Inbouwen parkeersensoren

Plaats reactie
jhermans
2nd Gear member
Contacteer:

Hallo iedereen. Ik rij nu een tijdje in mijn '99 S80 en het rijdt geweldig. Alle dingetjes die er nog mee mis waren, zijn eenvoudig gerepareerd bij de beurt (nieuwe banden, etc). Nu vind ik de auto toch wel groot om in te parkeren en aangezien ik er liever geen deuk in druk wil ik eigenlijk toch wel parkeersensoren inbouwen. Nu ben ik eens wat gaan googlen en ben ik terecht gekomen bij deze:

http://www.extreme-shop.nl/?page=produc ... ae5d185adb

Waar ik op gelet heb: inbouwsensoren, het aantal sensoren en display voor op het dash. Is zoiets een goede keuze? Wellicht hebben jullie andere suggesties voor tot de 200 euro? Ik lees veel over het inbouwen in de bumpers, maar bij een display voor op het dash, moeten er ook kabels naar voren getrokken worden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast hartelijk bedankt iedereen!

Jeroen
wizzs80
1st Gear member
Contacteer:

Na een dag rijden merkte ik het zelfde, dus een week later stond ik met mijn s80 bij de garage om sensoren in te bouwen.
Ik ben geen auto monteur, maar ben gewoon begonnen aan deze klus

Het inbouwen heeft mij ong: 6 uur gekost.
Wat het display betreft,,
de parkeer unit, zit bij mij ingebouwd ten hoogte van de middenconsole, en dan zo ver mogelijk richting de motor, tegen het schot.
het display heb ik in het midden van mijn dash, geplaatst net achter de speaker.
als je het kapje van de dash speaker verwijderd zie je dat er een schot zit tussen het rode led en de speaker, dus je hebt geen optie om de kabel via het gat van de rode led te laten verdwijnen.
word dus boren... ik heb het bestaande boortje gebruikt waar ook de sensoren mee geboord zijn in mijn bumpers. (boortje op een ratel sleutel zetten en met de hand)… pffff
om meer ruimte te creëren heb ik het handschoenen vakje compleet gedemonteerd, plus alle afwerk kappen eromheen.
De s80 is zeer strak afgewerkt, maar alles kan los…..

Just do it,,,
www.leondewinter.com/volvo
jhermans
2nd Gear member
Contacteer:

Dank je wel wizzs80. Mijn idee was ook al om er zelf aan te beginnen. Ik kan het ook in verschillende stappen doen (eerst de bumpers en dan later pas het dash gedeelte). Ik heb nog twee vragen:
- Welke parkeersensoren heb jij gekocht? En kun je ook aangeven waarom je deze gekozen hebt?
- Was het lastig om de kabels van de achterbumper sensoren naar voren te leggen?

Bedankt voor je reactie.

Jeroen
Audi A6 3.0L V6 Quattro
Volvo S80 2.4 D5 163pk 2004
Volvo S80 2.4 140pk 1999
wizzs80
1st Gear member
Contacteer:

Op advies van mijn garage lag er een doos klaar met sensoren van het merk ,Valeo.
Ik lees geen problemen van dit merk, maar die heb ik wel,,, bij regen of wanneer de sensoren vochtig zijn,, blijven ze melding geven..
De sensoren kijken dus niet door het water heen,,, ben met dit probleem samen met de garage houder nog bezig..
De kabel van de achtersensoren heb ik buiten langs de auto geplaatst, aangezien de kabel in een dikke plastiek hoes zit. kan het geen kwaad, scheelt een hoop trek werk aan je afwerk kappen, en tijd!!
jhermans
2nd Gear member
Contacteer:

Ik heb even gekeken, maar de Valeo sensoren zijn zwaar duurder dan de 150 euro setjes die ik gevonden heb. Valeo met voor en achter sensoren kost 300 euro. Veel geld zeker omdat jij al aangeeft dat ze het niet altijd even goed doen! Verder vraag ik me af wanneer de pieper af gaat. Is dit ook b.v. in de file (als iemand dicht achter op mij staat of als ik dicht op iemand anders sta)? Ik neem aan dat de achtersensoren alleen werken als je in de achteruit staat. Hoe wordt dit gedetecteerd? En hoe werkt dat dan voor de voorsensoren?
Wederom bedankt voor je inzichten.

Jeroen
Audi A6 3.0L V6 Quattro
Volvo S80 2.4 D5 163pk 2004
Volvo S80 2.4 140pk 1999
Frumpy
5th Gear member

jhermans schreef:Ik heb even gekeken, maar de Valeo sensoren zijn zwaar duurder dan de 150 euro setjes die ik gevonden heb. Valeo met voor en achter sensoren kost 300 euro. Veel geld zeker omdat jij al aangeeft dat ze het niet altijd even goed doen! Verder vraag ik me af wanneer de pieper af gaat. Is dit ook b.v. in de file (als iemand dicht achter op mij staat of als ik dicht op iemand anders sta)? Ik neem aan dat de achtersensoren alleen werken als je in de achteruit staat. Hoe wordt dit gedetecteerd? En hoe werkt dat dan voor de voorsensoren?
Wederom bedankt voor je inzichten.

Jeroen
Ik heb eigenlijk geen problemen met de originele af-fabriek sensoren, zij werken feilloos onder alle (weers-)omstandigheden.

Voor wat het activeren betreft, heb je gelijk. De achteruitrijsensoren werken pas op het moment dat je de achteruitrijversnelling hebt ingeschakeld. Of dit nu wordt aangestuurd door de achteruitrijverlichting of de schakelaar in de bak weet ik eigenlijk niet.
wizzs80
1st Gear member
Contacteer:

Ik heb de sensoren aangesloten op de verlichting,,,(achteruit),, om het systeem aan te zetten moet ik hem eerst in de achteruit rij stand zetten,, als ik vooruit rij en hem in de drive zet,, worden de sensoren aan de voorkant aktief,, gebeurt automatisch, Na een paar seconden,, als de sensoren geen opstakels meer detecteren,, gaat het systeem weer uit..
op zich een leuk systeem, zonder extra knoppen om aan of uit te zetten!!!
aanschaf kosten waren 200 euries..
dus bij fille geen gepiep,, mits je achteruit gaat rijden!!!
wizzs80
1st Gear member
Contacteer:

Gisteren tetefoontje gekregen van mijn garage,,, Valeo erkend het probleem met de sensoren, en ik krijg kostenloos een nieuwe zet sensoren toegestuurd.
Mmmm denk niet dat Valeo de oude sensoren heel terug krijgt, pfff word denk ik wel doorboren die dingen,, om ze eruit te krijgen!!
jhermans
2nd Gear member
Contacteer:

Nou, ik heb dit weekend ook de Valeo kit 5 (8 censoren + schermpje) ingebouwd. Het was niet mijn eerste inbouwklus, maar wel zeker de meest uitgebreide! De bumpers waren redelijk makkelijk te boren. Er zit wel een soort hard piepschuim in de bumpers wat ik heb moeten uitboren om de sensoren er in te krijgen. Verder was het trekken van de 4 sensorkabels van de voorbumper naar de achterbak een hele toer (tip: achter het linker schutbord is VEEL plek, vervolgens bij het portier de bestuurdersruimte in). Maargoed het werkt allemaal heel redelijk, ik heb echter wel de radio aangehad tijdens het inbouwen. De accu was dan ook helemaal plat. Even met startkabels de auto weer aan het draaien gekregen, maar de radio was gereset (securitycode zat er gelukkig bij) en ik heb nu een melding "SRS airbag service spoed". Deze melding is gekomen nog voordat ik ook maar iets had aangesloten. Heeft dus te maken met dat de heel auto even spanningsloos is geweest. Nouja, het schijnt dat het ergens met een reset is te verhelpen. Moet ik dit in de garage laten doen of kan ik zelf ergens iets resetten?
Nadat ik alle kabels had getrokken, bumpers had geboord, etc, etc. Ben ik begonnen met aansluiten. Hier heb ik wel een aantal foutjes gemaakt. Ik ben dom te werk gegaan door de acc. on aansluiten (schakeldraad) gewoon af te tappen van de kabelbos achterin (stom stom stom). De eerste aansluiting die ik aftapte was (achteraf) van de schakelaar van de achterbak. Deze heeft blijkbaar te weinig bij te zetten en deze doet het niet meer. Volgens mij zitten er solid-state relais op de zekeringkast achterin. Een van deze relais zal wel kapot zijn. Er staat ook op: 2W max. (oeps...). Nouja. Nu heb ik van een andere aansluiting (10A gezekerd) afgetapt. Dat leek wel goed te gaan. Echter de eerste testrit bleek dat de grote verlichting niet aan bleef. Als ik groot licht opzette, dan ging deze meteen weer uit als ik de hendel losliet. Vreeeeemd. Maargoed: mijn gedachte was: ik zal wel ergens verkeerd stroom aan het trekken zijn en dat vind de aansturing van de verlichting niet leuk. Vreemdgenoeg verdween deze storing even later vanzelf. Kortom: op de SRS/airbag melding en de schakelaar achterbak na niet heel erg slecht gegaan voor een eerste klus aan een auto. Wellicht kunnen jullie één of meerdere van de volgende vragen oplossen:
- De melding "SRS airbag service spoed" na het spanningsloos zijn van de auto, kan ik die zelf uitzetten, of moet ik naar de garage?
- De storing aan de achterbak, kan het zijn dat één van de Solid-State relais (zijn het dat?) kapot zijn. Er staat op: 2W max. dus dan kunnen ze maar bijzonder weinig stroom trekken. Het zijn zwart/donker grijze plaatjes van 5cm breed op het zekeringenpaneel achterin.
- De storing aan het groot licht. Hoewel deze storing vanzelf verdween vind ik deze toch vreemd. Het groot licht ging dus wel aan, maar het bleef niet in die stand staan. Hij schakelde meteen weer over op dimlicht.

Alvast hartelijk bedankt voor julle (ongetwijfeld meer ervaren) inzicht.
Groeten,

Jeroen
wizzs80
1st Gear member
Contacteer:

Mmmm, jammer van al die ellende achteraf...
denk dat je met de SRS melding beter een Volvo garage kunt opzoeken,, ivm een reset.
Groot licht,, mmm,, nieuw item voor mij..
Bij mijn S80 gaan de lampen spontaan branden bij het starten, dan werkt de groot licht funktie ook niet.
Als ik de schakelaar op mijn dash een stand verder draai,, werkt het wel.. maar dan blijven de lampen wel branden als ik de motor uit zet..
dacht dat het zo hoorde ivm boordcomputer,, deze bedien je via de zelfde hendel.
Plaats reactie

Terug naar “S80”