Ik wil dit graag evenb nuanceren, want dit gaat volledig zijn eigen weg leiden. Dit bericht heeft namelijk in de Autoweek gestaan een aantal weken terug. Aan de hand van de uitslag van deze "statistiek" is opheldering gevraagd, en wat blijkt: De meeste fabrikanten doen geen zaken meer met de ADAC, en laten hun auto oppikken door iemand anders. Volvo is één van de weinigen die alles met de ADAC doet. De ADAC heeft ook toegegeven dat deze statistieken niet juist zijn, en gemaskeert doordat er meerder sleepdiensten zijn. Waarschijnlijk eindigt Volvo ergens tussen de subtop en de middenmoot, afhankelijk van het model.V70R-obert schreef:Volgens de Duitse ANWB (ADAC) heeft Volvo een probleem. De ADAC is in 2005 3.8 miljoen keer uitgerukt om gestrande automobilisten te helpen. Opmerkelijk daarbij was het aantal pechgevallen met een Volvo. Bij de middenklassers staat de S40/V40 en V50 bijna helemaal onderaan, alleen de Renault Laguna heeft meer pechgevallen op zijn naam staan. In de hogere klasse doen de V70/S60 en S80 het niet veel beter. Alleen de Opel Omega en Signum hadden een lagere score dan eerder genoemde Volvo's.
De Volvo's hadden opmerkelijk veel last van techinsche storingen als ontsteking en verdere electrische storingen. Storingen waarbij de auto niet plaatselijk gerepareerd kon worden en dus afgesleept moest naar de dealer. Bij de test hebben ze alleen auto's genomen vanaf bouwjaar 2000.
Volgens ADAC kun je goed in een Toyota, Audi, BMW, Honda en Mercedes stappen.
Ik vind dit schokkend. Als je een ijzersterke reputatie wilt weggooien is Volvo hiermee op de juiste weg.
Één plaats boven de Laguna, beschamend ..............
Om zelf even een duit in het zakje te doen: Ik vind mijn S60 uitermate betrouwbaar. In tegenstelling tot de V70R heb ik nooit iets met deze auto.