Beste mensen!
Ik heb een volvo amazon station op het oog.
Ben vandaag geweest kijken maar ze was er erger aan toe als ik dacht.
Ziet er op zich vrij netjes uit maar de handelaar heeft totaal geen respect gehad voor der (motorkap stond gewoon 10 cm open waardoor er voor in de bumper een laag water stond, raam een klein beetje open enz)
Ze is een donkergroene station van '68, van de belasting overgekocht met het kenteken 37 ZX 35, heeft een vrij nieuwe gasinstallatie. Ze heeft lang bij deze lul stil gestaan dus de leidingen zullen wel vervangen moeten worden. hij had er nog graag 1500 voor gehad.
Voorin viel mee met roest onder de mat, linksachter zitten behoorlijke gaten. De linker dorpel kon ik zo een hand insteken maar mij lijkt dit allemaal te lassen, lak was vrij goed. uitlaat lag los en deze lag met een flinke brok roest los eronder.
Ik ga aankomende zaterdag terug, dan proberen we haar te starten en dan gaat ze de brug op.
Nu vraag ik me af wat een mooie prijs hier voor is?
Ook vraag ik me af of het te doen is om deze op te knappen, ik ben handig en heb het gereedschap binnen handbereik, heb stalling en heb het geld. Ik heb nog nooit aan autos gewerkt maar heb hopelijk wel de hulp.
Ik wil echt graag een Amazon station en wil er ook mijn hobby van maken.
alvast bedankt
Jos
Aanschaffen Amazon
- Rubicon
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 16:32
- Locatie: Gent
Heeft ze lang stil gestaan? Zeker niet zomaar proberen starten of aanslepen dan! Als de motor lang niet gedraaid heeft kan er wel eens een zuiger klem zitten, en dan draai je de hele motor in de soep! Beter is het om eerst eens te proberen of de motor niet (al te) vast zit door zelf met de hand (en een sleutel uiteraard) kijken of je de krukas een hele toer rond kan draaien. Er mogen dan nergens 'harde kanten' in zitten (momenten in de beweging waarin je merkt dat 't beduidend minder goed gaat).
- P130
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 05.10.2005 - 22:43
- Locatie: Midden des lands
De APK is meer dan vijf jaar geleden vervallen... Als je zin hebt in een project, is het het overwegen waard. Maar verwacht heel veel ellende (dan kan het alleen maar meevallen 
Stilstand is achteruitgang...
Succes en hou ons op de hoogte!

Stilstand is achteruitgang...
Succes en hou ons op de hoogte!
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Ik zelf heb eens dezelfde auto gerestaureerd en ik kan je vertellen dat hij er veel beter uitzag dan wat jij nu beschrijft. Maar owee als je aan wat plamuur en teer (onder de bodem) begint te krabben.
Slechte delen bij een Amazon P220:
Plaatwwerk:
-Koplampranden. Net achter de chroomring blaasjes betekend of lassen, maar ik zou op zoek gaan naar een nieuw spatbord.
-Balkjes in het motorcompartiment waar het spatbord op rust
-3-hoekig versterkingsstuk aan de binnenzijde t.p.v. de wielophanging
-Als het raamrubber voor defect is: hele binnenzijde onder het dashbord (moeilijk te zien)
-Dwarsbalkjes onder de carosserie
-De achterkant waar de zijkant en achterkant samenkomt net boven de bumper. Moeilijk uit te leggen ik weet het.
-Balkje onder de onderste achterklep
-Achter onderklep (moeilijk te krijgen, prijs zal al mooi richting de €500 gaan)
-Achterbovenklep
-enz. enz.
Mechanisch.
-Alle rubbers in de wielophanging. Met name die in de de achterste draagarmen.
-Krukaskeerring voor en achter
-Kardan van de P220 wil nog wel een een gierend geluid maken en deze is net even anders als die van een gewone Amazon. Past dus niet. Het schijnt dat er ombouwsets bestaan om een 240 achteras te monteren.
-Op LPG, of een andere kop, of om de 2000 km kleppen stellen totdat het "op" is en dan alsnog een andere kop.
Pfoe, en zo kan ik nog wel even doorgan. Als ik nu nog weer een amazon zou willen hebben dan zou ik voor een goed gerestaureerde gaan van een gerenommeerd bedrijf.
Marinus
P.S. Ik neem aan dat je bekend bent met het V44 forum?
www.v44.nl
Slechte delen bij een Amazon P220:
Plaatwwerk:
-Koplampranden. Net achter de chroomring blaasjes betekend of lassen, maar ik zou op zoek gaan naar een nieuw spatbord.
-Balkjes in het motorcompartiment waar het spatbord op rust
-3-hoekig versterkingsstuk aan de binnenzijde t.p.v. de wielophanging
-Als het raamrubber voor defect is: hele binnenzijde onder het dashbord (moeilijk te zien)
-Dwarsbalkjes onder de carosserie
-De achterkant waar de zijkant en achterkant samenkomt net boven de bumper. Moeilijk uit te leggen ik weet het.
-Balkje onder de onderste achterklep
-Achter onderklep (moeilijk te krijgen, prijs zal al mooi richting de €500 gaan)
-Achterbovenklep
-enz. enz.
Mechanisch.
-Alle rubbers in de wielophanging. Met name die in de de achterste draagarmen.
-Krukaskeerring voor en achter
-Kardan van de P220 wil nog wel een een gierend geluid maken en deze is net even anders als die van een gewone Amazon. Past dus niet. Het schijnt dat er ombouwsets bestaan om een 240 achteras te monteren.
-Op LPG, of een andere kop, of om de 2000 km kleppen stellen totdat het "op" is en dan alsnog een andere kop.
Pfoe, en zo kan ik nog wel even doorgan. Als ik nu nog weer een amazon zou willen hebben dan zou ik voor een goed gerestaureerde gaan van een gerenommeerd bedrijf.
Marinus
P.S. Ik neem aan dat je bekend bent met het V44 forum?
www.v44.nl
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
als ik het zo op afstand bekijk wordt dat een fors project; gaat altijd meer kosten dan de marktwaarde van een Amazon in goede staat; moet je leuk vinden, anders kan je inderdaad beter wat meer geld uitgeven maar dan meteen rijden en af en toe wat onderhoud plegen
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Kan ik beamen. Mechanisch was ik 100% gereed en plaatwerk 80%. Alleen al de kosten voor het strakmaken en spuiten wogen niet op tegen de uiteindelijke waarde. Ik ben er toen mee gestopt. Heb hem met moeite kunnen verkopen voor 1100 Euro. Heb toen als 2e auto een Starletje gekocht en om te sleutelen een Moto Guzzi (ben nu met m'n 2e Guz bezig).ps-amazon schreef:als ik het zo op afstand bekijk wordt dat een fors project; gaat altijd meer kosten dan de marktwaarde van een Amazon in goede staat; moet je leuk vinden, anders kan je inderdaad beter wat meer geld uitgeven maar dan meteen rijden en af en toe wat onderhoud plegen
Marinus
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29.09.2007 - 19:15
Toch zagen de wielkasten en de koplampranden er goed uit.
Lakwerk was in redelijke staat, was bij de bestuurders deur wat geroest onderaan.
Ik zag bij de klep flink wat roest maar toen ik dat afdekplaatje los draaide zag ik een klep die zo goed als nieuw was.
Rubbers van de ramen waren allemaal vrij goed in orde.
Het is net of ze veel heeft geleden van het stilstaan.
De achterkant waar de zijkant en achterkant samenkomt net boven de bumper was niets op aan te merken.
De dorpel onder de deuren (soort balkje of wat) kon ik wel weer een hand insteken.
Maar ik denk dat ik der moet laten staan. Er moet sowieso van de prijs af en dan nog kan ik waarschijnlijk beter wat meer uit geven voor een betere.
Jammer dat de meeste allemaal zo ver weg zijn
Lakwerk was in redelijke staat, was bij de bestuurders deur wat geroest onderaan.
Ik zag bij de klep flink wat roest maar toen ik dat afdekplaatje los draaide zag ik een klep die zo goed als nieuw was.
Rubbers van de ramen waren allemaal vrij goed in orde.
Het is net of ze veel heeft geleden van het stilstaan.
De achterkant waar de zijkant en achterkant samenkomt net boven de bumper was niets op aan te merken.
De dorpel onder de deuren (soort balkje of wat) kon ik wel weer een hand insteken.
Maar ik denk dat ik der moet laten staan. Er moet sowieso van de prijs af en dan nog kan ik waarschijnlijk beter wat meer uit geven voor een betere.
Jammer dat de meeste allemaal zo ver weg zijn
- v700r
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Lekker laten staan. Aan een kombi zit veel meer werk dan aan een sedan, je loopt er op leeg. Saint heeft een hele mooie te koop, http://volvolvo.nl/index.php?option=com ... pic=3441.0 dan ben je goedkoper uit dan dat je zelf nog moet gaan beginnen.
Groeten van Frans.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Ga bij jezelf te rade wat wil je, wat kun je en wat heb je aan punica's als je alle ze alle drie hebt, wat let je kopen die hap, leuk tijd verdrijf voor in de winter, enig nadeel je moet er heel wat kilometers mee rijden om het geld en energie d'ruit te halen die je d'r in gestopt hebt.
Ik zelf kijk toch meer naar een auto die lasvrij is en cosmetisch en technisch wel iets mag mankeren, dit is voor mij nog te doen, plus dat je hem nog met een kleine winst of iig met quitte ken verkopen mocht je door 1 of ander reden tot verkoop over moeten gaan.
Maar voor alsnog ga na wat je zelf wil, maar overhaast niet en staar je niet blind.
Ik zelf kijk toch meer naar een auto die lasvrij is en cosmetisch en technisch wel iets mag mankeren, dit is voor mij nog te doen, plus dat je hem nog met een kleine winst of iig met quitte ken verkopen mocht je door 1 of ander reden tot verkoop over moeten gaan.
Maar voor alsnog ga na wat je zelf wil, maar overhaast niet en staar je niet blind.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
enne....doe eerst eens een beetje marktonderzoek, ga naar wat handelaren en/of volvospecialisten, vergelijk wat prijzen, bepaal je budget en dan kan je wat gerichter gaan zoeken
mijn advies: koop een auto die in ieder geval rijdt en een apk heeft, dan weet je in ieder geval dat het blok kompleet is en werkt en dat er geen onoverkomelijke lijken uit de kast komen vallen; heb je in ieder geval een redelijke basis en kan je in stapjes en in jouw tempo de zaak verbeteren en verfraaien, zonder dat je steeds tegen een lege knip en een nog steeds niet rijdende auto aankijkt
mijn advies: koop een auto die in ieder geval rijdt en een apk heeft, dan weet je in ieder geval dat het blok kompleet is en werkt en dat er geen onoverkomelijke lijken uit de kast komen vallen; heb je in ieder geval een redelijke basis en kan je in stapjes en in jouw tempo de zaak verbeteren en verfraaien, zonder dat je steeds tegen een lege knip en een nog steeds niet rijdende auto aankijkt
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Zo is het en dan heb je het hele land doorkruist geen 1 te vinden die aan je eisen voldoet, en dan opeens niet ver bij je vandaan staat ie daar,ps-amazon schreef:enne....doe eerst eens een beetje marktonderzoek, ga naar wat handelaren en/of volvospecialisten, vergelijk wat prijzen, bepaal je budget en dan kan je wat gerichter gaan zoeken
mijn advies: koop een auto die in ieder geval rijdt en een apk heeft, dan weet je in ieder geval dat het blok kompleet is en werkt en dat er geen onoverkomelijke lijken uit de kast komen vallen; heb je in ieder geval een redelijke basis en kan je in stapjes en in jouw tempo de zaak verbeteren en verfraaien, zonder dat je steeds tegen een lege knip en een nog steeds niet rijdende auto aankijkt
(eigen ervaring)
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ja, kan zomaar, maar het voordeel van dat zoeken was dat je je eisen wel goed hebt kunnen vormen....
bij mij is het ooit eens precies andersom gegaan: ik ging een dagje zoeken, had wat adressen geselecteerd en op weg naar het eerste adres zag ik een prachtige auto, maar je denkt dan: niet de eerste de beste; drie maanden verder gezocht en uiteindelijk toch die eerste liefde gekocht....
bij mij is het ooit eens precies andersom gegaan: ik ging een dagje zoeken, had wat adressen geselecteerd en op weg naar het eerste adres zag ik een prachtige auto, maar je denkt dan: niet de eerste de beste; drie maanden verder gezocht en uiteindelijk toch die eerste liefde gekocht....
- Birnie F
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 08.09.2006 - 08:07
- Locatie: Hilversum
"Lekker laten staan. Aan een kombi zit veel meer werk dan aan een sedan, je loopt er op leeg."
Dat valt reuze mee hoor, is niet veel anders dan met andere amazons en of andere (Volvo) klassiekers.
tuurlik specifieke onderdelen zijn of moeilijk te krijgen of duurder dan van een sedan, maar die onderdelen zijn niet sepcifiek aan heel veel slijtage onderhevig ten opzichte van een sedan onderdeel.
De opmerking raakt kant nog wal en is weinig gefundeerd.
Dat valt reuze mee hoor, is niet veel anders dan met andere amazons en of andere (Volvo) klassiekers.
tuurlik specifieke onderdelen zijn of moeilijk te krijgen of duurder dan van een sedan, maar die onderdelen zijn niet sepcifiek aan heel veel slijtage onderhevig ten opzichte van een sedan onderdeel.
De opmerking raakt kant nog wal en is weinig gefundeerd.
- v700r
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Waar heb jij het over? Ik heb 3 sedans én een kombi gerestaureerd, ik dacht dat dát wel een aardige fundering was. Het valt dus niet mee! En jij Frans wat heb jij allemaal gerestaureerd dat je zoveel fundering hebt??Birnie F schreef:"Lekker laten staan. Aan een kombi zit veel meer werk dan aan een sedan, je loopt er op leeg."
Dat valt reuze mee hoor, is niet veel anders dan met andere amazons en of andere (Volvo) klassiekers.
tuurlik specifieke onderdelen zijn of moeilijk te krijgen of duurder dan van een sedan, maar die onderdelen zijn niet sepcifiek aan heel veel slijtage onderhevig ten opzichte van een sedan onderdeel.
De opmerking raakt kant nog wal en is weinig gefundeerd.
- v700r
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
mjeuring schreef:Ja, die is wel heel mooi. Ook de kleur (ik had dezelfde in gedachten).
Maar ook erg veel geld. Ik denk dat Buck iets anders zoekt...
Nou ik vind het wel mee vallen, het is wel een hele mooie kombi. Als Buck klaar is met "opknappen" istie meer geld kwijt.
- Birnie F
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 08.09.2006 - 08:07
- Locatie: Hilversum
Ik twijfel ook helemaal niet aan je ervaring over restauraties, maar waar ik over viel is de opmerking van leeg lopen, dat is naar mijn mening niet waar.En jij Frans wat heb jij allemaal gerestaureerd dat je zoveel fundering hebt??
1e. Jij kan nooit over iemand anders zijn budget oordelen.
2e. ligt er helemaal aan wat er allemaal gerestaureerd moet worden.
vandaar mijn opmerking.
Als jij dat persoonlijk hebt opgevat is dat absoluut niet de bedoeling geweest.
Ik heb naast een Amazon sedan 4 drs en een kombi, diverse andere merken zoals Alfa, Simca, Mini en Fiat gerestaureerd of van de ondergang gered in mijn jongere jaren.
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
de manier waarop je restaureert doet ook een hoop, als je al het laswerk uitbesteedt, wordt het een dure hobby
ik zou je goed afvragen in hoeverre je wilt restaureren, je blijft echter bij dagelijks gebruik altijd bezig is mijn ervaring.
Groet,
ik zou je goed afvragen in hoeverre je wilt restaureren, je blijft echter bij dagelijks gebruik altijd bezig is mijn ervaring.
Groet,
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter