Ik ga vandaag eens een blik werpen op het inlaat traject van de brandstof, kijken of ik daar iets kan vinden. Heb gelijk maar even nieuwe O-ringen besteld voor de injectoren en een nieuwe inlaatspruitstuk pakking...
Laat nog wel horen of het geholpen heeft...
Benzine lucht rondom auto na rit... Oorzaak gevonden!
- t_w
- 4th Gear member
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
- Locatie: Twente
Volvo 480 Turbo '90 FWD MT Red - Sold...
Volvo V70R '98 FWD MT Pearl Saffron - Sold...
- t_w
- 4th Gear member
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
- Locatie: Twente
Nou, probleem gevonden!
Afgelopen vrijdag maar begonnen met sleutelen en de injector rail eraf gehaald (incl. verstuivers)
Is toch maar goed dat ik er even naar heb gekeken! Er lag gewoon (ongeveer) 2 cc benzine bovenop m'n blok! :shock:, naast de plek waar één van de verstuivers het blok in gaat...
Dat betekend dus ook ongeveer 3 cm van de het uitlaatspruitstuk vandaan, ongeveer 15 cm van de startmotor vandaan en ongeveer 15 cm van de 'over het algemeen niet al te koude' turbo vandaan...
De O-ringen van de verstuivers waren behoorlijk slecht. Ze waren redelijk hard en enkele waren enigszins 'misvormd'. Dus nieuwe o-ringen gemonteerd, brandstofplasje drooggemaakt, blok weer afgebouwd en starten maar...
't Duurde ongeveer 30 seconden, toen zag ik al weer allemaal brandstof lopen... :evil: Ik wist immers nu waar ik ongeveer moest kijken. (als ik met m'n hoofd naast het blok ging hangen kon ik net op de 'plek des onheils' kijken)
Weer alles uit elkaar, nog beter schoongemaakt, alles weer gemonteerd, starten... En:
nog steeds lekkage
Dus wederom alles uit elkaar, toen zag ik bij toeval dat 1 van de verstuivers nog 'na lekte'.
Een van de verstuivers is dus gewoon stuk (lek) en blaast dus niet alle brandstof in de inlaat van het blok, maar ook een deel ernaast!
Vandaag (maandag) een nieuwe verstuiver besteld (geen goedkoop grapje
), morgen monteren en dan maar hopen dat het probleem is opgelost!
Ff een paar foto's voor een sfeerimpressie
:
Eerst moet het luchtinlaat traject wat over de motor loopt verwijderd worden...

Toen ik vervolgens de injectorrail ook verwijderd had, kwam ik dit tegen!
De rode pijlen geven aan waar de verstuivers het blok normaal ingaan, de blauwe 'cirkel' waar het 'plasje benzine' lag... Je kunt ook goed zien aan het inlaatspruitstuk dat deze enigszins 'nat' was...

Tot slot nog een foto van de injectorrail, waar ik hier 1 verstuiver er uit heb gehaald, om (in eerste instantie) de O-ringen te vervangen...

Afgelopen vrijdag maar begonnen met sleutelen en de injector rail eraf gehaald (incl. verstuivers)
Is toch maar goed dat ik er even naar heb gekeken! Er lag gewoon (ongeveer) 2 cc benzine bovenop m'n blok! :shock:, naast de plek waar één van de verstuivers het blok in gaat...
Dat betekend dus ook ongeveer 3 cm van de het uitlaatspruitstuk vandaan, ongeveer 15 cm van de startmotor vandaan en ongeveer 15 cm van de 'over het algemeen niet al te koude' turbo vandaan...
De O-ringen van de verstuivers waren behoorlijk slecht. Ze waren redelijk hard en enkele waren enigszins 'misvormd'. Dus nieuwe o-ringen gemonteerd, brandstofplasje drooggemaakt, blok weer afgebouwd en starten maar...
't Duurde ongeveer 30 seconden, toen zag ik al weer allemaal brandstof lopen... :evil: Ik wist immers nu waar ik ongeveer moest kijken. (als ik met m'n hoofd naast het blok ging hangen kon ik net op de 'plek des onheils' kijken)
Weer alles uit elkaar, nog beter schoongemaakt, alles weer gemonteerd, starten... En:
nog steeds lekkage
Dus wederom alles uit elkaar, toen zag ik bij toeval dat 1 van de verstuivers nog 'na lekte'.
Een van de verstuivers is dus gewoon stuk (lek) en blaast dus niet alle brandstof in de inlaat van het blok, maar ook een deel ernaast!
Vandaag (maandag) een nieuwe verstuiver besteld (geen goedkoop grapje
Ff een paar foto's voor een sfeerimpressie

Eerst moet het luchtinlaat traject wat over de motor loopt verwijderd worden...

Toen ik vervolgens de injectorrail ook verwijderd had, kwam ik dit tegen!
De rode pijlen geven aan waar de verstuivers het blok normaal ingaan, de blauwe 'cirkel' waar het 'plasje benzine' lag... Je kunt ook goed zien aan het inlaatspruitstuk dat deze enigszins 'nat' was...

Tot slot nog een foto van de injectorrail, waar ik hier 1 verstuiver er uit heb gehaald, om (in eerste instantie) de O-ringen te vervangen...

Volvo 480 Turbo '90 FWD MT Red - Sold...
Volvo V70R '98 FWD MT Pearl Saffron - Sold...
- Geert85
- 2nd Gear member
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 22.05.2007 - 07:13
Zou je die andere injectoren niet even ultrasoon laten reinigen, en de opbrengst laten testen? Dadelijk spuit die nieuwe injector net dat beetje meer brandstof in als de rest, en gaat je motor misschien onregelmatig lopen.
Wat kost zo'n nieuwe injector eigenlijk? zal met 100 euro wel niet betaald zijn ofwel?
Wat kost zo'n nieuwe injector eigenlijk? zal met 100 euro wel niet betaald zijn ofwel?
Volvo V50 2.0D
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
- t_w
- 4th Gear member
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
- Locatie: Twente
Eigenlijk is dat wel het beste ja. Moet nog ff kijken wat ik daarmee ga doen.
ex btw zat ie inderdaad iets boven de 100 euri...
Had ze liever alle vier vervangen, maar dat wordt me toch wel een beetje 'te veel' van het goede...
ex btw zat ie inderdaad iets boven de 100 euri...
Had ze liever alle vier vervangen, maar dat wordt me toch wel een beetje 'te veel' van het goede...
Volvo 480 Turbo '90 FWD MT Red - Sold...
Volvo V70R '98 FWD MT Pearl Saffron - Sold...
- rene en erica
- 4th Gear member
- Berichten: 980
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
- Locatie: ten post (gr)
zou dit ook bij een es de oorzaak kunnen zijn???
groet'n uut grunn
- t_w
- 4th Gear member
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
- Locatie: Twente
Bij mij in ieder geval wel! Heb vandaag de andere verstuiver geplaatst, probleem opgelost, blok kurkdroog en geen brandstoflucht meer!
@ rene en erica,
Zou natuurlijk wel kunnen. Probeer een goed bij het inlaatspruitstuk te kijken, wanneer je daar 'nattigheid' ziet, kan het hetzelfde probleem zijn.
Voor de eerste twee verstuivers (begin met tellen aan de bestuurders kant) kun je het 'redelijk' zien zonder dat je iets hoeft te demonteren, voor de andere twee niet... (tenminste, bij mijn turbo blok...)
@ rene en erica,
Zou natuurlijk wel kunnen. Probeer een goed bij het inlaatspruitstuk te kijken, wanneer je daar 'nattigheid' ziet, kan het hetzelfde probleem zijn.
Voor de eerste twee verstuivers (begin met tellen aan de bestuurders kant) kun je het 'redelijk' zien zonder dat je iets hoeft te demonteren, voor de andere twee niet... (tenminste, bij mijn turbo blok...)
Volvo 480 Turbo '90 FWD MT Red - Sold...
Volvo V70R '98 FWD MT Pearl Saffron - Sold...
- rene en erica
- 4th Gear member
- Berichten: 980
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
- Locatie: ten post (gr)
ga wederom dit weekeinde weer eens kijken.vroeg donker nu dus even wachten tot zaterdag.
groet'n uut grunn
- Geert85
- 2nd Gear member
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 22.05.2007 - 07:13
Zou kunnen rene en erica.
Ik heb die van mij vroeger ooit eens ultrasoon laten reinigen, en de opbrengst laten testen.
Als je de nieuwe injector dan ook gelijk aanbiedt als test, dan kunnen ze de injectoren mooi vergelijken
Ik heb die van mij vroeger ooit eens ultrasoon laten reinigen, en de opbrengst laten testen.
Als je de nieuwe injector dan ook gelijk aanbiedt als test, dan kunnen ze de injectoren mooi vergelijken

Volvo V50 2.0D
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989