De winterbanden actie is er weer!
- Oceanracer
- Geartronic member
Er zijn winterbanden die bij regen beter presteren als zomerbanden, maar ook anders om. Het is bij het lezen van de tests wel de bedoeling dat je banden van het zelfde merk, of in elk geval in de zelfde prijsklasse, met elkaar vergelijkt. Stelregel is dat een winterband beter presteert dan een zomerband bij een temperatuur lager dan 7 graden. Het is onzin om te zeggen dat een zomerband dan automatisch beter is boven de 7 graden. Bovendien regent het ook als het kouder is als 7 graden, pas onder nul is er sprake van hagel, sneeuw of ijzel.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- arieribbens
- 1st Gear member
Het duitse Duitse Autobild heeft afgelopen winter een test gedaan met autobanden. Hieruit kwam dat zomerbanden op nat wegdek tot het vriespunt gunstiger zijn. Op een droge weg hebben zomerbanden tot enkele graden onder nul meer grip en een kortere remweg.
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik volg natuurlijk niet alle tests, maar uit de mij bekende (en Nederlandse) tests blijkt toch echt het tegenover gestelde. Doe met de info wat je wilt. Ik rij nu een jaar of 3/4 op afwisselend winterbanden en zomerbanden. Mijn ervaring met winterbanden is in elk geval positief. Bovendien kost het niets extra.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- arieribbens
- 1st Gear member
Ik wil mn gelijk hier niet halen en iedereen moet dit inderdaad voor zichzelf beslissen, maar hier het idee van de autokampioen:
We zien dat winterbanden in de regen steeds beter worden en de beste winterbanden zitten inmiddels op het niveau van zomerbanden maar een winterband biedt geen specifieke voordelen ten opzichte van een zomerband in de regen. Winterbanden zijn ontwikkeld om meer grip en minder slip te bieden onder winterse omstandigheden dus bij sneeuw en ijs.
Maar even later spreken ze dit weer tegen (al scheelt het bij niet-sneeuw en niet-ijzel ed bar weinig):
Allereerst het meest opvallende uit de tabel; zomerbanden zijn op sneeuwbedekt wegdek een veiligheidsrisico !
Op droog wegdek zijn de verschillen kleiner. Toch staat de auto met winterbanden vanaf 100 km/h ca. 3 meter
eerder stil dan de auto met zomerbanden. De 4-seizoenenband bevindt zich hier op het niveau van de winterband.
De remweg op nat wegdek valt ook ten gunste van de winterband uit maar de onderlinge verschillen zijn hier
klein. Onderlinge verschillen van diverse merken banden van hetzelfde type zijn in de regel groter. Toch kunnen
we in zijn algemeenheid stellen dat waterverdringing van de winterbanden onder de geteste omstandigheden
(temperatuur plus 2o C) beter is dan bij zomerbanden. De auto met winterbanden krijgt vanaf ca. 90 km/u last van
aquaplaning. Dezelfde auto met zomerbanden verliest bij 80 km/h grip en wordt onbestuurbaar. De 4-
seizoenenband bevindt zich hier ook tussen de zomer- en winterband in.
Mijn conclusie is dus dat het in Nederland niet zoveel uitmaakt, zolang het maar niet sneeuwt of ijzelt, de voordelen van een winterband zijn dan minimaal.
We zien dat winterbanden in de regen steeds beter worden en de beste winterbanden zitten inmiddels op het niveau van zomerbanden maar een winterband biedt geen specifieke voordelen ten opzichte van een zomerband in de regen. Winterbanden zijn ontwikkeld om meer grip en minder slip te bieden onder winterse omstandigheden dus bij sneeuw en ijs.
Maar even later spreken ze dit weer tegen (al scheelt het bij niet-sneeuw en niet-ijzel ed bar weinig):
Allereerst het meest opvallende uit de tabel; zomerbanden zijn op sneeuwbedekt wegdek een veiligheidsrisico !
Op droog wegdek zijn de verschillen kleiner. Toch staat de auto met winterbanden vanaf 100 km/h ca. 3 meter
eerder stil dan de auto met zomerbanden. De 4-seizoenenband bevindt zich hier op het niveau van de winterband.
De remweg op nat wegdek valt ook ten gunste van de winterband uit maar de onderlinge verschillen zijn hier
klein. Onderlinge verschillen van diverse merken banden van hetzelfde type zijn in de regel groter. Toch kunnen
we in zijn algemeenheid stellen dat waterverdringing van de winterbanden onder de geteste omstandigheden
(temperatuur plus 2o C) beter is dan bij zomerbanden. De auto met winterbanden krijgt vanaf ca. 90 km/u last van
aquaplaning. Dezelfde auto met zomerbanden verliest bij 80 km/h grip en wordt onbestuurbaar. De 4-
seizoenenband bevindt zich hier ook tussen de zomer- en winterband in.
Mijn conclusie is dus dat het in Nederland niet zoveel uitmaakt, zolang het maar niet sneeuwt of ijzelt, de voordelen van een winterband zijn dan minimaal.
Volgens mij hebben ze het over een 4-seizoenenband. Appels met peren vergelijken!
Je conclusie is volgens mij dus iets te voorbarig.
- arieribbens
- 1st Gear member
Nee, het gaat om de zomer vs winter. Je ziet ook dat ze de 4 seizoenenband apart vermelden, bv bijna aan het einde.AlexV70 schreef:Volgens mij hebben ze het over een 4-seizoenenband. Appels met peren vergelijken!

-
- 3rd Gear member
Dit kan je ook omdraaien: de nadelen zijn minimaal, en dus aan te raden, want iedere winter zijn er kortere of langere tijd winterse omstandigheden, en dan zijn de voordelen van winterbanden opeens HEEL groot.arieribbens schreef:Mijn conclusie is dus dat het in Nederland niet zoveel uitmaakt, zolang het maar niet sneeuwt of ijzelt, de voordelen van een winterband zijn dan minimaal.
- Raymond2007
- 1st Gear member
Ook ik heb zojuist de Vredestein Snowtrac 2 met de velgen voor mijn V50 bij de dealer aangeschaft. Gelet op het feit dat er ook iedere winter richting wintersport wordt gegaan ligt dat ook wel voor de hand. Ik vind winterbanden in ieder geval veel beter rijden in de koudere wintermaanden, niet alleen bij sneeuw maar ook bij regen.
Zo heb ik bij de Rav4 die ik hiervoor reed de eerste 2 jaar wel op zomerbanden gereden maar in forse regenbuien op de Duitse Autobahn had ik veel last van aquaplaning en moest ik flink in snelheid terug en uiterst rechts gaan rijden terwijl die Duitsers op winterbanden mij voorbij vlogen. Ik reed op goed zomerbanden van Michelin. Vervolgens het daaropvolgende jaar de winterbanden versie van Michelin (de Alpin) aangeschaft en dat verschil was overduidelijk. Ook ik kon nu zonder problemen met hoge snelheid door zware regenbuien rijden zonder last te hebben van aquaplaning.
Daarnaast eigenlijk nagenoeg alle jaren (op 1 jaar na) gewoon op de winterbanden naar de bestemming kunnen rijden zonder de sneeuwkettingen te hoeven te gebruiken. Daarom alleen al ook onder de V50 in de periode november-april lekker de winterbandjes.
Zo heb ik bij de Rav4 die ik hiervoor reed de eerste 2 jaar wel op zomerbanden gereden maar in forse regenbuien op de Duitse Autobahn had ik veel last van aquaplaning en moest ik flink in snelheid terug en uiterst rechts gaan rijden terwijl die Duitsers op winterbanden mij voorbij vlogen. Ik reed op goed zomerbanden van Michelin. Vervolgens het daaropvolgende jaar de winterbanden versie van Michelin (de Alpin) aangeschaft en dat verschil was overduidelijk. Ook ik kon nu zonder problemen met hoge snelheid door zware regenbuien rijden zonder last te hebben van aquaplaning.

Volvo V50 2.0D, achterspoiler, roofrails, trekhaak, audio high performance, electrische bestuurderstoel en nu IPOD aansluiting !!
Picture me rollin'
Picture me rollin'
- Battlecruiser
- 8th Gear member
In veel tests vergeten ze te melden dat een remwegverschil van een paar centimeter al het verschil kan uitmaken tussen wél een aanrijding en geen...
In de praktijk heeft een winterband een veel kortere remweg (onder alle omstandigheden). Soms scheelt het 30 meter, soms 10 centimeter. Men wuift dan dat geringe verschil weg, maar in de praktijk zijn die paar centimetertjes vaak het verschil tussen een paar duizend euro minder in je portemonnee of ....
In de praktijk heeft een winterband een veel kortere remweg (onder alle omstandigheden). Soms scheelt het 30 meter, soms 10 centimeter. Men wuift dan dat geringe verschil weg, maar in de praktijk zijn die paar centimetertjes vaak het verschil tussen een paar duizend euro minder in je portemonnee of ....
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- BlackSapphire
- 6th Gear member
Morgen worden mijn winterbanden erom gelegd
Alleen niet via Volvo-actie. Wel LMV's, maar niet van Volvo. Bruin kan het niet trekken of beter, Bruin wil het ergens anders aan besteden.

Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Afgelopen jaar waren Conti winterbanden zowel in Nederland als in Duitsland nog volop te koop terwijl (juist door de kritische Duitse markt) de Vredensteins compleet uitverkocht waren
- BlackSapphire
- 6th Gear member
Ik heb dan ook de Vredensteins besteld die - zie boven - er morgen om komen.
Roel
-
- 5th Gear member
Arie geloof gerust wat je wilt, bovendien verplicht niemand hier je om winterbanden te kopen.
Zelf heb ik heb aan den lijven ondervonden dat mijn winterbanden bij ernstige regenval minder snel aquaplanning geven dan mijn zomerbanden.
Zelf heb ik heb aan den lijven ondervonden dat mijn winterbanden bij ernstige regenval minder snel aquaplanning geven dan mijn zomerbanden.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Nieuwe auto? BruinSapphireBlackSapphire schreef:Bruin kan het niet trekken of beter, Bruin wil het ergens anders aan besteden.

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- BlackSapphire
- 6th Gear member
Gruwel, een bruine Volvo. Nee, nee, Bruin krijgt een andere stal, d.w.z. we gaan begin volgend jaar verhuizen. En 't vrouwtje wil een nieuw bankstel 

Roel
- Leon!!
- 1st Gear member
Ik heb mn winterbanden (godd year eagle ultra grip) er vorige week zaterdag onder gelegd... pfff de eerst paar meters reed ik rond de 30km/u toen hoorde ik wel dat er andere banden onder lagen. Boven de 30km/u hoor ik ze niet meer
Don't drive faster than your guardian angel can fly