Bij het bestellen van mijn nieuwe s60 is mij verteld dat de verzekeraar een klasse 3 alarmsysteem vereist. Omdat ik graag gebeld wil worden zodra het alarm af gaat (auto wordt niet dicht bij huis geparkeerd), heb ik voor een klasse 4 alarm gekozen.
Nu lees ik net:
Klasse 4 = Klasse1 + uitbereiding (volgsysteem/alarmcentrale)
Klasse 5 = Klasse3 + uitbereiding (volgsysteem/alarmcentrale)
Mis ik nu een aantal beveiligingsopties die onder het klasse2+3 systeem vallen ?
Klasse3
- dubbele automatische blokkering.
- omtrekdetectie en ruimtelijke detectie;
- akoestisch signalering door middel van een sirene met ingebouwde noodstroomvoorziening;
- optische signalering;
- hellingdetectie;
- gecodeerde verbinding tussen sirene en centrale (geen slot op de sirene om deze uit te schakelen).
Alarm klasse 1/2/3/4/5
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
hou je ook rekening met een separaat telefoonabbonnement van +/- € 20,-- p/maand?
Volvo for life
- Fabian
- 3rd Gear member
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
- Locatie: Zuidhorn
Rekening mee gehouden. Zag dat het digitenne abbo weer goedkoper is geworden dus het kon er nog wel vanaf 

07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
ik zou ook even heel goed informeren of een verzekeraar een klasse 4 wel ziet als een volwaardig opvolger van een klasse 3
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
je mist idd een acoustisch alarmFat Rat schreef:ik zou ook even heel goed informeren of een verzekeraar een klasse 4 wel ziet als een volwaardig opvolger van een klasse 3
- Fabian
- 3rd Gear member
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
- Locatie: Zuidhorn
Ok. morgen maar eens bellen dan 

07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
- C 30 T5
- 4th Gear member
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41
Klasse 4 is een voertuigvolg systeem en zit niet gekoppeld aan je klasse 3 alarm.
Als er een ruitje wordt ingetikt kom je er pas achter als bij de auto komt, met klasse 5 wordt je gebelt als het alarm afgaat, dit omdat dit wel gekoppelt zit aan je klasse 3
Als er een ruitje wordt ingetikt kom je er pas achter als bij de auto komt, met klasse 5 wordt je gebelt als het alarm afgaat, dit omdat dit wel gekoppelt zit aan je klasse 3
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
- Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)
Er zijn drie soorten beveiligingssystemen met SCM-certificatie te verkrijgen:
Startonderbrekers (klasse 1)
Alarmsystemen (klasse 2 en 3)
Voertuigvolgsystemen (klasse 4 en 5)
Welk systeem u ook kiest, als het is goedgekeurd door SCM dan weet u zeker dat het een kwalitatief hoogwaardige beveiliging voor uw voertuig is. Dankzij het oranje goedkeuringslabel van SCM herkent u ze gemakkelijk. Let erop dat u een certificaat ontvangt voor het systeem dat u laat inbouwen!
Hieronder vindt u de functionele eigenschappen van alle soorten beveiligingssystemen.
Startonderbrekers (klasse 1)
De eerste soort beveiligingssystemen bestaat uit een elektrisch systeem met ten minste een dubbele automatisch inschakelende blokkering. Deze tweevoudige blokkering bevat in ieder geval een onderbreking van de startmotor en een andere, extra blokkering, meestal op de brandstofvoorziening. Het systeem bevat geen inbraakdetectie en geen alarmering. Bij voertuigen die af-fabriek al zijn voorzien van een goedgekeurde startblokkering werkt deze op het motormanagement.
Alarmsysteem (klasse 2)
Klasse 2 alarmsystemen bestaan uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering (net als klasse 1), inbraakdetectie en alarmering (sirene).
Alarmsysteem (klasse 3)
Klasse 3 alarmsystemen hebben naast de beveiliging van klasse 2 een aanvullende sabotagesignalering en hellingdetectie. De sirene die voor de akoestische signalering zorgt, bevat een ingebouwde noodstroomvoorziening. De verbinding tussen de centrale en de sirene vindt plaats via een gecodeerd signaal. Als de draad tussen de sirene en de centrale wordt doorgeknipt, zal de sirene afgaan op de noodstroomvoorziening.
Voertuigvolgsystemen (klasse 4 en 5)
Sinds begin 2002 is de SCM begonnen met de certificering van voertuigvolgsystemen. Met deze systemen is het mogelijk om een gestolen voertuig na de diefstal te traceren. Een klasse 4 of 5 systeem is altijd een combinatie van een klasse 1,2 of 3 systeem en een voertuigvolgsysteem. Het verschil tussen klasse 4 en 5 is dat bij een klasse 5 systeem het voertuigvolgsysteem wordt geactiveerd als het alarm afgaat. Bij een klasse 4 systeem is dat niet het geval. Het voertuigvolgsysteem wordt bij klasse 4 systemen geactiveerd door een bewegingsensor of na een diefstalmelding van de eigenaar. Dit resulteert in de volgende klassenindeling:
SCM Klasse 1 + Voertuigvolgsysteem= klasse 4
SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat niet geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm = klasse 4
SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm = klasse 5
De diefstal en inbraakmeldingen afkomstig van goedgekeurde systemen worden uitsluitend behandeld door erkende meldkamers (PAC's). Dit zijn dezelfde meldkamers die alarmmeldingen afhandelen voor woonhuisbeveiliging. Alleen deze meldkamers zijn bevoegd om alarmmeldingen door te geven aan de politie.
Voor meer informatie: www.scm.nl
Startonderbrekers (klasse 1)
Alarmsystemen (klasse 2 en 3)
Voertuigvolgsystemen (klasse 4 en 5)
Welk systeem u ook kiest, als het is goedgekeurd door SCM dan weet u zeker dat het een kwalitatief hoogwaardige beveiliging voor uw voertuig is. Dankzij het oranje goedkeuringslabel van SCM herkent u ze gemakkelijk. Let erop dat u een certificaat ontvangt voor het systeem dat u laat inbouwen!
Hieronder vindt u de functionele eigenschappen van alle soorten beveiligingssystemen.
Startonderbrekers (klasse 1)
De eerste soort beveiligingssystemen bestaat uit een elektrisch systeem met ten minste een dubbele automatisch inschakelende blokkering. Deze tweevoudige blokkering bevat in ieder geval een onderbreking van de startmotor en een andere, extra blokkering, meestal op de brandstofvoorziening. Het systeem bevat geen inbraakdetectie en geen alarmering. Bij voertuigen die af-fabriek al zijn voorzien van een goedgekeurde startblokkering werkt deze op het motormanagement.
Alarmsysteem (klasse 2)
Klasse 2 alarmsystemen bestaan uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering (net als klasse 1), inbraakdetectie en alarmering (sirene).
Alarmsysteem (klasse 3)
Klasse 3 alarmsystemen hebben naast de beveiliging van klasse 2 een aanvullende sabotagesignalering en hellingdetectie. De sirene die voor de akoestische signalering zorgt, bevat een ingebouwde noodstroomvoorziening. De verbinding tussen de centrale en de sirene vindt plaats via een gecodeerd signaal. Als de draad tussen de sirene en de centrale wordt doorgeknipt, zal de sirene afgaan op de noodstroomvoorziening.
Voertuigvolgsystemen (klasse 4 en 5)
Sinds begin 2002 is de SCM begonnen met de certificering van voertuigvolgsystemen. Met deze systemen is het mogelijk om een gestolen voertuig na de diefstal te traceren. Een klasse 4 of 5 systeem is altijd een combinatie van een klasse 1,2 of 3 systeem en een voertuigvolgsysteem. Het verschil tussen klasse 4 en 5 is dat bij een klasse 5 systeem het voertuigvolgsysteem wordt geactiveerd als het alarm afgaat. Bij een klasse 4 systeem is dat niet het geval. Het voertuigvolgsysteem wordt bij klasse 4 systemen geactiveerd door een bewegingsensor of na een diefstalmelding van de eigenaar. Dit resulteert in de volgende klassenindeling:
SCM Klasse 1 + Voertuigvolgsysteem= klasse 4
SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat niet geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm = klasse 4
SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm = klasse 5
De diefstal en inbraakmeldingen afkomstig van goedgekeurde systemen worden uitsluitend behandeld door erkende meldkamers (PAC's). Dit zijn dezelfde meldkamers die alarmmeldingen afhandelen voor woonhuisbeveiliging. Alleen deze meldkamers zijn bevoegd om alarmmeldingen door te geven aan de politie.
Voor meer informatie: www.scm.nl
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
- Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)
Zie tekst hierboven....
Nu is dat volgens mij wel in te bouwen (aftermarket) in een klasse 4 systeem, maar dan is het dus niet origineel Volvo (en ik weet ook niet of dan je SCM-goedkeuring vervalt).
Zoals C30 T5 ook al aangaf, wordt je dus bij een klasse 4 alarm niet gebeld, bij klasse 5 wel !Fabian schreef:Bij het bestellen van mijn nieuwe s60 is mij verteld dat de verzekeraar een klasse 3 alarmsysteem vereist. Omdat ik graag gebeld wil worden zodra het alarm af gaat (auto wordt niet dicht bij huis geparkeerd), heb ik voor een klasse 4 alarm gekozen.
Nu is dat volgens mij wel in te bouwen (aftermarket) in een klasse 4 systeem, maar dan is het dus niet origineel Volvo (en ik weet ook niet of dan je SCM-goedkeuring vervalt).
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
- lucardie lpg
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 31.08.2007 - 10:22
- Locatie: zuid-holland
Hoe kom ik erachter wat voor beveiliging en standaard in mijn Volvo V70
2,4 103 kw uit 2005 zit?
Volgens mij zit er standaard een sleutelherkenning in , maar hoe test je dat?
( heb alleen maar 2 klapsleutels , met geel knopje erop , als ik dat indruk gaan de verlichting en claxon werken ( paniekknopje?)
Groeten,
Mar
2,4 103 kw uit 2005 zit?
Volgens mij zit er standaard een sleutelherkenning in , maar hoe test je dat?
( heb alleen maar 2 klapsleutels , met geel knopje erop , als ik dat indruk gaan de verlichting en claxon werken ( paniekknopje?)
Groeten,
Mar
V70 freak