EGR reinigen D5 motor. Wie weet hoe?

In dit hoofstuk alleen handleidingen. Van een kopie van het instructieboekje tot een fotoreportage.
Elke bericht svp beginnen met de typeaanduiding.
Hier geen prijsvergelijkingen met de dealerprijzen. Je mag wel melden wat je zelf hebt uitgegeven.
Dit topic sluit automatisch. Heb je vragen over het getoonde, meldt je per PB bij de plaatser van de betreffende handleiding. Ook vindplaatsen van onderdelen komen in deze rubriek.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Wynn`s injector reiniger! DAT spul moet verboden worden.
Motor loopt er brakker op dan trein met vierkante wielen
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

Nou, vandaag mezelf verblijd met een smerig klusje. Toch die EGR maar eens schoon maken.

Na eerst de slangen van de intercooler naar de "mixer" en van de "mixer" naar de inlaat te hebben gedemonteerd en schoon te hebben gemaakt (wat een dikke laag roet kan zich afzetten in zo'n slang) ook de "mixer" zelf gedemonteerd en uitgelepeld.

Vervolgens VADIS er bij genomen en aan de echt fijne klus begonnen.
Koelwater aftappen luchtfilter en slangen verwijderen en wat er verder nog omheen zit. En toen de rest nog, de EGR zelf.
Hier zat gelukkig minder troep in. Het is meer afgezet (droog) roet. Na alles schoon te hebben gemaakt in omgekeerde volgorde alles weer gemonteerd.

Gevolg:
Geen (minder) roeten meer met gas geven.
Hangt sneller aan het gas.
Gevoel dat ie onderin wat sneller oppakt.
En natuurlijk een mooie schone EGR en inlaat, tot aan het spruitstuk dan.

En hier nog wat foto's
VIES!!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Schoon

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas heb ik geen foto's meer gemaakt van de EGR zelf.

Wel een (de)montage beschrijving : http://vadis.icefox.nl/EGR.pdf
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

grote klasse icefox =D>
hoelang had je nodig voor het klusje?
en is de egr een beetje goed bereikbaar? of heb je nog speciaal gereedschap nodig?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

Zoals onder aan m'n post;

Wel een (de)montage beschrijving : http://vadis.icefox.nl/EGR.pdf

Had er inclusief het reinigen van de carterontluchting toch wel 5 uurtjes voor nodig. Het schoonmaken neemt nogal wat tijd in beslag en ik had weer eens het een en ander laten vallen waardoor ik van alles van de bodemplaat moest vissen.
Ook het "bereikbaar maken" van de EGR is wel even wat kijk- en prutswerk! Dan nog koelwater aftappen enzo.
Al met al was ik blij dat ik vandaag op tijd was begonnen...

Wat gereedschap betreft; met een goed gevulde dopsleutelset met de nodige torx-bits kom je een heel eind. Zelf had ik niet meer dan dat nodig.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hee super man. Goed werk! Hoeveel heeft jouw D5 gelopen? En hoe heb je de prut er eigenlijk uit gekregen?Opgelost met benzine oid, of gewoon mechanisch verwijderd? Hoe heb je overigens de luchtfilterbox los gekregen. De vorige keer kreeg ik die niet zo snel los, en had geen tijd meer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

edraket schreef:Hee super man. Goed werk! Hoeveel heeft jouw D5 gelopen? En hoe heb je de prut er eigenlijk uit gekregen?Opgelost met benzine oid, of gewoon mechanisch verwijderd? Hoe heb je overigens de luchtfilterbox los gekregen. De vorige keer kreeg ik die niet zo snel los, en had geen tijd meer.
Mijn autootje heeft inmiddels 215000 gelopen. Helaas ben ik vorige week ook een "dual mass flywheel slachtoffer" geworden, dus na een troetelbeurt voor de bak was de motor ook eens aan de beurt.

De meeste prut heb ik eerst met een houten spatel verwijdert, de rest met wasbenzine en een kwast. Het liet nog redelijk makkelijk los.

De luchtfilterbak zit met een soort knijpklemmetjes vast. Bak met de ene hand een beetje naar boven trekken en met de andere hand met een punttang de klemmetjes inknijpen. Dan floept ie vanzelf los. Daarvoor had ik al wel de slangen los gemaakt.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

kan je de egr niet gewoon afkoppelen? of er een plaatje tussen zetten ofzo ?

bij m'n v50 heb ik gewoon de stekker eraf gehaalt
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat kan wel ,maar er komt dan een melding tevoorschijn. Heb jij geen melding met de V50? Welke motor heb je?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

pieter007 schreef:kan je de egr niet gewoon afkoppelen? of er een plaatje tussen zetten ofzo ?

bij m'n v50 heb ik gewoon de stekker eraf gehaalt
dit is denk ik wel de beste oplossing.
bij de 2.5tdi wordt dit wel veel meer gedaan, maar idd. volgens mij krijg je een melding op je bc, er zijn vast wel forumleden die weten
hoe dit te omzeilen. :wink:
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

ik heb een 2.0D
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

toppertje schreef:
pieter007 schreef:kan je de egr niet gewoon afkoppelen? of er een plaatje tussen zetten ofzo ?

bij m'n v50 heb ik gewoon de stekker eraf gehaalt
dit is denk ik wel de beste oplossing.
bij de 2.5tdi wordt dit wel veel meer gedaan, maar idd. volgens mij krijg je een melding op je bc, er zijn vast wel forumleden die weten
hoe dit te omzeilen. :wink:
Er zijn er wel die zeggen het te weten, maar willen alleen niet vertellen hoe. Beetje flauw en waarom weet ik ook niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

ERG zorgt er voor dat de uitstoot NOx niet te hoog wordt. NOx onstaat bij een hoge verbrandingstemperatuur en een overmaat aan O2.
De ERG zorgt er voor dat de hoeveelheid O2 minder wordt, waardoor de verbrandingstemperatuur ook lager wordt. Het afsluiten van de ERG KAN er dus voor zorgen dat de verbrandingstemperatuur te hoog wordt.

Marinus
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

mjeuring schreef:ERG zorgt er voor dat de uitstoot NOx niet te hoog wordt. NOx onstaat bij een hoge verbrandingstemperatuur en een overmaat aan O2.
De ERG zorgt er voor dat de hoeveelheid O2 minder wordt, waardoor de verbrandingstemperatuur ook lager wordt. Het afsluiten van de ERG KAN er dus voor zorgen dat de verbrandingstemperatuur te hoog wordt.

Marinus
De EGR klep is alleen onder bepaalde deellast omstandigheden geopend. Bij volgas gaat de klep dicht. Een te hoge verbrandingstemperatuur na permanent afsluiten van de egr lijkt me erg onwaarschijnlijk.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
D.M
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 03.06.2006 - 16:58

Ik heb ook nog nooit gehoord van een te hoge verbrandingstemperatuur,
Niet bij mij V40 met dichte EGR en ook niet met de voorgangers (een passat en 2 golfjes allen met dichte EGR)
Merkte eigenlijk alleen voordelen inlaattraject blijft schoon voor mijn gevoel meer vermogen en minder rook.

GR. Dennis
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

edraket schreef:
toppertje schreef:
pieter007 schreef:kan je de egr niet gewoon afkoppelen? of er een plaatje tussen zetten ofzo ?

bij m'n v50 heb ik gewoon de stekker eraf gehaalt
dit is denk ik wel de beste oplossing.
bij de 2.5tdi wordt dit wel veel meer gedaan, maar idd. volgens mij krijg je een melding op je bc, er zijn vast wel forumleden die weten
hoe dit te omzeilen. :wink:
Er zijn er wel die zeggen het te weten, maar willen alleen niet vertellen hoe. Beetje flauw en waarom weet ik ook niet.
eR :wink: zijn altijd mensendie bang zijn voor hun "eigen" handel,
en zo geen info willen uitwisselen op het forum, en dat is jammer
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

toppertje schreef:
edraket schreef:
toppertje schreef: dit is denk ik wel de beste oplossing.
bij de 2.5tdi wordt dit wel veel meer gedaan, maar idd. volgens mij krijg je een melding op je bc, er zijn vast wel forumleden die weten
hoe dit te omzeilen. :wink:
Er zijn er wel die zeggen het te weten, maar willen alleen niet vertellen hoe. Beetje flauw en waarom weet ik ook niet.
eR :wink: zijn altijd mensendie bang zijn voor hun "eigen" handel,
en zo geen info willen uitwisselen op het forum, en dat is jammer

Ik denk dat het gewoon niet kan. Heeft niets met bescherming van eigen handel te maken.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maar waarom beweren die personen dan dat het gewoon kan. Als ik er dan op doorvraag krijg ik geen antwoord. Ik kan dat niet serieus nemen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

edraket schreef:Maar waarom beweren die personen dan dat het gewoon kan. Als ik er dan op doorvraag krijg ik geen antwoord. Ik kan dat niet serieus nemen.
Ik heb een keer een concrete "oplossing" gelezen, nl een klein gaatje boren in het afdekplaatje. Verder heb ik nog nooit iemand horen zeggen dat het mogelijk is.

Mensen bij wie het wel gelukt is hebben een V70-classic TDI of een D5 (of aanverwante)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Plaats reactie

Terug naar “Handleidingen + gereedschapstips”