emmissie loze volvo's

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gijsiejjj
4th Gear member
Berichten: 537
Lid geworden op: 10.11.2005 - 19:52

Volvo komt met schone auto
Heiko Jessayan

Alton, Hampshire, UK

Volvo Car voorziet binnen tien jaar een grote doorbraak in schone, emissieloze auto's die nog enkel zijn uitgerust met elektromotoren. Het Zweedse autoconcern toont de wereldpers morgen aan de vooravond van de Frankfurt autoshow, die donderdag begint, een zogeheten 'concept car'.

'Dit is niet zomaar een proefballon, want we geloven in dit concept. Het is heel realistisch', zegt woordvoerder Huib de Vries van Volvo Car Nederland. Volvo verwacht dat dergelijke hybride-elektrische auto's binnen tien jaar gangbaar worden. 'Elektriciteit bij auto's heeft een enorme potentie. We zouden dit niet presenteren als het niet haalbaar zou zijn.'

Het prototype van Volvo bestaat uit een verwisselbare batterij, ondersteunende elektronica, en vier wielen die elk zijn voorzien van een aparte elektromotor.

Het aandrijvingsconcept, 'direct drive in-wheel (DDIW) geheten, is ontwikkeld door het Britse PML Flightlink. Het concept zorgt ervoor dat er zo min mogelijk energie verloren gaat. In principe kan een auto 100 kilometer afleggen met 1,9 liter benzine.

Volgens Martin Boughtwood, directeur van PML, hebben al vier autofabrikanten interesse getoond. 'Ik kon al een order voor twintigduizend auto's krijgen, maar die heb ik laten lopen. De productiefaciliteiten moeten nog opgezet worden. De plannen daartoe worden nu uitgewerkt en de financiering daarvan loopt in de eindfase.'

Niet alleen in de autosector, ook in defensiekringen is interesse voor PML's aandrijvingsconcept. 'Militaire operaties staan of vallen bij brandstoflogistiek.'

In Nederland probeert Jan Heetebrij, managing partner van HeeCon Business Development, technici, ondernemers en beleidsmakers te interesseren. 'Het aandrijvingsconcept van PML leidt tot een grote systeemverandering. Amerikaanse en Britse investeerders lopen al warm. Gezien het enorme marktpotentieel, innovatie en duurzaamheid mag Nederland de boot niet missen.' Volgens hem is het zuidoosten van Nederland ideaal als productielocatie. 'Fabricagetechnisch zijn geen hoogstandjes nodig.'

Doorbraak

Slimme autowielen

Het Britse PML Flightlink heeft superlichte en flexibele wielmotoren ontwikkeld met een speciale aandrijving

De wielen zijn uitgerust met software en sensortechniek

Slaat het concept aan, dan raakt dat de gevestigde belangen van olieconcerns en autotoeleveranciers

Behalve Volvo hebben VW, BMW en Mercedes interesse
Svensk kvalitet och säkerhet :)

Volvo 440 1.8i 1996 automatic
Volvo 460 1.8i 1995 automatic
volvo 960 2.5 24v 1995 automatic
Volvo S40 1.8 2003 handgeschakeld
Volvo C30 2.0 2007 sport handgeschakeld
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21717
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Schone auto?
Aan me hoela !
Deze auto is nog smeriger dan een normale benzine auto die op E85 rijdt.

Het zit zo: de elektriciteit die nodig is voor de aandrijving komt deels uit de verbrandingsmotor, maar verder MOET de auto 's nachts aan het stopcontact.
En daar zit de fout. Elektriciteit opwekken uit aardgas kost meer energie dan nodig is. Laat een auto gewoon direct op gas rijden. Dan wordt gas direct omgezet in beweging, in plaats van gas naar elektriciteit en dan in beweging.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Er leiden meer wegen naar Rome. Wat denk je van kern, zonne en wind energie?

Oke windenergie word alleen nog verkondigt door Greenpeace figuren en andere milieu freaks waarbij horizonvervuiling er niet toe doet maar of we het willen of niet kernenergie zal toch wel de energie van de toekomst worden.

Dat deze auto thuis aan het stopcontact ligt is denk ik niet het grootste probleem voor het milieu. Een groter en veel ernstiger probleem zijn al die accu's die deze auto's (hybrides) met zich mee dragen. Deze zijn en heel slecht voor het milieu, erg slecht recyclebaar en deze gaan niet lang mee.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41375
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dat bericht hadden we al gemeld.
Kijk voor het hele verhaal en alle foto's op Volvo-Plaza
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21717
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mooi verhaal op Volvo-Plaza.

En daar komt naar voren dat de auto inderdaad zuinigheidswaarde krijgt op het moment dat elektriciteit op "schone" wijze kan worden opgewekt.

Waarvan acte.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Douwe
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
Locatie: Sneek
Contacteer:

Niet op Volvo Plaza: bewegende beelden. Deels Zweeds, deels Engels (en begint met reclame voor de Yaris Diesel...)

http://www.automotorsport.se/tv/?m=11148
Gebruikersavatar
kmser
4th Gear member
Berichten: 776
Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
Locatie: de westhoek

Energie opwekken uit aardgas in een centrale heeft een dubbel zo hoog rendement als een motor in een wagen, dan moet je alleen nog maar de verliezen onderweg berekenen.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

kmser schreef:Energie opwekken uit aardgas in een centrale heeft een dubbel zo hoog rendement als een motor in een wagen, dan moet je alleen nog maar de verliezen onderweg berekenen...
... en in de overslag van stopcontact naar accu (220V -> 12V), en in de opslag in de accu, en in de omzetting naar beweging van de electromotor, en in de gehele aandrijflijn...

En 'alleen maar' is hier niet echt op zijn plaats. Dat is een van de grootste probleem met electriciteit als energiedrager (ipv een chamische energiedrager als gas, benzine etc). Transport en opslag kosten zo veel meer energie dat het het rendement hard omlaag trekt.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”