Beste forumcollega's.
Ik ben erg benieuwd of jullie volgende symptomen ook herhennen en of er bij jullie evt iets is gevonden of aan gedaan is.
1) ik rij een lang stuk op de Duitse Autobahn, ca 100-150km non -stop in 6. Kortom ik heb de koppeling dus een uur niet hoeven gebruiken. Dan moet ik schakelen. Het koppelingspedaal voelt de eerste keer dan erg zwaar, is ahw onbekrachtigd. Na 1 keer trappen is het "probleem" weer opgelost. In mindere mate verbeeld ik me dat ook als ik in NL eens een wat langer stuk achtereen kan rijden (maar dit komt immers maar weinig meer voor).
2) gisteren stap ik in de auto en trap de rem in om te voorkomen dat deze achteruitrolt van de oprit. Het intrappen van de rem kost enorm veel kracht. pas nadat de motor is gestart en de bekrachtiging weer "werkt" is het pedaal weer normaal. Nu weet ik dat je bijv na het schoonmaken van de remmen even moet pompen alvorens alles weer op druk is / en het pedaal hard. In dit geval heb ik de auto een dag eerder normaal weggezet en daarbij niet nog 1 of meer keren op het rempedaal getrapt bij afgeschakelde motor.
In beide gevallen lijkt het alsof een of andere vacuumsysteem oid wat voor de bekrachtiging zorgt langzaam leeg (vol !) loopt waardoor je onbekrachtigd het pedaal bedient. Met het rempedaal heb ik dit nog niet eerder meegemaakt overigens.
Herkent iemand deze klachten en klopt mijn evt verklaring of is de werking wezenlijk anders? Dank voor jullie meedenken!
Zwaar worden van rem en koppelingspedaal
- sanco
- 5th Gear member
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
-
- 2nd Gear member
Vermits de motor uitstond lijkt me dit volkomen normaal.sanco schreef:Beste forumcollega's.
2) gisteren stap ik in de auto en trap de rem in om te voorkomen dat deze achteruitrolt van de oprit. Het intrappen van de rem kost enorm veel kracht. pas nadat de motor is gestart en de bekrachtiging weer "werkt" is het pedaal weer normaal.
Duw maar eens op het rempedaal terwijl je start je voelt de bekrachtiging zo opkomen.
Wat 1) betreft vraag ik mij af of het koppelingspedaal uberhaupt wel bekrachtigd is.
- lancer
- 6th Gear member
Komt me in het geheel niet bekend voor. Ik heb eerder gehoord van deze klachten, om de proef op de som te nemen heb ik een keer op een rustige vakantiedag van Woerden (A12) tot Dwingeloo (A28) gereden zonder te remmen of te koppelen (klaverblad bij Hogeveen was wel spannend), maar ik heb dit fenomeen in mijn eigen auto niet vast kunnen stellen.
- Billy Road
- 4th Gear member
Zware koppeling had ik ook....remmen geen probleem, maar de bekrachtiging werkt alleen als de motor draait...
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
- IkeV70
- 5th Gear member
Klacht 2 is hier vaker besproken. Het probleem is dat het remvacuum weglekt als de auto stilstaat. Na een paar uur parkeren heb je geen bekrachtiging meer. Het is maar de vraag of dit normaal is. Mijn V70 heeft het ook. Hiervoor heb ik dit bij geen enkele auto gehad.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 2nd Gear member
Jazeker, 1 komt zeer bekend voor. Als je langere tijd de koppeling niet gebruikt op de snelweg bv. dan voelt het de eerste keer zwaarder aan dan daarna. Heb dat meerdere malen gemerkt.sanco schreef:Beste forumcollega's.
Ik ben erg benieuwd of jullie volgende symptomen ook herhennen en of er bij jullie evt iets is gevonden of aan gedaan is.
1) ik rij een lang stuk op de Duitse Autobahn, ca 100-150km non -stop in 6. Kortom ik heb de koppeling dus een uur niet hoeven gebruiken. Dan moet ik schakelen. Het koppelingspedaal voelt de eerste keer dan erg zwaar, is ahw onbekrachtigd. Na 1 keer trappen is het "probleem" weer opgelost. In mindere mate verbeeld ik me dat ook als ik in NL eens een wat langer stuk achtereen kan rijden (maar dit komt immers maar weinig meer voor).!
Merk trouwens ook dat de koppeling soms bij warm weer en/of intensief gebruik (beetje stevig rijden/remmen bv) begint te "plakken" en daarbij voelt het pedaal dan juist heel erg licht aan.
Enfin ik vind ook dat het koppelings pedaal soms zwaar soms licht aanvoelt.
BBC2006 V50 T5 awd.
- IkeV70
- 5th Gear member
Als je de motor afgezet hebt kun je nog 1 of 2 keer bekrachtigd remmen mbv het vacuum dat er nog steeds is. Het is naar mijn mening niet normaal dat dat vacuum vanzelf weglekt. Zie ook eerdere topics hierover.aggadomo schreef:Bij motor die uitstaat zijn de remmen nooit bekrachtigt. Heb dit trouwens al gemerkt bij zogoed als elke auto waar ik mee reed. geen idee of de koppeling bekrachtigd wordt eigenlijk
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=15519
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=3899
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 2nd Gear member
Ik blijf het toch normaal vinden, het is wel zo dat je bij een auto met trommelremmen achteraan minder hard zal moeten duwen.IkeV70 schreef:Als je de motor afgezet hebt kun je nog 1 of 2 keer bekrachtigd remmen mbv het vacuum dat er nog steeds is. Het is naar mijn mening niet normaal dat dat vacuum vanzelf weglekt. Zie ook eerdere topics hierover.aggadomo schreef:Bij motor die uitstaat zijn de remmen nooit bekrachtigt. Heb dit trouwens al gemerkt bij zogoed als elke auto waar ik mee reed. geen idee of de koppeling bekrachtigd wordt eigenlijk
Ik heb dit ervaren bij zowat alle auto's waarmee ik gereden heb: Honda accord (*), vw bora, subaru legacy (*), skoda octavia(*), volvo 850, renault laguna 1 en 2, ...
(*) trommelrem achter
- sanco
- 5th Gear member
Precies zo denk ik er ook over Ike. Het is ook pas de eerste keer dat het bij mijn rempedaal optrad, maar het vacuum mag normaal gesproken na 10 uur niet zomaar verdwenen zijn (mits niet nogmaals beroerd bij uitgeschakelde motor). Vwbt het koppelingspedaal, ik begrijp dat het dus vaker voorkomt. Moet ook zeggen dat het sinds ik er erg in kreeg (eerst denk je ik verbeeld het me, later herken je het beter) niet merkbaar erger is geworden. Het zal er dus bij sommige exemplaren wel bij horen.IkeV70 schreef:Als je de motor afgezet hebt kun je nog 1 of 2 keer bekrachtigd remmen mbv het vacuum dat er nog steeds is. Het is naar mijn mening niet normaal dat dat vacuum vanzelf weglekt. Zie ook eerdere topics hierover.aggadomo schreef:Bij motor die uitstaat zijn de remmen nooit bekrachtigt. Heb dit trouwens al gemerkt bij zogoed als elke auto waar ik mee reed. geen idee of de koppeling bekrachtigd wordt eigenlijk
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
- kmser
- 4th Gear member
Het remprobleem heb ik ook al gehad, maar dan nadat de wagen een week heeft stilgestaan. Na een of twee keer remmen is het weer ok.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
- Risrael
- 5th Gear member
@BBC2006 jouw ervaring van het 'plakkerig' gevoel herken ik ook. Bij het ontkoppelen n de eerste versnelling. Heb jij de dealer er nog laten kijken? Zo ja, wat is daar dan uitgekomen?
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- Johan s60
- 6th Gear member
Koppeling zwaarder na een poos gereden te hebben had mijn vorige s60 ook last van, ondanks dat de kopp. al een keer vernieuwd was.
Waarschijnlijk even een wat hogere mechanische weerstand vd drukgroep, maar bekrachtigd is de koppeling zeker niet.
En remmen zwaar komt omdat je voorraad vacuum weg gelekt is, hoort eigenlijk niet, maar zolang het niet te gek is, geen probleem.
Waarschijnlijk even een wat hogere mechanische weerstand vd drukgroep, maar bekrachtigd is de koppeling zeker niet.
En remmen zwaar komt omdat je voorraad vacuum weg gelekt is, hoort eigenlijk niet, maar zolang het niet te gek is, geen probleem.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel