Standpunt: Starten op LPG is beter voor de motor.

Plaats reactie
S80T6G3
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 21.03.2007 - 17:56

Huidige LPG G3 installaties starten de motor op benzine en afhankelijk van een aantal parameters wordt na een tijdje overgeschakeld op LPG.
Ik geloof bijvoorbeeld als de water temperatuur de 40 graden bereikt heeft.
Benzine is echter funest voor een koude motor! De benzine damp condenseerd tegen de cilinderwand en spoelt zo de oliefilm er van af terwijl deze juist bij een koude motor zo broodnodig is.
Vroeger (27 jaar geleden) had ik een Kadett City waar ik zelf gas in gezet had, Renzo Landi uiteraard met een verdamper iets anders was er nog niet. Je kon dan voor het starten 1x of 2x op de gas omschakelknop drukken om wat extra gas te spuiten vervolgens starte mijn Kadett altijd direct op gas ook als het heel koud was.
Ik kan me voorstellen dat de huidige benzine injectoren af en toe liefst regelmatig even gebruikt moeten worden om ze "fit" te houden maar ik zou de tijd dat de auto op gas rijdt willen verkorten of in iedergeval willen beinvloeden.
Ik heb dagen dat ik over de dag verspreid 6 ritjes doe en daardoor enorm veel benzine verbruik en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Heeft iemand ervaring met het modificeren van een Vialle G3 installatie?
Of zijn er mensen die mij duidelijk kunnen maken waarom het voor de auto beter is om enekele minuten op benzine te rijden alvorens over te schakelen op LPG?
Het lijkt mij als motormanagement chips getuned kunnen worden dat het aanpassen van de firmware van een G3 computertje ook kan.
Wat vinden jullie hier van?
Citroen 2CV4 Rood met dubbele uitlaat
Opel Kadett City Oranje (toen al een derde deur)
Citroen CX 2000 Zilver chroombumber en veel roest
Citroen CX 2200 licht blauw
Citroen CX 2200 zwart met beige leren interieur
Citroen XM V6 - Exclusieva Bordeauxrood
2e auto MG C GT 3.0 liter 6 in lijn
Citroen XM V6 - Exclusieva Zilver
Volvo C70 2.4T Zilver
Volvo S80 T6 Zwart
Volvo S80 D5 summum
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

welk type installatie zit er in?.
S80T6G3
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 21.03.2007 - 17:56

Er zit een Vialle G3 installatie in, op het aluminium kastje staat iets van LPE 6.6 en Centec design.
De installatie is ongeveer 2 jaar oud.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Citroen 2CV4 Rood met dubbele uitlaat
Opel Kadett City Oranje (toen al een derde deur)
Citroen CX 2000 Zilver chroombumber en veel roest
Citroen CX 2200 licht blauw
Citroen CX 2200 zwart met beige leren interieur
Citroen XM V6 - Exclusieva Bordeauxrood
2e auto MG C GT 3.0 liter 6 in lijn
Citroen XM V6 - Exclusieva Zilver
Volvo C70 2.4T Zilver
Volvo S80 T6 Zwart
Volvo S80 D5 summum
Gast

Volgens mij kan de gasspecialist dat instellen of Vialle.
Temperatuur heb je niet nodig, zit geen verdamper in.
Maar hoelang (tijd) duurt het voordat er over geschakeld wordt?
En in km's?
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Het starten op benzine is ook ter voorkoming van "backfire", wat je je ETM echt niet wilt aandoen.
S'winters duurt het wat langer, omdat het gas vloeibaar wordt ingespoten wordt veel verdampingswarmte aan de omgeving onttrokken, en daarom zal er een bepaalde minimum temp aanwezig moeten zijn via je inlaatlucht verwarming, wellicht bevriezen je injectoren wel als de temp te laag is

Kijk wel uit met hogedruk reinigers want die vialle kasten zijn slechts spatwater dicht, in het gunstigste geval heb je alleen nieuwe software nodig (spreek uit ervaring)
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

starten op lpg is met een LPi installatie niet mogelijk.
dat heeft te maken met de mengselverrijking die afhankelijk is van de temperatuur.
de hoeveelheid ingespoten lpg zou te hoog zijn tijdens de opwarmfase, hetgeen stotteren en inhouden als gevolg heeft.
het moment van overschakeling is afhankelijk van de omgevingstemperatuur van de LPE, en het lambdasonde signaal.
in de LPE zit een NTC weerstandje, die de buitenluchttemperatuur meet.
als ik het goed zie op de foto, zit de LPE bij jouw rechtstreeks in de koelwind.
dat is dus negatief voor het overschakelmoment.
je zou kunnen proberen om de LPE te isoleren, dat beinvloed het moment van overschakeling waardoor hij sneller zal overschakelen naar lpg.
Gast

Kijk daarom hebben we @Ludo. :P
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Jammer dat dat bij een Volvo niet kan, de Landrover van mijn stiefpa start op lpg, hij heeft een kraan in zijn benzine leiding gemonteerd en er wordt dus (in gesloten stand) alleen maar lpg aangezogen.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Barry (Grillmeister) schreef:Jammer dat dat bij een Volvo niet kan,
bij een ander automerk gaat dat ook niet hoor. :wink:
S80T6G3
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 21.03.2007 - 17:56

Nu ik de reacties zo lees kan ik me voorstellen dat je inderdaad geen vloeibaar gas moet inspuiten in een koude motor.
Maar "ons ben zuunig" dus denk dat het wel eerder kan dan na de tijd afstand die ik straks meteen even zal meten.
Ga de LPE isoleren, zou dat trouwens geen kwaad kunnen? je krijgt de indruk dat ze een alluminium huisje gebruiken om de warmte van de electronica kwijt te kunnen (zoals de koelribben van een versterker)....
Er zijn verder denk ik heel veel factoren die per merk & motor verschillen en waarmee Vialle nooit rekening kan houden zo kan ik me voorstellen als je een Alluminium motorblok hebt en een hoge compressie dat je al veel eerder met LPG inspuiten kunt beginnen als dat je een gietijzer blok hebt met een zeer lage compressie (oude amerikaan of zo)
Ik zal jullie nog even laten weten na hoeveel kilometer cq. tijd er een omschakeling plaats vindt uiteraard met de bijbehorende buitentemperatuur ;-)
Citroen 2CV4 Rood met dubbele uitlaat
Opel Kadett City Oranje (toen al een derde deur)
Citroen CX 2000 Zilver chroombumber en veel roest
Citroen CX 2200 licht blauw
Citroen CX 2200 zwart met beige leren interieur
Citroen XM V6 - Exclusieva Bordeauxrood
2e auto MG C GT 3.0 liter 6 in lijn
Citroen XM V6 - Exclusieva Zilver
Volvo C70 2.4T Zilver
Volvo S80 T6 Zwart
Volvo S80 D5 summum
en
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
Locatie: Antwerpen

Ik heb een V70 2001 met Vialle LPI. Inderdaad met koude start in de winter schakelt de wagen pas na 2-4 minuten om, afhankelijk van de tempratuur en van hoe snel en veel je rijdt in die 2-4 minuten. Een warme start is ook in de winter geen probleem; de motor zal binnen 10-20 seconden overschakelen naar gas.

In de zomer kan ik een half jaar rijden met een volle benzine tank, dus alleen benzine om te starten, verder altijd op lpg. In de winter gaat dit sneller; ca. 3-4 maanden...
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

S80T6G3 schreef:Ga de LPE isoleren, zou dat trouwens geen kwaad kunnen?
nee dat kan geen kwaad.
je moet em natuurkijk ook niet volledig gaan inpakken.
alleen de voorkant, zodat ie niet in de directe koelwind staat.

je kan eventueel ook eens informeren bij je lpg specialist om dit softwarematig aan te passen.
bij mij gaat ie met koude motor al over op lpg na 150m rijden, in de zomer nóg sneller. :wink:
hollander
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 12.04.2005 - 20:05
Locatie: Breda

Nadat bij mij een vialle installatie was ingebouwd, had ik ook het probleem van vrij laat overschakelen van benzine naar lpg.
Na een paar keer bij de gasboer langs geweest te zijn ben ik uiteindelijk naar de leverancier zelf gereden in Eindhoven.
Daar hebben ze de installatie op de auto zelf afgesteld. (10 minuten werk)en gratis
Na deze afstelling (software) heb ik nooit meer problemen en schakelt hij na 2 min over op lpg.
Peter
irwin480
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 09.12.2006 - 15:11
Locatie: wernhout
Contacteer:

Vanwege een defecte brandstofpomp ben ik de laatste tijd ook genoodzaakt te starten op lpg. Buiten het iets langere door moeten draaien van de startmotor bevalt mij dit helemaal niet slecht. Nu zit ik echter met één ding. Als ik nu wil starten moet ik snel tijdens het starten op het knopje drukken zodat mijn lpg instalatie wordt ingeschakeld. Kan ik dit uitschakelen zodat hij automatisch constant op lpg start en loopt. =
Er is gewoon niets beters, of ben ik nou naief.
sony66
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.02.2008 - 09:14

Hoe de LPE bepaalt wanneer hij omschakeld vind je hier:
http://www.suzukituning.com/General/Via ... oc26108897

Een probleem wat ik nogal eens zie is dat de koelwater thermostaat niet goed werkt. Mijn V70 deed er ook soms 10-15 minuten over en werdt niet goed warm. Na een nieuwe thermostaat was dit veel beter.
S80T6G3
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 21.03.2007 - 17:56

Beste Sonny66, bedankt voor de link naar de Suzuki tekst zeer duidelijk en verhelderend.
Citroen 2CV4 Rood met dubbele uitlaat
Opel Kadett City Oranje (toen al een derde deur)
Citroen CX 2000 Zilver chroombumber en veel roest
Citroen CX 2200 licht blauw
Citroen CX 2200 zwart met beige leren interieur
Citroen XM V6 - Exclusieva Bordeauxrood
2e auto MG C GT 3.0 liter 6 in lijn
Citroen XM V6 - Exclusieva Zilver
Volvo C70 2.4T Zilver
Volvo S80 T6 Zwart
Volvo S80 D5 summum
Plaats reactie

Terug naar “S80”