bijzonder hinderlijke rijgeluiden......

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
erasmus
Starter

Inmiddels 28.000 km gereden met mijn V50 2.0D
Sinds enkele weken een bijzonder hinderlijk rijgeluid:
Bij 60 to 80 km/h een "schurend" geluid, wordt erger bij sturen naar links.
Bij 110 en 130 km/h een jankend/huilend geluid, lijkt dezelfde oorzaak te hebben als geluid bij 60/80 maar dan een hogere toon.
Bron van geluid is moeilijk te localiseren.
Al een paar keer bij de garage geweest, maar ik vind dat mijn klacht daar niet serieus genomen wordt: verklaring varieert van banden, naar turbo (not!) en via windgeruis weer terug naar banden (banden, Michelin Premacy 16 inch , is voor de garage de meest comfortabele verklaring, want die mogen ze van de leasemaatschappij niet vervangen).
De toonhoogte bij 110/130 lijkt (te) hoog voor een bandenoorzaak.
Maandag a.s. weet ik 't v.w.b. banden want dan gaan de winterbanden eronder.
Klinkt dit iemand bekend in de oren en zo ja, wat bleek de oorzaak te zijn?
Ik zou hier enorm mee geholpen zijn, want dan kan ik, wanneer 't niet de banden blijken te zijn, de garage 'ns flink "achter 't behang plakken".
Jullie begrijpen waarschijnlijk wel dat 't me redelijk hoog zit.
Ik ben misschien veeleisend, maar als dat niet zo was had ik wel een ander merk gekozen....
xc90t6
4th Gear member
Contacteer:

De garage moet er gewoon wat aan doen. Was je auto nieuw of 2ehands? Sowieso moeten ze er wat aan doen!
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
Sam
5th Gear member

waarschijnlijk de backing plate van je remschijf die iets te dicht ertegenaan zit. nochtans een bekend problem las ik laatst ergens
bekijk mijn C30 project HIER!
volvanvolvo
1st Gear member

Ik heb hetzelfde probleem. Ook een reperterend geluid wat ik in eerste instantie aan een wiellager toekende.
Bij mij kwam het probleem na plaatsen van mijn nieuwe velgen (18") en Dunlop P9000 banden.
Mijn garage heeft de wielen gewisseld met een andere volvo en het geluid was weg.
Ik ben nu (helaas) overtuigd dat het in de banden zit, de dunlops zijn wat harder waardoor het zingende geluid (vooral rond 60-70km/hr) optreedt.
Laat eens weten of het wisselen van de wielen inderdaad heeft geholpen.

Groet,

Paul
Volvo V50 2.4 Kinetic Borbet XL 18"; 225/40
+++Op dit moment iets minder ";vol";+++
Daanh78
3rd Gear member

Heren,

ook ik heb dit probleem op mijn 1,6D MY2007 aan het linker voorwiel. Bij de dealer hebben ze alles eens uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet (is gezegd). Zelf hebben ze het niet kunnen constateren namelijk, maar ik heb er nog steeds last van.

Nu ik hoor dat het vaker voorkomt, zal ik het bij de 40K beurt nog eens melden dan.

Edit: ik rij op de 17" wielen met originele Conti banden.
Volvo V50 1,6D
Barentz Blue, Edition II, 17inch Sagitta, Keyless-Drive, Aluminium inleg, Sportstuur en sportpook met alu, S40 Grille, Spoiler, Sunblinds, Parrot 3400 GPS, afneembare trekhaak, etc...
erasmus
Starter

Vandaag de winterbanden er onder laten zetten (gewisseld op de velgen).
Het geluid is er nog steeds....
Aan de ene kant ben ik daar "blij" mee, nu de oorzaak ergens anders ligt hoeft 't probleem niet terug te komen wanneer de zomerbanden er straks weer onder gaan.
Ik zeg met nadruk "hoeft", want nu moet ik weer met de garage in de clinch (het minste van twee kwaden).
In aanmerking genomen hoe er tot nu toe met mijn klacht is omgegaan zal dat wel een moeizaam en langdurig traject worden (geluid is ook moeilijk localiseerbaar - doorrijden tot er iets afbreekt?).
Gelukkig ligt de garage naast 't bedrijf waar ik werk, ik lever 'm daar gewoon iedere dag in tot 't probleem is opgelost.

Ik houd jullie op de hoogte
Goliath
3rd Gear member

Succes dan maar!
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
volvanvolvo
1st Gear member

Tis waardeloos dat de dealer je klacht niet echt serieus neemt (zo te lezen aan je eerste melding). Dat neemt een beetje het vertrouwen weg dat ze actief op zoek gaan naar een oplossing.
Horen ze zelf ook het geluid? Bij mij gaf de monteur toe het zelf ook te horen, dus dat was al een probleem minder.
Op zich goed dat het geluid er nog in zit, betekend dus dat het ergens anders vandaan komt dan de banden. Nu nog de dealer overtuigen.......
Succes!
Volvo V50 2.4 Kinetic Borbet XL 18"; 225/40
+++Op dit moment iets minder ";vol";+++
erasmus
Starter

Inmiddels is de dealer/monteur, na ook zelf met de auto met winterbanden gereden te hebben, overtuigd dat 't niet de banden zijn.
Vandaag is de auto de hele dag bij de garage geweest en de diagnose is nu een hulplager van de rechter vooras. De uitleg van de monteur klonk zeer plausibel. Het onderdeel is besteld en wordt donderdag as. vervangen.
Het is daarom des te opmerkelijker dat, toen ik vanmiddag naar huis reed, het geluid was verdwenen....

Wordt vervolgd
Goliath
3rd Gear member

Hadden ze toevallig bij deze controle wat vet op gesmeerd? Zodat het geluid (waarschijnlijk tijdelijk) weg is?
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
erasmus
Starter

Lager is vervangen afgelopen donderdag. Sindsdien 500 km gereden met alleen de geoorloofde geluiden (winterbanden, windgeruis).
Probleem is uiteindelijk (na enige aansporing mijnerzijds) goed opgelost door de garage.
Basta!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”