raar probleem met licht schakelaar

Alles over de 440 / 460
housekamp
1st Gear member

hoi,

ik ben nu sinds deze week bezitter van een 440 GL1.8i uit 94. bevalt me prima, heb nog wat wat klusjes te doen, maar ben happy.

nu heb ik een raar probleem met de lichtschakelaar. je hebt 3 standen; uit, stadslichten, gedimd. de standen van stadslichten en gedimd werken prima. maar wanneer ik de schakelaar op 0 (uit) zet heb ik gewoon gedimd licht. en dat is met het contact aan.

wanneer ik nu de stand op 0 zet en doe het contact uit, gaan me lampen wel uit....

kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan oplossen? en heeft een 440 niet standaard een verklikker als je per ongeluk de lampen aan laat?

het heeft geen gevolgen voor de accu omdat omdat de lampen wel uit zijn met stand 0 en sleutel uit het contact, maar het zou fijn als de lampen uit echt uit kunnen met een draaiende motor :)
nielo
3rd Gear member

hoi,

dit hoord zo bij de volvo 440/460,s;)
niets mis mee.
als je die knop loshaald, moest je een bepaalde snoertje los halen dan schakel je dat uit.
maar weetniet welke kleur die is:)
moet je ff zoeken op de forum.
gr nielo
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
housekamp
1st Gear member

haha, hoort dit zo? meen je dat nou echt? :D
...dus je hebt dan ook geen verklikker nodig... stand op 0 laten staan en niks aan het handje... maar dan heeft de schakelaar eigenlijk niet zoveel nut meer als je die toch niet hoeft te gebruiken.

ik dacht echt dat een vage beun de schakelaar verkeerd had aangesloten haha

iig bedankt ;)
Ramon&Ramon
7th Gear member

je verlichting loopt via het contact,als je de schakelaar op 0 laat staan,werkt je grootlicht niet,dus gewoon op stand drie zetten en laten staan.
Ramon&Ramon
7th Gear member

dit hebben alle Volvo.s
Volvo_1.6
1st Gear member

Ramon&Ramon schreef:je verlichting loopt via het contact,als je de schakelaar op 0 laat staan,werkt je grootlicht niet,dus gewoon op stand drie zetten en laten staan.
als ik dit doe en ik zet mijn contact uit, dan blijft mijn verlichting branden.
( hoe is dit op te lossen??) of zit er wat los.

en nu we het toch over de verlichting hebben, gelijk een vraag hoe het zit met groot licht, je kan bijv. geen seintje geven als je iemand voor wil laten gaan, zonder dat je groot licht aan blijft, je moet dus 2x de hendel overhalen om dit te doen. kan er op een manier gezorgt worden dat je een seintje kan geven en als je grootlicht aan wil ook nog aan kan laten staan??

Wie heeft hier ook last van?
Paul Daf
1st Gear member
Contacteer:

Waar je over praat is de zogenoemde "scandinavie schakeling" om dat daar de verplichting is om met dimlicht te rijden ook overdag.
Voordeel: zo gauw je contact aan zet branden de koplampen
nadeel: je reflectoren van de koplampen slijten beduidend harder lampen slijten vlugger en kost iets meer brandstof.

Even een seintje geven:
het signaal licht is je groot licht.
dus bij de parkeer stand kun je een seintje geven
bij groot licht niet, bij dim gaat die over op groot, en dan word het idd twee keer overhalen.

Mijn 440 heb ik vorig jaar terug gebouwd naar europa stijl.
sjoerdb
5th Gear member

voordeel is wel dat je nooit vergeet om je verlichting aan te zetten,

voordeel is ook dat je altijd goed zichtbaar bent op de openbare weg,

voordeel is dat je een goed voorbeeld geeft aan andere weggebruikers,

als je de schakelaar tussen stand 0 en 1 in zet gaat al je verlichting uit maar dat wil je maar zelden........
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Volvo_1.6
1st Gear member

Paul Daf schreef:Waar je over praat is de zogenoemde "scandinavie schakeling" om dat daar de verplichting is om met dimlicht te rijden ook overdag.
Voordeel: zo gauw je contact aan zet branden de koplampen
nadeel: je reflectoren van de koplampen slijten beduidend harder lampen slijten vlugger en kost iets meer brandstof.

Even een seintje geven:
het signaal licht is je groot licht.
dus bij de parkeer stand kun je een seintje geven
bij groot licht niet, bij dim gaat die over op groot, en dan word het idd twee keer overhalen.

Mijn 440 heb ik vorig jaar terug gebouwd naar europa stijl.
en hoe werkt die parkeerstand dan?? :oops:

wat is er anders aan europa stijl?
Paul Daf
1st Gear member
Contacteer:

parkeerstand is beter bekend als "stadslichten"

europa stijl is eigenlijk het ouderwetse systeem handmatig in en uit schakel.

Ik heb het er in gebouwd na problemen met de zekering kast waardoor de verlichting een eigen leven ging leiden.
Volvo_1.6
1st Gear member

Paul Daf schreef:parkeerstand is beter bekend als "stadslichten"

europa stijl is eigenlijk het ouderwetse systeem handmatig in en uit schakel.

Ik heb het er in gebouwd na problemen met de zekering kast waardoor de verlichting een eigen leven ging leiden.
OK, dus dit betekent stand 3 op de schakelaar? ( als de motor uit is )

Maar gaan de lampen vanzelf uit dan ( zonder dat de accu leeg raakt )

maar ik kan ook niet in stand 3 een seintje geven, alleen groot licht aan of uit.??
Arjen_M
Starter

Mijn schakelaar staat gewoon helemaal naar links, als je de auto start gaan ze aan, zet je de auto uit dan gaan ze uit.
Seinen kan gewoon op stand 0, op stand 3 is het idd groot licht aan/uit.

Vond het zelf ook een raar systeem, dacht eerst dat er wat mis mee was :), maar het hoort dus zo blijkbaar.
Volvo_1.6
1st Gear member

Arjen_M schreef:Mijn schakelaar staat gewoon helemaal naar links, als je de auto start gaan ze aan, zet je de auto uit dan gaan ze uit.
Seinen kan gewoon op stand 0, op stand 3 is het idd groot licht aan/uit.

Vond het zelf ook een raar systeem, dacht eerst dat er wat mis mee was :), maar het hoort dus zo blijkbaar.
dat is dan misschien bij mij kapot, ik kan dus op stand 0 niet seinen, en stand 3 is groot lichtschakelaar wel goed.

dan moet ik het even loshalen, kijken hoe het zit ( misschien contact niet goed, of afgebroken ??)
jef
3rd Gear member
Contacteer:

Let wel even op voor je hem uit elkaar haald,als je op stand 0 met groot licht wil seinen hoor je geen klik geluid dat je normaal wel hoort als je hem op groot licht zet in stand 3.
Volvo_1.6
1st Gear member

jef schreef:Let wel even op voor je hem uit elkaar haald,als je op stand 0 met groot licht wil seinen hoor je geen klik geluid dat je normaal wel hoort als je hem op groot licht zet in stand 3.
ja dat had ik al door, staat ook in het onderhoudsboekje
denk dat wanneer je hendel naar je toe haalt er een soort knopje gestuurd moet worden, misschien staat er wel geen spanning meer op, of is het knopje inmiddels weg.
gertvanderspek
3rd Gear member

Volvo_1.6 schreef:
jef schreef:Let wel even op voor je hem uit elkaar haald,als je op stand 0 met groot licht wil seinen hoor je geen klik geluid dat je normaal wel hoort als je hem op groot licht zet in stand 3.
denk dat wanneer je hendel naar je toe haalt er een soort knopje gestuurd moet worden, misschien staat er wel geen spanning meer op, of is het knopje inmiddels weg.
Als dat zo is wat je zegt kan je groot licht ook niet werken
Want in stand 3 heeft hij niet automatisch groot licht. Dat doe je door de hendel aan het stuur 1x naar je toe te trekken en los te laten.
Bij stand 0 als je wil seinen moet je hem vast blijven houden.
Volvo_1.6
1st Gear member

gertvanderspek schreef:
Volvo_1.6 schreef:
Als dat zo is wat je zegt kan je groot licht ook niet werken
Want in stand 3 heeft hij niet automatisch groot licht. Dat doe je door de hendel aan het stuur 1x naar je toe te trekken en los te laten.
Bij stand 0 als je wil seinen moet je hem vast blijven houden.
mijn groot licht doet het wel, als ik in stand 3 de hendel helemaal naar me toe haal ( je hoort ook een klik ), haal ik hem weer naar me toe, ( weer een klik ) dan is hij uit ( dit allemaal in stand 3 )

in stand 0, staat mijn dimlicht gewoon aan, haal ik de hendel naar me toe dan gebeurt er niks.
AndorabLe
4th Gear member
Contacteer:

In stand 0 moet je de hendel vast blijven houden om met groot licht aan te blijven rijden.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Volvo_1.6
1st Gear member

AndorabLe schreef:In stand 0 moet je de hendel vast blijven houden om met groot licht aan te blijven rijden.
Ja dat is het alleen, als ik in stand 0 de hendel naar me toe haal dan gebeurt er helemaal niks. mijn groot licht gaan dan niet aan.

hij gaat wel aan in stand 3.
AndorabLe
4th Gear member
Contacteer:

Dan ken ik een heel eenvoudige oplossing:

Niet jezelf eraan storen en aanwennen dat je altijd zelf je lichten aanzet. (En zo heel veel hoef je volgens mij ook weer niet te seinen met je grootlicht.)
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”