Stikstof in de banden

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gast
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 16.11.2004 - 22:37

Wie heeft ervaring met stikstof in de banden? Lees de ad. in de rol.

http://www.merksautoschade.nl/news/index.asp?mid=142
For life with more contents
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Ik heb 80% stikstof in de banden!

was gratis
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
vOlOv
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 02.07.2005 - 19:23
Locatie: Leiden

Voordeel :?:
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

ik heb hier in zweden 92% stikstof, wat volgens de dealer minder spanningsverlies bij koud weer ten gevolge heeft. Hier wilde 4 euro per band in rekening brengen, maar na wat heen en weer gebabbel heb ik het toch bij de prijs inbegrepen (net als balanceren enzo)
in het rijden merk je geen verschil trouwens.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

liquid_force schreef:ik heb hier in zweden 92% stikstof
Apart zeg, in Nederland hebben we maar 78% :roll: .
Jullie zullen wel een stuk ouder worden daar :lol:
Gebruikersavatar
Znef
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 01.11.2005 - 23:37
Locatie: ergens in België
Contacteer:

+++t blijft behelpen+++ schreef:Ik heb 80% stikstof in de banden!

was gratis
Looooooooooooooooool :D Good one :wink:

Of ge kunt natuurlijk gewoon regelmatig na het tanken uw bandenspanning controleren :roll: Of ge koopt u zoals mij in de winkel een manometerje dat ge in uw koffer kunt leggen en waar ge zelf uw bandenspanning snel mee kunt controleren wanneer het u uit komt. Dat ding heeft mij 2,5€ gekost en geeft de juiste druk aan.

Ik vind dat van die stikstof wat overschat.

Mijn vader heeft het op zijn Renault is laten doen en de banden gaan nog af :roll:
De mensen zijn gewoon LUI. Met de wagen rijden, vraagt een bepaalde 'toewijding'. Als ge al te lui bent om zoiets 'dom' te controleren, neem dan de bus of zo.
Wooptidoo, I'm Znef and driving a Volvo :p
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

liquid_force schreef:ik heb hier in zweden 92% stikstof, wat volgens de dealer minder spanningsverlies bij koud weer ten gevolge heeft.
Wat ik me eigenlijk afvraag: Waarom dan niet gewoon 100%? Was daar ook nog een reden voor?
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

menjo schreef: Wat ik me eigenlijk afvraag: Waarom dan niet gewoon 100%? Was daar ook nog een reden voor?
het is zelfs 96% stikstof --- foutje van mij. Waarom geen 100% da's heel logisch :) als jouw band gevuld wordt voor de eerste keer is de band niet vacuüm ... dus zit er altijd al wat lucht in ... waardoor het dus technisch onmogelijk is om 100% stikstof te krijgen :)

//LqF
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ah ja ok, maar ze spuiten er dus wel gewoon 100% stikstof in, alleen bevindt er gewoon geen 100% stikstof in je band na afloop. Dat is logisch ja. En je moet nog steeds x keer bijpompen om in de buurt van 100% te komen.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Ouwe discussie.

In dit broodje-aap geloofden een heleboel automobilisten een jaar of vijf à tien geleden.

Nu weten we toch dat het ook gewoon in lucht zit. En omdat de stikstofmoleculen nauwelijks door rubber kunnen komen, loopt het percentage stikstof in je banden vanzelf op als je af en toe lucht erbij moet pompen.

Afgezien daarvan heeft het trouwens geen enkel nut. In de racerij zijn ze daar nu ook achter en laten die flauwekul gewoon achterwege.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
T5Fred
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
Locatie: Hillegom

Ik zou met Helium vullen, is lekker licht dus minder vermogen om aan te drijven :roll:
Jammer dat Helium zo dun is, je blijft je banden er mee vullen..

Nee hoor, alle gekheid op een stokje: Gewoon vullen met lucht aan de pomp, kost nix is het beste.
Goofy07
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15.04.2005 - 19:36

T5Fred schreef:Ik zou met Helium vullen, is lekker licht dus minder vermogen om aan te drijven :roll:
Jammer dat Helium zo dun is, je blijft je banden er mee vullen..

Nee hoor, alle gekheid op een stokje: Gewoon vullen met lucht aan de pomp, kost nix is het beste.
Hoezo nix? In zoetermeer kost het bij zo'n beetje alle pompen € 0,50. Lucht verkopen ze :(
Volvo V70 2005 D5 AWD Geartronic
Gebruikersavatar
T5Fred
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
Locatie: Hillegom

Goofy07 schreef:Hoezo nix? In zoetermeer kost het bij zo'n beetje alle pompen € 0,50. Lucht verkopen ze :(
BELACHELIJK, ik tank altijd bij een klein benzinepompje bij ons in het dorp, wordt je prima geholpen, en als je het netjes vraagt worden de banden (gratis) opgepompt. Ook oliepeilen en even water bijvullen is voor deze mensen geen probleem! Ze bestaan dus nog wel........
The Driver
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 14.03.2005 - 11:57
Locatie: Breda

Ik ben niet zo goed in wiskunde, dus als er liefhebbers even mee kunnen rekenen.
Als er een band gemonteert wordt is de luchtdruk 0 Bar, dan wordt de band gevuld met naar wat men zegt 100 % stikstof voor 2,5 Bar, dus 2,5 keer de inhoud van de band, maar omdat er al 1 x de inhoud van de band inzit vult men dus eigenlijk maar 1,5 x de inhoud, dus er komt dus slechts 150 % bij.
wat het percentage van de stikstofvulling op 75 % zou brengen.
Wat dus minder is, als men gewoon met lucht zou vullen.

Nee is natuurlijk niet helemaal waar, maar wat klopt er nu niet ?

De prijs die men ervoor moet betalen, die klopt in ieder geval niet.
Gebruikersavatar
Henk_vG
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 06.07.2005 - 13:40

The Driver schreef:Ik ben niet zo goed in wiskunde, dus als er liefhebbers even mee kunnen rekenen.
Als er een band gemonteert wordt is de luchtdruk 0 Bar, dan wordt de band gevuld met naar wat men zegt 100 % stikstof voor 2,5 Bar, dus 2,5 keer de inhoud van de band, maar omdat er al 1 x de inhoud van de band inzit vult men dus eigenlijk maar 1,5 x de inhoud, dus er komt dus slechts 150 % bij.
wat het percentage van de stikstofvulling op 75 % zou brengen.
Wat dus minder is, als men gewoon met lucht zou vullen.

Nee is natuurlijk niet helemaal waar, maar wat klopt er nu niet ?

De prijs die men ervoor moet betalen, die klopt in ieder geval niet.
Die 1x lucht bestaat al voor 80% uit stikstof.

Het gaat om de verhouding Zuurstof/Stikstof Dus kom je theoretisch op 2.3 bar stikstof is. Is dus 92%. De vraag is alleen of je zo mag rekenen met luchtdruk.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Druk is een oppervlakte eenheid dus die berekening gaat volgens mij niet op.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20621
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

menjo schreef:Druk is een oppervlakte eenheid dus die berekening gaat volgens mij niet op.
Idd is druk een oppervlakte eenheid (N/m2) Maar wel in een bolvormige omgeving. Maar je hebt hier ook met verdringing te maken. En daar weet ik de formule even niet meer van. (Dat is 20 jaar terug en ik hoef het niet meer te gebruiken.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gast
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 16.11.2004 - 22:37

OK jongens, top!..........bedankt voor het meedenken en de adviezen.
Gewoon maar lucht dus............... :roll: :roll:
For life with more contents
Gebruikersavatar
Znef
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 01.11.2005 - 23:37
Locatie: ergens in België
Contacteer:

The Driver schreef:Ik ben niet zo goed in wiskunde, dus als er liefhebbers even mee kunnen rekenen.
Als er een band gemonteert wordt is de luchtdruk 0 Bar, dan wordt de band gevuld met naar wat men zegt 100 % stikstof voor 2,5 Bar, dus 2,5 keer de inhoud van de band, maar omdat er al 1 x de inhoud van de band inzit vult men dus eigenlijk maar 1,5 x de inhoud, dus er komt dus slechts 150 % bij.
wat het percentage van de stikstofvulling op 75 % zou brengen.
Wat dus minder is, als men gewoon met lucht zou vullen.

Nee is natuurlijk niet helemaal waar, maar wat klopt er nu niet ?

De prijs die men ervoor moet betalen, die klopt in ieder geval niet.
Als er een band gemonteerd wordt is de luchtdruk in die band 1 bar = atmosfeerdruk :wink: 0 bar = vacuüm
V480-V40 schreef:Idd is druk een oppervlakte eenheid (N/m2) Maar wel in een bolvormige omgeving. Maar je hebt hier ook met verdringing te maken. En daar weet ik de formule even niet meer van. (Dat is 20 jaar terug en ik hoef het niet meer te gebruiken.)
Druk is druk en heeft niets te maken met de vorm van de omgeving. Druk werkt altijd loodrecht op een oppervlak, maar uw eenheden (N/m²) zijn al wel juist.

Gewoon ff ter verbetering, denk dat we er wel uit zijn dat gratis lucht met 79% N2 nog het beste is :)
Wooptidoo, I'm Znef and driving a Volvo :p
Gast

Een band is altijd een beetje poreus en hierdoor kan lucht (ik meende zuurstof) door naar buiten.
Het voordeel is dat het stikstof molecuul groter is en niet door de poreuze "gaatjes" kan.
Dus je zou minder naar de bandenpomp moeten, maar zoals een voorganger al vermelde er zat al 1 deel lucht in.
Ik heb zo mijn twijfels bij de voordelen.
Tot nu toe is het zeker dat het niet schadelijk is.
Dus als je betalen wilt.................... ga je gang. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”