Mijn V70 is donkergroen metallic (Scarabee green) maar heeft, helaas, een aantal krasjes in de lak.
Ik heb al geprobeerd om de krasjes weg te polijsten met Commandant en daarna weer goed in de kleurwas zetten. Echter het resultaat is niet perfect; er blijft een enigszins "doffe" plek achter. Nu doe ik dit al jaren op dezelfde manier bij verschillende auto's en het resultaat is eigenlijk altijd goed.
Wat is volgens jullie de beste manier om krasjes weg te krijgen?
Naschrift: inmiddels heb ik de groene V70 niet meer maar nu een zilvergrijs exemplaar.....
Kleine krasjes bijwerken
- Rob2u
- 5th Gear member
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
@Henk-Jan: dat van die plakband kende ik nog niet. Wellicht kun je hier een soort handleiding plaatsen ?
Want wat doe je in welke volgorde ? Wassen, poetsen met Commandant, bijtippen met lakstift, bijtippen met blanke lakstift, in de was zetten..... En wat zijn hierbij "slimmigheden" ? Zoals al gezegd, dat van de plakband had ik nog niet eerder gehoord. Mij is wel gezegd om bij gebruik van de lakstift dit met een naald te doen ipv het kwastje ?
Want wat doe je in welke volgorde ? Wassen, poetsen met Commandant, bijtippen met lakstift, bijtippen met blanke lakstift, in de was zetten..... En wat zijn hierbij "slimmigheden" ? Zoals al gezegd, dat van de plakband had ik nog niet eerder gehoord. Mij is wel gezegd om bij gebruik van de lakstift dit met een naald te doen ipv het kwastje ?
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
-
- 2nd Gear member
Plakband ! Voor mij is dit ook nieuw. Ik ga het proberen , maar een vraag "even" laten zitten? wat is even ??. Kun je ons een globale tijd geven??Henk-Jan schreef:Wellicht wat aantippen, daarna plakband erover en even laten zitten. Voorzichtig wegtrekken en zonodig herhalen (als het droog is).
Volvo for live !!
-
- 1st Gear member
Ik ga denk ik a.s. zaterdag even mijn D5 doen, #$&$W&#%& weer een kras/pit. Ik zal even foto's maken en laten zien hoe je dat doet en hoe dat eventueel lukt 
Even laten zitten is de normale droogtijd, ik doe het altijd bij zonnig weer dus dan is eht na 5 minuten wel droog. Of je doet even een teststukje en kijkt hoe snel het droogt, je wil niet dat de tape alles weer meeneemt.

Even laten zitten is de normale droogtijd, ik doe het altijd bij zonnig weer dus dan is eht na 5 minuten wel droog. Of je doet even een teststukje en kijkt hoe snel het droogt, je wil niet dat de tape alles weer meeneemt.
440 1.8i > S40 1.8i > V70 2.4 Classic > V70 D5 HU-803 > wie weet ...
-
- 2nd Gear member
Ok bedankt voor de info. Ik ben benieuwd naar het resultaat en wacht op de foto's voor ik er mee ga beginnen.
Volvo for live !!
-
- 1st Gear member
Als de krasjes niet tot aan de grondverf zijn gegaan kun je het volgende doen:
1) Met waterproof schuurpapier (minimaal korrel 2000 of 2500 ) en een klosje hout en veel water de kras er voorzichtig uitschuren.
Het ziet er daarna uit alsof het nooit meer goed komt:-) een doffe plek op je auto.
2) Daarna met polijs poets de geschuurde plek oppoetsen.
3) Als laatste normaal beschermpoetsmiddel gebruiken.
Ik heb het ook gedaan met een zwarte XC70 waar een stuur van een kinderfietsje langs het achterscherm was gegaan. Je ziet er bijna niets meer van.
1) Met waterproof schuurpapier (minimaal korrel 2000 of 2500 ) en een klosje hout en veel water de kras er voorzichtig uitschuren.
Het ziet er daarna uit alsof het nooit meer goed komt:-) een doffe plek op je auto.
3) Als laatste normaal beschermpoetsmiddel gebruiken.
Ik heb het ook gedaan met een zwarte XC70 waar een stuur van een kinderfietsje langs het achterscherm was gegaan. Je ziet er bijna niets meer van.
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
[/quote][quote]Als de krasjes niet tot aan de grondverf zijn gegaan kun je het volgende doen:
3) Als laatste normaal beschermpoetsmiddel gebruiken. [quote]
Dat opnieuw op hoogglans brengen gaat wel een stuk makkelijker als je over een polijstmachine beschikt.
3) Als laatste normaal beschermpoetsmiddel gebruiken. [quote]
Dat opnieuw op hoogglans brengen gaat wel een stuk makkelijker als je over een polijstmachine beschikt.
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
@Henk-Jan .. lukt het posten niet ? Ben heel benieuwd naar je werkwijze, heb zelf ook een aantal krasjes, die ik wil wegwerken. Heb de lakstift al binnen van Volvo 

Ron
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
We zijn nu bijna een maand verder, zijn de foto's al ontwikkeld ?
Ron
- doubleyou7
- 2nd Gear member
Aldi heeft deze maand een aanbieding van spul met 'een TUV-goedkeurig' waarmee krasjes kunnen worden weggewerkt (6,95). Iemand hier ervaring mee?
V60 D5 Summum 2012
-
- 2nd Gear member
Zelf verwen ik de auto altijd met onderhoudsmiddelen van Meguairs. Krassen die je met de nagel kunt voelen krijg je er niet uit, maar wel een stuk minder, of je moet inderdaad zoals hierboven al beschreven met schuurpapier aan de gang. En dat is iets waar we niet allemaal het lef voor hebben....
En met het spul van de Aldi heb ik geen ervaringen.
Groet,
Jan Lammers
En met het spul van de Aldi heb ik geen ervaringen.
Groet,
Jan Lammers
Blijf jezelf, er zijn al anderen genoeg
-
- 4th Gear member
Ik bracht in het verleden mijn Nautic Blue V70 eens per 1,5 jaar naar een poetsbedrijf waar ze auto's showroom klaar maken. Was tip van mijn toenmalige buurman een Toyota dealer.
Voor € 120 inclusief BTW was de auto weer spic en span.....
Grotere krassen liet ik sschuren en polijsten bij een lokaal schadebedrijfje kostte mij veelal niet meer dat een krat bier en een doos gebak....
Voor € 120 inclusief BTW was de auto weer spic en span.....
Grotere krassen liet ik sschuren en polijsten bij een lokaal schadebedrijfje kostte mij veelal niet meer dat een krat bier en een doos gebak....
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Krassen die je voelt met de nagel, schuren met een 2500 (nat) en dan machinaal polijsten.
Als prof poetser al erge dingen moeten doen, krassen tot op de grondlaag waarvan er nu niets meer zichtbaar is.
En alstublieft stop met commandant tegebruiken! De polijst middelen breken niet af/of toch veel trager dan echte prof polijst middelen, de korrel van commandant blijft gewoon. Daarom heb je doffe plekken.
Een goed poliermiddel breekt de korrel af.
Goede producten kosten geld! Maar het resultaat en productiviteit is er ook naar.
Heb vandaag nog iets nieuws uitgetest maar heb nog geen foto's online, motorkap krassen in getrokken (tot op grondlaag en soms metaal) en gewetsand en de rotary zijn werk laten.
Zal proberen om de foto's morgen online tezetten.
Als prof poetser al erge dingen moeten doen, krassen tot op de grondlaag waarvan er nu niets meer zichtbaar is.
En alstublieft stop met commandant tegebruiken! De polijst middelen breken niet af/of toch veel trager dan echte prof polijst middelen, de korrel van commandant blijft gewoon. Daarom heb je doffe plekken.
Goede producten kosten geld! Maar het resultaat en productiviteit is er ook naar.
Heb vandaag nog iets nieuws uitgetest maar heb nog geen foto's online, motorkap krassen in getrokken (tot op grondlaag en soms metaal) en gewetsand en de rotary zijn werk laten.
Zal proberen om de foto's morgen online tezetten.
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Renault master 2021.
- Frumpy
- 5th Gear member
Hoi Dimi,Dimi schreef:Krassen die je voelt met de nagel, schuren met een 2500 (nat) en dan machinaal polijsten.
Dat werkt zeker alleen bij gewone lak, en niet bij metallic?
Heb je nog tips voor een donkere metallic, en welk merk polijst-/poetsmiddel kun je aanbevelen?
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Werkt bij metallic ook, natuurlijk lukt het ook niet altijd soms is het gewoon te! Bij wetsanden kan er ook ongelooflijk veel fout gaan, er is zoveel om op teletten.
Morgen heb ik de foto's van het voorbeeld stuk.
Persoonlijk werk ik het liefst met meguiar's (de pro/detailer lijn, niet de consument ljn) Maar durf ook wel eens autoglym tegebruiken.
Donkere metallic lakken, en gewone donkere kleuren zijn zoiewzo moeilijker lastiger om perfect tekrijgen.
Het wassen van het voertuig doet ook al heel veel, mischien is het een goed idee om ergens een centraal poets topic/treaht te openen, waar vragen en ervaringen gedeeld kunnen worden, en waar ongetwijfeld nog prof car cleaners van hier op het forum zullen reageren.
Morgen heb ik de foto's van het voorbeeld stuk.
Persoonlijk werk ik het liefst met meguiar's (de pro/detailer lijn, niet de consument ljn) Maar durf ook wel eens autoglym tegebruiken.
Donkere metallic lakken, en gewone donkere kleuren zijn zoiewzo moeilijker lastiger om perfect tekrijgen.
Het wassen van het voertuig doet ook al heel veel, mischien is het een goed idee om ergens een centraal poets topic/treaht te openen, waar vragen en ervaringen gedeeld kunnen worden, en waar ongetwijfeld nog prof car cleaners van hier op het forum zullen reageren.
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Renault master 2021.