storing radio-ontvangst
-
- Starter
Ik heb nu ca. een maand een V70 2.5T. Naast wat andere zaken stoor ik mij het meest aan de gebrekkige en storende radio-ontvangst op met name Radio 1,2 en 3. Volgens de dealer is dat niet te verhelpen. Onzin natuurlijk. Wie heeft dit probleem ook (gehad) en wat is eraan gedaan?
-
- 2nd Gear member
Wij hebben sinds kort een V70 2.4T uit 2000 en ook ik vind dat de radio (HU-603) stoort. Wat me ook opvalt is dat de auto geen antenne heeft.van Peppen schreef:Ik heb nu ca. een maand een V70 2.5T. Naast wat andere zaken stoor ik mij het meest aan de gebrekkige en storende radio-ontvangst op met name Radio 1,2 en 3. Volgens de dealer is dat niet te verhelpen. Onzin natuurlijk. Wie heeft dit probleem ook (gehad) en wat is eraan gedaan?
Is het dus een bekend V70 euvel?
Ik volg de antwoorden op je topic met extra veel interesse!
Bij ons dus nog niks aan gedaan..
Gr. Paul.
-
- Starter
Hallo,
Ik heb al eens eerder iets verteld over de radio-ontvangst. Op zichzelf is de radio ontvangst geen Volvo probleem. De FM band is in delen van het land zo dichtbevolkt dat er snel overloop van een andere zender is.
Hier in Amsterdam zijn er zelfs plekken waar geheel geen Radio 1 te ontvangen is! De oplossing is toch gemakkelijk doch niet echt fraai: montage van een dakantenne. Deze pakt het signaal toch sterker op en de kans op storingen is minder.
Zelf heb ik als radioliefhebber en tijd gereden met DAB radio in de auto. Je bent dan van het FM geneuzelf af en hebt werkelijk een fenomenale CD kwaliteit ontvangst in de auto. Wel alleen publieke omroep + Radio 6 (voormalig concertzender) + FunX + Top2000. In het buitenland trouwens ook volop aanbod.
Nadeel is dat je weer een apart kastje en draden moet wegwerken. Ook is de koppleing met de HU geen gemakkelijke zaak. Ik zag overigens wel dat volvo-tech nu een handig kastje heeft.
Kijk maar eens op revo.co.uk voor de DAB add-on.
Ik heb al eens eerder iets verteld over de radio-ontvangst. Op zichzelf is de radio ontvangst geen Volvo probleem. De FM band is in delen van het land zo dichtbevolkt dat er snel overloop van een andere zender is.
Hier in Amsterdam zijn er zelfs plekken waar geheel geen Radio 1 te ontvangen is! De oplossing is toch gemakkelijk doch niet echt fraai: montage van een dakantenne. Deze pakt het signaal toch sterker op en de kans op storingen is minder.
Zelf heb ik als radioliefhebber en tijd gereden met DAB radio in de auto. Je bent dan van het FM geneuzelf af en hebt werkelijk een fenomenale CD kwaliteit ontvangst in de auto. Wel alleen publieke omroep + Radio 6 (voormalig concertzender) + FunX + Top2000. In het buitenland trouwens ook volop aanbod.
Nadeel is dat je weer een apart kastje en draden moet wegwerken. Ook is de koppleing met de HU geen gemakkelijke zaak. Ik zag overigens wel dat volvo-tech nu een handig kastje heeft.
Kijk maar eens op revo.co.uk voor de DAB add-on.
XC70 D5 - 2006
855 TDI - 1995
245 GLT - 1987
66 - 1979
855 TDI - 1995
245 GLT - 1987
66 - 1979
bij mijn radio (Hu603) bleek het van invloed te zijn of ik mijn achteruitverwarming ingeschakeld had.
Deze stoorde enorm.
Deze stoorde enorm.
-
- 2nd Gear member
En heb jij wel of niet een (buiten)antenne?jkatier schreef:bij mijn radio (Hu603) bleek het van invloed te zijn of ik mijn achteruitverwarming ingeschakeld had.
Deze stoorde enorm.
Ik vind het nl. zo vreemd dat wij geen (buiten)antenne hebben! Hoe kan je dan radio ontvangen? Of zit er ergens een (binnen)antenne verstopt?
Gr. Paul.
-
- 2nd Gear member
Ik heb ook ervaring gehad met radio`s uit geimporteerde auto`s.
In sommige landen (niet vragen welke) zit men met iets andere frequenties.
USA is het beste voorbeeld.
In sommige landen (niet vragen welke) zit men met iets andere frequenties.
USA is het beste voorbeeld.
MY '06 XC70 D5 Ocean Race
Zakelijk S40 1.6D Edition II+Bus. Line II, Savile Grey Pearl, 17"; Mestra`s.
Zakelijk S40 1.6D Edition II+Bus. Line II, Savile Grey Pearl, 17"; Mestra`s.
- Oceanracer
- Geartronic member
In een V70 zitten 2 radio-antennes:
1. In de rechter achterruit van de bagageruimte. Deze zit standaard aangesloten.
2. In de achterbumper. Antenne zelf is altijd aanwezig, bedradig ook, maar er moet een kastje worden bevestigd (en aangesloten) achter je rechter achterwiel/onder het rechter achterlicht. Dit kastje werkt alleen op de HU-radio's m.u.v. de HU1205. Deze laatste heeft namelijk maar 1 antenne-aanluiting.
Aan de hand van je bevindingen qua ontvangst denk ik dat de 2e antenne niet is aangesloten. Gewoon even controleren. Als deze wel werkt, is een dakantenne een optie. Niet fraai, maar wel funcioneel.
1. In de rechter achterruit van de bagageruimte. Deze zit standaard aangesloten.
2. In de achterbumper. Antenne zelf is altijd aanwezig, bedradig ook, maar er moet een kastje worden bevestigd (en aangesloten) achter je rechter achterwiel/onder het rechter achterlicht. Dit kastje werkt alleen op de HU-radio's m.u.v. de HU1205. Deze laatste heeft namelijk maar 1 antenne-aanluiting.
Aan de hand van je bevindingen qua ontvangst denk ik dat de 2e antenne niet is aangesloten. Gewoon even controleren. Als deze wel werkt, is een dakantenne een optie. Niet fraai, maar wel funcioneel.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Donic
- 2nd Gear member
We hebben een goede Kenwood radio(cd) in de auto gezet. Super geluid en haarzuivere ontvangst van alle zenders. Nooit een probleem mee gehad.van Peppen schreef:Ik heb nu ca. een maand een V70 2.5T. Naast wat andere zaken stoor ik mij het meest aan de gebrekkige en storende radio-ontvangst op met name Radio 1,2 en 3. Volgens de dealer is dat niet te verhelpen. Onzin natuurlijk. Wie heeft dit probleem ook (gehad) en wat is eraan gedaan?
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
- BlackSapphire
- 6th Gear member
zoals Oceanracer zegt: de Volvo radio zit ook in de rechter achterruit. Ik met m'n naïeve kop dacht eerst dat het een achterruitverwarming was. "Luxe, zo in de rechterruit." Onzin natuurlijk. 't Is de antenne :laughing6:
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- Blackstone
- 2nd Gear member
Wat bedoel je met het aansluiten van een "kastje"? Welk kastje bedoel je? Ik heb een HU803 en ook dikwijls storing op de zenders.Oceanracer schreef:In een V70 zitten 2 radio-antennes:
-
- 2nd Gear member
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar: bedoel je dat de infrastructuur er al ligt in de vorm van de antenne en de aansluitkabels, maar dat je dus nog zo'n apart kastje moet kopen als je dat nog niet hebt? Wat kost zo'n kastje en is datb nog gewoon leverbaar bij de Volvo dealer?Blackstone schreef:Wat bedoel je met het aansluiten van een "kastje"? Welk kastje bedoel je? Ik heb een HU803 en ook dikwijls storing op de zenders.Oceanracer schreef:In een V70 zitten 2 radio-antennes:
Gr. Paul.
- Oceanracer
- Geartronic member
Infrastructuur is een fraai woord voor een kabeltje van voor naar achter. 
Maar of de bedrading van de radio naar "het kastje" zelf al aanwezig is, weet ik niet zeker maar deze is zeer eenvoudig onder de achterbank via de middenconsole naar de radio te brengen. Het is hier op het forum al eens besproken. De antenne zelf is in elk geval wel altijd aanwezig, inclusief een draadje van de bumper (of eigenlijk de antenne) naar de ruimte achter het rechter wiel. Op die plek komt dan "het kastje" (een antenneversterker).
Ik meen mij te herinneren dat "het kastje" om en nabij de € 100,00 moet kosten en gewoon leverbaar is via de dealer.
Ik zal eens zoeken of ik er nog wat over kan vinden. Bart moet er ook wel iets over weten, misschien dat hij zijn kennis even wil delen.

Maar of de bedrading van de radio naar "het kastje" zelf al aanwezig is, weet ik niet zeker maar deze is zeer eenvoudig onder de achterbank via de middenconsole naar de radio te brengen. Het is hier op het forum al eens besproken. De antenne zelf is in elk geval wel altijd aanwezig, inclusief een draadje van de bumper (of eigenlijk de antenne) naar de ruimte achter het rechter wiel. Op die plek komt dan "het kastje" (een antenneversterker).
Ik meen mij te herinneren dat "het kastje" om en nabij de € 100,00 moet kosten en gewoon leverbaar is via de dealer.
Ik zal eens zoeken of ik er nog wat over kan vinden. Bart moet er ook wel iets over weten, misschien dat hij zijn kennis even wil delen.
- Oceanracer
- Geartronic member
Voor zover ik het nu heb kunnen terug vinden, hebben alle S60/V70/S80 modellen standaard de antenne in de bumper zitten. Wanneer de wagen fabriek-af is voorzien van een HU6xx of HU8xx radio wordt deze standaard aangesloten op beide antennes. Wanneer deze radio later is aangebracht, kan de aansluiting voor de bumperantenne dus niet zijn aangesloten. Ook wil de aansluiting nog wel eens loslaten.
Ik heb Edraket er ook wel eens over gehoord.
Ik heb Edraket er ook wel eens over gehoord.