probleem met koelvloeistof

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
Gebruikersavatar
volvo480drenthe
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 28.09.2007 - 23:21
Locatie: gieten

hallo ik heb een volvo 480 1.7ES met 159000km op de teller

nou is mijn vraag, smorgens is het koelvloeistof netjes op peil
en ik even heb gereden dat staat hij bij het minimum,en draar ik de dop los dan moet ik zo voorzichtig doen anders stroomt hij over,
nou is het rare ervan als ik bij de auto kom als hij koud is staat koelvloeistof netjes op peil en als ik gereden heb is hij weer boven het maximum en wil ik dop los draaien dan stroom hij over als ik he niet langzaam doe. weten julie mischien raad alvast bedankt gr chris
VOLVO 440 DL 1.7 VAN 1991
VOLVO 440 GL 1.8i VAN 1993
VOLVO 460 DL 1.8I VAN 1993 MET 470000KM RIP
VOLVO 480 ES 1.7i VAN 1987
VOLVO 340 GL SPECIAL 1.4 VARIO VAN 1984
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dat is normaal, doordat de koelvloeistof warm wordt komt er druk op het systeem te staan. Daarom heet het ook expansievat, de plastic "fles". Die is om de overdruk op te vangen bij hete motor. Je hebt een probleem als bij koude motor het peil beneden minimum staat. Dat betekent dat je ergens koelvloeistof hebt verloren. Zolang het expansievat niet overstroomt bij warme motor of koud beneden minimum en de koelvloeistof temp rond de 82 graden staat is alles ok.
Gebruikersavatar
volvo480drenthe
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 28.09.2007 - 23:21
Locatie: gieten

hallo als ik een stuk gereden heb staat de koelvloeistof op het minimum
en dan draai ik de dop open heel voorzichtig en dan stroomt hij over terwijl wel alles netje is , de watertemperatuur geeft bij een poosje gereden te hebben ongeveer 88 89 graden aan en de olie rond de 90 gr chris
VOLVO 440 DL 1.7 VAN 1991
VOLVO 440 GL 1.8i VAN 1993
VOLVO 460 DL 1.8I VAN 1993 MET 470000KM RIP
VOLVO 480 ES 1.7i VAN 1987
VOLVO 340 GL SPECIAL 1.4 VARIO VAN 1984
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Niet aan komen dus.
88 tot 89 graden is goed bij een 1.7.
Zodra de temperatuur boven de 95 komt en niet meer automatisch daalt is er meer aan het handje.

Op de snelweg mag je olietemp zels op ongeveer 103 graden staan. Bij een watertemperatuur tussen de 85 en 92 graden!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
volvo480drenthe
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 28.09.2007 - 23:21
Locatie: gieten

hey ik was al bang dat mischien de koppakking lek was.
maar hoe kan dat dat de koelvloeistof op minimum staat en dan wil je hem open draaien naar een poosje rijden dan stroom het zowat over

gr chris
VOLVO 440 DL 1.7 VAN 1991
VOLVO 440 GL 1.8i VAN 1993
VOLVO 460 DL 1.8I VAN 1993 MET 470000KM RIP
VOLVO 480 ES 1.7i VAN 1987
VOLVO 340 GL SPECIAL 1.4 VARIO VAN 1984
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Als de koppakking lek is heb je smurrie in je koelvloeistof.

Omdat het een expansie vat is (koelvloeistof staat onder druk) kan je tijdens gebruik wel eens wat leger staan. Als er dan lucht bijkomt gaat het alsnog koken en overstromen.
(HEEEEL simpel uitgelegd)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
volvo480drenthe
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 28.09.2007 - 23:21
Locatie: gieten

dan weet ik voldoende, inelk geval heel erg bedankt voor de reactie's.
weet ik inelkgeval zeker dat dat goed is als er weer problemen voor doen dan horen julie het wel weer :D :D :D 8)
VOLVO 440 DL 1.7 VAN 1991
VOLVO 440 GL 1.8i VAN 1993
VOLVO 460 DL 1.8I VAN 1993 MET 470000KM RIP
VOLVO 480 ES 1.7i VAN 1987
VOLVO 340 GL SPECIAL 1.4 VARIO VAN 1984
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@volvo480drenthe,

Jij hebt toch een 95-er (nou ja 97 op kenteken 8)).
Dat is geen 1.7 meer maar een 2.0.

Gelijk vermogen maar iets meer koppel. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
volvo480drenthe
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 28.09.2007 - 23:21
Locatie: gieten

neej ik heb een 87-er een 1.7i 80kw , ik wou dat ik een 95-er had :D :mrgreen:
VOLVO 440 DL 1.7 VAN 1991
VOLVO 440 GL 1.8i VAN 1993
VOLVO 460 DL 1.8I VAN 1993 MET 470000KM RIP
VOLVO 480 ES 1.7i VAN 1987
VOLVO 340 GL SPECIAL 1.4 VARIO VAN 1984
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

de vloeistof staat onder druk bij een warme motor en verhoogt daarbij dus het kookpunt.
bij losdraaien verdwijnt deze overdruk zodat het kookpunt weer lager wordt,vandaar het overstromen.
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

zo hoort het volgens mij ook,tenminste bij mij het zelfde.doet i al zolang ik hem heb.gewoon rijden 90 graden,bij 100 gaat de fin aan en bij 92 weer uit.mijn olie word ook niet warmer als 90 graden.
groet'n uut grunn
mer480
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 13.01.2007 - 16:51

het koelvloeistof van mijn 480 turbo staat koud iets boven minimum, warm hoger natuurlijk. Watertemperatuur komt bij rijden op de snelweg nauwelijks boven de 80 graden uit, terwijl de olietemperatuur dan rond de 103 graden ligt. Tijdens stadsverkeer is het water wel warmer. Fan slaat bij mij aan rond 92 graden. Groet!
Gebruikersavatar
volvo480drenthe
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 28.09.2007 - 23:21
Locatie: gieten

als ik op de snelweg rijd dan zit mijn watertemperatuur bij constand 100/110
ongeveer rond de 87/88 graden en olie rond de 95/96. mij fan slaat ongeveer rond de 95 aan.
VOLVO 440 DL 1.7 VAN 1991
VOLVO 440 GL 1.8i VAN 1993
VOLVO 460 DL 1.8I VAN 1993 MET 470000KM RIP
VOLVO 480 ES 1.7i VAN 1987
VOLVO 340 GL SPECIAL 1.4 VARIO VAN 1984
Plaats reactie

Terug naar “De 480”