Wielkastranden laten repareren
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Zoals gezegd, er is een wettelijk maximum (hoeveel precies kun je in de apk-wetgeving vinden per onderdeel van de auto) dus tot die tijd ben je vrij om het te negeren. Verstandig is natuurlijk wel om het weg te halen/tegen te gaan. Wil je echter dat het er ook nog mooi uitziet dan is dat een stapje werk erbovenop. Ik zou zeggen weeg voor jezelf af hoeveel je zelf wilt doen, hoeveel het je waard is, hoeveel je überhaupt om het uiterlijk geeft, hoever de roest eigenlijk gevorderd is op de auto die je op het oog hebt etc. etc.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 21.06.2007 - 09:59
- Locatie: Dilbeek/Hasselt
Dit past ook wel in deze topic :
Hier wat fotootjes van de achterkant van de wielkasten van mijn 440 uit 1995 :
Links:


Rechts:


Zoals jullie zien valt het voorlopig nog wel mee. Onderaan de wielkasten is bijna niets te zien, en dan nog alleen op de plaats waar ook vanbuiten de roest zit. Meer naar de voorkant toe is alles volledig intact.
Nu is mijn vraag : hoe kan ik dit behandelen? En doe ik daar op dit moment nog wel goed aan? Is de roest, eens hij er al een beetje zit, nog wel afdoende te behandelen met bv tectyl? Of heeft dat dan nog maar weinig nut, omdat de roest zich onder de beschermlaag toch zal voortzetten?
Hier wat fotootjes van de achterkant van de wielkasten van mijn 440 uit 1995 :
Links:


Rechts:


Zoals jullie zien valt het voorlopig nog wel mee. Onderaan de wielkasten is bijna niets te zien, en dan nog alleen op de plaats waar ook vanbuiten de roest zit. Meer naar de voorkant toe is alles volledig intact.
Nu is mijn vraag : hoe kan ik dit behandelen? En doe ik daar op dit moment nog wel goed aan? Is de roest, eens hij er al een beetje zit, nog wel afdoende te behandelen met bv tectyl? Of heeft dat dan nog maar weinig nut, omdat de roest zich onder de beschermlaag toch zal voortzetten?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34
Met een lamelenschijf op de haakseslijper kaal schuren.
Zelf heb ik erna roest omvormer van Valma er op gedaan.
Kan ook menie.
En dan bij de schade hersteler een potje verf laten maken.
Verf ongeveer 10,00 euro
haakseslijper en schijf 35.00 euro.
Dus valt dat best mee.
Zelf heb ik erna roest omvormer van Valma er op gedaan.
Kan ook menie.
En dan bij de schade hersteler een potje verf laten maken.
Verf ongeveer 10,00 euro
haakseslijper en schijf 35.00 euro.
Dus valt dat best mee.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 23.11.2006 - 14:07
Als je de roest er zoveel mogelijk afhaalt en dan met polyester aan de gang gaat werkt het wel denk ik. Dat blijft gewoon keihard en gaat ook niet opnieuw roesten. Alleen werkt het wel ongemakkelijker dan plamuur omdat het zo plakt aan alles. En het is moeilijker om net zo'n mooie vorm te krijgen als wat met plamuren wel gemakkelijk lukt.
- The Real Master
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 27.07.2006 - 17:17
- Locatie: Salland
Nou nou dat ziet er allemaal niet echt best uit.
Gewoon nieuw stuk in laten lassen heb ik met mijn vorige 440 laten doen voor 150 euries ik had dan wel het goedkopere spuitwerk omdat hij gewoon door de apk moest en ik moet zeggen als je het wist kon je kleurverschil zien maar anders niet.
Nu met deze 440 heb ik steenharde spatbordranden origineel nog kwestie van goed bijhouden en tegen roest laten behandelen
Gr, TRM
Gewoon nieuw stuk in laten lassen heb ik met mijn vorige 440 laten doen voor 150 euries ik had dan wel het goedkopere spuitwerk omdat hij gewoon door de apk moest en ik moet zeggen als je het wist kon je kleurverschil zien maar anders niet.
Nu met deze 440 heb ik steenharde spatbordranden origineel nog kwestie van goed bijhouden en tegen roest laten behandelen

Gr, TRM
- arieribbens
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 21.10.2007 - 20:10
bedankt voor het plaatsen van die foto's. Nu kan ik me er tenminste iets bij voorstellen!
Maar wat ik op deze foto's ziet lijkt me totaal niet ernstig. Het ziet er misschien niet zo heel mooi uit, maar voor de apk kan dit toch nooit een probleem zijn :?:
Maar wat ik op deze foto's ziet lijkt me totaal niet ernstig. Het ziet er misschien niet zo heel mooi uit, maar voor de apk kan dit toch nooit een probleem zijn :?:
- The Real Master
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 27.07.2006 - 17:17
- Locatie: Salland
Wat betreft de laatste fotos is dit absoluut geen probleem voor de APK.
Wil je langer plezier hebben zonder al te hoge kosten zou ik er wel nu wat aan doen want zo te zien is het nog oppervlakkig beetje schuren plamuren en spuiten is voldoende lijkt mij.
Wil je langer plezier hebben zonder al te hoge kosten zou ik er wel nu wat aan doen want zo te zien is het nog oppervlakkig beetje schuren plamuren en spuiten is voldoende lijkt mij.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 05.03.2007 - 00:19
Bekend probleem, bij mijn 440 was het net zo.
Ik heb mijn auto weggebracht naar Henk Scholten Volvo Schadeherstel te Arnhem.
Bij de vestiging van Henk Scholten Volvo te Ede zullen ze je ook verder kunnen helpen hiermee.
Bij mij is het keurig gerepareerd en netjes gespoten. Een echte aanrader!
Ik heb mijn auto weggebracht naar Henk Scholten Volvo Schadeherstel te Arnhem.
Bij de vestiging van Henk Scholten Volvo te Ede zullen ze je ook verder kunnen helpen hiermee.
Bij mij is het keurig gerepareerd en netjes gespoten. Een echte aanrader!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Deze roest zit OOK an e binnenzijde, dus alleen buiten zijde mooi maken is maar 6mnd een cover-up
WIm
WIm
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- burnerchief
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 14.03.2005 - 22:32
- Locatie: It Heitelán
voor roestschade volvo 440/460 eis:
Wielkast ter plaatse van achterwiel zonder bevestiging van de schokdemper of schroefveer
bevestiging van de helften van de wielkast 4E
standaard is maximaal 2E toegestaan dus tot 50 % weggeroest van de bevestiging is toegestaan
eventueel mag een keurmeester met een magneet controleren of het wel een metaalverbinding is en geen bak plamuur
Wielkast ter plaatse van achterwiel zonder bevestiging van de schokdemper of schroefveer
bevestiging van de helften van de wielkast 4E
standaard is maximaal 2E toegestaan dus tot 50 % weggeroest van de bevestiging is toegestaan
eventueel mag een keurmeester met een magneet controleren of het wel een metaalverbinding is en geen bak plamuur
adverteer gratis op http://www.freetrader.nl
Volvo s40 1.8 vialle lpi 1998
Chrysler lebaron 2.2 turbo cabrio 1984
Lincoln Town Coupé V8 400 cu 1978

Volvo s40 1.8 vialle lpi 1998
Chrysler lebaron 2.2 turbo cabrio 1984
Lincoln Town Coupé V8 400 cu 1978

-
- 4th Gear member
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Oftewijl: ijzerslijpsel in je plamuur doen ^^burnerchief schreef: eventueel mag een keurmeester met een magneet controleren of het wel een metaalverbinding is en geen bak plamuur
Mijn linkerkant was zo ver weg dat ik met een schroevendraaier en blote handen bijna de hele rand er af kon trekken. Voor stukken minder dan 80 euro een vervangende rand gekocht, en bij kennis laten lassen/plamuren(/spuiten moet nog gedaan worden)
rechterrand gaat er ook aan geloven over een tijdje, maar eerst moet de 440 weer rijden...
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 14.07.2005 - 13:53
Hoi 4401.8i, wat was jij kwijt bij Henk Scholten voor deze reparatie?4401.8i schreef:Bekend probleem, bij mijn 440 was het net zo.
Ik heb mijn auto weggebracht naar Henk Scholten Volvo Schadeherstel te Arnhem.
Bij de vestiging van Henk Scholten Volvo te Ede zullen ze je ook verder kunnen helpen hiermee.
Bij mij is het keurig gerepareerd en netjes gespoten. Een echte aanrader!
XC60 - T6 - 2021 - Silver Dawn - R-Design
XC60 - D4 - 2017 - Bursting Blue met. - R-Design met wat extra opties
V90 - D4 - 2016 - Osmium Grey Met. - Inscription
V70 - D4 - 2014 - 181Pk - Grey Metallic, Nordic+, Luxury Line, Intellisafe pro line
V70 - D3 - 2010 - 163Pk - Black metallic, Momentum
V50 - 2.0 - 2007 - Titanium Grey Metallic - Edition Sport II - Family Line - Estate Line - Dakspoiler - Sunblinds - Garmin Nuvi 660 - Parrot 3200LS
XC60 - D4 - 2017 - Bursting Blue met. - R-Design met wat extra opties
V90 - D4 - 2016 - Osmium Grey Met. - Inscription
V70 - D4 - 2014 - 181Pk - Grey Metallic, Nordic+, Luxury Line, Intellisafe pro line
V70 - D3 - 2010 - 163Pk - Black metallic, Momentum
V50 - 2.0 - 2007 - Titanium Grey Metallic - Edition Sport II - Family Line - Estate Line - Dakspoiler - Sunblinds - Garmin Nuvi 660 - Parrot 3200LS
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 30.10.2007 - 11:19
- Locatie: Staphorst
- Contacteer:
Ik heb dan eens dichtgestreken, na goed schoonborstelwerk, met kneedbaar staal, dat is een twee componenten goedje, goedkoopst te krijgen bij www.louis.de (ik gebruik ut ook bij motoren, je kan er in boren, tappen, snijden etc) mijn vorige 460 had dat ook.
- Enrico4u
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 23:26
- Locatie: Achterhoek
Heb van de zomer mijn 460 aan beide zijden laten doen bij Volvo schadeherstelbedrijf in 's Heerenberg. €250,00 per kant compleet, dus wegbrengen en 3 dagen later weer ophalen. Ziet er weer strak uit.
Citroen AK400 rood, Citroen Dyane licht blauw, Toyota Corolla 1200 Coupe oranje, Saab 96L tiroler groen, Saab 96GL antilope bruin, Saab 96GL lichtblauw Jubileum uitvoering, Saab 900 GLE bruin, Golf II autom. zwart, Opel Astra 1.8i autom. antraciet, Golf II autom. blauw
440 1.8GL autom. donkergroen
460 2.0i autom. zilvergrijs
V40 2.0 autom. oranje/bruin
1800E autom. rood
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16.04.2011 - 13:28
bleuriders, Hallo,rene en erica schreef:maar er is ook zoiets als scherpe delen,is mijn oude 440 eens op afgekeurd.het moet er dus wel een beetje op lijken.showroomstaat schreef:De APK-keurmeester zal zich er niet druk om maken, aangezien het geen dragend deel is. Alleen is plamuur over roest niet bepaald duurzaam, dus ook wel weer zonde van je werk.
dragend deel of niet.
Zelfde probleem, roest in de wielkasten. Zou je mij de gegevens/mailadres van de man uit Brunsum wilde verstrekken dan kan ik contact met hem proberen te leggen.
Alvast bedankt!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Stuur hem anders een PM, dan krijgt hij daar melding van in zijn hotmaildres, dan maak je meer kans op een antwoord.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
-
- 4th Gear member
- Berichten: 596
- Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
- Locatie: Noord-Brabant.
Kan een goed idee zijn maar die instelling kun je ook uit zetten.
V60 cross country 2023 Silver Dawn