Belasting op auto te omzeilen

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Denktank schreef:Slapen lukt niet erg. Ik ben juist weer helemaal wakker en getriggerd om wel een toepasbare oplossing te vinden (= beroepsmisvorming, ik kan er niks aan doen, want ik ben accountant). De oplossing lijkt in ieder geval iets te moeten worden met een niet-Nederlandse kentekenplaat...
Waarmee je als Nederlander weer niet rond mag rijden....
Zou toch proberen te gaan slapen als ik jou was....
Denktank
2nd Gear member

Het "in Nederland wonen". Daar zit hem de crux.

- Je mag momenteel maximaal 2 dagen in een auto met buitenlands kenteken rondrijden (bijvoorbeeld een huurauto).

- Voorwaarden om langer rond te mogen rijden met een Buitenlands kenteken zijn uiterst beperkt (moet bijvoorbeeld meer dan 50% in buitenland gebruikt worden, wat meestal niet het geval is)

- Ingeval van auto op naam van (eventueel eigen) onderneming in buitenland mag de auto alleen gebruikt worden om te reizen van woonadres in NL naar adres onderneming in buitenland. Dat schiet ook niet op.

Fysiek net over de grens gaan wonen lijkt nog de meest realistische optie. Alle andere mogelijkheden om in Nederland met een buitenlands kenteken te rijden lijken mij - gezien genoemde beperkingen - onzuiver en duiden op ontduiking van BPM.

Denktank
Volvo: daar kun je (wel) op rekenen...
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Denktank schreef:Het "in Nederland wonen". Daar zit hem de crux.

- Je mag momenteel maximaal 2 dagen in een auto met buitenlands kenteken rondrijden (bijvoorbeeld een huurauto).

- Voorwaarden om langer rond te mogen rijden met een Buitenlands kenteken zijn uiterst beperkt (moet bijvoorbeeld meer dan 50% in buitenland gebruikt worden, wat meestal niet het geval is)

- Ingeval van auto op naam van (eventueel eigen) onderneming in buitenland mag de auto alleen gebruikt worden om te reizen van woonadres in NL naar adres onderneming in buitenland. Dat schiet ook niet op.

Fysiek net over de grens gaan wonen lijkt nog de meest realistische optie. Alle andere mogelijkheden om in Nederland met een buitenlands kenteken te rijden lijken mij - gezien genoemde beperkingen - onzuiver en duiden op ontduiking van BPM.

Denktank
Denk in die hoedanigheid ook aan de "perpetuem traveller" je moet dan alleen een bepaalde hoeveelheid dagen in het buitenland verkeren...
je hebt in die hoedanigheid ook ander grote belastingvoordelen...
Maar ik zie die status niet zitten... ik woon, werk en leef in Nederland.

n.b. mijn eerder gestelde "bottom-line" verandert niet...
Gast

Bert, het is hetzelfde als dat je met de jaarcijfers langs komt. Voor ons is het wel eens een beetje moeilijk te volgen als je niet zo thuis bent in die termen. Ik begrijp wel dat ik het maar beter bij mijn NL 2e handsje kan houden. Ik zag me al rijden in een nieuwe XC90 V8 met buitenlands kenteken! :D Maar zo makkelijk ligt het dus niet. :(
Denktank
2nd Gear member

lingsper schreef:Bert, het is hetzelfde als dat je met de jaarcijfers langs komt. Voor ons is het wel eens een beetje moeilijk te volgen als je niet zo thuis bent in die termen. Ik begrijp wel dat ik het maar beter bij mijn NL 2e handsje kan houden. Ik zag me al rijden in een nieuwe XC90 V8 met buitenlands kenteken! :D Maar zo makkelijk ligt het dus niet. :(
Dan verkoop je toch gewoon de boot :o

Wij moeten met zijn tweeen niet klagen, jij kan de BTW tenminste nog terugvragen... en ik betaal geen BPM

(Heb je toch 19% extra korting ten opzichte van een particulier...)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

lingsper schreef:Bert, het is hetzelfde als dat je met de jaarcijfers langs komt. Voor ons is het wel eens een beetje moeilijk te volgen als je niet zo thuis bent in die termen. Ik begrijp wel dat ik het maar beter bij mijn NL 2e handsje kan houden. Ik zag me al rijden in een nieuwe XC90 V8 met buitenlands kenteken! :D Maar zo makkelijk ligt het dus niet. :(
Sinterklaas bestaat inderdaad niet, het was voor mij ook een schok, maar het is niet anders...
Gast

Bart, ik was ook niet serieus van plan om zoiets te doen hoor! Ze vinden er hier altijd wat op dat je toch moet betalen.

En Bert,
Weg boot, weg bedrijf en dus weg BTW voordeel. Zo lang als het gaat zullen we maar gewoon proberen te vissen.
Denktank
2nd Gear member

lingsper schreef:En Bert,
Weg boot, weg bedrijf en dus weg BTW voordeel. Zo lang als het gaat zullen we maar gewoon proberen te vissen.
Lijkt mij ook het best...
En mocht je echt een V8 willen: ik heb voor jou nog wel een postbus in de aanbieding op mijn adres hier "net over de grens" mocht je jezelf op papier in het buitenland willen vestigen, uiteraard geheel op eigen risico. (hmm, zou best een leuke bijverdienste kunnen zijn, maar dan vrees ik toch voor mijn titel :D )
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Denktank schreef:
lingsper schreef:En Bert,
Lijkt mij ook het best...
En mocht je echt een V8 willen: ik heb voor jou nog wel een postbus in de aanbieding op mijn adres hier "net over de grens" mocht je jezelf op papier in het buitenland willen vestigen, uiteraard geheel op eigen risico. (hmm, zou best een leuke bijverdienste kunnen zijn, maar dan vrees ik toch voor mijn titel :D )
:computer: een witteboordencrimineel in ons midden :lol:
Denktank
2nd Gear member

bart simpson schreef:[:computer: een witteboordencrimineel in ons midden :lol:
Oei, dan zal ik maar niet naar Amsterdam gaan, dan wordt ik direct neergeschoten.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Denktank schreef:
Oei, dan zal ik maar niet naar Amsterdam gaan, dan wordt ik direct neergeschoten.
Het is een wat trage maar wel effectieve manier om het huisvestingprobleem op te lossen :roll:
Denktank
2nd Gear member

bart simpson schreef:
Denktank schreef:
Het is een wat trage maar wel effectieve manier om het huisvestingprobleem op te lossen :roll:
Briljant! Hoe verzin je het!
Want dit is me er toch een met een dubbele bodem...
Kunnen we jou ook boeken voor feesten en partijen?
Ben
Executive Member
Contacteer:

En hoe zit dat als je in Nederland woont maar in dienst bent van een buitenlands bedrijf? Kun je dan met een auto van dat bedrijf op buitenlands kenteken rijden?

Een relatie van mij is Nederlander, in dienst van een Engels bedrijf en woont in Belgie. Hij rijdt in een wagen met Engels kenteken. Maar het stuur gewoon links :lol:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Denktank
2nd Gear member

Ben schreef:En hoe zit dat als je in Nederland woont maar in dienst bent van een buitenlands bedrijf? Kun je dan met een auto van dat bedrijf op buitenlands kenteken rijden?

Een relatie van mij is Nederlander, in dienst van een Engels bedrijf en woont in Belgie. Hij rijdt in een wagen met Engels kenteken. Maar het stuur gewoon links :lol:
Als je meer dan 50 % in het buitenland werkt en je het land van aanschaf van de auto vanwege de arbeidsverhouding niet kunt beinvloeden, dan kun je vrijstelling krijgen bij de Douane voor de BPM.
Hoe het tussen Engeland en Belgie zit weet ik niet.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ben schreef:En hoe zit dat als je in Nederland woont maar in dienst bent van een buitenlands bedrijf? Kun je dan met een auto van dat bedrijf op buitenlands kenteken rijden?
Op zich kan dat, maar daarvoor heb je een ontheffing nodig en die is alleen van toepasing voor die vriend, niet voor zn familie.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”