Elektronica '88 1700 gevoeliger dan elektronica '93 2liter?

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Is de elektronica van een Volvo 480ES 1700cc uit 1988 gevoeliger als de elektronica in een Volvo 480S 2000cc uit 1993?

Ik wil dit weten omdat ik mijn 1.7 B18F blok uit mijn vorige ES waarschijnlijk in mijn S wil leggen (2.0i naar de soep gelopen)..

Als er iemand is die mij kan vertellen hoe en wat, graag!

Groet Auke
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
480S60
4th Gear member
Berichten: 802
Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

De electronica van 1988'ers 480's is de minst goede uit de gehele serie 480's. Vooral de Turbo's uit die tijd zijn niet best. De ES'en daarentegen zijn wel iets beter. Vanaf modeljaar 1990 is de elektronica van de 480's het beste op orde.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Gebruikersavatar
EvolvE
5th Gear member
Berichten: 1092
Lid geworden op: 17.12.2005 - 18:30
Locatie: Limbabwe

das leuk om te weten....
ik heb net een '89 er turbo gekocht...
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

EvolvE schreef:das leuk om te weten....
ik heb net een '89 er turbo gekocht...
die relatieve onbetrouwbaarheid geldt toch al een jaar of wat als een hard gegeven.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

@ Evolve: Dat zou jij moeten weten met je pa..

Ik kreeg het ook bij Rutten te horen, maar vroeg het me werkelijk af... bevestiging hier nogmaals..

(Voor de mensen die het nog niet weten: Ik knap een Volvo 480S uit 1993 op, maar mijn eerste 480project was een ES uit 1988. Deze had zoveel roest dat ik besloten heb om deze 480 als donor te gebruiken.

Nu heeft mijn 480S een 2liter motor, die van zichzelf al niet heel veel aankunnen. Olie verbruik o.a.. tevens heeft deze het probleem dat z'n distributieriem een paar tandjes versprong. dus de kleppen zijn scheef enzovoorts..

Nu denk ik eraan, wel met veel twijfel, om de 1700 in de S te leggen.. die iets minder betrouwbaar is..

(maargoed, daaraantegen komt de 480 maar 2dkm de weg op per jaar!)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
EvolvE
5th Gear member
Berichten: 1092
Lid geworden op: 17.12.2005 - 18:30
Locatie: Limbabwe

ach jah.
dan ga ik maar een beetje proberen om hem wat betrouwbaarder te maken
:D heb hem nu toch helemaal open liggen.
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
Gebruikersavatar
Geert85
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 22.05.2007 - 07:13

Wat een broodje aap verhalen.
Vanaf 1990 zijn er alleen andere stekkers gebruikt, deze waren iets beter. Maar het uitvallen van de kilometer teller, de toerenteller en andere zaken komen bij ieder model voor. Als een van de stekkers los is geweest, begint de ellende.
Gewoon insmeren met vaseline voordat je de stekker weer insteekt, dit helpt echt.
Volvo V50 2.0D
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
Gebruikersavatar
480S60
4th Gear member
Berichten: 802
Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

@Geert85:
Kennelijk denk je het beter te weten. Ik ben heel benieuwd waar jouw kennis vandaan komt. De kennis van mij over elektronicakwaliteit komt van de bouwers zelf bij NedCar.
Ik heb overigens geen zin in een welles nietes spel hiervan te maken trouwens. Maar teksten als "Wat een broodje aap verhalen" vind ik niet constructief en horen niet thuis op dit forum.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Gebruikersavatar
Geert85
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 22.05.2007 - 07:13

mijn kennis komt van de chef werkplaats van de volvo dealer. Het enige verschil is dat er andere stekkers zijn gebruikt vanaf '90.

Waarom zou een '88 de slechtste zijn als bij de modellen van '86 t/m89 dezelfde stekkers ed gebruiken?
Volvo V50 2.0D
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Kijk Geert, dat is nu wat ik bedoel met al die verhalen..

Je hoort zoveel, en uiteindelijk weet je niet meer wat wel waar en niet waar is.. *zucht*

Eerst is het A, dan wordt het doorvertelt aan weet ik veel hoeveel anderen.. en dan is het opeens Q..

:roll:
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het probleem is dat een chef werkplaats alleen maar ziet wat in zijn werkplaats gebeurt.
Dan wil het wel eens voorkomen dat hij toevallig geen probleem auto's treft. Zeker als in die omgeving weinig 480's verkocht zijn.

Het is idd zo dat de eerste turbo's uit 1988 de meeste gebreken hadden.
En doordat alle electronica nog zo nieuw was in 1986 toen de eerste ES op de markt kwam bleek er ook nogal veel aan de betrouwbaarheid te schorten.

Nu heeft VOLVO dit in de loop der tijd onderkent en steeds doorontwikkeld.

De 480's van na 1992 hebben bewezen het minst storingsgevoelig te zijn dan de eerdere bouwjaren.

Vraag maar na bij ervaringsdeskundigen bij het 480 register. En natuurlijk de bouwers bij Nedcar zelf. Die weten het het allerbeste.

Maar het blijft gewoon een delicate auto. Met zijn eigen nukken en problemen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Ja, maar V480-S60.. nu nog even hé.. Porsche zou ook meegeholpen hebben aan de motor van de 480??

Staat ook op het 480 Register.. hoe komen zij aan de informatie? Je ziet nergens tekens van Porsche, en tevens is er niks te vinden op internet, behalve op het register..

Daarom geloof ik ook niet alles wat het Register verteld..
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
480S60
4th Gear member
Berichten: 802
Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

@Auk, ik vind het jammer dat je niet alles gelooft wat het Volvo 480-Register vertelt. Helaas is niet alles over de Volvo 480 ruim beschikbaar en te vinden op het internet. Bij het verschijnen van de Volvo 480 zijn hele mooie introductie boeken uitgekomen. Hieruit valt onder andere te halen dat de motor van en Volvo 480 een renault motor is die doorontwikkeld is door Porsche. Mocht je hieraan twijfelen, vraag gerust Rob Koch of John de Vries.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Op deze site worden Porsche en Lotus ook aangehaald als mede ontwikkelaars van de 480. Dat er geen tekens van Porsche en/of Lotus op de 480 te vinden zijn zegt niets. Ook de Seat Ibiza bijv. had een inlaattraject ontwikkeld door Porsche en daar is qua merktekens ook niets van terug te vinden op de auto. Trouwens, Renault kan je ook nergens op terug vinden voor zover ik weet. Als je de link in het artikel naar Lotus aanklikt wordt Volvo daarin ook vermeld als merk waarvoor Lotus ontwikkelingswerk heeft verricht.
Porsche heeft het inlaattraject, zuigers en verbrandingskamers ontwikkeld van de Renault motoren. Zijn beduidend beter als de originele motoren zoals toegepast in de R5, Clio en Lagune. En Lotus het onderstel volgens de Lotus formule minder is meer.(hoe lichter hoe beter)
http://www.answers.com/topic/volvo-480
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Tja, maar wie weet is het wel één groot verhaal om de verkoop te verbeteren van de auto..

Want als je aan Porsche zou denken, denk je aan pk's... en die heeft een 480/480turbo niet bepaald... dat verschil is erg groot.. en er zouden heeel veel verbeteringen kunnen zijn..

Zoiezo de gedachte: Porsche die een merk als Renault/Volvo helpt.. die merken liggen in de verste verte van elkaar af..?

Ik weet niet precies wat ik moet geloven.. Volvo 480 Register weet ook niet alles :wink:
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Het feit dat Rob Koch erelid is geworden van het 480 register doet mijns inziens toch wel vermoeden dat daar wel (heel) veel kennis zit!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Juist omdat die merken (Volvo-Porsche) zover uit elkaar liggen wat filosofie betreft (veiligheid versus snelheid) zal het geen probleem gegeven hebben om wat kennis te verkopen voor Porsche. Ze hebben beide een heel andere doelgroep dus geen concurrent van elkaar. Dat zie ik ook als de reden waarom Volvo het niet als verkoopargument heeft gebruikt. Volvo wilde zijn veiligheids imago geen geweld aandoen en/of ze wilden niet toegeven dat ze zelf de kennis niet hadden om een betrouwbaar turbo blok te ontwerpen.
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

Auk schreef:...
Want als je aan Porsche zou denken, denk je aan pk's... en die heeft een 480/480turbo niet bepaald... dat verschil is erg groot.. en er zouden heeel veel verbeteringen kunnen zijn..
Een 480 turbo gaat anders wel in 9.0 seconden naar de 100 vanuit stilstand. Veel nieuwe auto's halen dat niet. (Die komen vaak niet in de buurt van de 10 seconden voor hetzelfde sprintje.)
Auk schreef:Zoiezo de gedachte: Porsche die een merk als Renault/Volvo helpt.. die merken liggen in de verste verte van elkaar af..?
Als ik iets ontwikkeld wil hebben, en ik heb daar zelf geen middellen voor of zin in, dan ga ik ook kijken wie dat voor me wil doen. (En als ik weet dat een ander het beter kan, dan ga ik kijken wat het daar kost, en wat het me kost als ik zelf ga zitten prutsen.)
Auk schreef:Ik weet niet precies wat ik moet geloven.. Volvo 480 Register weet ook niet alles :wink:
Maar het Volvo 480 Register had en heeft nog steeds de meest betrouwbare bronnen. (Productieleiding bij Nedcar, en de ontwerpers van de 480.)
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Dat is duidelijke taal Andorable..

Jammer dat ze het niet op de manier duidelijk maken zoals jij het duidelijk maakt... misschien tipje voor op de site?

Tegenwoordig zijn auto's geen 900kilo meer, en hebben ze geen turbomotor.. wil je onder de 10sec zitten..

Er zijn er genoeg die het wel halen.. die zelfs nog sneller zijn..
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

Auk schreef:Dat is duidelijke taal Andorable..

Jammer dat ze het niet op de manier duidelijk maken zoals jij het duidelijk maakt... misschien tipje voor op de site?

...
Misschien een idee om een mooie foto van je vase green 480 te sturen? (Mag zowel viamsn als via e-mail.)

Ook anderen mogen nog steeds foto's insturen van hun 480 in hun favoriete kleur. Er ontbreken er nog genoeg.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Plaats reactie

Terug naar “De 480”