Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum. Mijn naam is Rolf en enkele dagen geleden mijn eerste Volvo gekocht. Tot nu toe heb ik altijd VW en Opel gereden. Mijn huidige auto is een Vectra GTS 1.9 CDTi 150 PK.
Bij deze enkele specificaties van de nieuwe Volvo:
Volvo V50 D5 Edition II R-design
Ik heb gekozen voor de 6-bak handgeschakeld.
Nadeel hiervan (volgens de dealer) is dat Volvo deze pas vanaf week 46 gaat produceren. Tot nu toe was de D5 alleen met Geartonic leverbaar. Dat betekent week 48/49 bij de dealer, week 50/51 op kenteken. Dus maar besloten om te wachten tot januari. En da's toch wel erg lang wachten..........maar geen nood vanaf begin november krijg ik een tijdelijke auto: een Volvo V70 D5 (163 pk) uit 2004
Hier enkele specificaties:
Kleur Black Sapphire Metallic
Edition II met onder andere:
Regensensor
Parkeersensoren
Lederen bekleding, off black
Elektrisch inklapbare spiegels
ECC
Koplampsproeiers
Lederen sportstuur en versnellingspook
R-design met onder andere:
Grille met mat chroom finish
Spiegels in mat chroom finish
Bodykit
Dakspoiler
17" Serapis velgen
Watch dial instrumentenpaneel met blauwe inleg
speciale aluminium middenconsole
R-design sportstuurwiel
Aluminium sportpedalen
R-design matten
Ik heb niet gekozen voor de heel lichte cremekleurige R-design bekleding, maar voor zwart leer van de Edition II.
Andere extra's:
RTI-navigatiesysteem
Geïntegreerde telefoon met stuurwielbediening
Xenon
Stoelverwarming
Best een complete auto, dacht ik zo.....
Hoewel ik voor 200% zeker ben dat ik de juiste auto gekocht heb, ben ik toch benieuwd hoe hij/zij gaat bevallen. Heb de D5 namelijk alleen in een C30 met Geartronic gereden en vond deze best wel luidruchtig. Volgens de dealer is de handgeschakelde bak stiller en ook nog een stuk sneller. Iemand ervaring met een handgeschakelde D5 in een ander model die mij alvast gerust kan stellen?
Groetjes
Rolf
Eerste Volvo besteld
- Bart
- 8th Gear member
Kijkerdekijk!!! Gefeliciteerd zeg, wat een schitterende uitvoering! Het water loopt me letterlijk in de mond!
Ik heb zelf geen ervaring met een handgeschakelde D5, alleen met een S80 D5 met Geartronic. Volgens horen zeggen is deze wat luidruchtiger dan de "oude" D5 met 163 pk, maar dat is ook maar net wat je gewend bent.
Mijn manager rijdt in een S60 D5 185 pk met handbak, en dat ding is simpelweg bloedsnel. Heeft in Duitsland op de Autobahn meermalen 240 op de teller gehad....
Daarnaast ben ik ook erg benieuwd hoe hij je gaat bevallen, want waarschijnlijk wordt dit volgend jaar ook mijn nieuwe lease-auto. Het voordeel van 8000 km per maand rijden is dat je snel weer een andere auto mag uitzoeken
Ik heb zelf geen ervaring met een handgeschakelde D5, alleen met een S80 D5 met Geartronic. Volgens horen zeggen is deze wat luidruchtiger dan de "oude" D5 met 163 pk, maar dat is ook maar net wat je gewend bent.
Mijn manager rijdt in een S60 D5 185 pk met handbak, en dat ding is simpelweg bloedsnel. Heeft in Duitsland op de Autobahn meermalen 240 op de teller gehad....
Daarnaast ben ik ook erg benieuwd hoe hij je gaat bevallen, want waarschijnlijk wordt dit volgend jaar ook mijn nieuwe lease-auto. Het voordeel van 8000 km per maand rijden is dat je snel weer een andere auto mag uitzoeken

Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Peter
- 7th Gear member
- Contacteer:
Jaaaaaaaaaa. Wat een geweldig vooruitzicht. Maar ook wat een bom geld, die D5 edition 2 met R-design. Dan zit je toch rond de €50.000,-. Nog ff snel omrekenen: fl 110.000,- gulden. En ja dan.....
Veel plezier ermee.
ps
Heb zelf testgeredren in de D5 automaat (V50). Is inderdaad tijdens korte stukjes, in stadsverkeer goed te horen dat je in een diesel rijdt. Echter op lange stukken (en daar koop je hem uiteindelijk ook voor) een heerlijke machine. Het was echt smullen geblazen. De voorwielen hadden moeite al die kracht op de weg te houden bij een kick-down.
Veel plezier ermee.
ps
Heb zelf testgeredren in de D5 automaat (V50). Is inderdaad tijdens korte stukjes, in stadsverkeer goed te horen dat je in een diesel rijdt. Echter op lange stukken (en daar koop je hem uiteindelijk ook voor) een heerlijke machine. Het was echt smullen geblazen. De voorwielen hadden moeite al die kracht op de weg te houden bij een kick-down.
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
 Mijn Flickr foto's
- BeePke
- 3rd Gear member
Dacht dat mijn wagen een compleet pakket was, maar deze slaat werkelijk alles... met dank aan Euro-millions 
Btw: Zie signature voor mijn specs en foto's (exterieur en interieur)

Btw: Zie signature voor mijn specs en foto's (exterieur en interieur)
2x Made in Belgium
Huidig 1: Golf V 1.9 TDI MY07 | Spring Edition | Graphietblauw
Huidig 2: V50 2.0D MY08 | Titanium Grey | Topline | R-Design Pack | Family Pack | Leder Offblack | 17"; Serapis | Bi-Xenon + foto's
Vorige: V50 2.0D MY06 | Electric Silver | Business Line (Leasing)
Huidig 2: V50 2.0D MY08 | Titanium Grey | Topline | R-Design Pack | Family Pack | Leder Offblack | 17"; Serapis | Bi-Xenon + foto's
- Peter
- 7th Gear member
- Contacteer:
Gezond jaloers.bardos schreef:Klasse Rolf, hier is iemand die gewoon een beetje jaloers is.

Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
 Mijn Flickr foto's
-
- 1st Gear member
Vreselijk dat wachten.
Leef met je mee.
Verder een geweldige mooie uitvoering.
Heb zelf wel gekozen voor de automaat en rijd zeer relaxed.
Leef met je mee.
Verder een geweldige mooie uitvoering.
Heb zelf wel gekozen voor de automaat en rijd zeer relaxed.
V50 2.4 modelj.2008 zilver, ed.II, ed.plusline, roofrails, dakspoiler, 17 serapis wielen, alu. pook, sunblinds.
-
- 2nd Gear member
Bedankt voor de leuke reacties. Voel mij meteen welkom.
Heb echter gisteren meteen slecht nieuws
gehad van mijn dealer. Blijkbaar staan er zoveel D5's met handbak in backorder dat hij niet in week 48 maar pas in week 3 wordt geproduceerd..... Aflevering waarschijnlijk week 5. Da's dus nog zo'n 4 maanden wachten !!! Daar word ik niet vrolijk van. Maar goed, het vooruitzicht op zo'n bom van een wagen, verzacht de pijn toch wel weer een beetje.

Heb echter gisteren meteen slecht nieuws

- sanco
- 5th Gear member
Er vanuit gaande dat men niet maar mondjesmaat produceert geeft dat wel aan hoeveel vraag er is naar deze uitvoering. Ben zoals eerder gezegd zelf ook zeer geinteresseerd. Door omstandigheden zal het er echter dit jaar niet (meer) van komen om echt serieus zaken te doen, maar ik houd de optie open voor komend jaar (helaas zullen belasting en milieheffingen dan inmiddels al wel zijn opgelopen). Gefeliciteerd met de aankoop, ik denk dat je inderdaad een topper in huis haalt.RolfV50D5 schreef:Blijkbaar staan er zoveel D5's met handbak in backorder dat hij niet in week 48 maar pas in week 3 wordt geproduceerd.....
Ik ben tegen die tijd dan ook erg benieuwd naar je ervaringen, het dagelijkse verbruik en de prestaties en het rijgedrag. Overigens zou een DSG achtige 6 bak het helemaal afmaken. Wie weet.....meende dat Ford / Getrag er wel aan werken.
Sterkte met wachten, maar het is wel een mooi richtpunt in de eerste saaie weken van het nieuwe jaar!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
-
- 2nd Gear member
Nog 5 dagen en dan mag ik eindelijk de vervangende wagen (V70 D5 2004) afhalen die ik mag rijden totdat mijn nieuwe V50 word afgeleverd.........
En hoewel ik nog ff moet wachten op de nieuwe wagen, even twee vragen die jullie wellicht voor mij kunnen beantwoorden.
Ik vind het belangrijk om in de winter op winterbanden te rijden, zeker omdat ik vaker in de alpenlanden te vinden ben. Echter moet de wagen er in die tijd ook goed uitzien: dus dat worden winterbanden op lichtmetalen wielen. Op mijn huidige auto wissel ik de zomer- en winterbanden op dezelde velgen. De dealer geeft aan dat dit niet verstandig is ivm het uitrekken van de zijwangen. Nu begrijp ik dat de dealers een actie hebben, maar dat zijn alleen 16" wielen en eigenlijk wil ik graag 17". Heeft iemand van jullie ervaring met 17" winterbanden onder een V50 of moet ik vanwege de grip etc over mijn esthetische trots stappen en toch de 16" bestellen?
Daarnaast is de vraag of iemand van jullie ervaring heeft met de "R" velgen (imitatie) die bijvoorbeeld op marktplaats worden aangeboden. Die zijn namelijk donkergrijs en da's wel mooi voor in de winter.
En hoewel ik nog ff moet wachten op de nieuwe wagen, even twee vragen die jullie wellicht voor mij kunnen beantwoorden.
Ik vind het belangrijk om in de winter op winterbanden te rijden, zeker omdat ik vaker in de alpenlanden te vinden ben. Echter moet de wagen er in die tijd ook goed uitzien: dus dat worden winterbanden op lichtmetalen wielen. Op mijn huidige auto wissel ik de zomer- en winterbanden op dezelde velgen. De dealer geeft aan dat dit niet verstandig is ivm het uitrekken van de zijwangen. Nu begrijp ik dat de dealers een actie hebben, maar dat zijn alleen 16" wielen en eigenlijk wil ik graag 17". Heeft iemand van jullie ervaring met 17" winterbanden onder een V50 of moet ik vanwege de grip etc over mijn esthetische trots stappen en toch de 16" bestellen?
Daarnaast is de vraag of iemand van jullie ervaring heeft met de "R" velgen (imitatie) die bijvoorbeeld op marktplaats worden aangeboden. Die zijn namelijk donkergrijs en da's wel mooi voor in de winter.
Volvo V70 D5 Momentum MY10
Volvo V50 D5 Edition II R-design MY08
- Bart
- 8th Gear member
Ik heb 2 weken geleden 17" winterbanden om mijn Sagitta's laten leggen. Het zijn Good Year Ultra Grips, snelheidscategorie V. Ben er goed over te spreken: weinig lawaai, niet veel zachter/soepler als mijn zomerbanden (Conti EcoSport).
Grip heeft imho meer te maken met de breedte van de band, die is zowel voor de 16" als voor de 17" gelijk: 205mm.
Dus als het ff kan: 17"!
Grip heeft imho meer te maken met de breedte van de band, die is zowel voor de 16" als voor de 17" gelijk: 205mm.
Dus als het ff kan: 17"!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
- Bart
- 8th Gear member
Ach ja, wilde eigenlijk zelf eerst ook nog een tijdje op zomerbanden rijden, maar de lease-maatschappij besloot anders, dus toen ik bij Euromaster aankwam hebben ze meteen de winterbanden gemonteerd. Anders moest ik over een maandje weer terugkomen... en de temperaturen zijn er inmiddels al wel naar..
- kmser
- 4th Gear member
Bravo,
ben blij te horen dat de D5 nu eindelijk ook uitkomt met manuele bak. Als de prijs niet overdreven is zou ik die ook wel nog overwegen. Poficiat alvast.
ben blij te horen dat de D5 nu eindelijk ook uitkomt met manuele bak. Als de prijs niet overdreven is zou ik die ook wel nog overwegen. Poficiat alvast.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
De productie start pas in week 48, de te verwachten levertijd (aan de dealer) is daarentegen nog steeds eind dit jaar, van veel backorders lijkt derhalve geen (nog) sprakeRolfV50D5 schreef:Bedankt voor de leuke reacties. Voel mij meteen welkom.![]()
Heb echter gisteren meteen slecht nieuwsgehad van mijn dealer. Blijkbaar staan er zoveel D5's met handbak in backorder dat hij niet in week 48 maar pas in week 3 wordt geproduceerd..... Aflevering waarschijnlijk week 5. Da's dus nog zo'n 4 maanden wachten !!! Daar word ik niet vrolijk van. Maar goed, het vooruitzicht op zo'n bom van een wagen, verzacht de pijn toch wel weer een beetje.
-
- 2nd Gear member
@ Bart Simpson:
Heb jij meer info hierover? Het zou héél mooi zijn als hij eerder komt
, maar mijn dealer heeft in zijn computer toch echt staan eind januari. Heb het inmiddels met mijn eigen ogen gezien: V50 D5 manuele bak eind januari. Laat helder zijn: van mij mag ie morgen komen !!!! Kan eigenlijk al niet meer wachten....
Heb jij meer info hierover? Het zou héél mooi zijn als hij eerder komt

- BeePke
- 3rd Gear member
Zie prijsschatting van Zweuds... Als ik reken met Momentum ipv Edition II want daar ken ik geen prijzen van dan kom ik op 53.100 € maar dan heeft ie ook wel een kei van een auto!kmser schreef:Bravo,
2x Made in Belgium
-
- 2nd Gear member
@ Beepke,
Edition II is voordeliger dan momentum, maar jullie mogen het rustig weten: hij komt net boven de 50.000 euro uit. Veel geld, dat klopt, maar wel een verschrikkelijk mooie en dikke wagen en zoals ik al eerder schreef: een Passat, A4 of 3-serie zijn in een vergelijkbare uitvoering nog eens duizenden euro's duurder. En ik durf te betwijfelen of die beter zijn.....
Edition II is voordeliger dan momentum, maar jullie mogen het rustig weten: hij komt net boven de 50.000 euro uit. Veel geld, dat klopt, maar wel een verschrikkelijk mooie en dikke wagen en zoals ik al eerder schreef: een Passat, A4 of 3-serie zijn in een vergelijkbare uitvoering nog eens duizenden euro's duurder. En ik durf te betwijfelen of die beter zijn.....
- kmser
- 4th Gear member
Bij mij zou het toch een stukje goedkoper moeten zijn. Voor een 2.0D kom ik op ongeveer 39000 euro uit. Maar als ik reken dat de D5 aut ongeveer 3000€ duurder is dan de 2.0D en dat een automaat ongeveer 2000€ kost, zou de D5 man in België op ongeveer 28000€ basisprijs komen. Als dit klopt ben ik wel bereidt om iets meer te geven en voor een D5 te gaan. Ik ben gelijk hoe van plan om de wagen pas in januari 2009 aan te schaffen, dus doet de start van productie er voor mij niet toe. Prijsgewijs heb ik nog een klein voordeel dat ik ongeveer 20% korting krijg via diplomatic sales. Zo begint het er veel rooskleuriger uit te zien. Wat de edition 2 is weet ik niet, want ik dacht dat ze in België alleen maar werkten met de uitrustingsniveau's, maar zou dan liefst opteren voor een summum of equivalent afhankelijk van prijzen van acties. De diplomatic wagens zijn echter allemaal afgesteld op het niveau van de Zweedse markt en krijgen volgens mijn collega (die net een S40 momentum heeft besteld) een iets ruimere standaarduitrusting.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
BMW F800ST MY09
BMW F800ST MY09