Het grote verschil tussen manual en Drive ontstaat, als je 110 - 120 rijdt, dan moet afremmen (in Nederland nogal vaak nodig...) voor een vrachtwagen of ander trager verkeer, en dan weer van 80 naar 120 optrekt (rustig, dus zonder kickdown):
- in Drive zal de lockup er af gaan en de bak in de slip gaan hangen (dus toeren maken en veel verlies via de koppelomvormer)
- in Manual zal de motor gewoon vanaf de 80 km/h gewoon van onderuit trekken, in de 5e versnelling, althans bij V-Power, maar bij Tinq/Tango spul moet je zelf terugschakelen naar 4, omdat anders de bak dan ook op de slip zal gaan hangen
Verbruik XC70 2.5T
- MartijnEV
- 4th Gear member
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
- Contacteer:
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
- surfroy01
- 2nd Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 03.09.2007 - 13:49
- Locatie: Le Coin de Pays Bas
Ik niesnapniemeer wel/geen lock up, wel niet manual/automatic?????
The most dangerous nut on any vehicle is the one that holds the throtle; me damn it!
Ex V40/XC70/DS5/3xPassat B8/Mercedes CLA/2xBMW 328/GTI MK7 en nu een Megane EV.
Ex V40/XC70/DS5/3xPassat B8/Mercedes CLA/2xBMW 328/GTI MK7 en nu een Megane EV.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
En dat staat dan weer haaks op:MartijnXC70 schreef:Het grote verschil tussen manual en Drive ontstaat, als je 110 - 120 rijdt, dan moet afremmen (in Nederland nogal vaak nodig...) voor een vrachtwagen of ander trager verkeer, en dan weer van 80 naar 120 optrekt (rustig, dus zonder kickdown):
- in Drive zal de lockup er af gaan en de bak in de slip gaan hangen (dus toeren maken en veel verlies via de koppelomvormer)
- in Manual zal de motor gewoon vanaf de 80 km/h gewoon van onderuit trekken, in de 5e versnelling, althans bij V-Power, maar bij Tinq/Tango spul moet je zelf terugschakelen naar 4, omdat anders de bak dan ook op de slip zal gaan hangen
MartijnXC70 schreef:In het algemeen geldt dat in de manual stand (5e versnelling) bij lange stukken op de snelweg het verbruik lager is dan in Drive.
- arieribbens
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 21.10.2007 - 20:10
Dat is wel herkenbaar, die bak laat veel te snel zn lockup los, bij even inhalen op de snelweg zie je al snel je toeren omhoog vliegen terwijl die motor makkelijk weg moet kunnen komen met de lock erop vanaf 2000-2500 toeren ofzo.
(dit is overigens bij de gewone s60 170pk automaat)
(dit is overigens bij de gewone s60 170pk automaat)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Dat is zo, imho is er geen GROOT verschil tussen het verbruik in Drive en 5 (of 6) met een gewone autmaat is 1 op 10 al gewoon haalbaar
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
we zijn het eens!VolvoXC70 schreef:Volgens mij ook niet en daarnaast is het heerlijk om flink er vandoor te gaan nadat die vrachtauto na 3 minuten weer naar rechts is gegaan tijdens een inhaalverbod voor vrachtauto's![]()
Je rijdt een dikke dikke auto met dikke motor én automaat toch niet om handgeschakeld het wereldrecord zuinig rijden te verbeteren???
Maar goed, dit staat even los vwb de vraag over het verbruik :roll:
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
Ik heb helemaal geen automaat, ik heb gewoon een klassieke versnellingsbakVolvoXC70 schreef:Volgens mij ook niet en daarnaast is het heerlijk om flink er vandoor te gaan nadat die vrachtauto na 3 minuten weer naar rechts is gegaan tijdens een inhaalverbod voor vrachtauto's![]()
Je rijdt een dikke dikke auto met dikke motor én automaat toch niet om handgeschakeld het wereldrecord zuinig rijden te verbeteren???
Maar goed, dit staat even los vwb de vraag over het verbruik :roll:
- MartijnEV
- 4th Gear member
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
- Contacteer:
Helemaal mee eens!VolvoXC70 schreef:Volgens mij ook niet en daarnaast is het heerlijk om flink er vandoor te gaan nadat die vrachtauto na 3 minuten weer naar rechts is gegaan tijdens een inhaalverbod voor vrachtauto's![]()
Je rijdt een dikke dikke auto met dikke motor én automaat toch niet om handgeschakeld het wereldrecord zuinig rijden te verbeteren???
Gewoon lekker rijden!

Maar het topic heeft als onderwerp: verbruik en mijn punt daarbij was dat het mij opvalt dat de lock-up er minder snel af gaat als de bak in stand manual staat, en dat de auto dan minder verbruikt, zeker als je een betere benzine gebruikt.
Sorry voor de verwarring... :?
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
- MartijnEV
- 4th Gear member
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
- Contacteer:
arieribbens schreef:Dat is wel herkenbaar, die bak laat veel te snel zn lockup los, bij even inhalen op de snelweg zie je al snel je toeren omhoog vliegen terwijl die motor makkelijk weg moet kunnen komen met de lock erop vanaf 2000-2500 toeren ofzo.
(dit is overigens bij de gewone s60 170pk automaat)
Ook daar helemaal mee eens: deze mooie motor heeft een dik maximum koppel beschikbaar over een zeer breed toerenbereik, dus dan is het zonde als de lockup er te snel af gaat en vermogen wordt verloren in de koppelomvormer terwijl het makkelijk naar de wielen had kunnen gaan.
M'n D5 met 163pk en Geartronic had daar trouwens ook last van.
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
- surfroy01
- 2nd Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 03.09.2007 - 13:49
- Locatie: Le Coin de Pays Bas
Concluderend is de 1:7 aan de hoge kant, ik zal bij de eerst volgende beurt eens vragen of ze iets kunnen vinden, maar ik denk alles opsommend dat het wel te verklaren valt, is het afwachten hoe ie het in NL gaat doen, met betere benzine (ik krijg V-power gesponsoord) en ander verkeerstype/klimaat.
The most dangerous nut on any vehicle is the one that holds the throtle; me damn it!
Ex V40/XC70/DS5/3xPassat B8/Mercedes CLA/2xBMW 328/GTI MK7 en nu een Megane EV.
Ex V40/XC70/DS5/3xPassat B8/Mercedes CLA/2xBMW 328/GTI MK7 en nu een Megane EV.
- xc90t6
- 4th Gear member
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 20.07.2007 - 13:40
- Locatie: Onbekend
- Contacteer:
1:10 is netjes voor een XC70 2.5T. M'n V70 2.4T (MY 2001) reed 1:10 maar daar reed ik heel pittig mee.
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
Excusez moi...maar deze vergelijking gaat volledig mank. De 530i is een ongekend veel krachtiger blok met meer cilinderinhoud en een 6 cilinder. Volvo moet heel vlot gaan komen met nieuwe, zuinigere motoren, want met name het vergelijk met de Efficient Dynamics (auto start/stop, meer vermogen i.c.m. minder verbruik) lijn van BMW verliezen ze op alle fronten...en dat voor een merk dat zegt duurzaamheid hoog in het vaandel te hebben. Het is hard, maar 100% waar...Naast een moderne 5 serie zou een moderne S80 horen, een S80 2.5T heeft een gemiddeld verbruik van 1:10,8 tegen 1: 10,5 voor de BMW 530
Thom
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Was het geen Duits blad dat recent schreef dat onze Duitse vrienden in sommige gevallen wel tot 52% afweken van de geclaimde verbruiksgetallen?
Dat laat onverlet dat BMW structureel efficienter aan het worden is klopt wel, het mocht ook wel als je het verbruik van de recente V8-en in de 5 serie er even bijneemt, maar BMW is toch niet direct een grote concurrent, daarvoor is de aankoopprijs zeker voor de zakelijke rijder met zijn bijtelling (te) hoog aan het worden.
Dat laat onverlet dat BMW structureel efficienter aan het worden is klopt wel, het mocht ook wel als je het verbruik van de recente V8-en in de 5 serie er even bijneemt, maar BMW is toch niet direct een grote concurrent, daarvoor is de aankoopprijs zeker voor de zakelijke rijder met zijn bijtelling (te) hoog aan het worden.
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Mijn verbruik ligt rond de 1 op 9 en 1 op 10. Dit is een combinatie van stadsverkeer en snelweg uiteraard. Het is een schakelbak.
Op de snelweg bij een gangetje van 120 op de cc zo rond de 1 op 11,5 (8.8L/100km)
Op zich helemaal geen slechte waarden.
Op de snelweg bij een gangetje van 120 op de cc zo rond de 1 op 11,5 (8.8L/100km)
Op zich helemaal geen slechte waarden.
- surfroy01
- 2nd Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 03.09.2007 - 13:49
- Locatie: Le Coin de Pays Bas
Welnu de XC70 is in NL en ik heb er denk ik nu 4 tanken mee gereden, en het verbruik ligt rond de 1:9, gelukkig beter dan de 1:7 in Qatar. Echter waar ik nog wel aan moet wennen is een volle tank voor 100 Euro dat kostte me nog geen tientje in Qatar........
The most dangerous nut on any vehicle is the one that holds the throtle; me damn it!
Ex V40/XC70/DS5/3xPassat B8/Mercedes CLA/2xBMW 328/GTI MK7 en nu een Megane EV.
Ex V40/XC70/DS5/3xPassat B8/Mercedes CLA/2xBMW 328/GTI MK7 en nu een Megane EV.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Cool! Rij je hier nu nog met je Qatar kenteken? 

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Ik reed laatst over de Duitse Autobahn. Met snelheden van 200km a 215km per uur zat ik op een verbruik van 1 op 4,5 :roll:
Bussum Hamburg is 438 kilometer. Met een volle tank van huis en waar dat moest netjes aan de snelheidslimieten gehouden. Waar geen limieten waren heb ik het gas waar dat kon helemaal ingetrapt. Op 10km voor de bestemming begon het benzine lampje te branden :shock:
Bussum Hamburg is 438 kilometer. Met een volle tank van huis en waar dat moest netjes aan de snelheidslimieten gehouden. Waar geen limieten waren heb ik het gas waar dat kon helemaal ingetrapt. Op 10km voor de bestemming begon het benzine lampje te branden :shock:
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Interessant verhaal dit. Dit is de eerste keer dat ik een Geartronic bezit en moet nog wennen aan de daarbij horende kretologie.
Op de snelweg ga ik het zeker eens proberen om in manual te rijden. Moet er erg aan wennen dat de wagen zoveel toeren maakt als je even je gas los hebt gelaten en dan weer door wilt rijden.
Zal een gewenkwestie zijn.
@Surfroy01: Dat zal wennen voor je zijn...Hollands tanken en een Hollandse zomer!
Op de snelweg ga ik het zeker eens proberen om in manual te rijden. Moet er erg aan wennen dat de wagen zoveel toeren maakt als je even je gas los hebt gelaten en dan weer door wilt rijden.
Zal een gewenkwestie zijn.
@Surfroy01: Dat zal wennen voor je zijn...Hollands tanken en een Hollandse zomer!
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013