Zelf grote beurt gegeven.

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

Ik volg al een paar maanden het forum en vind het tijd worden om ook eens iets te schrijven.
Ik ben net klaar om mijn S60 een grote beurt te geven (2001 170PK 207000km ,LPI sinds 25000km)
Mijn auto is altijd dealer onderhouden geweest maar omdat ik niet weet wat ze nu echt gedaan hebben heb ik maar alles gedaan.En de dealer is trouwens onbetaalbaar!!!!

Hier volgt een kosten plaatje:

olie filter 6.00 ex
luchtfilter 13.17 ex
interieur filter 29.49 ex
bougie 14.90 ex
1 liter remvloeistof ATE 5.50 ex
olie speciaalsynth. 5W40 10Liter 53.06 ex
Voorremblokken 46.80 ex
Versnellingsbak olie 3Liter 23.19 ex
Voorste motorsteun 90.25 ex (dealer)
Filtersleutel (om oliefilter te demonteren) 5.18 ex
bougiedop sleutel (klein model) 11.18 ex

Totale kosten 355.47 Incl

Ik wilde bij de dealer versnellingsbak olie kopen maar die
deden nogal moeilijk (erg zure gezichten) ik moest zelf een vaatje meebrengen en het was echt niet gebruikelijk dat ze het los verkochten.
In de aftermarkt is het ook te koop namelijk van het merk
Kroon de SP1051.

Ik heb de remvloeistof vervangen, eerst heb ik de zuigers van de voorremmen terug geduwd (die moesten toch vervangen worden)
toen het vaatje met een grote injectiespuit leeggezogen en opnieuw
gevult.

Voorste motorrubber vervangen orgineel van de dealer.

Ik heb de klepspeling gecontroleerd (volgens de Alex metode)inlaat lag tussen de 0.20/0.25
de uitlaat lag tussen de 0.40/0.45mm echter 1 uitlaatklep was 0.35mm.
Ik denk dat de waardes mooi zijn en controleer ze over 20000km weer.
En als ze ooit gesteld moeten worden doe ik het ook zelf! Want het verhaal van Alex is een goed en lochisch verhaal wat moet kloppen.
Trouwens ik had geen goed lampje om de nokkenas goed te zien en heb aan een heel klein lampje (uit een oude schakelaar)een paar draden gesoldeerd,dit lampje kan ik door het gat in de kop laten zakken en alles goed zien.(pas op dat bij het draaien van de krukas het lampje niet verbrijzeld!)

Ik heb preventief het gasklephuis schoon gemaakt was mooi zwart,en is trouwens nog steeds de orginele.

Nog even de melding weggehaald van reguliere service en klaar!!!

Ik heb heel veel informatie van dit forum gehaald een pluim voor
een ieder die hieraan heft bijgedragen.
Gast

Kijk dat is nu eens leuk. Knap werk trouwens. En het gereedschap hoef je maar 1 x te kopen. :P
Heb je een foto van dat lampje?

Ik mag aannemen dat je de oude remvloeistof uit de remleidingen nog hebt doorgespoeld/afgetapt?
Kan je trouwens het beste doen door het systeem onder druk te zetten.
Zijn goedkope setjes voor te krijgen, werken op bandenventiel.

Niet doen door pompen met rempedaal, daar wil soms de hoofdrempomp van beschadigen.

We zijn gek op pluimen. :wink:
Gebruikersavatar
tommytommy
4th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51

Dat is idd dankbaar werk om ff zelf te doen op een zaterdagje.
Het meeste dan..die voorste motorsteun moet echt op een brug denk..andere steunen zoals bovenop zijn goed te doen.

Dat zwarte uit je gasbuis zal ook wel opluchten,,je auto zal veel rustiger zijn nu denk. Tenminste dat had ik.


Dat interieurfilter hang ik meestal in de Biotex..daarna laten drogen en hij werkt als nieuw. Niet om het geld...gewoon een goed gevoel bij.


PS ik heb al meerdere keren geprobeerd die onderh. melding weg te krijgen...hoe heb jij het gedaan?...werkt niet bij mij met beschrijving die ik op het forum vond.
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

Ik heb de remleidingen doorgespoeld en heb er voor gezorgd dat ik het rempedaal niet te ver heb ingetapt, vaak zit er een braam of randje in de hoofdremcillinder die dan voor lekkage gaat zorgen!Foto moet ik nog maken van het lampje en wil het wel plaatsen (HOE MOET DIT TROUWENS???)

Tommy tommy een luchtfilter is erg belangrijk voor een goede ademhaling!
Zonder lucht doen wij het niet en een auto ook niet.
Een van het belangrijkste bij het tunen van een auto is om er voor te zorgen dat er veel lucht in komt, brandstof kunnen ze er genoeg bij doen.

Nu ga jij met je verstopte filter de boel afsluiten, ik zou hem vervangen
ze zijn echt niet duur!(niet bij de dealer halen)
VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Volvo S60 170HP LPI okt. 2001
Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

Hoe kom ik erbij tommy tommy je hebt het helemaal niet over een luchtfilter gehad
SORRY!

Mijn interieur filter is er een met koolstof die nare luchtjes wegfiltert en is dus na een bepaalde periode uitgewerkt dus moet dan vervangen worden.
VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Volvo S60 170HP LPI okt. 2001
Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
Gebruikersavatar
tommytommy
4th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51

Je hebt gelijk over dat luchtfilter...had dat gepost....was ff vergeten dat ik een keer het luchtfilter vervangen heb. Was zo`n makkelijke klus dat ik het niet meer wist. :-) Was bij de dealer 28e meen ik.

Dus heb het eruit gehaald....direct nadat na mijn reply had gepost.



MVG Tommy
Gast

tommytommy schreef:PS ik heb al meerdere keren geprobeerd die onderh. melding weg te krijgen...hoe heb jij het gedaan?...werkt niet bij mij met beschrijving die ik op het forum vond.
Welke heb je dan gebruikt?
Gebruikersavatar
Gertjan R
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 12.01.2006 - 19:41
Locatie: Paterswolde

Ik wilde bij de dealer versnellingsbak olie kopen maar die
deden nogal moeilijk (erg zure gezichten) ik moest zelf een vaatje meebrengen en het was echt niet gebruikelijk dat ze het los verkochten.
Dit klopt, vervangen van de versn bakolie komt niet voor in het onderhoudsschema van Volvo. Ik zelf vond het na 200.000km echter wel een keer tijd worden en heb de door jou genoemde olie van KroonOil gebruikt. Het schakelen in de achteruit bij koude start is er niet merkbaar beter van geworden, hier hoopte ik wel een beetje op.

De onderh melding heb ik voor E 15,- bij de dealer laten weghalen.

Ik las dat je de bovenste motorsteun ook hebt vervangen, dit kan zonder speciaal gereedschap?

Verder vind ik dat je erg bescheiden prijzen voor de onderdelen hebt betaald.

Mijn complimenten!
BMW 530D Touring HE 2011
V70N 2.4T 2000
V70 2.5 1998 459.000 km
V70 D5 Summum geartronic 2008
Audi A4 2.4 cabrio
V70 edition II D5 geartronic 2005
Gebruikersavatar
tommytommy
4th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51

Ik weet niet meer welke dat was, meen te herinneren dat iemand iets had gekocht op internet. Was een JPG op het forum.

Zag je een plaatje boven van je dashboard en daaronder de logische stappen.



PS bovenste motorsteun is goed te doen in 10min ozo. Ff plastic kap bovenop je motor met een torx schroevendraaier losmaken (bij je auto gereedschap) dan diverse boutjes losdraaien..sommige heb je 2 sleutels nodig. En gewoon weer zo vast zetten als het zat. Kan niet missen.

Bij de volvo kost die steun geloof 40ex btw.



MVG Tommy
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

Gerjan ,

Ik heb niet de bovenste motorsteun vervangen maar de onderste aan de voorkant, ik vond het een lastig klusje en het ging allemaal maar net.
(Ik heb wel een brug)
De onderhoudsmelding is gemakkelijk zelf weg te halen.
Contact op stand 1
Knopje van dagteller indrukken en ingedrukt houden
BINNEN 2 sec het contact doordraaien op stand 2
Dagtellerknopje vast blijven totdat melding verdwijnt.
VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Volvo S60 170HP LPI okt. 2001
Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
Gebruikersavatar
tommytommy
4th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51

Ik heb nogmaals geprobeerd die melding weg te krijgen...echter lukt het niet.

Wat ik doe:

contact 1, dagteller ingedrukt houden, binnen 2 seconde naar contact 2 en wachten tot de melding weg gaat.

Soms hoor ik een piep en geeft hij melding 046...dat gaat weg..en er staat weer reg. service....ect


Nu weet ik dat de auto verkoper ook moeite had met het verwijderen van een eerdere melding...die moet een 2e methode gebruiken hiervoor.

Jullie enig idee waarom dit niet werkt bij mij?? En misschien hebben jullie nog een andere methode?



Hij staat er nu 4 maanden in...eigelijk is het niet erg...maar zou leuk zijn als hij eruit is.
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

Probeer eens één van deze methoden... bij mij werkte er in ieder geval een.

http://www.miketdi.de/faq/80/srl_neu.htm
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Gast

Servicelampje resetten volgens VADIS (en bij Volvo zouden ze het toch moeten weten) :P

Servicelampje resetten, modeljaren -2001
Het servicelampje laat de bestuurder weten dat het tijd is voor een onderhoudsbeurt voor de auto.
Het lampje blijft gedurende 120 seconden branden wanneer het contact wordt ingeschakeld.
Opmerking! Indien het lampje knippert, kan dit zijn omdat één van de onderhoudsparameters niet geprogrammeerd is.
Ga als volgt te werk om het servicelampje te resetten:
-Contactstand I
-Druk de resetknop voor de dagteller in en houdt deze ingedrukt
-Contactstand II
-Het servicelampje begint met knipperen wanneer de reset-knop voor de dagteller 10 seconden is ingedrukt
-Laat de reset-knop voor de dagteller binnen 5 seconden los. Het instrument geeft een akoestisch signaal wanneer het resetten gelukt is.
Opmerking! Indien de reset-knop van de dagteller niet binnen 5 seconden wordt losgelaten, is het controlelampje niet gereset. Het controlelampje houdt dan wel op met knipperen.


Servicelampje resetten, modeljaren 2002-
Het servicelampje laat de bestuurder weten dat het tijd is voor een onderhoudsbeurt voor de auto.
Het tekstbericht wordt 120 seconden getoond elke keer dat het contact wordt ingeschakeld.
Ga als volgt te werk om het servicelampje te resetten:
-Contactstand I
-Druk de resetknop voor de dagteller in en houdt deze ingedrukt
-Contactstand II.
Opmerking! Draai de sleutel in stand II binnen 2 seconden.
-Houd de resetknop voor de dagteller ingedrukt tot de oorspronkelijke waarde weer is ingesteld.
Opmerking! Bij alle voertuigen vanaf het 2003 modeljaar gaat er een algemene gele lamp branden wanneer de resetknop moet worden losgelaten.
-Laat de reset-knop voor de dagteller binnen 4 seconden los. Het instrument geeft een akoestisch signaal wanneer het resetten gelukt is
-Als de dagteller al opnieuw is ingesteld, moet de reset-knop minimaal 10 seconden en maximaal 14 seconden ingedrukt worden gehouden.
Opmerking! Indien de reset-knop van de dagteller niet binnen 4 seconden wordt losgelaten, is het servicelampje niet gereset.

Zo zou het moeten lukken, werkte bij mij ook!

Succes
Gebruikersavatar
tommytommy
4th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51

Hey Alex

Thanks..ga het vanmiddag hiermee nogmaals proberen!!



PS heb net weer na 10dkm m`n gasklephuis schoongemaakt (10min werk en remmenreiniger) er zat maar een beetje zwarte troep...

Had dit met benzine en met lpg.

Wat een verschil maakt dat zeg..ongelovelijk. Motor die rustiger is bij stationair en bij lage snelheden..zoals in de file en op een rotonde.

Zou iedereen moeten doen om de 10dkm.

-Dikke slang van luchtfilter los met slangenklem (alleen aankant huis)
-4 boutjes los op het huis
-trek hem los zonder de pakking te slopen, goed te doen.
-leg je een doek tussen je luchtfilter en huis. Daarop leg je je huis..en ga je met remmenreiniger en een tandenborstel die troep eruit halen.

-zet je alles weer terug en klaar!



MVG Tommy
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

Klopt weinig werk groot plezier.
Maar als je gasklephuis nu erg snel vervuilt is het
mogelijk dat je carterontluchting verstopt zit.
VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Volvo S60 170HP LPI okt. 2001
Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

Hierbij nog even een foto van mijn zelfgemaakte brug.
Er kan ook een S60 op 1500kg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

En dan is hier nog een foto van het lampje dat ik gemaakt heb om
in het gat te laten zakken van de kop, om te kijken of de nokken van de nokkenas omhoog staan, dit ivm het controleren van de klepspeling.
Ik heb naast het lampje met de aangeslodeerde draden een orgineel lampje gelegd ter ullistratie.
Afbeelding

Gr Joost
Gebruikersavatar
tommytommy
4th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51

Niet extreem vuil...gewoon een zwart vettig laagje. Niet aangekoekt ofzo..dit had ik de eerste keer wel...na 150dkm. Kan mij niet voorstellen dat de dealer dit preventief schoonmaakt.

Maar waar zit die carter ontluchting?? M`n auto heeft al bijna 195dkm op de klok..dus het is mogelijk.



Mvg Tommy
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

een lampje heb je in principe niet nodig,als je de bougies demonteert en de zuiger van de betreffende cilinder die je wilt controleren bovenin zet,kun je de speling ook checken.
Gebruikersavatar
joostb
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.06.2007 - 21:06
Locatie: veghel

Ramon&Ramon
Klopt, maar alleen bij de arbeidsslag.
Bij de andere keer als hij boven staat staat de inlaat en de uitlaat open!!

Gr Joost
VW kever een stuk of 10
Diverse VW's
Volvo 144
Reanaut kangoo
Volvo 122s Turbo

Volvo S60 170HP LPI okt. 2001
Renault kangoo
Volvo Amazon220 (combi)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”