trillen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
exhonda
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 02.02.2005 - 22:10

volvo rob schreef:Ok, ondertussen een setje stalen velgen + winterbanden van exhonda geleend (waarvoor dank).

Resultaat: geen

Naar mijn gevoel reed hij wel iets strakker, maar dezelfde trillingen (60-80) en rond de 120 waren nog aanwezig.

Ook heeft de auto net een grote beurt gehad waarbij de achterdempers zijn vervangen en de aandrijfassen op speling zijn gecontroleerd.

Tot nu toe:

- Nieuwe banden ==> geen resultaat
- Velg laten richten ==> geen resultaat
- Aandrijfassen controle op speling (door 2 verschillende garages) ==> geen
- Stalen velgen met winterbanden ==> geen resultaat

Blijft over:
- Laten balanceren aan de auto
- Uitlijnen

Schiet mij maar lek, ik weet het niet meer

Ik hoop eigenlijk op een wonder met balanceren aan de auto..........
Alhowel ik wel vaker heb gehoord dat je daarmee niet het probleem oplost (waar dat ook mag zitten), maar wel de trilling vermindert/weghaalt.
Zal mij worst wezen, als die vervelende trilling maar weg is.

To be continued................
Kijk eens bij www.uitlijnspecialist.nl

Als het hem niet lukt..........
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Bij mij een lichte resonantie waarneembaar in gaspedaal, tijdens het rijden van ong. 1500rtm. Is een geartronic, dus geen vliegwiel ellende(?)
Verder geen problemen eigenlijk. Geen schudden/trillen van hele auto.
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
my first volvo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24.08.2006 - 22:08

Verschillende keren heb ik al geschreven over de trillingen en vibraties in mijn V70. Na verschillende ingrepen is er toch iets verandert, het wordt slechter!
Na aflevering was de auto voorzien van vier nieuwe Michelins, auto was uitgelijnd.
Sub-frame vervangen (bij het oude zaten de ophangrubbers aan 1 kant samengeplet).
Opnieuw uitgelijnd.
ophangrubber draagarm links en rechts vervangen.
opnieuw uitgelijnd.
Motorsteun boven vervangen.
Nadat er geen verbetering optrad heb ik na aflopen van de garantie mijn heil ergens anders gezocht.
Oja, ondertussen liep mijn auto ook steeds naar rechts en hoorde ik een "toekelent" geluid bij het rechtervoorwiel. Bij de garage hoorde ze en voelde ze niets vreemds.
Ik had het echt helemaal gehad met die garage.
Hierna heb ik een Volvo specialist gezocht.
Volvo specialist begon met controle van de draagarmen en constateerde dat de twee niet vervangen rubbers ook ver heen waren en heeft deze vervangen.
Constateerde dat mijn banden onregelatig afsleten (cuppen).
Heeft de auto bij een uitlijnspecialist opnieuw laten uitlijnen. Achterwieluitlijning bleek hopeloos te zijn. Voor was wel goed.

En dat er ook nog steeds een soort "toekelent" geluid
aan de rechtervoorzijde hoorbaar was(door mij tenministe). Volvo spec. hoorde niets vreemd en dacht dat het afrolgeluid betrof.

Ik was al van plan om alles aan de rechter voorzijde maar uit te gaan wisselen zoals wiellager Homokineet aandrijf as enz. .
Bij de garage vonden ze dit niet zo"n goed plan.
Volgens hen was een kapot wiellager niet logisch, geluid zou snel erger worden.
Na uitlijning op vakantie gegaan en constateerde dat de auto nog steeds
naar rechts liep.
Nu drie maanden verder, wordt het geluid beter hoorbaar, zeker op klinkerwegen bij snelheden rond 30 40 km het best hoorbaar.
Daarbij heb ik nu ook een piepend geluid aan aann de voorzijde, dit begint als ik begin te remmen, tijdens het remmen is het weg.
Maar ook als ik bij 40 rijd en laat het gas los dan is er op klinkerwegen een piepend geluid te horen lijkt gerelateerd te zijn aan oneffenheden in het wegdek.
Auto begint ook erger naar rechts te lopen, vrijwel direct na loslaten stuur
begint dit fenomeen.
Oja het "toekelent"geluid bij het rechter voorwiel wordt sterker hoorbaar bij gas loslaten en in bochten naar rechts.
(ook gecheckt met ingetrapte koppling en met motor af.
Ook als je op hogere snelheden het gas loslaat gaat er bij bepaalde toerentallen een resonantie door de auto.

Vraag : hoe zit de rechter aandrijf as (lange ) gemonteerd, zit er in het midden nog een of ander steunlager of iets dergelijks.

Laatste punt. Als ik smorgens wegrijd (klinkerweg)bij koud weer merk ik dat er wat kloppende geluiden van de ophanging komen, zouden dit gewoon de schokbrekers kunnen zijn?

Kortom tijd voor een garagebezoek, als ze het nu nog niet kunnen lokaliseren verkoop ik hem en koop in ik een Trabant.
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

@ my first Volvo (and the last..?)
Jeetje...erg hóór. Sterkte ermee.
De ellende van al die garagebezoeken, en dan nóg niks op kunnen lossen.
Poeh hé!
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
JJDD
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
Locatie: Haarlem

Ik denk dat een goede garage een eind op weg kan helpen. Bij mijn vorige toyota had ik 2 problemen, waarvan 1 trillen, die beide NIET door de T-dealer konden worden opgelost, maar WEL door mijn vaste universele bovag garage waar ik altijd kwam en kom.

Trilt en tokkelt het erger als je accelereert?

Als leek zou ik het ook in die onderdelen zoeken (aandrijfas, rem, homokineet).
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Afgelopen weekend naar Duitland geweest. Zoals al eerder vermeld trilde ook mijn wagen bij wat hogere snelheid en trok deze ook na uitlijen nog altijd ietwat naar rechts en vond ik de auto met de zomerbanen (michelin) gevoeliger voor spoorvorming als met de winterbanden. Er zitten nu nieuwe banden op. Michelin Pilot Sport Z. En ik kan nu melden dan bij snelheden tot ruim boven de 200 km/u er geen trilling o.i.d. valt te bespeuren. Het trekken van het stuur is na plaatsing van de nieuwe banden ook verholpen. De wagen is niet nogmaals uitgelijnd, de draagarmrubbers zijn ook nog eens ingescheurd. Andere (juiste) banden doen kennelijk nogaltijd erg veel onder een auto. Ook het "klokkelen" (raar geluid, moeilijk te omschrijven) van de achterkant is als sneeuw voor de zon verdwenen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Dus Michelin Pilot Sport Z banden, vind een V70 het fijnste?!
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De mijne wel, in elk geval.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Slapbass
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.08.2007 - 16:06

Ns deze topic gelezen te hebben kan ik ook mededelen dat mijn V70 uit 2003 tussen de 70 - 90 km/h trilt. Het betreft hier een T5 geartronic. Als de auto koud is verneem je het beter dan bij een warme auto.

Morgen ga ik naar een specialist en laat mijn 18"wielen(opnieuw) balanceren. Daarbij direct ook de auto maar laten uitlijnen hoewel deze niet trekt in het stuur, maar beter safe dan sorry.

Ik zal laten weten of dit mijn probleem heeft verholpen, wellicht hebben andere liefhebbers hier iets aan.
my first volvo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24.08.2006 - 22:08

meedenkers gevraagd||
Ik merkte net dat het eerder door mij beschreven piepend geluid aan mijn rechter voorwiel ook optreedt als ik op een klinkerweg rijd en dan afrem op de motor door van drie naar twee te schakelen. Wat kan dit zijn?
Gebruikersavatar
Donic
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 27.08.2006 - 10:06
Locatie: Deventer

my first volvo schreef: Laatste punt. Als ik smorgens wegrijd (klinkerweg)bij koud weer merk ik dat er wat kloppende geluiden van de ophanging komen, zouden dit gewoon de schokbrekers kunnen zijn?.
Dit herken ik. Heb ik ook "last" van. Zeker al een jaar of wat. Ik denk dat het te maken heeft met de remblokken of zo die wat speling hebben en daardoor "los" liggen. Probleem is nl. weg na enkele km 's, zeker als ik een paar keer flink heb geremd en de boel wat is opgewarmd. Blijkbaar is dan de speling weg. Ik heb me er ook aan geïrriteerd, maar laat het maar zo.

Succes met de andere problemen, want ook die herken ik. Met name het trillen. Nu gelukkig geen last meer, maar het is een crime.
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik denk dat het komt omdat de banden door het rijden opwarmen en dus zachter worden. Onregelmatigheden in het wegdek en van de band zelf worden hierdoor minder doorgegeven aan de auto. Ook bij gecupte banden heb je daar koud meer last van, dan wanneer ze wat warmer zijn.

Ik had het met mijn vorige banden ook enigzins. Nu nergens meer last van.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
my first volvo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24.08.2006 - 22:08

Ik heb sterk het idee dat het de schokbrekers vóór zijn die bij koude de eerste km"s op klinkerwegen hun werk niet aankunnen.
JJDD
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
Locatie: Haarlem

Kan een ouderwetse garage dit niet oplossen? Ik heb met dit soort zaken bij mijn vertrouwde universele bovag dorpsgarage meer succes dan bij de geavanceerde autodealer. Mijn dealer ervaringen zijn dat ze erg goed zijn in het doen van de gebruikelijke beurt, het vervangen van oud voor nieuw gaat ze ook redelijk af, maar het probleemoplossend vermogen is soms beperkt (natuurlijk zijn er goede dealers). Misschien ook omdat delaers met name nieuwe en jonge auto's doen, en de bovag garage veel meer oudere auto's en dus van veel meer gebreken op de hoogte zijn.
V70 - 140pk - 2003
exhonda
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 02.02.2005 - 22:10

Oceanracer schreef:@my first Volvo

Je verheel lezend, doet het mij denken aan een onbalans in je dual massavliegwiel. Deze kan trillingen doorgeven aan aandrijflijn en onderstel/auto. Afhankelijk van de ernst/belasing en de gevoeligheid van waarneming van de bestuurder.

Deze onbalans kan in het verleden zijn veroorzaakt door foutief (lees: te lomp) gebruik van de koppeling en/of het trekken van (te) zware aanhangers. Is je auto voorzien van een trekhaak? Het nadeel is dan altijd dat je niet weet wat ze er achter hebben gehangen. Niet dat het altijd wat zegt, maar kijk even of deze er gebruikt of versleten uitziet.

Vervangen van dual massavliegwiel is dure grap en wordt vaak gecombineerd met nieuwe koppelingsplaten en drukgroep/lagers. Wat het nog duurder maakt...
Dit verhaal komt mij bekent voor,
het viel mij op dat er naast het gewone motor geluid soms een ratelgeluid
bij kwam en ik heb ook last van trilling.

Dit blijkt dus het vliegwiel te zijn :(
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Dat is mooi Kl#te

Ik heb zelf ook het idee dat dit het is bij mij.

Laatst nog nieuwe achterdempers/veren door volvo-monteur laten installeren (ook dat nam de trillingen niet weg btw, maar daar was het mij niet om te doen, ik wilde gewoon Nivomats) en de monteur herkende de 'ratel' bij mij ook als zijnde het dual-mass vliegwiel.
Zou volgens hem te maken kunnen hebben met hoge km-stand en altijd zware lasten getrokken hebben.
Kon er wel oud mee worden volgens hem, maar idd, trilling is er nog en ik ga GEEN nieuw vliegwiel laten plaatsen.

Ik kom verschillende prijzen tegen hier, 1 iemand had €1790 betaald en een ander had het over €1000
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=2669
exhonda
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 02.02.2005 - 22:10

volvo rob schreef:Dat is mooi Kl#te

Ik heb zelf ook het idee dat dit het is bij mij.

Laatst nog nieuwe achterdempers/veren door volvo-monteur laten installeren (ook dat nam de trillingen niet weg btw, maar daar was het mij niet om te doen, ik wilde gewoon Nivomats) en de monteur herkende de 'ratel' bij mij ook als zijnde het dual-mass vliegwiel.
Zou volgens hem te maken kunnen hebben met hoge km-stand en altijd zware lasten getrokken hebben.
Kon er wel oud mee worden volgens hem, maar idd, trilling is er nog en ik ga GEEN nieuw vliegwiel laten plaatsen.

Ik kom verschillende prijzen tegen hier, 1 iemand had €1790 betaald en een ander had het over €1000
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=2669
Dat zei hij al dat jouw V70 daar ook last van heeft :(

Ik probeer dit onder Bovag garantie te laten maken :wink:
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Volvo Rob,

De eerste heeft het bij het juiste eind: € 1.790,- voor een nieuw vliegwiel, maar dan wel met nieuwe koppelingsplaat en drukgroep. Is je garantie ondertussen al verlopen dan? Je loopt toch al maanden met dit probleem te tobben?
Je Volvo kan er inderdaad oud mee worden, maar of jij ook oud gaat worden met Volvo is nog maar de vraag. ;)

Exhonda,

Bovenstaand bedrag lijkt mij reden genoeg dit onder garantie te laten repareren!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

@ Oceanracer: Garantie is al verlopen idd.
Of ik oud ga worden met mijn Volvo: ik denk het wel want ik heb er nog 2.
Maar of de D5 een blijvertje is weet ik nog niet.
Wel een magnifieke bak om in te rijden, maar aan mijn 245 met 458.000 op de teller beleef ik net zoveel (zo niet meer) plezier.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

458.000 km? Mijn vrouw wil eigenlijk van de huidige V70 af omdag ie "al zoveel km's" heeft gelopen...

Maar even over jouw garantiegeval: Het trillen heb je toch al eerder (lees: voor het aflopen van de garantietermijn) bij de verkoper aangegeven?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”