Hallo mensen.
Sinds vorig weekeinde de winterbanden (Goodyear Ultragrip 7) weer op de auto laten zetten.
Ze hebben er nu 12.000 km opzitten.
Wat me vorig jaar opviel, was dat ze erg stil waren. Helaas is dat nu niet meer zo.
Ik hoor nu een diep donker gerommel in het vooronder. Het komt duidelijk van de banden af. Ik hoor het zowel bij hoge als lage snelheden.
Wat zou dat kunnen zijn?
Donker rommelend geluid
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 21.03.2007 - 17:56
Ik ben geen banden specialist maar een paar dingen schiten mij zo te binnen:
1) Looprichting verkeerd om. (Er staat een pijl op de zijkant van de band)
2) Banden hebben tijdelijk een platvlak door de opslag gedurende het jaar. Dit komt weer goed als ze een keer goed warm gereden zijn.
3) Zijn scheef afgesleten en er is een verwisseling geweest tussen voor en achter.
4) zijn de banden met velg en al opgeslagen of heb je 1 set velgen en verwisel je de banden? Als dat zo is zou een scheef afgesleten band met de binnen kant naar buiten op de velg gekomen kunnen zijn.
1) Looprichting verkeerd om. (Er staat een pijl op de zijkant van de band)
2) Banden hebben tijdelijk een platvlak door de opslag gedurende het jaar. Dit komt weer goed als ze een keer goed warm gereden zijn.
3) Zijn scheef afgesleten en er is een verwisseling geweest tussen voor en achter.
4) zijn de banden met velg en al opgeslagen of heb je 1 set velgen en verwisel je de banden? Als dat zo is zou een scheef afgesleten band met de binnen kant naar buiten op de velg gekomen kunnen zijn.
Citroen 2CV4 Rood met dubbele uitlaat
Opel Kadett City Oranje (toen al een derde deur)
Citroen CX 2000 Zilver chroombumber en veel roest
Citroen CX 2200 licht blauw
Citroen CX 2200 zwart met beige leren interieur
Citroen XM V6 - Exclusieva Bordeauxrood
2e auto MG C GT 3.0 liter 6 in lijn
Citroen XM V6 - Exclusieva Zilver
Volvo C70 2.4T Zilver
Volvo S80 T6 Zwart
Volvo S80 D5 summum
Opel Kadett City Oranje (toen al een derde deur)
Citroen CX 2000 Zilver chroombumber en veel roest
Citroen CX 2200 licht blauw
Citroen CX 2200 zwart met beige leren interieur
Citroen XM V6 - Exclusieva Bordeauxrood
2e auto MG C GT 3.0 liter 6 in lijn
Citroen XM V6 - Exclusieva Zilver
Volvo C70 2.4T Zilver
Volvo S80 T6 Zwart
Volvo S80 D5 summum
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 27.05.2006 - 21:40
Looprichting oké
Liggend opgeslagen
Goed vastgedraaid
Niet scheef afgesleten
Geen wissel van voor naar achter
Banden hebben aparte velgen
Kan het sowieso komen van de opslag? Ook al worden ze liggend opgeslagen?
Als dat zo is, moet ik maar even naar Duitsland om de boel goed op temperatuur te krijgen
Liggend opgeslagen
Goed vastgedraaid
Niet scheef afgesleten
Geen wissel van voor naar achter
Banden hebben aparte velgen
Kan het sowieso komen van de opslag? Ook al worden ze liggend opgeslagen?
Als dat zo is, moet ik maar even naar Duitsland om de boel goed op temperatuur te krijgen

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
is er bij zeer lage snelheid een beweging aan de auto te merken dat je banden in oppervlakte niet rond zijn?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 27.05.2006 - 21:40
Volgens mij wel. Maar ja, dat kan ook tussen de oren zitten....sjoerdb schreef:is er bij zeer lage snelheid een beweging aan de auto te merken dat je banden in oppervlakte niet rond zijn?
Toch maar even naar Profile (duur, maar goed). Ik zie er namelijk niets bijzonders aan.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 27.05.2006 - 21:40
Vandaag bij Profile geweest in Den Haag.
Even samen met een monteur op pad. Hij hoorde het ook.
Op de brug bekeken of de lagers oké waren. Dat was het gelukkig het geval.
Na het bekijken van de banden, kwam hij tot de conclusie dat de voorbanden aan cuppen waren. Hij heeft het mij laten zien en nam fatsoenlijk de tijd om mij een en ander uit te leggen (blijft een goede toko, dat Profile)
Maar shocking! Na 10.000 km al??? Kan dat zomaar?
Iemand enig idee??
Even samen met een monteur op pad. Hij hoorde het ook.
Op de brug bekeken of de lagers oké waren. Dat was het gelukkig het geval.
Na het bekijken van de banden, kwam hij tot de conclusie dat de voorbanden aan cuppen waren. Hij heeft het mij laten zien en nam fatsoenlijk de tijd om mij een en ander uit te leggen (blijft een goede toko, dat Profile)
Maar shocking! Na 10.000 km al??? Kan dat zomaar?
Iemand enig idee??
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Dat voobanden cuppen is vreemd, mijn conclusie is dus ook dat bij de wissel voor en achter zijn omgewisseld. Achterbanden cuppen, doordat ze niet aangedreven zijn en daardoor - noem het maar - slepend worden aangedreven.
Als 't cuppen niet té erg is kan je de banden laten slijpen. Kost wel iets profiel, bij mij was 't minder dan een halve milimeter, maar dan loopt 't weer grandioos.
Cuppen kan worden versterkt door een niet helemaal juiste afstelling van de niet-aangedreven as. Ik weet allee niet of Volvo's hiervoor gevoelig zijn. Soms helpt 't al om alleen voor/achter weer terug te zetten.
Als 't cuppen niet té erg is kan je de banden laten slijpen. Kost wel iets profiel, bij mij was 't minder dan een halve milimeter, maar dan loopt 't weer grandioos.
Cuppen kan worden versterkt door een niet helemaal juiste afstelling van de niet-aangedreven as. Ik weet allee niet of Volvo's hiervoor gevoelig zijn. Soms helpt 't al om alleen voor/achter weer terug te zetten.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 27.05.2006 - 21:40
Het rare van het verhaal is, is dat voor en achter niet omgewisseld zijn.ufovolvo schreef:Dat voobanden cuppen is vreemd, mijn conclusie is dus ook dat bij de wissel voor en achter zijn omgewisseld. Achterbanden cuppen, doordat ze niet aangedreven zijn en daardoor - noem het maar - slepend worden aangedreven.
Als 't cuppen niet té erg is kan je de banden laten slijpen. Kost wel iets profiel, bij mij was 't minder dan een halve milimeter, maar dan loopt 't weer grandioos.
Cuppen kan worden versterkt door een niet helemaal juiste afstelling van de niet-aangedreven as. Ik weet allee niet of Volvo's hiervoor gevoelig zijn. Soms helpt 't al om alleen voor/achter weer terug te zetten.
Waar kan ik ze laten slijpen? Het cuppen is namelijk in de beginfase.