In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Emiel schreef:Sodeju...die is vies! Dit is het bochtje halverwege, na de IC voor het inlaatspruitstuk? Hoe heb je het schoongekregen?
Klopt helemaal. Is de slang in het midden van de foto hieronder en die daarvandaan naar rechtsonder wegloopt. Eerst met een schroevedraaier wegsteken, en dan met een doekje wasbenzine de rest. Het is nog vrij zacht allemaal.
Ook ik heb een zwarte sluier achter me. Ik wil de EGR klep loshalen maar de bouten zaten muur-en muurvast. Met kruipolie ingespoten en volgend weekend maar weer eens proberen. Kan er niet eens een sleutelweekend georganiseerd worden??
Wat bedoel je met de inlaatbuizen? Het inlaatspruitstuk??
Enne... wat is VADIS?
De handleiding op Volvospeed is voor een benzine variant, en de duitse site voor de TDI motor. Bij de D5 zit de EGR heel diep weggestopt. Je kunt er erg slecht bij, en reinigen van de klep zelf is erg veel werk. Als ik nog wat tijd heb zal ik er aan beginnen, en een leuke "fotoshoot" maken. Vaak zijn dit van die klusjes dat je het de eerste keer een paar uurtjes mee zoet bent, en daarna doe je het fluitend in een uurtje. Vaak gaat het in de garage ook zo, maar wordt wel de volle mep gerekend. Wordt vervolgd dus...
Bedankt voor je input.
Ik heb een 2.5 TDI, denk je dat ik alleen de EGR moet schoonmaken of is het inlaatspruitstuk ook aan de beurt?
Mechanisch reinigen of met een schoonmaakmiddel?
Inlaatspruitstuk kan niet veel kwaad om te reinigen, maar is een behoorlije operatie. Ik ben er niet zeker van, maar er zitten volgens mij geen bewegende delen in het spruitstuk, en dan kan het niet zoveel kwaad. De EGR is in essentie een klepje, en als deze vastzit krijg je een foutmelding. LAten reinigen bij de dealer is duur, en dan is voorkomen beter dan genezen. Want dat de klep gaat vastzitten is zeker, de vraag is alleen wanneer...
Woger schreef:Hoe kom je eigenlijk aan Vadis? Aangezien ik steeds meer ga klussen aan mijn auto, lijkt me zo'n systeem wel erg handig. Of is dat voor insiders only?
Kijk even bij handleidingen.
Even een pm naar persoon en wie weet.
Ik heb gisteren bij mij deze slagen eens losgehaald en er kwam ca een 3/4 koffiebekertje aan troep uit, jakkes. Mijn handen zijn nog steeds wat smerig.
De rest volgt een andere keer nog wel.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Downloaden... Maar tegenwoordig gebruikt Volvo een ander programma geloof ik. Ik heb Vadis 2003, werkt goed ( heb t ook alleen maar nodig voor de 850 en de 480 )
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
Billy Road schreef:Idd beschrijven hoe je eea zelf kun gaan doen?
Daarnaast evt. de EGR(klep) afsluiten?
Als ik het gedaan heb zal ik een fotoverslag maken. Onder voorbehoud, want de EGR is erg lastig te bereiken. Ik zal eerst eens Emiel zijn tip controleren.
geen idee wat zo'n slang kost, maar is het niet fijner om dat ding gewoon te vervangen?
bij mij zittie ook helemaal vol met rotzooi, maare ik weet niet of ik de moeite zou nemen om alles eruit gaan zitten schrapen wanneer het onderdeel zelf erg betaalbaar is.
een luchtfilter ga je immers ook niet zitten uitspoelen en drogen
Misschien een tip om te proberen voordat je alles los gaat maken, zag dat "Wynn`s" een nieuwe product had hiervoor om de EGR te reinigen, ziet er wel hoopvol en schoon uit
No way dat ik dat ga gebruiken! Waar denk je dat het spul blijft? Precies via de inlaat zo de motor in. Lijkt me niet echt gezond voor je blok. Nee gewoon demonteren en handmatig schoonmaken die hap is in mijn ogen de enoge oplossing.
idd,als je ziet wat er alleen al in de slang zit :crybaby:
als dit allemaal door dat wondermiddel opgelost wordt,dat kan nooit goed voor je motor zijn.
zoals ed al zei: gewoon verwijderen en egr reinigen