Graag jullie aandacht voor het volgende:
Mijn V70 T5 (automaat) van 1997 heeft tracs. Nu wordt het wat natter en ik merk dat bij wat lomp gasgeven de wilen beginnen te spinnen. In mijn beleving moet dit niet kunnen bij een tractie systeem. Mijn Volvo dealer zegt dat tracs een beperkte werking heeft en geen tractioncontrole systeem is. Toch gaan er geen lampjes branden als de wilen spinnen (zoals bij traction control) Kortom ik kan me niet vinden in het verhaal van de Volvo dealer en vraag aan jullie wie het aan mij wil uitleggen!
Ook heb ik een topic over mijn binnenverlichting geopend, als iemand me daar ook mee kan helpen
Groet Maarten
TRACS V70 T5
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Bij ABS moet het systeem een verschil meten tussen de wielen onderling
om het systeem te laten werken, zouden (puur theoretisch) alle 4 de wielen op exact hetzelfde moment blokkeren, dan doet ABS niets.
Bij tracs is het andersom, als er 1 wiel doorslaat registreert de ABS sensor dat als zodaning en wordt tracs actief, maar als beide wielen (exact) tegelijk gaan spinnen is er geen verschil meetbaar en werkt het systeem ook niet.
om het systeem te laten werken, zouden (puur theoretisch) alle 4 de wielen op exact hetzelfde moment blokkeren, dan doet ABS niets.
Bij tracs is het andersom, als er 1 wiel doorslaat registreert de ABS sensor dat als zodaning en wordt tracs actief, maar als beide wielen (exact) tegelijk gaan spinnen is er geen verschil meetbaar en werkt het systeem ook niet.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Volgens mij was de T5 in 1997 de enige met std. (uitschakelbare) Tracs.sjoebert schreef:misschien een beetje een domme vraag maar hoe weet jij dat er tracs op zit, wij hebben vaak klanten gehad die vertelde dat het erop zat en dat was dan niet zo.
Er zou een knopje rechts achter het stuur behoren te zitten.
- maartent5
- 1st Gear member
Niet zo;n rare opmerking Sjoebert. Ik heb even wat veldwerk verricht en recentelijk is de regelunit ABS vervangen. Volgens een Volvo kenner is het mogelijk dat de verkeerde en dus ABS regelunit zonder tracs is genonteerd. Volvo gaat morgen kijken ze zullen toch niet echt zo stom zijn geweest?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Lijkt me niet logisch, een magazijnman gaat doorgaans van start met het chassisnummer om de juiste autogegevens te vinden... mocht het onverhoopt wel zo zijn zou dat wel heel erg slordig zijn van je dealer.maartent5 schreef:Niet zo;n rare opmerking Sjoebert. Ik heb even wat veldwerk verricht en recentelijk is de regelunit ABS vervangen. Volgens een Volvo kenner is het mogelijk dat de verkeerde en dus ABS regelunit zonder tracs is genonteerd. Volvo gaat morgen kijken ze zullen toch niet echt zo stom zijn geweest?
- maartent5
- 1st Gear member
maar dan toch even voor de goede orde. Ik merk niets van de werking van het tracs. Geen knipperende tracs lampje bij doorslaande wielen en flinke wielspin bij insturen in de bocht en vermogen geven. Iets zegt me dat hij het dus niet doet. nou ja ik laat het je morgen weten
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Hoe dacht je overigens dat een V70 met 240pk op de voorwielen zich bij lomp gasgeven anders zou gedragen? Tracs is niet meer dan een hulpmiddel.maartent5 schreef:maar dan toch even voor de goede orde. Ik merk niets van de werking van het tracs. Geen knipperende tracs lampje bij doorslaande wielen en flinke wielspin bij insturen in de bocht en vermogen geven. Iets zegt me dat hij het dus niet doet. nou ja ik laat het je morgen weten
- ronald ce
- 2nd Gear member
ik heb precies hetzelfde.
ik heb eeb 98er 2.5t.
als je de schakelaar van de tracs uitzet gaat er lampje op het dashboard branden tracs off.
maar ik merk geen verschil tussen aan of uit.
en het heeft niets te maken met lomp gasgeven.
in de sneeuw slipt hij ook door.
de wagen is uitgelezen bij de dealer maar alles was ok
ik heb eeb 98er 2.5t.
als je de schakelaar van de tracs uitzet gaat er lampje op het dashboard branden tracs off.
maar ik merk geen verschil tussen aan of uit.
en het heeft niets te maken met lomp gasgeven.
in de sneeuw slipt hij ook door.
de wagen is uitgelezen bij de dealer maar alles was ok
- V480-S60
- Geartronic member
Oh maar Bart dat gebeurt vaker. Niet alleen bij VOLVO. Bij mijn broertje hadden ze ook zo'n geintje met z'n Skoda Octavia. Verkeerde lampunits besteld. Even niet op het chassisnummer gekeken maar alleen naar type. Foutje. Dit is wel niet zo erg als een verkeerde ABS-unit maar toch.bart simpson schreef:Lijkt me niet logisch, een magazijnman gaat doorgaans van start met het chassisnummer om de juiste autogegevens te vinden... mocht het onverhoopt wel zo zijn zou dat wel heel erg slordig zijn van je dealer.maartent5 schreef:Niet zo;n rare opmerking Sjoebert. Ik heb even wat veldwerk verricht en recentelijk is de regelunit ABS vervangen. Volgens een Volvo kenner is het mogelijk dat de verkeerde en dus ABS regelunit zonder tracs is genonteerd. Volvo gaat morgen kijken ze zullen toch niet echt zo stom zijn geweest?
Het gebeurt dus vaker. Maar het blijft absoluut slordig.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
"Op het oog" bestellen zeg maar.... wat zal dat magazijn dan een hoop "dead stock" hebbenV480-V40 schreef:Oh maar Bart dat gebeurt vaker. Niet alleen bij VOLVO. Bij mijn broertje hadden ze ook zo'n geintje met z'n Skoda Octavia. Verkeerde lampunits besteld. Even niet op het chassisnummer gekeken maar alleen naar type. Foutje. Dit is wel niet zo erg als een verkeerde ABS-unit maar toch.bart simpson schreef:Lijkt me niet logisch, een magazijnman gaat doorgaans van start met het chassisnummer om de juiste autogegevens te vinden... mocht het onverhoopt wel zo zijn zou dat wel heel erg slordig zijn van je dealer.maartent5 schreef:Niet zo;n rare opmerking Sjoebert. Ik heb even wat veldwerk verricht en recentelijk is de regelunit ABS vervangen. Volgens een Volvo kenner is het mogelijk dat de verkeerde en dus ABS regelunit zonder tracs is genonteerd. Volvo gaat morgen kijken ze zullen toch niet echt zo stom zijn geweest?
Het gebeurt dus vaker. Maar het blijft absoluut slordig.

-
- 2nd Gear member
@maarten. zo`n rare opmerking is het niet hoor. veel mensen komen vaak bij ons lang dat de tracs gewoon doorslipt eterwijl het er helemaal niet op zit. ik zit hier niet om rare opmerkingen te maken maar om mensen eventueel te helpen. en aangezien dit vaak voorkomt is het toch alleen maar normaal dat ik het even vraag.
en er kan inderdaad de verkeerde abs unit gemonteerd zijn. gewoon effe naar laten kijken.
en er kan inderdaad de verkeerde abs unit gemonteerd zijn. gewoon effe naar laten kijken.
eventueel bijklussen.... voor weinig aan alle volvo`s 

- maartent5
- 1st Gear member
Sjoebert! Ik bedoelde dus eigenlijk dat ik het niet zo'n rare opmerking vond. (Maw goed gevonden!) Sorry voor het misverstand.
Ik heb vandaag volvo gesproken en die zeggen de juiste module te hebben gemonteerd (onderdeel 8602266)
1 vraag blijft staan:
Als mijn wielen beginnen te spinnen gaat het tracs lampje dan knipperen? Dat doet hij dus niet, ook niet als ik hem met 1 wiel in het gras en 1 woiel op de weg zet
Ik heb vandaag volvo gesproken en die zeggen de juiste module te hebben gemonteerd (onderdeel 8602266)
1 vraag blijft staan:
Als mijn wielen beginnen te spinnen gaat het tracs lampje dan knipperen? Dat doet hij dus niet, ook niet als ik hem met 1 wiel in het gras en 1 woiel op de weg zet
-
- 2nd Gear member
sorry maarten. dan had ik het verkeerd begrepen. 
je tracs lampje moet gaan knipperen als de tracs in werking is. brand het lampje wel als je het knopje ingedrukt houdt (dus als je hem uitzet). anders effe de zekering checken.

je tracs lampje moet gaan knipperen als de tracs in werking is. brand het lampje wel als je het knopje ingedrukt houdt (dus als je hem uitzet). anders effe de zekering checken.

-
- 2nd Gear member
sorry maarten. dan had ik het verkeerd begrepen. 

-
- 2nd Gear member
Tracs treedt in werking als er een vershil in draaisnelheid gemeten wordt door het ABS systeem van de aandrijvende wielen. Het systeem grijpt in door het spinnende wiel, met dus de minste tractie af te remmen daadwerkelijk met de schijfrem. Daardoor geeft het differentieel meer aandrijfkracht naar het niet doorslippende wiel.
Als het systeem in actie komt hoor je ook een gebrom van onder de motorkap komen bij de ABS-unit vandaan. Ga maar eens met 1 wiel op het asfalt staan en met het andere in het gras en geef gas....
Bij mijn vorige T-5 kwam dat systeem regelmatig bij, bij mijn huidige R-AWD krijg ik de wielen niet aan het spinnen.
Als het systeem in actie komt hoor je ook een gebrom van onder de motorkap komen bij de ABS-unit vandaan. Ga maar eens met 1 wiel op het asfalt staan en met het andere in het gras en geef gas....
Bij mijn vorige T-5 kwam dat systeem regelmatig bij, bij mijn huidige R-AWD krijg ik de wielen niet aan het spinnen.