Past et 50 op mijn v70 d5 uit 2004

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Teun_verme
Starter

Ik heb thuis een stalen velg liggen van een laguna uit 2004, alles is hieraan hetzelfde behalve et waarde deze is 50

Kan ik deze als reserve wiel gebruiken in mijn v70, daar deze over een thuiskomer beschikt.

Bij mijn weten heeft de v70 et 43

Het scheelt namelijk wel een paar euro`s als dit gaat.

Heb de auto overigens 2 maanden nu het is een edition 2 uitvoering, en het bevalt echt prima :razz:
PJR
2nd Gear member

Beste Teun,

dit past helaas niet, het centergat van deze velgen is te klein. Ik heb hetzelfde geprobeerd nadat de dealer mij al verteld had dat e.e.a. niet zou passen. Ik heb inmiddels wel de winterbanden overgezet op originele 16" Volvo velgen. Mijn 17" met zomerbanden liggen nu in de schuur, te wachten op een poetsbeurt. De ET-waarden van Volvo lopen dacht ik tot ET 49.

Ik heb in Maartensdijk winterbanden gehaald bij Sweden-parts.
V70 2.4D Edition Sport 01-´07
S80 2.5T Summum Graphite 07-'05
S80 2.5D 09-'99
Teun_verme
Starter

Bedankt voor uw snelle reactie

Helaas, dan toch maar even een stalen velg bestellen.

Ik vind het gewoon geen prettig idee om ergen in tjechie op zondag een lekke band te krijgen en dan met een thuiskomertje verder moeten.
volvo rob
2nd Gear member

De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaalt hoever een velg naar binnen of naar buiten steekt in de wielkast.
Een ET van 43 wil zeggen dat het bevestigingspunt 43 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt
Het doel van de ET waarde is om het wiel zo ideaal mogelijk boven het wiellager te centreren.

Bij ET 50 valt de velg 7 mm meer naar binnen.
Ik weet niet inhoeverre je schijft of andere zaken dan in het gedrang komen.

Een verkeerde ET waarde heeft ook invloed op de "scrub radius". zie:
scrub radius (3/4 onderaan op de pagina)

Rijden op 2 verschillende velgen (verschillende ET-waardes) is dus niet aan te bevelen.

Je zal er waarschijnlijk wel mee thuis komen maar echt goed is het niet.

Btw, waarom zou je een full-size laguna-wiel als reserve gebruiken als je een originele volvo-thuiskomer hebt?
Die doet het ook, en geef zelf toe, hoe vaak heb je nu een lekke band gehad in je leven en hoever moest je er toen mee rijden.
Teun_verme
Starter

Die scrub radius had ik helemaal geen rekening mee gehouden, nee dat zou betekenen dat de auto nog slechter rijdt als met een thuiskomer.

Ik zie er dus maar vanaf om de laguna velg te proberen, maar toch ga ik dan gewoon een wiel bestellen bij de dealer/banden centrum

De kans is idd klein, maar heb het al een keer meegemaakt in kroatie met een andere auto, toen wel een full-size wiel bij. Ik was hier toen erg blij mee je kan dan gewoon doorrijden en kijkt in de loop van de week wel een keer.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”