijgen is even tobben.
Dan de spanrol naar de riem toe duwen - dat gaat prima met een lange schroevendraaier - en de centrale moer aandraaien. Ik heb een momentsleutel, maar die past (met dop 16 erop) van geen kant tussen de spanrol en het spatbord. Bij de Volvo dealer hebben ze vast een speciale platte momentsleutel maat 16... Maar als je een wat ervaring hebt met de momentsleutel, dan moet je 40 Nm maar een beetje inschatten.
Met de hand de motor een paar keer rond draaien ter controle. Als er iets is fout gegaan, loopt er geheid een zuiger tegen een klep en met de hand voel je dat meteen... Merktekens nog eens controleren in de BDP stand.
De poly-v riem correct routeren en de krukaspoelie er weer op. Bougies erin en starten maar!
Een heel bevredigend gevoel, als de motor netjes aanslaat: ik kan de distributie vervangen!

Handig om te hebben (of te weten waar je kunt lenen): gereedschap met lange steel!
Mijn eerste klus was "distributie vervangen", omdat alles er op wees dat dat nog nooit was gebeurd. In het kort mijn ervaringen.
Via mijngarage.nl kreeg ik een heel redelijke offerte: € 150 voor alleen de riem, € 250 voor riem en beide rollen.
Maar ik heb tijd genoeg, ik ben redelijk handig en dus heb ik het erop gewaagd - het kostte me een dag, € 67,50 aan onderdelen (nieuwe riem en geleiderol van Marktplaats en nieuwe spanrol van de automaterialenboer om de hoek - merk SKF) en wat schrammen op mijn handen.
Het is niet vreselijk moeilijk, maar je kunt overal heel slecht bij.
Het is handig de motordemper (achterste bevestigingspunt) los te maken en omhoog te zetten. Dat scheelt in de werkruimte.
Verder is het slim de bougiegaten (met de bougies eruit kun je de krukas gemakkelijker verdraaien) af te dekken - als er iets in valt, heb je er een uitdaging bij... (ik spreek uit ervaring :-x )
Ik heb stuurbekrachtiging en airco dus een lange poly-v riem, die er niet af wilde, zelfs niet bij geheel geloste spanmoer. Dan maar meteen de krukaspoelie eraf (motor op BDP van cilinder 1, 8mm bout in het blokkeergat) en dan gaat de poly-v riem er heel eenvoudig af.
De spanrol is er zo af (steeksleutel maat 16 - wie verzint dat). De oude riem ook.
De geleiderol was de grootste uitdaging: die zit met twee inbus-bouten vast, en goed vast! Met een kleine inbussleutel kun je niet veel kracht zetten. Om de rol los te krijgen moest ik bij een naburige garage een verlengde inbussleutel lenen.
Nieuwe geleiderol erop, geleend gereedschap retour, nieuwe spanrol erop en dan de nieuwe riem. De rechterkant loopt langs de geleiderol en staat al redelijk onder spanning - merktekens boven en onder goed krijgen is even tobben.
Dan de spanrol naar de riem toe duwen - dat gaat prima met een lange schroevendraaier - en de centrale moer aandraaien. Ik heb een momentsleutel, maar die past (met dop 16 erop) van geen kant tussen de spanrol en het spatbord. Bij de Volvo dealer hebben ze vast een speciale platte momentsleutel maat 16... Maar als je een wat ervaring hebt met de momentsleutel, dan moet je 40 Nm maar een beetje inschatten.
Met de hand de motor een paar keer rond draaien ter controle. Als er iets is fout gegaan, loopt er geheid een zuiger tegen een klep en met de hand voel je dat meteen... Merktekens nog eens controleren in de BDP stand.
De poly-v riem correct routeren en de krukaspoelie er weer op. Bougies erin en starten maar!
Een heel bevredigend gevoel, als de motor netjes aanslaat: ik kan de distributie vervangen!



Handig om te hebben (of te weten waar je kunt lenen): gereedschap met lange steel!
Volvo 244DL (1975) - Volvo 360 GLT (1985) - Volvo 460 (1993)
Volvo 1800S (1966) - Volvo 440 1.6i (1996)
Fiat 500 (1969) - Audi A4 cabrio (2003)
Voor elke gelegenheid een leuke auto
Volvo 1800S (1966) - Volvo 440 1.6i (1996)
Fiat 500 (1969) - Audi A4 cabrio (2003)
Voor elke gelegenheid een leuke auto
