Wanneer ik gereden heb met m'n 480 en hem vervolgens uit zet, is er een behoorlijk sterke brandstof lucht aanwezig.
Een inspectie onder de motorkap en onder de auto heeft (tot nu toe) nog niet echt iets opgeleverd...
Hebben meer 480 rijders hier last van? Of heb ik ergens een 'probleempje'?
Benzine lucht rondom auto na rit... Oorzaak gevonden!
- t_w
- 4th Gear member
Volvo 480 Turbo '90 FWD MT Red - Sold...
Volvo V70R '98 FWD MT Pearl Saffron - Sold...
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
het kan zijn dat je onder de achterstoelen moet gaan kijken. Daar kun je volgens mij bij de brandstofpomp. (De 440 heeft er ook wel eens last van en dan moet je ook op die plek gaan kijken.)
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
- rene en erica
- 4th Gear member
ik heb er soms ook last van.ik had er hier al een keer iets over gelezen maar kan het niet terug vinden.volgens mij was een slang/leiding bij de motor die poreus kan worden ook een oorzaak.wie het weet mag het zeggen.
als het wel bij de achterstoelen zit wat dan te doen???.iets vervangen of schoonmaken?
als het wel bij de achterstoelen zit wat dan te doen???.iets vervangen of schoonmaken?
groet'n uut grunn
- coyote1980
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Bij mij was het de leiding tussen motorblok en dat membraam dat pieken/dalen in de drukaanvoer moet nivelleren, als je voor de auto staat en naar het blok kijkt, zie je hem zitten linksachter aan de bovenkant van het blok, een slangetje dat naar een of ander rond metalen dingetje loopt.
Heerlijk he, zulk technische uitleg :lilwacko:
Bij mij lekte ie daar ietwat. En een ondraaglijke stank in de wagen, vooral bij koude motor. Want ja, je luchtinlaat van je interieurblower zit er vlakbij.
Heerlijk he, zulk technische uitleg :lilwacko:
Bij mij lekte ie daar ietwat. En een ondraaglijke stank in de wagen, vooral bij koude motor. Want ja, je luchtinlaat van je interieurblower zit er vlakbij.
1995 Volvo 855 T-5R - cream yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection #12 - dark green metallic
Volvo 480 Club Europe - www.volvo-480-europe.org
- rene en erica
- 4th Gear member
het is of je mijn auto beschrijft coyote1980 dat is precies wat de mijne doet.nu komt mijn techniesche talen knobbel:de plek die jij beschrijft zit bij mij alleen een gat met een slangeklem ter grote van een rijksdaalder(sorry reken ook nog steeds om) dus denk ik dat daar iets mist.ik zal snel even een foto maken voor het donker is.
groet'n uut grunn
- t_w
- 4th Gear member
Kijk, nuttige info!
Ga direct even controleren!
Ga direct even controleren!
- rene en erica
- 4th Gear member
ik heb even foto's gemaakt volgens mij mist er iets er zit alleen een gat met een slangklem ten grote van een rijksdaalder
wie kan mij meer vertellen?2de foto heb je niks aan foutje.
wie kan mij meer vertellen?2de foto heb je niks aan foutje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet'n uut grunn
- t_w
- 4th Gear member
Als ik het goed zie, is dat voor de koeling van de brandstofinspuiting
Daar is een buis op aan te sluiten, waarin een kleine fan zit die de brandstof koelt voordat deze de motor wordt ingespoten.
Ik heb nog geen 480 gezien die deze koelunit wel heeft. Bij mij is ie ook gewoon open.
Kijk maar eens hier (54 mb) op pagina 99, daar staat de zogenaamde 'koeler' wel afgebeeld volgens mij...
Daar is een buis op aan te sluiten, waarin een kleine fan zit die de brandstof koelt voordat deze de motor wordt ingespoten.
Ik heb nog geen 480 gezien die deze koelunit wel heeft. Bij mij is ie ook gewoon open.
Kijk maar eens hier (54 mb) op pagina 99, daar staat de zogenaamde 'koeler' wel afgebeeld volgens mij...
- rene en erica
- 4th Gear member
dus dat hoort zo.staat de leiding waar jij het overhad misschien ook op de foto?haal ook 2 personen doorelkaar zie ik net excuus.
groet'n uut grunn
- coyote1980
- 2nd Gear member
- Contacteer:
@rene en erica: wat ik bedoelde was de benzine-druk-regelaar. Op dit plaatje staat er een die er een beetje op lijkt:
http://69.89.31.136/~cogginso/rv8/image ... iginal.JPG
beetje groot, vandaar maar als linkje gepost...
Bij koude motor een keer met de klep open starten en daar in de buurt ruiken / kijken naar vochtige slangetjes. Met een warme motor verdampt alles te snel en zie je niets. Heeft mij een jaar gekost om de kleine boosdoener te vinden
http://69.89.31.136/~cogginso/rv8/image ... iginal.JPG
beetje groot, vandaar maar als linkje gepost...
Bij koude motor een keer met de klep open starten en daar in de buurt ruiken / kijken naar vochtige slangetjes. Met een warme motor verdampt alles te snel en zie je niets. Heeft mij een jaar gekost om de kleine boosdoener te vinden

- rene en erica
- 4th Gear member
wel erg veel stukjes slang en veel klemmetjes.iedere onderbreking en weer een klem maakt de kans op lekken natuurlijk wel groter.zal eens kijken en ruiken.mooie duidelijke foto hoor niks mis mee.je kunt deze klep ook handmatig bedienen begrijp ik?? hoe dan????
groet'n uut grunn
- coyote1980
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Het plaatje is niet van wat onder de kap van de 480 zit, maar het metalen ronde dingetje dat tussen de slangen zit is een benzinedruk regelaar. Het werkt helemaal autonoom en is bedoeld om drukverschillen vanaf de brandstofpomp naar de motor op te vangen en uit te smeren (als ik het goed begreep).rene en erica schreef:wel erg veel stukjes slang en veel klemmetjes.iedere onderbreking en weer een klem maakt de kans op lekken natuurlijk wel groter.zal eens kijken en ruiken.mooie duidelijke foto hoor niks mis mee.je kunt deze klep ook handmatig bedienen begrijp ik?? hoe dan????
Linksachter aan de bovenkant van het blok loopt bij mij een brandstofslang in de buurt van de inlaat voor de interieurlucht, daar zit zo'n brandstofdruk regelaar geplaatst en dat slangetje sloot niet netjes af, met als gevolg een afschuwelijke benzinestank.
- rene en erica
- 4th Gear member
bij mij komt de benzineleiding door het schutbord,gaat als hij boven is de bocht om en verdwijnt dan in een zilvergrijse ribbel omhulsel.hij eindigt in een soortgelijk ding als op jouw foto.hij word verder nergens onderbroken.
wel zit het laatste klemmetje wat los maar heb niet de indruk dat het daar lekt,alles is daar droog.ook de retour leiding die er tegenover van het blok weer uit komt zit vast en het is er droog.die zilvergrijse ribbelslang die van links neer rechts bovenlangs het schutbord loopt is wel op 2 plaatsen kapot ik ga me daar eerst maar eens in verdiepen,misschien dat de leiding binnen in ook beschadigd is.
wat me nog wel opviel is dat er erg veel slangen zijn en klemmen.zelf recht stukken slang met een verbinding en dus 2 klemmen die daarna gewoon rechtdoor gaan zeg maar.lijkt me een onnodige verbinding met extra kans op lekkage's.of het zijn beun de haas reparaties.
tot zover eerst maar eens.
wel zit het laatste klemmetje wat los maar heb niet de indruk dat het daar lekt,alles is daar droog.ook de retour leiding die er tegenover van het blok weer uit komt zit vast en het is er droog.die zilvergrijse ribbelslang die van links neer rechts bovenlangs het schutbord loopt is wel op 2 plaatsen kapot ik ga me daar eerst maar eens in verdiepen,misschien dat de leiding binnen in ook beschadigd is.
wat me nog wel opviel is dat er erg veel slangen zijn en klemmen.zelf recht stukken slang met een verbinding en dus 2 klemmen die daarna gewoon rechtdoor gaan zeg maar.lijkt me een onnodige verbinding met extra kans op lekkage's.of het zijn beun de haas reparaties.
tot zover eerst maar eens.
groet'n uut grunn
- coyote1980
- 2nd Gear member
- Contacteer:

Zo, even een fotootje gevonden waarop de fuel pressure regulator te zien is die ik bedoelde.
- t_w
- 4th Gear member
Die is kurkdroog bij mij, en 'stinkt' ook niet.
Denk dat ik binnenkort het lucht inlaattracject er maar eens af haal, om vervolgens eens naar de afdichtingen van de injectoren e.d. te kijken...
Wanneer ik met m'n neus boven de motor ga hangen ruik ik vanuit die hoek de 'sterkste' brandstof lucht...
Denk dat ik binnenkort het lucht inlaattracject er maar eens af haal, om vervolgens eens naar de afdichtingen van de injectoren e.d. te kijken...
Wanneer ik met m'n neus boven de motor ga hangen ruik ik vanuit die hoek de 'sterkste' brandstof lucht...
- rene en erica
- 4th Gear member
he dat heb ik niet.althans niet op die plek.maar de mijne is ook een es en geen turbo misschien zit het bij mij ergens anders.dat slangetje heb ik wel maar er zit niks tussen.is op mijn foto's ook wel te zien.de zilverkleurige ribbelslang die bij mij beschadigd is zie ik ook niet op jouw foto.
hoe maak je trouwens een pijl in je foto,dat is wel handig en duidelijk.
hoe maak je trouwens een pijl in je foto,dat is wel handig en duidelijk.
groet'n uut grunn
- coyote1980
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Je hebt het volgende nodig:rene en erica schreef:hoe maak je trouwens een pijl in je foto,dat is wel handig en duidelijk.
- rood papier
- een schaar
- plakband

- rene en erica
- 4th Gear member
goede tip .ik zal straks weer eens onder de kap kijken.ik heb nog een paar leuke dingen op de sloop gescoord dus ik ben vanmiddag wel weer zoet.2 orginele speakers voor naast de achterstoelen,een deur rubber en eentje voor de achterklep en een mooie knop om de lampen aan te doen want bij mij waren de symbolen er afgesleten.
groet'n uut grunn
- Iroll
- 6th Gear member
Als je de benzinelucht alleen in het interieur ruikt, kan het de ronde kurken pakking van de tankvlotter zijn. Deze zit onder de linker achterstoel bovenop de benzinetank. Deze drogen op den duur uit, krimpen en laten daardoor benzinedamp ontsnappen. Kan je snel genoeg ruiken met je neus erboven.
- rene en erica
- 4th Gear member
ik heb dus speakers achter geplaatst en heb dus wel wat tijd achterin doorgebracht.ik vond het er niet naar benzine ruiken.het is echt alleen met koude motor de eerste paar kilometers.ik denk toch dat er iets onder de motorkap niet meer helemaal in orde is.dus de zoektocht gaat verder.
groet'n uut grunn