Beste forummers,
ik heb vorige week voor de eerste keer zelf een vidange of oliewissel gedaan, nu zit ik zindsdien met een kleine olielek.
wat heb ik verkeerd gedaan?
1. oliefilter en pakking halen
2. auto op put zetten.
3. aftapbout losdraaien en olie in opvangpan laten lopen
4. oliefilter eraf draaien.
5. de rubber van de nieuwe oliefilter insmeren met een fijn laagje nieuwe olie.
6. de nieuwe oliefilter erop draaien en zo stevig mogelijk aandraaien met de hand tot je niet meer verder kan.
7. bout + nieuwe pakking terug in de oliepan draaien.
8. 4,2 - 4,5 l. olie met trechter in je olievuldop doen.
9. auto starten en 30 sec. laten draaien
10. oliepeil controleren
volgens mij lekt de oliefilter niet, want net hieronder liggen enkele kabels en die zijn volledig droog.
dus moet het de bout zijn onderaan, hoe vast moet je die draaien om deze oliedicht te krijgen?
vidange (oliewissel)
- duthoy
- 2nd Gear member
tja, de bodemplaat heeft ook olie tegen zich vóór het ronde gat waar je aftapplug zit, mss is dit nog olie die uit de oude filter is gelekt bij het wegnemen. vanavond de bodemplaat er eens uithalen.
Volvo 460 1.6 1996 2007 -- 2013
V40 2001 2013 -->????
V40 2001 2013 -->????
- Fat Rat
- 5th Gear member
toen ik vergeten was de pakking te vervangen hing er na een poosje stilstaan duidelijk een druppel onderaan de aftapbout.
Ik heb bij mij de bout gewoon net zo vast gedraaid als ik met een beetje verstand met de hand kon, ik gebruik een dop en ratel.
Ik heb bij mij de bout gewoon net zo vast gedraaid als ik met een beetje verstand met de hand kon, ik gebruik een dop en ratel.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
een halve slag linksom / rechtsom helpt wel eens bij een aftapbout pakking
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- Battlecruiser
- 8th Gear member
De lekkende aftapplug is een klassiek probleem.
Meestal is de oorzaak:
1) Men vergeet de afdichtring. Die ligt vaak in de bak met afgelopen olie.
2) Na verloop van tijd doet die ring niets meer en er moet een nieuwe op!
Meestal is de oorzaak:
1) Men vergeet de afdichtring. Die ligt vaak in de bak met afgelopen olie.
2) Na verloop van tijd doet die ring niets meer en er moet een nieuwe op!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Fat Rat
- 5th Gear member
maar duthoy geeft aan er een nieuwe "pakking" (neem aan dat de koperen ring bedoelt wordt) tussen gestoken heeft.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- duthoy
- 2nd Gear member
ik heb er een nieuwe pakking (soort ijzeren ring) tussen gedaan, ben deze bij de plaatselijke volvo dealer gaan halen. denk dat deze mss een kleine oliefilm tussen de bout en de pakking zit, zodat deze niet perfect afsluit.
nog eens een beetje bijdraaien misschien?
nog eens een beetje bijdraaien misschien?
Volvo 460 1.6 1996 2007 -- 2013
V40 2001 2013 -->????
V40 2001 2013 -->????
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Doe dat bijdraaien dan wél als het carter nog warm is. Dan gaat het beter.
Volvo Rules the Road
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Helpt het allemaal niet, dan zal je de aftapplug tóch weer los moeten draaien (olie opvangen en uiteraard hergebruiken).
Plug goed schoonmaken (een vuiltje kan de oorzaak zijn).
De koperen ring omgedraaid gebruiken kan ook helpen: soms zijn ze zodanig (de niet geheel vlakke soorten) dat ze slechts aan één kant goed te gebruiken zijn. Oftewel: dát deel van de ring dat het meest naar binnen wijst, tegen het carter aan drukken en niet naar buiten gericht.
Plug goed schoonmaken (een vuiltje kan de oorzaak zijn).
De koperen ring omgedraaid gebruiken kan ook helpen: soms zijn ze zodanig (de niet geheel vlakke soorten) dat ze slechts aan één kant goed te gebruiken zijn. Oftewel: dát deel van de ring dat het meest naar binnen wijst, tegen het carter aan drukken en niet naar buiten gericht.
Volvo Rules the Road
- duthoy
- 2nd Gear member
kleine update,
na àl de parkeerplaatsen in de straat te schilderen met een mooi olieplekje, ben ik in de plaatselijke doe-het-zelf zaak een cartersleutel gaan halen (zoals hieronder afgebeeld)
heb de carterplug een kwart draai open, en dan goeie slag (handvast) dicht gedraaid, probleem opgelost!!
afbeelding van volgende site;
www.onlinetuning.com

na àl de parkeerplaatsen in de straat te schilderen met een mooi olieplekje, ben ik in de plaatselijke doe-het-zelf zaak een cartersleutel gaan halen (zoals hieronder afgebeeld)
heb de carterplug een kwart draai open, en dan goeie slag (handvast) dicht gedraaid, probleem opgelost!!
afbeelding van volgende site;
www.onlinetuning.com
- Auk
- 6th Gear member
Dat is mooi!
Nog even over die 'pakking'.. dat is een koperen ring die je het best gewoon kunt vervangen na het aflaten van de olie... dus niet hergebruiken omdat de ring een beetje platgedrukt wordt, dus zorgt voor afdichting.. de nieuwe kan dus overnieuw zijn werk doen.
Carterplug moet gewoon handvast gedraaid worden.. de meeste merken schrijven een moment (NM) voor, maar handvast is goed.
(om voor dit soort dingen een momentsleutel aan te schaffen is overdreven en zonde van het geld.. )
Auk.
Nog even over die 'pakking'.. dat is een koperen ring die je het best gewoon kunt vervangen na het aflaten van de olie... dus niet hergebruiken omdat de ring een beetje platgedrukt wordt, dus zorgt voor afdichting.. de nieuwe kan dus overnieuw zijn werk doen.
Carterplug moet gewoon handvast gedraaid worden.. de meeste merken schrijven een moment (NM) voor, maar handvast is goed.
(om voor dit soort dingen een momentsleutel aan te schaffen is overdreven en zonde van het geld.. )
Auk.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT