Personeel Volvo Cars Gent legt werk neer
do 25/10/07 -
Bij Volvo Cars in Gent is de productie stilgevallen door een staking van een kwart van het personeel.
De werknemers zijn ontevreden over de hoge werkdruk en de vakantieregeling. Volgens de arbeiders vraagt de directie alsmaar meer flexibiliteit.
"Ze beginnen meer en meer van ons te vragen en daar zijn we niet mee akkoord. Als wij eens iets vragen, dan is het niet mogelijk", zegt één van de arbeiders.
"Wij hebben ook onze rechten en die hebben we momenteel in eigen handen genomen", voegt hij er nog aan toe.
Gisteravond was er al een korte werkonderbreking bij Volvo. Het kwam niet tot een echte staking.
Daarom had een deel van de arbeiders gevraagd om voor de niet-gewerkte uren te worden betaald.
De directie heeft dat vanmorgen geweigerd. Daarop legden de arbeiders die de onderdelen van de auto's aanvoeren, het werk neer.
Vakbonden en directie zitten bij mekaar om een uitweg voor het conflict te vinden.
bron vrtnieuws.net
staking Volvo gent
- kmser
- 4th Gear member
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
- Locatie: de westhoek
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
Dat zal ik ook eens aan mijn werkgever voorstellen: voor niet-gewerkte uren betaald krijgen...... Ik stop per direct!!!!!!
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7775
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
ik krijg altijd voor niet-gewerkte uren betaald: ze zijn al blij als ik kom!
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41617
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
(Belga) De productie bij Volvo Cars Gent ligt volledig stil. Woensdag was er al een korte werkonderbreking omwille van de hoge werkdruk en het feit dat heel wat arbeiders geen verlof mogen opnemen, zegt ABVV-hoofdafgevaardigde Rudy Schatteman. Het kwam echter niet tot een staking in de regel en een aantal werknemers vroeg dan ook voor de niet gewerkte uren betaald te worden, aldus de afgevaardigde.
Dat heeft de directie donderdagmorgen geweigerd, waarop de arbeiders van de afdeling logistiek opnieuw het werk neerlegden. Zij transporteren de onderdelen die in de fabriek toekomen naar de productielijn. Hun actie legt dus de hele productie lam bij Volvo Cars, want bij gebrek aan onderdelen kunnen er geen auto's worden geassembleerd. Schatteman: "Woensdag is er een werkonderbreking geweest bij logistiek van 2 à 3 uren. Ze hebben problemen naar voren gebracht die voor iedereen gelden. Maar als vakbond vinden wij dat ze dan beter in staking gaan. Je kan niet werkloos rondlopen en toch betaald worden. Dan moet je maar in staking gaan." Dat vindt ook de directie. Volgens woordvoerder Mark De Mey wou Volvo Cars daarom één uur uitbetalen en één uur niet. Reden voor de sociale onrust is de hoge werkdruk, het niet vervangen van zieke werknemers en het weigeren van verlofaanvragen, naar verluidt omdat er te weinig personeel is om te vervangen. (KWO)
Dat heeft de directie donderdagmorgen geweigerd, waarop de arbeiders van de afdeling logistiek opnieuw het werk neerlegden. Zij transporteren de onderdelen die in de fabriek toekomen naar de productielijn. Hun actie legt dus de hele productie lam bij Volvo Cars, want bij gebrek aan onderdelen kunnen er geen auto's worden geassembleerd. Schatteman: "Woensdag is er een werkonderbreking geweest bij logistiek van 2 à 3 uren. Ze hebben problemen naar voren gebracht die voor iedereen gelden. Maar als vakbond vinden wij dat ze dan beter in staking gaan. Je kan niet werkloos rondlopen en toch betaald worden. Dan moet je maar in staking gaan." Dat vindt ook de directie. Volgens woordvoerder Mark De Mey wou Volvo Cars daarom één uur uitbetalen en één uur niet. Reden voor de sociale onrust is de hoge werkdruk, het niet vervangen van zieke werknemers en het weigeren van verlofaanvragen, naar verluidt omdat er te weinig personeel is om te vervangen. (KWO)
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41617
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Productie bij autobouwer Volvo Gent ligt stil
25/10/2007 14:00
De arbeiders van de afdeling logistiek van autobouwer Volvo Gent hebben het werk neergelegd. Reden voor de sociale onrust is de hoge werkdruk.
Gisteren was er al een korte werkonderbreking geweest bij de autoproducent. Het kwam niet tot een staking in de regel en een aantal werknemers vroeg ook voor de niet gewerkte uren te worden betaald. Toen de directie dat deze ochtend weigerde, legden arbeiders van de afdeling logistiek opnieuw het werk neer. Zij transporteren de onderdelen naar de productielijn. Hun actie legt dus de hele productie lam bij Volvo Cars.
Reden voor de sociale onrust is de hoge werkdruk, het niet vervangen van zieke werknemers en het weigeren van verlofaanvragen, naar verluidt omdat er te weinig personeel is om te vervangen.
Woordvoerder Mark De Mey van Volvo Cars Gent bevestigt dat er een probleem is met het vervangen van zieken en met de verlofdagen. "Wij willen onze efficiëntie verhogen en dat betekent concreet dat we hetzelfde werk moeten doen met 20 & 25% minder manuren."
De Gentse autofabriek aast op nieuwe modellen, die door de moedermaatschappij in Zweden moeten worden toegewezen. Vooral daarom wil zij in de toekomst meer auto's bouwen met minder mensen. "Als we willen overleven, moeten we efficiënter werken. Ons doel is om bij de drie beste autofabrieken te horen van West-Europa. Vandaag zitten we nog niet eens de de top 5", vertelt De Mey. "Met deze staking geven we natuurlijk een heel slecht signaal aan Zweden", besluit de woordvoerder.
(bron: Belga)
25/10/2007 14:00
De arbeiders van de afdeling logistiek van autobouwer Volvo Gent hebben het werk neergelegd. Reden voor de sociale onrust is de hoge werkdruk.
Gisteren was er al een korte werkonderbreking geweest bij de autoproducent. Het kwam niet tot een staking in de regel en een aantal werknemers vroeg ook voor de niet gewerkte uren te worden betaald. Toen de directie dat deze ochtend weigerde, legden arbeiders van de afdeling logistiek opnieuw het werk neer. Zij transporteren de onderdelen naar de productielijn. Hun actie legt dus de hele productie lam bij Volvo Cars.
Reden voor de sociale onrust is de hoge werkdruk, het niet vervangen van zieke werknemers en het weigeren van verlofaanvragen, naar verluidt omdat er te weinig personeel is om te vervangen.
Woordvoerder Mark De Mey van Volvo Cars Gent bevestigt dat er een probleem is met het vervangen van zieken en met de verlofdagen. "Wij willen onze efficiëntie verhogen en dat betekent concreet dat we hetzelfde werk moeten doen met 20 & 25% minder manuren."
De Gentse autofabriek aast op nieuwe modellen, die door de moedermaatschappij in Zweden moeten worden toegewezen. Vooral daarom wil zij in de toekomst meer auto's bouwen met minder mensen. "Als we willen overleven, moeten we efficiënter werken. Ons doel is om bij de drie beste autofabrieken te horen van West-Europa. Vandaag zitten we nog niet eens de de top 5", vertelt De Mey. "Met deze staking geven we natuurlijk een heel slecht signaal aan Zweden", besluit de woordvoerder.
(bron: Belga)
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 20.09.2007 - 14:51
Geen paniek....
De vakbonden en directie van Volvo Cars Gent hebben een akkoord bereikt, na de staking van vanmorgen.
Aanleiding van de werkonderbrekingen woensdag en donderdag was de hoge werkdruk en geweigerd verlof. Ook de weigering van de directie om de ploeg te betalen voor de uren die ze niet hadden gewerkt, schoot in het verkeerde keelgat.
Volgens Volvo-woordvoerder Mark De Mey is er vanmiddag een
akkoord bereikt en wordt het werk in de loop van de namiddag hervat. (belga/dm)
De vakbonden en directie van Volvo Cars Gent hebben een akkoord bereikt, na de staking van vanmorgen.
Aanleiding van de werkonderbrekingen woensdag en donderdag was de hoge werkdruk en geweigerd verlof. Ook de weigering van de directie om de ploeg te betalen voor de uren die ze niet hadden gewerkt, schoot in het verkeerde keelgat.
Volgens Volvo-woordvoerder Mark De Mey is er vanmiddag een
akkoord bereikt en wordt het werk in de loop van de namiddag hervat. (belga/dm)
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41617
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
28/11/07 Spontane actie bij Volvo Cars in Gent
Bij Volvo Cars in Gent hebben een aantal arbeiders uit de nachtploeg enkele uren spontaan het werk neergelegd uit protest tegen de onwetendheid waar ze zich reeds enkele weken in bevinden. Volgend jaar moeten er maar 199.000 tot 203.000 wagens gemaakt worden (tegenover 240.000 dit jaar en een capaciteit van 270.000 wagens). Er zouden een aantal scenario's klaarliggen om dit verlies op te vangen.
Een correspondent
De Belgische directie heeft voorgesteld om een herbalans door te voeren (de lijnen vertragen en het werk herverdelen) en 'individuele' werkloosheid in te voeren: Vandaag stempelt de éne, morgen de andere en overmorgen nog een andere. De vakbonden hebben reeds laten weten dat ze absoluut niet kunnen akkoord gaan met dit systeem, omdat niet iedereen dan evenveel zou stempelen, sommigen zelfs totaal niet. Vooral de mensen die lijngebonden zijn worden hierdoor getroffen.
De vrees bestaat ook dat de directie op die manier hoopt dat veel arbeiders zo uit eigen initiatief het bedrijf zouden verlaten, zodat als er later toch nog een grote herstructurering volgt, minder (of zelfs geen) afscheidspremies moeten betaald worden.
Indien de eindassemblage op volle capaciteit draait, kan ze de vooropgestelde productiecijfers halen met een tweeploegensysteem. Bij de meeste arbeiders begint het besef te groeien dat er inderdaad meer aan de hand is. In het verleden is het nog gebeurd dat de productie drastisch daalde en toen is er een tijdlang met een 4-dagenweek gewerkt en de 5de dag doppen.
De zwakke dollar doet Volvo Cars echter de das om (de VS is de belangrijkste markt voor Volvo) en het ziet er naar uit dat Volvo Cars op zoek moet naar drastische oplossingen om de verkoop aan te zwengelen. Zo doen de geruchten de ronde dat sommige modellen in de toekomst wel eens in de VS in de fabrieken van Ford van de band zouden kunnen lopen (Volvo Cars is in handen van het Amerikaanse Ford).
De vrees dat de nachtploeg in de eindassemblage binnenkort wordt afgeschaft is dan ook niet onterecht. De vakbonden stelden daarom de eis om zo snel mogelijk met iemand van de Zweedse directie te spreken. Donderdag komt één van de verantwoordelijken voor de wereldwijde productie van Volvo Cars toelichting geven, maar er werd al meteen bij gezegd dat er tegen dan nog niet is beslist welk scenario er zal volgen voor de Gentse fabriek en dat hij “misschien” een datum zou kunnen meedelen wanneer er wel een beslissing volgt. De kans bestaat dat de arbeiders geen genoegen nemen met zo weinig nieuws.
bron: www.cash.be
Bij Volvo Cars in Gent hebben een aantal arbeiders uit de nachtploeg enkele uren spontaan het werk neergelegd uit protest tegen de onwetendheid waar ze zich reeds enkele weken in bevinden. Volgend jaar moeten er maar 199.000 tot 203.000 wagens gemaakt worden (tegenover 240.000 dit jaar en een capaciteit van 270.000 wagens). Er zouden een aantal scenario's klaarliggen om dit verlies op te vangen.
Een correspondent
De Belgische directie heeft voorgesteld om een herbalans door te voeren (de lijnen vertragen en het werk herverdelen) en 'individuele' werkloosheid in te voeren: Vandaag stempelt de éne, morgen de andere en overmorgen nog een andere. De vakbonden hebben reeds laten weten dat ze absoluut niet kunnen akkoord gaan met dit systeem, omdat niet iedereen dan evenveel zou stempelen, sommigen zelfs totaal niet. Vooral de mensen die lijngebonden zijn worden hierdoor getroffen.
De vrees bestaat ook dat de directie op die manier hoopt dat veel arbeiders zo uit eigen initiatief het bedrijf zouden verlaten, zodat als er later toch nog een grote herstructurering volgt, minder (of zelfs geen) afscheidspremies moeten betaald worden.
Indien de eindassemblage op volle capaciteit draait, kan ze de vooropgestelde productiecijfers halen met een tweeploegensysteem. Bij de meeste arbeiders begint het besef te groeien dat er inderdaad meer aan de hand is. In het verleden is het nog gebeurd dat de productie drastisch daalde en toen is er een tijdlang met een 4-dagenweek gewerkt en de 5de dag doppen.
De zwakke dollar doet Volvo Cars echter de das om (de VS is de belangrijkste markt voor Volvo) en het ziet er naar uit dat Volvo Cars op zoek moet naar drastische oplossingen om de verkoop aan te zwengelen. Zo doen de geruchten de ronde dat sommige modellen in de toekomst wel eens in de VS in de fabrieken van Ford van de band zouden kunnen lopen (Volvo Cars is in handen van het Amerikaanse Ford).
De vrees dat de nachtploeg in de eindassemblage binnenkort wordt afgeschaft is dan ook niet onterecht. De vakbonden stelden daarom de eis om zo snel mogelijk met iemand van de Zweedse directie te spreken. Donderdag komt één van de verantwoordelijken voor de wereldwijde productie van Volvo Cars toelichting geven, maar er werd al meteen bij gezegd dat er tegen dan nog niet is beslist welk scenario er zal volgen voor de Gentse fabriek en dat hij “misschien” een datum zou kunnen meedelen wanneer er wel een beslissing volgt. De kans bestaat dat de arbeiders geen genoegen nemen met zo weinig nieuws.
bron: www.cash.be
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33148
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Niet echt het goede moment om een auto te kopen dus ...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra