Hee, ik heb vast weer eens wat aparts.
Sinds kort krijg ik steeds de storing dat de dimlicht lamp kapot is.
Dacht eerst dat het vocht was echter gebeurt het ook als de luchtvochtigheid laag is.
Ik heb natuurlijk alles nagekeken en schoon gemaakt.
Beide lampen zijn uit, de storing verschijnt in het display, en als ik geluk heb gaan ze binnen een minuutje vanzelf aan en is de storing weg...
Het rare is dat het soms elke keer bij het starten is en soms een hele week niet.
Afgelopen week alles o.k. gisteren was het weer terug ???
Iemand tips, wil niet gelijk naar de garge rennen, kost met weer een dag en natuurlijk ook geld.
Dimlichten (beide)
- Hansworst
- 2nd Gear member
hmm.. klinkt wel als een bekend probleem wat ik met rechter knipperlicht heb.. Laatste tijd geen last van gehad, maar er waren een paar weken waarbij ik regelmatig een storing kreeg, en het relais ook sneller tikte (teken dat je knipperlicht kaduuk is). Aangezien het af en toe was heb ik het zo gelaten, en al paar maanden geen last meer van gehad... Gok erop dat het toch iets met luchtvochtigheid te maken heeft.... ergens..
Volvo S60 '00 2.4 - 170pk - Premium Sound - Half Leer - 17"; Cassiopeia - Richting mod '05
Seat Toledo '02 1.6 16V - inclusief zwembad onder de achtervloer
Peugeot 206 '00 1.6 16V
Seat Toledo '02 1.6 16V - inclusief zwembad onder de achtervloer
Peugeot 206 '00 1.6 16V
-
- 3rd Gear member
Ik heb iets wat hier op lijkt gehad bij mijn vorige S40. Daar bleek de oorzaak een half vergane stekker te zijn, die rechtstreeks op de lamp zat aangesloten.
De stekker had slecht contact gemaakt en zo te zien een tijdje staan vonken.
Misschien een tip om hiernaar te kijken?
De stekker had slecht contact gemaakt en zo te zien een tijdje staan vonken.
Misschien een tip om hiernaar te kijken?
- pasch
- 1st Gear member
Hehe ben er achter,
Het relais verhaal had ik eerder gehoord maar dan voor de V40 serie, toch was dit niet de oorzaak , maar wel erg dicht bij.
De fout was tijdens het uitlezen van de computer wel aanwezig maar werdt niet gemeldt.
Database volvo gaf ook geen uitkomst, medewerkers van de dealer hadden dit ook nog nooit eerder meegemaakt ( meer dan 24 jaar ervaring)
Uiteindelijke pakte de monteur een elektrisch schema erbij en stelde het volgende vast:
beide koplampen worden eerst door een relais geschakelt en vervolgens door een " schjant" (ik schrijf het even zoals men het uitsprak).
Omdat het zo bijzonder was waren beide natuur niet op voorraad.... ::oops:
De monteur demonteerde een schakelblok onder het stuurhuis waar beide op gemonteerd zitten om te kijken of hij de fout kon omzeilen.
Bleek op dat blok dat de plek waar de schjant zat verkoold was....
De aansluiting op het schakelblok 1 plaats opgeschoven en het werkte weer!!!
De schjant zelf bleek ook nog te werken maar die vervangen we maandag toch maar voor de zekerheid, tenslotte kost dit onderdeel maar 5 eurie ex btw.
Totale kosten inclusief opsporing montage en materiaal zal zo rond de 150 euro inc btw zijn. :evil3:
Toch geen tegenvaller voor zo'n uitzonderlijk probleem.

Het relais verhaal had ik eerder gehoord maar dan voor de V40 serie, toch was dit niet de oorzaak , maar wel erg dicht bij.
De fout was tijdens het uitlezen van de computer wel aanwezig maar werdt niet gemeldt.
Database volvo gaf ook geen uitkomst, medewerkers van de dealer hadden dit ook nog nooit eerder meegemaakt ( meer dan 24 jaar ervaring)
Uiteindelijke pakte de monteur een elektrisch schema erbij en stelde het volgende vast:
beide koplampen worden eerst door een relais geschakelt en vervolgens door een " schjant" (ik schrijf het even zoals men het uitsprak).
Omdat het zo bijzonder was waren beide natuur niet op voorraad.... ::oops:
De monteur demonteerde een schakelblok onder het stuurhuis waar beide op gemonteerd zitten om te kijken of hij de fout kon omzeilen.
Bleek op dat blok dat de plek waar de schjant zat verkoold was....
De aansluiting op het schakelblok 1 plaats opgeschoven en het werkte weer!!!
De schjant zelf bleek ook nog te werken maar die vervangen we maandag toch maar voor de zekerheid, tenslotte kost dit onderdeel maar 5 eurie ex btw.
Totale kosten inclusief opsporing montage en materiaal zal zo rond de 150 euro inc btw zijn. :evil3:
Toch geen tegenvaller voor zo'n uitzonderlijk probleem.
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
Shunt (laag omige weerstand vaak voor meten van stromen) verkoold, dan heeft er een kortsluiting (100watt ipv 55 watt lampen) gewoed en iemand met te zware zekeringen in uw auto rond gereden.
reden van verkolen is dat een 100 watt lamp factor 3 meer vermogen in de shunt doet dissiperen, factor 3 is vaak ernstig veel voor een component welke gemaakt is om financieel aantrekkelijk moet zijn voor een auto
reden van verkolen is dat een 100 watt lamp factor 3 meer vermogen in de shunt doet dissiperen, factor 3 is vaak ernstig veel voor een component welke gemaakt is om financieel aantrekkelijk moet zijn voor een auto

- pasch
- 1st Gear member
100 watt lampen ? Nog nooit gezien, beide koplampem, natuurlijk gelijk nog eens gecheckt zijn ieder 55 watt.
De zekeringen zijn conform het boekje, die had ik al op mijn zoektocht gecontroleert.
Zijn er mogelijk nog andere oorzaken ?
Fietsdrager misschien, omdat ik die sinds kort gebruik... :puppydogeyes:
De zekeringen zijn conform het boekje, die had ik al op mijn zoektocht gecontroleert.
Zijn er mogelijk nog andere oorzaken ?
Fietsdrager misschien, omdat ik die sinds kort gebruik... :puppydogeyes:
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Nee denk niet dat de fietsendrager het probleem zal zijn en ook niet 100W lampen.....bestaan die eigelijk [-(
De shunt is verkoold doordat er teveel vermogen in gedissipeerd is. Dit kan bijvoorbeeld komen door een kortsluting in het dimlicht"" circuit.
Een shunt wordt niet gebruikt voor het meten van stromen maar voor het meten van spanningen in een meetcircuit. Deze spanning is weer afhankelijk van de stroom door deze weerstand.
Zeer waarschijnlijk wordt de shunt hier gebruikt om een indicatie te kunnen geven of een van de lampen defect is.
De shunt is verkoold doordat er teveel vermogen in gedissipeerd is. Dit kan bijvoorbeeld komen door een kortsluting in het dimlicht"" circuit.
Een shunt wordt niet gebruikt voor het meten van stromen maar voor het meten van spanningen in een meetcircuit. Deze spanning is weer afhankelijk van de stroom door deze weerstand.
Zeer waarschijnlijk wordt de shunt hier gebruikt om een indicatie te kunnen geven of een van de lampen defect is.
- ICEFOX
- 2nd Gear member
Zeker bestaan er wel lampen van 100 Watt!!Fast Roger schreef:Nee denk niet dat de fietsendrager het probleem zal zijn en ook niet 100W lampen.....bestaan die eigelijk [-(
Bijvoorbeeld op autostyle.nl
DW H71P 19,95
SuperWhite Purple H7 100W/12V/4200K 2pcs Box
Set Lampen H7 Paars

Kun je lekker je koplamp affikken en je kabelboom erbij! En natuurlijk 3 weken later nieuwe kopen omdat ze zo snel kapot gaan.
En de shunt wordt inderdaad gebruikt om een defecte lamp te detecteren.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
XC90 2.5T MT Momentum 2005
- Fast Roger
- 2nd Gear member
hmmmm, ik wist niet dat die bestonden. Nou lekker is dat.....voordat je het weet fik je heel je bekabeling af, bijbehorende shunt weerstand en schakel relais. Ook is het maar de vraag of je lamp reflector dit prettig volhoud :?